Zásadní rozdíly mezi nízkosacharidovou a proteinovou dietou

ketomix dieta

Nízkosacharidová (Low Carb) a proteinová dieta (Ketodieta) jsou dva vyhledávané moderní způsoby stravování spočívající v omezení či minimalizaci příjmu sacharidů. V čem přesně tedy spočívá rozdíl mezi těmito dvěma dietami?

V tomto článků shrneme rozdíly mezi nízkosacharidovou a proteinovou dietou, zhodnotíme jejich klady a zápory včetně toho, který ze způsobů může představovat lepší volbu právě pro vás a proč.

rozdíly mezi ketonovou a nízkosacharidovou dietou

Co je nízkosacharidová dieta?

Nízkosacharidová nebo také Low Carb dieta je způsob stravování, chcete-li dieta, omezující příjem sacharidů, zejména pak obilovin, pečiva a slazených nápojů.

Vědecké studie zabývající se Low Carb dietou se nejčastěji zabývají účinky sníženého příjmu sacharidů na hubnutí, prevenci nadváhy a cukrovky

Sacharidy tvoří cca 10 až 30 % kcal z celkového příjmu. U zdravého člověka konzumujícího přibližně 2 000 kcal denně, to představuje zhruba 50 až 150 g sacharidů.

nízkosacharidová a ketonová dieta
Low Carb i Ketodieta jsou založené na zvýšeném příjmu bílkovin a tuků.

Při nízkosacharidové dietě je nutné sacharidy nahradit zvýšeným příjmem kvalitních bílkovin, zdravých tuků a zeleniny tak, aby došlo k nasycení.

V opačném případě by vznikaly pocity hladu a organismu by chyběly důležité látky. 

Omezením sacharidů dochází ke snížení průměrného denního příjmu kalorií, což vede ke snížení hmotnosti, podpoře hubnutí i zlepšení celkového zdraví.

U Low Carb diety lze pozorovat celou řadu pozitivních účinků u osob trpících cukrovkou a dalšími civilizačními nemocemi (např. snížení váhy, lepší kontrola hladiny cukru v krvi, nižší riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění).

Nízkosacharidová dieta nemusí sednout každému, avšak pro většinu zdravých lidí představuje účinný způsob, jak efektivně zhubnout a získanou váhu si dlouhodobě udržet.

nízkosacharidová dieta
Důležitou součástí nízkosacharidové diety je zelenina s nízkým obsahem škrobu.

Výhody Low Carb diety:

  • podpora hubnutí
  • nižší příjem potravin s vysokým obsahem cukrů
  • lze držet dlouhodobě
  • méně radikální než keto dieta

Nevýhody Low Carb diety:

  • pocit slabosti a únavy
  • nižší příjem vlákniny může vyvolat zácpu
  • omezené možnosti jídelníčku
  • nižší příjem ovoce
  • nedostatek některých živin, vitamínů a minerálů

Shrnutí

Nízkosacharidová dieta sacharidy nevyřazuje úplně, ale omezuje jejich přijaté množství na 10 až 30 % celkového příjmu.

Omezení se týká především sacharidových příloh (obiloviny, rýže), ale i zeleniny s vyšším obsahem škrobu (např. hrášek, fazole, brambory, kukuřice, dýně a další).

Nižší množství sacharidy vhodně nahrazenými bílkovinami a tuky může vést k hubnutí.

Než se však do Low Carb diety pustíte, nejprve zvažte všechny klady a zápory.

nízkosacharidová dieta
Do nízkosacharidové diety patří ořechy bohaté na zdravé tuky. Pozor však na množství.

Co je to proteinová dieta?

Proteinová nebo také keto dieta není to samé jako nízkosacharidová dieta. Ketodieta je mnohem radikálnější, co se týče omezení sacharidů.

Zatímco Low Carb dieta množství přijatých sacharidů pouze omezuje, proteinová dieta se je snaží minimalizovat. Sacharidy pak nahrazuje nejen zvýšením bílkovin, ale zejména kvalitních tuků, které se vyznačují lepší schopnosti zasytit organismus na delší dobu.

Některé vědecké studie zabývající se účinky ketodiety tvrdí, že má pozitivní účinky na celkové zdraví a může například zabránit vzniku (růstu) rakovinových buněk nebo podpořit léčbu epilepsie. Stejně jako nízkosacharidová dieta podporuje hubnutí.

Hlavním cílem ketodiety je dosáhnout stavu zvaném nutriční ketóza, v němž organismus produkuje ketony a jako hlavní zdroj používá tuk místo běžných sacharidů.

Aby se tak stalo, je denní příjem sacharidů snížen pod 50 g, množství přijatých bílkovin je mírně zvýšené a nejvíc se zvýší příjem tuků.

Je třeba si uvědomit, že proteinová dieta je silně omezující a ne pro každého představuje dlouhodobě udržitelný zdravý způsob stravování, hubnutí a zlepšování zdraví.

ketonová dieta
Ketonová dieta vyžaduje zvýšený příjem kvalitních tuků.

Výhody keto diety:

Nevýhody keto diety:

  • nízký příjem vlákniny
  • omezený jídelníček
  • omezený příjem ovoce
  • obtížně udržitelný způsob stravování
  • riziko vzniku keto chřipky (únava, slabost, bolesti hlavy, podrážděnost apod.)

ČTĚTE TAKÉ:

Ketochřipka (indukční chřipka) – nepříjemný vedlejší účinek ketodiet. Jak jí předejít?

ketochřipka, indukční chřipka

Shrnutí

Keto strava minimalizuje příjem sacharidů pod 50 g denně, což vede ke vzniku stavu nutriční ketózy a využívání tuku jako hlavního zdroje energie.

Než se do ketodiety pustíte, nejprve zvažte její výhody a nevýhody.

ketonpvá dieta, jídelníček
Také salát může být vynikajícím zdrojem bílkovin a tuků, stačí použít správné suroviny.

Která dieta je pro většinu lidí vhodnější a bezpečnější?

Pří rozhodování mezi nízkosacharidovou a proteinovou dietou, je nutné zvážit několik zásadních faktorů:

  • Příjem sacharidů – zatímco Low Carb diet denní příjem snižuje na 50 až 150 g, ketodieta jde dokonce pod 50 g.
  • Příjem bílkovinu nízkosacharidové diety může být příjem bílkovin vysoký, avšak u ketodiety bílkoviny tvoří cca 20 % z celkového příjmu, jelikož větší množství bílkovin by bránilo vzniku ketózy.
  • Příjem tukůu ketonové diety je nutné radikálně zvýšit množství přijatých tuků, aby došlo k nahrazení sacharidů i bílkovin.
  • Omezeníobě diety přináší omezení ve výběru jídel. Ketodieta je radikálnější a hůře udržitelná. 
  • Nežádoucí vedlejší účinkyzejména ketodieta může vyvolat vedlejší účinky.

Před zahájením jakékoliv diety je doporučeno poradit se svým ošetřujícím lékařem či dobrým dietologem, aby se snížilo riziko vedlejších účinků a komplikací.

Shrnutí

Pro většinu lidí je nízkosacharidová dieta vhodnější, protože nabízí více možností a méně zdravotních rizik.

Navíc je na rozdíl od ketodiety dlouhodobě udržitelná

SLOVO REDAKCE:

Monika Šaríková

Dieta s nízkým obsahem sacharidů i ketodieta omezují příjem sacharidů a obě mohou mít potenciální přínos na celkové zdraví.

Rozdíly mezi oběma dietami spočívají nejen v omezení sacharidů, ale také rozdílném příjmu bílkovin a tuků.

V obou případech je nutné zvážit výhody a nevýhody a poradit se s osobním lékařem, než se pro některou z diet rozhodnete.

nízkosacharidová dieta jako vítěz duelu
Oba způsoby stravování jsou vhodné pro milovníky masa a živočišných výrobků.
ketomix dieta

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY O DIETÁCH A METODÁCH HUBNUTÍ

TOP 3 nejlepší a bezpečné diety, se kterými opravdu zhubnete
Nízkosacharidová dieta – jedna z mála chutných a bezpečných + ROZHOVOR s dietoložkou
Dieta podle Mačingové – přísná, ale rychlá a účinná
Bezezbytková dieta – střevo zůstává čisté + 8 RECEPTŮ
Dieta před kolonoskopií ulehčí celé vyšetření
Jaterní dieta zrevitalizuje oslabená játra
Dieta při průjmu – zbavte žaludek nepohodlí rychle + ROZHOVOR s dietoložkou
Ketonová dieta – zhubněte rychle pomocí KETÓZY
Dieta podle krevních skupin – sběratelé, pěstitelé a lovci

Další články o bílkovinách, rostlinných a živočišných zdrojích a účincích

Bílkoviny v potravinách: 35 nejbohatších zdrojů + ROZHOVOR s Ing. Hanou Stříteckou, Ph.D.
15 receptů pro zdravý domácí proteinový jídelníček
Proteinový nápoj – proč ho pít a podle čeho vybírat?
Proteiny na hubnutí – vyberte správně a zhubněte rychle
Proteinová dieta – NE sacharidům, ANO hubnutí
Nadbytek bílkovin škodí stejně jako nedostatek
Bílkovina v moči vždy prokazuje zdravotní komplikace

/ZDROJ/

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..