Detoxikace střev

V článku o detoxikaci jsou zmiňovány tři hlavní orgány, které nejčastěji detoxikujeme. Detoxikaci jater a detoxikaci ledvin jsme už popsali a zde se budeme věnovat střevům.

Proč se starat o střeva?

Už jste určitě slyšeli, že naše zdraví závisí na dokonalé funkčnosti našich střev? V imunitní tkáni tenkého střeva se tvoří, jako reakce na cizorodé látky, velké množství protilátek třídy IgA, které pak chrání sliznici zde, ale i v jiných orgánech. Naproti tomu zase v  tlustém střevě zase střevní mikroflóra má vlastní regulační schopnosti (tzv. kolonizační rezistence), brání průniku nežádoucích organizmů a látek, inhibuje patogenní mikroflóru baktericidním působením mastných kyselin s krátkým řetězcem a produkcí peroxidu vodíku a sirovodíku.

detoxikace střev

Součástí detoxikace střev by mělo být co nejvíce ovoce a zeleniny

Proč detoxikaci střev děláme?

Cílů detoxikace střev je několik – i když vždy předpokládáme stejný výsledek – ovlivnění našeho zdraví, zlepšení imunity, vitality i nálady. Jedná se o zbavení se střevních parazitů, vyčištění střev a osídlení střev pro nás prospěšnou mikroflórou (hodnými bakteriemi).

Střevní paraziti, anebo jejich larvy způsobují onemocnění, které často bývá nepozorovatelné, ale i tak v organismu postupně způsobuje poruchy.

TIP : detoxikace organismu s nápojem prodetox!

Střevní paraziti se živí živinami z lidského organismu a důsledkem jejich přítomnosti mohou být i některé alergické reakce. Nejznámější parazité jsou roup dětský, škrkavka dětská nebo tasemnice bezbranná. Nejlepší je prevence – dostatečná hygiena. A to jak stravy, tak i osobní. Preventivní léčba – kombinace svíravých (odvar z kaštanu, dubu, kořene kopretiny…) a ostrých (česnek, chilli, pepř…) bylinek, koření anebo již hotových preparátů. Aby proti parazitová kůra byla účinná, doporučuje se vyloučit během ní ze stravy cukr, výrobky z bílé mouky, uzeniny  i maso, někde se doporučuje vynechat i mléko a mléčné výrobky. A samozřejmě nezapomínat na pitný režim.

Dalším problémem jsou „zanesená střeva“ – zde pomůže jako prevence dostatečné množství jak rozpustné, tak i nerozpustné vlákniny. Proč je vláknina důležitá? Na nerozpustná působí jako „kartáč“, který vydrbe střevní stěnu, zde pak neulpívají zbytky stravy. Nekvasí(nezahnívají) a nezpůsobují místí záněty, které pokud se včas nevyléčí, mohou vést k tvorbě vředů, ale třeba i k rakovině.

Pokud člověk žije typickým životním stylem průměrného Čecha, pak jí velmi málo ovoce a zeleniny, celozrnných potravin (jídel), málo pije, velmi málo cvičí, jí hodně mléčných výrobků, mnoho bílého pečiva, uzenin a masa pak by měl čas od času udělat pořádnou očistu.

Jak na očistu?

K tomu přispěje buď dobře řízená „hladovka“ s dostatečným množstvím tekutin, ale to málo kdo správně zvládne – hlavně fázi přípravy a pak následné vracení se k běžné stravě. Existuje mnoho druhů hladovění, od jednodenní až po několikatýdenní s příjmem pouze pitné vody. Méně drastické je pak například očistné hladovění s popíjením alespoň ovocných a zeleninových šťáv.

Pokud by jste se pro hladovku přeci jenom rozhodli, je potřeba pomalu na ni své tělo připravovat a vždy je lepší nechat se vést specialistou na půsty.

Jiná volba než hladovka je klystýr, nicméně doma prováděný klystýr vyčistí max. 40-50cm střeva. Pokud chcete pročistit celé střevo je vhodnější navštívit pracoviště, kde nabízejí hydroterapie střeva. Zde ale je kontraindikací střevní zánět nebo mechanické poranění střev.

Co dělat po „vyčištění“ ?

Na co by se  nemělo po „vyčištění“ zapomenout – je strava podporující tvorbu té hodné – zdraví prospěšné mikroflóry a její „výživu“ – tedy probiotika a prebiotika. Což znamená potraviny s obsahem vlákniny (prebiotika) a bakteriemi mléčného kvašení (probiotika) – což jsou zakysané mléčné výrobky, ale i kysané zelí či prokvašená zelenina (.

Co závěrem?

Správnou mikroflóru a s tím spojené bezproblémové trávení, průchodnost střev, imunitu a vitalitu nejvíce ovlivníme tím, co máme na talíři. Takže by měla převažovat lehká strava bohatá na vitamíny, minerální látky a rozpustnou i nerozpustnou vlákninu a měla by obsahovat co nejméně uměle vytvořených nebo toxických příměsí. Není na škodu občas i v běžném jídelníčku třeba místo svačin či snídaně nebo večeře zařadit jen čerstvé zeleninové či ovocné šťávy. Pokud nevíte co a jak zkombinovat nechte se inspirovat třeba zde

Detoxikace střev
1.75 (35%) 16 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *