Osmihodinová dieta – kompletní návod + vzorový jídelníček

Potřebujete rychle zhubnout do plavek za jeden týden? Pak pro vás je tu nová dieta, tzv. osmihodinová. Uchvátí vás na ní skutečnost, že s touto dietou se podaří zhubnout všem, a to bez nutnosti omezování se v jídle. Jediným kritériem pro úspěšné shození přebytečných kil je dodržení osmi hodinového režimu, během kterého můžete sníst cokoliv

 

Jak osmihodinová dieta vznikla?

Knižní trh v Americe ovládla nová dietní kniha s názvem „Osmihodinová dieta, aneb hlídejte mizející kila místo toho, co jíte!“ od autorů Davida Zinczenka a Petera Moorea. Ti zastávají názor, že za zvyšujícím se výskytem diabetu v Americe stojí ponocování a večerní hodování. V knize se píše, že naše těla nejsou schopna zpracovat všechno jídlo, které sníme večer, a tak kalorie skončí tam, kde nemají – na bocích a zadku.

8 hodinová dieta

Sympatie si získali prohlášením, že za týden můžete shodit až osm kilo. Stačí dodržet jedno pravidlo, a to jíst pouze mezi 9. a 17. hodinou nebo mezi 11. a 19. hodinou. Když dobu, kdy jíte, omezíte na osmihodinový režim, váš metabolismus bude rychlejší a zvládne spálit více kalorií. Na základě těchto tvrzení byl proveden laboratorní pokus na myších. Zvířata, která dodržovala osmihodinový jídelní cyklus střídaný s osmihodinovým půstem, nepřibrala, i když přijímala vysoce kalorickou stravu.

8-hodinová dieta má jedno velice jednoduché pravidlo: jíst pouze mezi 9. a 17. hodinou nebo mezi 11. a 19. hodinou

Vědecké výzkumy také dokázaly, že strava bohatá na kalorie se ukládá rychleji večer než přes den. Držte se proto zásady jíst nejpozději dvě až tři hodiny před spaním, a to jídlo bohaté na bílkoviny.

 

Proč zrovna 8 hodin?

V minulých dobách lidé pracovali manuálně a spotřebovali méně potravy než lidé v dnešní době. Současná společnost zlenivěla a chybí jí dostatek pohybu. Příjem potravy je vyšší než její výdej a proto dochází k tloustnutí populace. Tvůrci osmihodinové diety tvrdí, že pokud se budete stravovat pouze osm hodin, tělo bude mít dostatek času na trávení a nebude se v něm hromadit přebytečná energie, která se ukládá ve formě tuku.

 

Jak probíhá stravovací režim?

Osmihodinová dieta vám slibuje, že zhubnete, i když budete jíst kalorická jídla. Jedinou výjimkou jsou kalorické nápoje, které jsou při držení diety zakázány. Během osmi hodin, kdy máte povoleno jíst, můžete spořádat cokoliv. Není to však signál k přejídání se. Poté po zbývajících šestnáct hodin nesmíte nic pozřít a pít můžete pouze neslazené nápoje.

Osmihodinovou dobu si zvolíte podle svého, začít můžete třeba až v devět hodin ráno. Záleží na vás, jaký čas vám nejvíce vyhovuje. Nemusíte ani příliš cvičit, postačí vám 8 minut lehkého cvičení denně, abyste „probudili“ svůj metabolismus a organismus.

TIP: Doporučujeme článek o pohybových aktivitách zde

Podle autorů je podstatné to, abyste dietu drželi nejméně tři dny v týdnu, aby se dostavily účinky.

 

Kolik kilogramů zhubnete?

Záleží na vrozených dispozicích, ale v průměru lidé zhubnou za první týden pět kilogramů a během dalšího týdne čtyři kilogramy, a to i přesto, že se neomezovali v jídle.

 

Jak osmihodinová dieta působí na vaše tělo a psychiku?

Děsíte se toho, že osmihodinový interval je pro vás příliš krátký? Obavy jsou nasnadě. Rozhodli jste se začít osmihodinovou dietu až dopoledne, abyste k večeru netrpěli hlady? Pak zřejmě po ránu budete bez energie a podráždění. Mozek nedostane potřebnou dávku glukózy, která je jeho hlavním palivem. Myslíte si, že je proto lepší začít dietu hned ráno? Možná se budete méně soustředit, protože zvažujete, co ještě sníst, abyste odpoledne a večer přečkali bez hladu.

Sporné je také tvrzení, že smíte jíst cokoliv. Při této dietě nezajistíte zdravý úbytek na váze, a pokud budete jíst cokoliv, zejména tučnou stravu, nedostanete do těla potřebné látky. Navíc tučná a smažená jídla působí negativně na kardiovaskulární systém a zvyšuje se riziko cévní mozkové příhody nebo karcinogenního onemocnění. Dbejte proto na kvalitu přijímané potravy a dodržujte intervaly mezi jednotlivými jídly.

Osmihodinová dieta

Vzorový jídelníček
  • Po probuzení – voda, káva, čaj
  • Snídaně – ovesná kaše s borůvkami a javorovým sirupem, káva, voda, čaj
  • Svačina – cereální tyčinka
  • Oběd – 2 plátky pizzy, balíček chipsů, jablko
  • Svačina – čokoládový muffin
  • Večeře – grilovaný lososový steak, pečené brambory s máslem, dušená brokolice, kopeček zmrzliny

Ke každému jídlu a svačině si dejte dvě z osmi doporučovaných skupin potravin (Powerfoods), skládající se z Fat Busters a Health Boosters.

  • Fat Busters – potraviny bohaté na bílkoviny, vlákninu a zdravé tuky (krocan, vejce, libové maso, ořechy, jogurty a mléčné výrobky, fazole, luštěniny)
  • Health Boosters – potraviny bohaté na vitaminy a minerální látky (maliny, borůvky, ovoce, špenát, zelená zelenina, celozrnné pečivo, cereálie, ovesné vločky)

Dodržujte následující rady:

  • Jídlo bohaté na sacharidy (např. přílohy) doplňte vždy o Powerfoods – např. chipsy (sacharidy) s fazolovým dipem a salsou nebo těstoviny se sýrem a rajčatovou omáčkou.
  • Omezte konzumaci rýže, těstovin, cukru, bílého pečiva a průmyslově ztužených tuků.
  • Pijte nejlépe vodu a vynechte slazené nápoje.
  • Alkoholu si dopřejte maximálně dvě až tři skleničky za týden.
  • Když zhřešíte v jídle, nic se neděje.

K čemu je dobré konzumovat Powerfoods? Vaše tělo dostane přísun důležitých živin. Fat Busters budují a udržují svalovou hmotu a Health Boosters zlepšují náladu, myšlení a působí preventivně proti nemocem.

 

8-hodinová dieta a názor odborníků

Ti jsou zděšeni ze šestnáctihodinového půstu a tvrdí, že při této dietě nejenže nezhubnete, ale dokonce přiberete.

Odborníci a osmihodinová dietaZdravé hubnutí vychází ze sníženého příjmu energie a pravidelné, rovnoměrné stravy, která je rozdělena do menších porcí. Tím má tělo zajištěno pravidelný příjem energie, takže nehladoví a nezpomaluje se metabolismus. Osmihodinová dieta je toho pravým opakem a má opačné účinky. Tělo ve zbývajících šestnácti hodinách hladoví a tím se zpomaluje metabolismus. Po takové době bez jídla se dostaví velký hlad a člověk se vrhne na tučné a sladké potraviny, což je jednou z příčin obezity. Z kalorické potravy se do těla dostává nadbytek energie ze sacharidů a tuků a uloží se do tukových zásob.

Jakmile zase začnete hladovět, tělo zpomalí metabolismus, čímž nevyužije tukové zásoby. Ty se zvětšují a s nimi i váha.

Osmihodinová dieta neznamená, že spořádáte všechno, na co přijdete. I při této dietě je vhodné dodržovat určitá pravidla, abyste si zdravotně neublížili. V doporučených potravinách nenajdete sádlo nebo knedlíky – i u této diety je hlavním cílem naučit lidi zdravějšímu způsobu stravování. Navíc tvůrci nabádají k pohybu, což přispívá ke snížení váhy a k nastartování metabolismu. Pokud se pro osmihodinovou dietu rozhodnete, myslete na všechna pravidla zdravého stravování a jako každou dietu i tuto držte pouze omezenou dobu.

Osmihodinová dieta – kompletní návod + vzorový jídelníček
3.6 (71.43%) 56 hlasov

4 komentáře

  1. Lucie 14.12.2017
    • INUŠE 21.12.2017
      • Lukáš Chládek 11.1.2018
    • Lukáš Chládek 11.1.2018

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.