Ketodieta a přerušovaný půst: Je bezpečné je kombinovat?

Ketodietě na blogu věnujeme zvláštní pozornost. Aktuálně totiž patří mezi velice žhavé stravovací trendy a mnozí lidé od ní očekávají rapidní hubnutí na váze. Bohužel jsme již na základě studií a odborných zdrojů dokázali, že ketodieta není zcela bezpečná, rapidně omezuje jídelníček, kvůli čemu organismus střádá a nepřijímá základní a životně důležité živiny.

Rizika ketonových diet převažují benefity a ztracená váha se po návratu k pestrému stravování opět vrátí, nebo dokonce zvýší. Tělo prožívá veliký šok a stres, kvůli čemu začne hromadit zásoby tuku okamžitě, jak je mu to umožněno.

Přerušovaný půst je dnes taktéž velmi moderní a trendy. Má smysl držet ho krátkodobě pro očistu jídelníčku od škodlivých potravin, očistu těla a nastartování jeho přirozených procesů. Primárním cílem přerušovaného postění tedy není hubnutí, ale jakýsi stravovací „restart“ a uklidnění zažívacího systému.

Článek pomůže pochopit, zda je bezpečné držet přerušovaný půst během ketodiety a zda nehrozí žádná zdravotní rizika.

ketodieta a přerušovaný půst

Co přesně je ketodieta?

Stravovací režim omezující příjem sacharidů na 20 až 50 g za den. Slibuje rychlé hubnutí, kontrolu krevního cukru a několik prospěšných účinků, které ale nepřevažují rizika.

Ketodietu by měl předepisovat pouze lékař (dietolog) v případě, že chce léčit nějakou zdravotní komplikaci (nejčastěji epilepsii, diabetes, Alzheimera a jiné neurologické nemoci). Vlastní experimenty s ketonovými dietami nejsou bezpečné a mohou uškodit.

DALŠÍ NÁZVY: Ketonová dieta, ketogenní dieta.

Ketodieta je moderní a trendový stravovací režim, který cíleně zvyšuje konzumaci tuků, a naopak v maximální míře snižuje příjem sacharidů. Sacharidy se dnes obecně démonizují, ale jde spíše o poplašné zprávy prodejců a placených šarlatánů, kteří potřebují vydělat na lidské snaze rychle zhubnout.

Sacharidy tělo potřebuje pro běžné fungování jako zdroj rychlé energie a jejich významné snížení vede k únavě, vyčerpání, neschopnosti zvládat svoje úkoly a povinnosti. Po delší době dochází k selhávání organismu, který je na sacharidy zvyklý.

Denní doporučený příjem sacharidů pro zdravého člověka jsou 4 až 6 gramů na kilo tělesné váhy.

  • Žena vážící 60 kg by denně měla přijmout 240 až 360 g sacharidů.
  • Stokilový muž 400 až 600 gramů.
  • Ve zdravém jídelníčku by mělo být přibližně 2x více sacharidů než tuků, vše v optimálních hodnotách. Ničeho nesmí být málo ani moc.

Ketodieta toto množství omezuje na 50, nebo dokonce pouze 20 gramů sacharidů za den, což je až absurdně nízké a nebezpečně nedostatečné množství. Deficit se projeví únavou, poruchami soustředění, zápachem z úst, motáním hlavy, zácpou a poruchami termoregulace (bude vám pořád zima).

Bez dostatku sacharidů tělo hledá jiný zdroj energie a začíná štěpit uložené tuky. Ty proměňuje na tzv. ketony, které následně pohánějí tělo a tento stav se nazývá ketóza. Negativním důsledkem je velice často tzv. ketochřipka.

To je hlavním prodejným argumentem šarlatánů s ketonovými dietami. Přesvědčí vás, že je tento stav žádoucí a že chcete dosáhnout hubnutí právě touto cestou. Bohužel to není pravda a organismus je vystaven ohromné riziku, kdy se uložených tuků chytá jako tonoucí stébla. Samozřejmě se bude snažit ztracené tukové zásoby rychle naspořit zpátky, kdyby se experimenty se sacharidy opakovaly.

ketomix ketonová dieta
Klikněte na tlačítko a podívejte se na kompletní nabídku a účinky české nízkosacharidové diety KetoMix.

Co přesně je přerušovaný půst?

Stravovací režim, během kterého se střídají hladová okna s okny krmení s cílem zhubnout a zlepšit zdravotní stav.

Přerušovaný neboli střídavý půst je stravovací režim, během kterého se střídavě omezuje nebo úplně zastavuje příjem kalorií, a opět se vrací k běžnému jídelníčku. Střídání se děje za předem stanoveného časového úseku a střídají se tzv. hladová okna s okny krmení.

Existují různé vzorce a časové úseky střídání těchto oken. Nejdůkladněji je vysvětluje blog Blendea.cz (klikněte a čtěte podrobně o přerušovaném půstu a jeho účincích).

Podle zkušeností lidí v půstu se nejčastěji drží metoda 16/8. Znamená to 16 hodin půstu, a tedy žádné jídlo a žádné kalorické nápoje, pouze voda. Následuje 8 hodin krmení, samozřejmě ne vkuse.

Podle studií přerušovaný půst nabízí zdravotní benefity a lze díky němu i zhubnout. Dále pomáhá snižovat záněty, podporuje funkce mozku, paměť, a soustředěnost, udržuje hladinu krevního cukru. Je vhodný pro diabetiky.

Metody přerušovaného půstu

  • metoda 16/8 – 16 hodin hladovění, 8 hodin krmení
  • metoda 5:2 – 5 dnů půstu, 2 dny hladovění do týdne
  • metoda 24 h (půst každý druhý den) – půst se drží 24 hodin, poté se 24 hodin stravuje normálně a dny se střídají
  • Warrior diet – přes den nejíte nic, večer se vydatně nadlábnete
  • spontánní vynechávání jídla – když člověk nemá hlad, nic nejí a nají se až v čase, kdy hlad má

Výhody přerušovaného postění během ketodiety

Ano, několik výhod lze této kombinaci uznat. Pořád ale apeluji na to, že svévolně nastavená ketodieta může být nebezpečná a nevést tak k vytyčenému cíli. Vhodná je debata s dietologem nebo opravdovým výživovým specialistou (to jsou ti, kteří mají skutečné vzdělání v oboru a ne pouze 2hodinový on-line kurz završený pofidérním certifikátem jako většina dnešních rychlokvašených výživových specialistů).

Kombinace urychluje pálení tuku a za stejný čas zhubnete více

Půst a vhodně zvolený jídelníček během oken krmení vede k rychlejšímu pálení tuků, než během „pouhé“ diety. Přerušovaný půst zvyšuje produkci tělesné teploty, kdy tělo využívá zásobní tuky. Podle studií je dokonce hubnutí pouze pomocí půstu bezpečnější a pro tělo prospěšnější, než vyřazování sacharidů během ketodiet.

  • 34 mužů drželo 8 týdnů přerušovaný půst v metodě 16/8. Povedlo se jim zhubnout o 14% více tuku, než muži, kteří nezměnili své stravovací návyky.
  • Výsledky až 28 studií dokázaly, že lidé na přerušovaném půstu zhubli za stejný čas až o 3,6 kg více tuku než jejich kolegové na nízkosacharidové ketonové dietě.
  • PP může během jeho držení zachovat objem svaloviny, což je užitečné pro ty, kteří chtějí zhubnout tuk, ale nechtějí přijít o těžce budované svaly. Půst také dodává energii, zatímco ketodieta energii spíše odebírá.
  • PP pomáhá tlumit hlad a nezdravé chutě, takže se snižuje riziko přejídání a konzumace nezdravých potravin. Ketodieta tyto choutky spíše povzbuzuje, protože tělo obírá o potřebné sacharidy.

Střídavý půst urychlí dosažení ketózy

Ketóza je stav, kvůli kterému lidé ketodietu podstupují. Očekávají pálení uložených tuků. Přitom půst může ketózu navodit rychleji než ketonová dieta. I během přerušovaného půstu organismus čerpá energii hlavně z uložených tuků a to z důvodu, že půst omezuje jídelníček a tak i přijaté sacharidy.

Hladovění snižuje hladinu inzulínu, zároveň spaluje uložený glykogen. Tělo se tak začne pohánět tukem. Pokud je vaším cílem navození ketózy, přerušovaný půst snahu urychlí. Pro tyto účely tedy lze kombinovat půst s ketodietou.

Střídavý půst společně s ketodietou skutečně může urychlit dosažení stavu ketózy a zhubnout více tuku, než pouhá ketodieta samotná.

Doporučujeme proto spíše přerušovaný půst samotný, protože pročistí jídelníček, ale neubírá tělu důležité živiny. Ketodieta je přísná a zakazuje sacharidy, bez kterých ale nemůžeme fungovat a potřebujeme je.

Půst je bezpečnější a vhodnější než ketodieta. Ztráta váhy je podobná, ale riziko jojo efektu je nižší.

ketomix dieta
Klikněte na tlačítko a podívejte se na kompletní nabídku a účinky české nízkosacharidové diety KetoMix.

Pro koho není ketodieta ani přerušovaný půst bezpečný?

Metody sloučit lze, ale nemusejí vyhovovat každému. Někomu může být příjemnější pouhý půst a někdo bude držet pouze ketodietu. Obrázek si uděláte pouze pokud na sobě metody vyzkoušíte.

Pro dosažení stavu ketózy není nutno držet ketonovou dietu. Do ketózy se dovedete dostat i díky půstu, často s lepšími výsledky a nižší mírou únavy a vyčerpání.

Oběma hubnoucím metodám by se měly vyhnout těhotné a kojící ženy. Dále lidé s poruchami příjmu potravy. S lékařem by se měli pro jistotu poradit diabetici a lidé s nemocným srdcem a cévami.

Upozorňujeme, že pro někoho může být kombinace lehce zvládnutelná a pro jiného zcela neudržitelná. Zároveň se mohou lišit dosažené výsledky. Každého tělo je jiné a jinak reaguje na diety či půsty. Doporučujeme vybrat si pouze jeden směr a otestovat ho na sobě. Pokud se to nepovede, vyzkoušejte druhý.

Další diety na principu ketózy, bílkovin a snížených sacharidů

Ketonová dieta – zhubněte rychle pomocí KETÓZY
Ketochřipka (indukční chřipka) - nepříjemný vedlejší účinek ketodiet. Jak jí předejít?
Proteinová dieta – je to nejrychlejší cesta hubnutí?
Nízkosacharidová dieta – jedna z mála chutných + ROZHOVOR s dietoložkou Marikou Králikovou
Cambridge dieta: pomůže Vám zhubnout?
KetoMIX (RECENZE) – 5 x denně bílkoviny
Rate this post

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..