5 nejlepších diet, které opravdu fungují

Pokud jste se i vy někdy pohybovali v začarovaném kruhu plném nesmyslných diet tak jistě dáte za pravdu, že nejlepší dietou je celková změna životního stylu, která zahrnuje pestrou a vyváženou stravu doplněnou dostatkem pohybu a pozitivním myšlením. Většinou diet si totiž mnohdy koledujeme nejenom o následný jojo efekt, ale také si často poškozujeme své zdraví, které přeci máme každý jen jedno.

Jezte dostatek ovoce

Díky některým dietám, při kterých naše tělo drasticky hladoví, se totiž ochuzujeme o důležité, nutričně hodnotné látky, které našemu organismu mohou chybět v mnohých fyziologických procesech, na kterých je náš život doslova závislý.

Nesprávně sestavenou dietou si pak ubližujeme nejenom fyzicky, ale také po psychické stránce, jelikož nedostatečně pestrá strava má kromě jiného vliv i na náš mozek a tím i na celkové smýšlení.

Celkovou změnou životního stylu zhubne každý, to je jisté. Takový životní obrat je však během na dlouhou trať, takže co dělat, když někdy zkrátka potřebujeme zhubnout za omezený čas? Na řadu většinou přichází striktní diety, které nám přinášejí více škody nežli užitku.

Jakou dietu si tedy vybrat, aby na nás zanechala co nejmenší následky? Kritéria ideální diety jsou jasná. Měla by být především účinná, jednoduchá, bezpečná a v neposlední řadě také výživná. Zapomeňte tedy na jednostranné diety typu ovocná či mléčná a raději si vyberte takovou, při které si nebudete připadat jako na odvykací kůře.

  1. Znáte ketodietu?

O této dietě již jistě slyšel každý, kdo se už nějaký ten čas pere s nadbytečnými kilogramy. Ketodieta nebo chcete-li ketonová dieta je založená na výhradné konzumaci bílkovin a tuků, přičemž sacharidy jsou při tomto stravovacím režimu povoleny jen ve velmi malém množství, ideálně do 40 gramů na den.

Podstatou této diety je fakt, že při nedostatečném příjmu sacharidů jako hlavního zdroje energie začne tělo využívat energii spalováním tuků, přičemž se náš organismus dostává do stavu ketoacidózy.

Volné mastné kyseliny, které v našem těle vznikají právě štěpením tuků, jsou v játrech přeměňovány na ketolátky, které se stávají zásadním zdrojem energie pro naše tělo. Tento proces zvýšené lipolýzy nastává v těle až po nějaké době, když vyčerpáme všechny zásobní sacharidy ve formě glykogenu, proto je vhodné dietu držet alespoň nějaký ten čas.

Tato dieta je díky zvýšenému spalování tuků opravdu účinná a výsledky uvidíte již po několika málo dnech, ale vždy byste se před jejím dodržováním měli poradit se svým lékařem. Stav ketózy sice není nijak zásadně nebezpečný, ale pokud trpíte nějakým metabolickým či jiným onemocněním, mohla by se vám taková dieta do budoucna zdravotně vymstít. Tento druh stravování je také časově omezený, nikdy bychom takovouto dietu neměli držet dlouhodobě.

  1. Je moderní být celiakem

Velmi oblíbenou se v poslední době stala také bezlepková dieta, která nemá primárně s redukční dietou nic společného. Podstatou této diety je omezení lepku, což je bílkovina, které se nachází ve většině obilnin jako je ječmen, žito či pšenice.

Lidé, kteří jsou na lepek neboli gluten alergičtí, ho musí nekompromisně a doživotně vyškrtnout ze svého jídelníčku, protože jeho příjem jim nenávratně poškozuje střevo a způsobuje nepříjemné zažívací potíže s mnoha vedlejšími problémy.

Pšeničný chléb je pro celiaky tabu

Pro ty, kteří lepek tolerují, je jeho vynechávání v jídelníčku naprosto zbytečné a bezúčelné. To, že lepek našemu tělu škodí, si zdánlivě usmyslilo mnoho lidí a proto často bezlepkovou dietu drží i ti, kteří intolerancí lepku netrpí. Bezlepková dieta se však osvědčila i jako pomocník při redukci kilogramů, přičemž všichni, kdo tuto dietu někdy vyzkoušeli, zaručeně zhubnuli.

Není to však samotný lepek, který nám pomáhá při redukci nadváhy, ale absence potravin, které lepek obsahují.

Produkty obsahující lepek jsou totiž většinou vysoce kalorické a nutričně nepříliš významné, proto nám jejich omezení přinese jistý úbytek váhy. Lidé, kteří vyřadí lepek ze svého jídelníčku za účelem zhubnout, se také většinou donutí stravovat celkově zdravěji, což má na váhový úbytek daleko větší vliv než samotná alergenní bílkovina.

  1. Máte vysoký krevní tlak? Zkuste DASH dietu

Dash dieta je další z těch, které se při hubnutí perfektně osvědčily. Původně byla tato dieta vyvinuta pro snížení krevního tlaku, jehož nadměrné hodnoty dnes trápí většinu populace. Tato dieta je založena na potravinách, které údajně pomáhají snižovat krevní tlak jako je drůbež, celozrnné potraviny, dostatek ryb a ořechy.

Losos je cenný zdroj omega-3 mastných kyselin

Losos je cenný zdroj omega-3 mastných kyselin

Základem DASH diety je tedy strava bohatá na nenasycené a polynenasycené tuky, které jak je známo, nám pomáhají v prevenci před kardiovaskulárními onemocněními. Vyhýbat bychom se měli potravinám, které nám zvyšují cholesterol o nízké hustotě, ten má totiž tendence se usazovat v cévách a je největším rizikovým faktorem aterosklerózy vůbec. Při této dietě je tedy zákaz tučného masa, ale také sladkých pokrmů a limonád.

Tato dieta je nejenom účinná ale také nutričně hodnotná, proto ji můžeme označit za vysoce bezpečnou.

  1. Zpátky do paleolitu

Paleo dieta je známá již delší dobu a právem je označována za jednu z nejúčinnějších. Paleo dieta je založená na stravování podle našich předků, kteří jedli pouze to, co si ulovili anebo utrhli. V dávných dobách totiž lidé ještě neměli vyspělé zemědělství, proto se v jejich stravě nevyskytovaly zpracované potraviny, které jsou dnes v našich jídelníčcích zastoupeny v hojné míře.

Řeč je především o pečivu, těstovinách a jiných výrobcích z obilovin, instantních pokrmech, rafinovaném cukru, ale i o mléčných výrobcích. Pokud ze svého jídelního plánu vynecháte tyto výše zmíněné produkty vyspělého zemědělství a zařadíte do své stravy především ovoce a zeleninu, libové maso, ryby a ořechy, uvidíte, že zhubnete i bez toho, aniž byste museli držet hladovku.

Tato dieta se sice řadí mezi vysokoproteinové diety, ale cukry zde zakázané nejsou. Sacharidy však při této dietě přijímáte převážně ve formě ovoce a zeleniny, což pro vás nejenom zdravotním přínosem, ale také vám to rychleji dopomůže k vysněné postavě.

rýžová dieta

Oblibená je i rýžová dieta, má ale své nevýhody kvůli nízké energetické a nutriční hodnotě

  1. Středomořská dieta – to nejlepší nakonec

To, že se ve středomoří stravují lidé daleko zdravěji než je tomu v našich končinách, je všeobecně známo. V tomto pásmu se totiž lidé daleko častěji stravují místními surovinami, které přijdou na talíř čerstvé a plné živin. Ve středomoří je daleko větší prevalence konzumace ryb, které jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny, důležité nejenom pro zdravé srdce a cévy.

Papriky a olivový olej

Dále se zde konzumuje mnohem více čerstvého ovoce a zeleniny a méně zpracovaných pokrmů. Středomořská strava je bohatá na vlákninu, která má při hubnutí nespornou roli a zároveň také na spoustu zdravých, především rostlinných tuků, které v naší krajině nekonzumujeme ve správném poměru. Také bychom neměli zapomenout na dostatek času a lásku, se kterou jižané zdravé jídlo konzumují, což se také podepisuje na jejich převážně štíhlých figurách.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv z těchto zaručených diet, mějte vždy na paměti, že nic se nemá přehánět a proto se vždy pokuste vyhnout extrémům. Ve svém těle bychom se měli cítit především spokojení a toho nikdy nedosáhneme, pokud se budeme trápit extrémními režimy. Základem štíhlé postavy je celková změna životního stylu, ke které si díky těmto šetrným dietám můžete dopomoci. Snaha zhubnout by vždy měla vycházet z vás samotných, dělejte to pro sebe a nikoli pro ostatní. Jen tak dosáhnete kýžených výsledků a budete se svým tělem doopravdy spokojeni.

5 nejlepších diet, které opravdu fungují
4 (80%) 2 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *