CrossFit – cvičení pro perfektní postavu i kondici

Způsobů, jak si udržet pevnou a štíhlou postavu, existují doslova stovky. Na vás je pouze vybrat si sport, aktivitu či aktivity, které vás budou bavit a pomáhat plnit vaše cíle. Pokud vás nebaví běhání, zkuste něco zábavnější. Velmi oblíbená je například zumba a jí podobné taneční skupinové cvičení.

Jste-li naopak leví na tanec, dejte si pořádně do těla v posilovně. Trendem posledních let je zejména CrossFit, což je v podstatě zdokonalená podoba nám známého kruhového tréninku.

CrossFit – lepší než kruhový trénink

Možná si pamatujete na hodiny tělocviku, kdy vás až příliš nadšený tělocvikář honil od jednoho stanoviště k druhému. Ač jste tělocvik tehdy s největší pravděpodobností zrovna nemilovali, kruhovým tréninkem jste si perfektně procvičili celé tělo.

Před pár lety se objevila zdokonalená metoda kruhového tréninku známá pod názvem CrossFit. V Česku si postupně získává stále více přívrženců stejně jako ve zbytku světa. Například v USA CrossFit představuje módní hit a a pro mnohé se stal i životním stylem.

VÍTE, KDO přišel se cvičením CrossFit? Za oficiálního “zakladatele” CrossFit je považován bývalý sportovní gymnasta Greg Glassman, který se rozhodl vymyslet tréninkovou metodu vedoucí k všestrannému rozvoji fyzické kondice a kompletnímu posílení celého těla. Proto spojil různé gymnastické prvky, aerobní cvičení a posilovací cviky s vlastní váhou i nářadím a vymyslel CrossFit.

Dnes je CrossFit oblíbeným cvičením nejen mezi obyčejnými lidmi, ale využívá se také při trénování profesionálních sportovců či v ozbrojených složkách. Bez ohledu na věk a pohlaví se tomuto cvičení může věnovat každý. Stačí intenzitu tréninku a zátěž přizpůsobit svým fyzickým možnostem a postupně se zlepšovat a zdokonalovat.

top na crossfit

Chcete dosáhnout dokonalé postavy? Vyzkoušejte CrossFit

CrossFit versus klasická posilovna

Nepleťte si CrossFit s klasickým cvičením v posilovně, kdy trénujete různé tělesné partie na speciálních posilovacích strojích. CrossFit toho zahrnuje mnohem více a cíli především na kondiční trénink. Cílem je všestranné posílení fyzické zdatnosti.

Oproti tradičním posilovnám nejsou nutné žádné stoje, jelikož hlavní roli hrají cviky s vlastní váhou. Vedle toho využívá různého nářadí jako švihadla, medicinbaly, kettlebelly, činky, TRX, ale i pytle s pískem apod.

CrossFit se také necvičí v klasických posilovnách, ale v uzpůsobených tělocvičnách vybavených potřebným nářadím a vybavením a dokonce i venku s využitím toho, “na co se narazí” (např. lavičky, schody, stromy apod.). CrossFit využívá širokou škálu cviků s vlastní vahou i nářadím a jejich kombinací. CrossFit je vždy jiný, pestrý a hlavně nikdy není nudný.

Jaké oblasti CrossFit rozvíjí?

  • sílu
  • rychlost
  • rovnováhu
  • flexibilitu
  • přesnost
  • výbušnost
  • vytrvalost
  • výdrž
  • koordinaci
  • pružnost

švihadlo

Švihadlo rozhodně není pouze pro děti. Zapotí se s ním i dospělí

Jez maso a zeleninu, oříšky a semínka, nějaké ovoce, trochu škrobu a žádný cukr. Příjem drž na úrovni, která podpoří tvé cvičení, ne tělesný tuk. Zkoušej a trénuj komplexní cviky: mrtvý tah, přemístění, dřep, tlak, nadhoz a trh. Podobně, také zdokonaluj základy gymnastiky: shyby, kliky na bradlech/kruzích, šplh na laně, kliky, sed lehy, tlaky do stojky, piruety, salta, roznožky a výdrže. Jezdi na kole, běhej, plavej, vesluj, tvrdě a rychle. Pět až šest dní v týdnu kombinuj tyto elementy v co nejvíce kombinacích a schématech. Rutina je nepřítel. Tréninky měj krátké a intenzivní. Pravidelně se uč a hraj nové sporty.Greg Glassman a jeho definice crossfitu

Jak probíhá hodina CrossFitu?

CrossFit je skupinové cvičení probíhající pod vedením zkušeného trenéra. Úplně nejlepší je začít s tréninkem s ohledem na stávající fyzickou kondici. Není ostudou, pokud se poprvé přihlásíte na hodinu pro začátečníky. Pro seznámení s CrossFit je to naprosto dostačující a hlavně rozumné.

Připravte se na to, že první tréninky budou náročné a dají vám pořádně zabrat. I průměrně trénovaná žena se slušnou fyzickou kondicí se musí naučit techniku nových cviků, na které není její tělo zvyklé.

CrosFitt také využívá cvičení při vysoké intenzitě – tzv. WOD (Workout of the day = trénink dne). Všechny cviky musí  být odcvičeny ve vysoké intenzitě a do určité doby. Poté následuje krátká pauza. Cviky pro ženy i muže jsou stejné, jiná je pouze zátěž. U některých cviků mají ženy na výběr lehčí variantu cviku.

VIDEO: Ukázka tréninku 1. díl

Před první hodinou dobrý trenér začátečníka důkladně zpovídá a seznámí se s jeho aktuálním zdravotní stavem i fyzikou kondicí. Poté přijde první opravdová hodina, která začíná rozcvičkou a vysvětlením jednotlivých cviků. Nováčci zpočátku cvičí jednodušší cviky, pilují techniku, zlepšují si kondici a budují sílu. Postupně přibývají nové a technicky náročnější cviky. Po pár hodinách CrossFit si najednou uvědomíte, že nejenže vypadáte výrazně líp, ale tak už se nepotřebujete výtah, abyste vyběhli do třetího patra bez pocitu, že každou chvíli vypustíte duši.

Kategorie cviků CrossFitu

  • Cvičení se závažím – dřep, mrtvý tah, tlaky na ramena, vzpěračské cviky apod.
  • Gymnastické cvičenícviky s vlastní vahou, kliky, kliky na bradle, výskoky, kruhy, přitahování švihem apod.
  • Cyklické pohybyběh, švihadla, přeskoky, sprinty apod.

Co je pro CrossFit potřeba?

Přečetli jste si článek a máte pocit, že CrossFit je pro vás to pravé? Není hned nutné sjíždět e-shopy a hledat ty správné “cool” CrossFit boty a oblečení. Na trénink CrossFit prostě potřebujete dobré a kvalitní boty a zbytek záleží jen a jen na vás.

V oblečení byste se především měli cítit pohodlně a nemělo by vás omezovat při pohybu. Někdo upřednostňuje volné oblečení, někdo volí leginy a triko na tělo. Ve výsledku zjistíte, že je to úplně jedno.

Při hodinách CrossFitu vás totiž bude sledovat pouze trenér. Ostatní včetně vás na nějaké “okukování” nebudou mít čas. Trenérovi bude ukradené, co máte na sobě, důležité pro něj bude správná technika a také vaše výsledky.

Nejlepší odměnou pro každého trenéra jsou stále zlepšující se klientela. A bonus? Na trénincích se budete vídat s převážně stejně nadšenými lidmi a získáte nové přátele, se kterými se budete vzájemně podporovat, hecovat a motivovat k lepším výkonům.

Oproti klasické posilovně má CrossFit velkou výhodou – cvičit lze i venku

DÁLE ČTĚTE: Smoothie jako výborná svačinka pro doplnění energie po tréninku. Máme pro vás desítky skvělých receptů!

CrossFit – cvičení pro perfektní postavu i kondici
Ohodnoťte článek

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *