Žlučníková dieta pro posílené trávení tuků

Stejně jako jaterní dieta, ani žlučníková dieta nepatří k vyhledávaným “hubnoucím” dietám. Primárním cílem podobných diet není ani tak zbavit se nežádoucích kil navíc, ale vyčistit příslušný vnitřní orgán ode všech nečistot a obnovit jeho normální funkce. To však neznamená, že žlučníková dieta nemá na hubnutí sebemenší vliv. Právě naopak.

Podobně jako játra se i nespokojený žlučník ozývá teprve tehdy, až když je pozdě a nastávají zdravotní problémy. Pokud vás žlučník zatím nepotrápil, ale jste si dobře vědomi, že vaše strava není zrovna ideální, nastal čas na ozdravnou žlučníkovou dietu. Prospěje nejen žlučníku samotnému, ale i celkovému zdraví. Dietka následovaná přechodem na zdravý jídelníček se navíc podepíše i na vaší linii.

nevhodné potraviny pro žlučník

Víte, co je lepší než jeden burger? Dva burgery! Pokud si podobná tučná a mastná jídla dopřáváte denně, chuťové buňky si sice možná užívají, ale váš žlučník trpí

 

Žlučníková dieta – zrevitalizuje žlučník a podpoří hubnutí

Potíže se žlučníkem nejčastěji způsobuje nezdravý jídelníček bohatý na nezdravé tuky. Tím nemyslíme, že si tu a sem dopřejete oblíbený hamburger nebo knedlo-vepřo-zelo. Dobře žlučníku nedělá každodenní nášup hodně tučných, mastných či ostrých jídel. Žlučník je totiž orgán, který se podílí na zpracování tuků. Jak?

Ve žlučníku se ukládá a uvolňuje žluč, která je podstatná pro správné trávení tuků. Žluč pomáhá tuky rozpouštět, usnadňuje jejich trávení a následné vstřebání. Pokud žlučník zavalíme nadbytkem tuku, prostě jej nestíhá zpracovávat a postupně jsou oslabovány jeho funkce. Nedojde-li včas k úpravě jídelníčku mohou se objevit i velmi vážné zdravotní problémy – bolesti žlučníku a žlučníkové kameny.

Nejste si jisti, zda potřebujete žlučníkovou dietu? Odpovězte si na následující otázky!

  • Pociťujete po jídle nevolnost? Jak často?
  • Trápí vás bolesti žlučníku zejména po tučném, mastném a smaženém jídle?
  • Máte problémy s častým pálením žáhy po jídle?
  • Hůře se vám tráví pečivo, mléčné výroby, kukuřice a ořechy?
  • Pozorujete, že vaše stolice bývá pomalá, zelená a někdy dokonce mastná?

Pokud jste si na některou z otázek odpověděli kladně, váš žlučník potřebuje rychlou pomoc. Ideální je správné stravování dle zásad zdravé výživy, které nastartujete pomocí žlučníkové diety. Příznaky problémů se žlučníkem zmírni vyvážený jídelníček složený z potravin s nízkým obsahem tuků. Nízkotučná strava navíc účinně podpoří snížení tělesné hmotnosti.

jídelníček žlučníkové diety

Oslabenému žlučníku nejvíce prospěje strava s minimálním obsahem nezdravých tuků

 

Žlučníková dieta po operaci a při problémech se žlučníkem

Pokud vás ale trápí bolesti žlučníku a trávící potíže, co nejdříve navštivte svého praktického lékaře. Očividné zdravotní problémy se nikdy nesnažte vyléčit sami. Lékaři doporučují (někdy i striktně nařizují) žlučníkovou dietu v případě žlučníkových kamenů, při žlučníkové kolice, zánětu žlučníku, nádorech žlučníku a samozřejmě po operaci žlučníku.

VÍTE, CO JSOU ŽLUČNÍKOVÉ KAMENY A JAK VZNIKAJÍ? Nejčastěji na ně trpí starší osoby, ale v případě hodně nezdravé životosprávy, mohou potrápit i mladší ročníky. Více se dočtete v článku Kameny ve žlučníku nemají co dělat. Čím menší, tím hůř.

Na základě různých vyšetření ošetřující lékař stanoví správnou diagnózu a nejlepší způsob léčby, jejíž součástí bude s největší pravděpodobností také přísná žlučníková dieta zcela zbavená tučných potravin a potravin, které žlučníku neprospívají a oslabenému či nemocnému žlučníku přímo škodí.

potraviny nezdravé pro žlučník

Hádejte, které potraviny nemá žlučník rád?

 

Žlučníková dieta: Vhodné potraviny anebo co smíte a nesmíte jíst?

Podobně jako v případě jaterní diety je jídelníček založený na konzumaci kvalitních bílkovin a sacharidů a sníženém množství tuků. I v tomto případě se budete muset vyhnout čerstvému pečivu a vybírat si nejméně jeden den staré kousky.

Základní pravidla pro (nejen) žlučníkovou dietu:

  • Jezte pravidelně 4x – 5x denně 
  • Poctivě snídejte – zdravou snídaní nastartujete metabolismus a podpoříte hubnutí
  • Držte si odstup mezi jídly 2 až 3 hodiny
  • Hlídejte si pitný režim
  • Dopřejte si dostatek kvalitních bílkovin
  • Jezte nejméně 5 porcí ovoce a zeleniny denně
  • Dávejte přednost rostlinným tukům před živočišnými
  • Omezte příjem nezdravých tuků
  • Konzumujte méně jednoduchých cukrů
  • Pijte méně silné kávy
  • Nepijte alkohol – do žlučníkové diety alkohol nepatří

CHCETE O JATERNÍ DIETĚ VĚDĚT VÍCE? Přečtěte si náš minulý článek Jaterní dieta zrevitalizuje oslabená játra a naučte se stravovat s ohledem na zdraví jater.  

Denně byste měli přijmout maximálně 60 g tuku. Nezáleží přitom pouze na výběru surovin, ale také na způsobu přípravy jídla. Asi nebudete překvapení, když zavrhneme smažení, grilování a bohužel i pečení do zlatavé kůrky. Při žlučníkové dietě budete odkázání především na vaření, vaření v páře a dušení. Maso opékáme pouze na sucho a omáčky nezahušťujeme jíškou z másla a mouky. Používáme teflonovou pánev, parní, pomalý a tlakový hrnec.

Seznam nedoporučených a zakázaných potravin:

  • Tučné maso, vnitřnosti a uzeniny – husa, kachna, bůček, salámy, paštiky, jelita, jitrnice apod.
  • Plnotučné mléko a mléčné výrobky – platí i pro šlehačku, smetanu
  • Luštěniny
  • Máslo, sádlo
  • Tučná a smažená jídlo
  • Ostré koření
  • Ovoce – maliny, rybíz, višně, ořechy, kokos
  • Zelenina – cibule, česnek, kukuřice, sterilovaná zelenina
  • Čerstvé kynuté pečivo a moučníky
  • Tučné vývary, česnečka, gulášovka, dršťková apod.
  • Nápoje – alkohol, černá káva, slazené limonády
  • Ostré a dráždivé koření – pepř, kari, chilli, zázvor, hořčice

dietní ryba ve žlučníkové dietě

Ryby do žlučníkové diety patří, ale pouze vybrané druhy. Vhodný je například pstuh

 

Seznam potravin vhodných na žlučník:

  • Libové maso s minimálním obsahem tuku – kuřecí a krůtí prsa, telecí, libové hovězí (svíčková, zadní apod.), králík, zajíc, zvěřina
  • Uzeniny – pouze vysoce kvalitní šunka
  • Ryby (méně tučné) – treska, pstruh, štika, tuňák, okoun, platýz, lín
  • Mléko a mléčné výrobky – nízkotučné do 30 % tuku – sýry, tvaroh, zakysaná smetana, acidofilní mléko
  • Vejce – v omezeném množství při přípravě pokrům
  • Příkrmy – brambory, bramborová kaše, jemné bramborové knedlíky, těstoviny, rýže, nekynuté houskové knedlíky
  • Bílé pečivo a další výrobky z kynutého těsta – ne úplně čerstvé
  • Rostlinné tuky – margarín, rostlinné oleje
  • Zeleninové polévky, slabší vývary
  • Ovoce (nenadýmavé druhy) – jezte bez slupky – jablka, banány, mandarinky, grepy, broskve, meruňky, ostružiny, jahody; vhodné jsou i kompoty
  • Zelenina (nenadýmavé druhy) – listová zelenina, okurky (bez slupky), cuketa, špenát, brokolice, celer, ředkvičky, kysané zelí, červená řepa, rajčata, mrkev (mladá), brambory
  • Bylinky a koření – ne ostré a dráždivé  – skořice, hřebíček, muškát, nové koření, jalovec, bobkový list, kopr, petržel a další
  • Nápoje – čistá voda, bylinkové čaje, bílá káva, ovocné a zeleninové šťávy, slabší kakao

Nikdy ale opravdu nikdy se nesnažte problémy se žlučníkem vyřešit pomocí drastických diet nebo dokonce hladovky. Víte, kdy může být hladovka v podobě půstu prospěšná a kdy naopak škodí?

pitný režim během žlučníkové diety

Pitný režim by měla v první řadě tvořit čistá voda, klidně s plátkem citrónu

 

Žlučníková dieta – modelový jídelníček na celý týden:

PONDĚLÍ

  • Snídaně: Bílý rohlík s ovocnou marmeládou
  • Svačina: Banán
  • Oběd: Pstruh vařený v páře s bramborovou kaší
  • Svačina: Celerový salát
  • Večeře: Dušená kuřecí prsa se zeleninovým salátem
ÚTERÝ

  • Snídaně: Nízkotučný ovocný tvaroh
  • Svačina: Ovocný salát
  • Oběd: Krůtí prso s rýži
  • Svačina: Salát z mladé nastrouhané mrkve a jablka
  • Večeře: Těstovinový salát s tuňákem a zeleninou
STŘEDA

  • Snídaně: Bílý toast s plátkem libové šunky
  • Svačina: Piškoty
  • Oběd: Králičí maso s bramborem
  • Svačina: Kefír – víte,proč je kefír zdravý?
  • Večeře: Zeleninový salát s kuřecím masem a jogurtovým dresinkem
ČTVRTEK

  • Snídaně: Piškoty s domácí ovocnou přesnídávkou
  • Svačina: Banán
  • Oběd: Vývar s kuřecím masem, zeleninou a nudlemi
  • Svačina: Ovocný tvaroh
  • Večeře: Vepřová panenka se zeleninovým salátem
PÁTEK

  • Snídaně: Ovesné vločky s ovocem a bílým jogurtem
  • Svačina: Jablko
  • Oběd: Krůtí rizoto se mrkví a hráškem
  • Svačina: Mrkvový salát
  • Večeře: Špagety s kuřecím masem v rajčatové omáčce
SOBOTA

  • Snídaně: Jahelná kaše s jablky
  • Svačina: Pomeranč
  • Oběd: Vepřová panenka s bylinkovými brambory
  • Svačina: Bílý tvaroh s pažitkou
  • Večeře: Zeleninový vývar
NEDĚLE

  • Snídaně: Pečivo a pomazánka z bílého tvarohu a bylinek
  • Svačina: Banán
  • Oběd: Vařené hovězí maso s pažitkou a vařenými bramborami
  • Svačina: Celerový salát
  • Večeře: Na sucho pečená treska se sýrem (viz. recept níže)

zeleninový salát během žlučníkové diety

Zeleninový salát s kuřecím masem může mít různé a velice chutné podoby

Mezi vhodné přílohy patří vařené brambory. Ochutit je můžete různými bylinkami

 

Tři rychlé recepty při žlučníkové dietě

Nevíte, co uvařit pro zdravější žlučník? Mám pro vás inspiraci na rychlou snídani, oběd i večeři!

Pomazánka z bílého tvarohu a mrkve k snídani

Suroviny:

  • Nízkotučný tvaroh
  • Mladá mrkev
  • Med
  • Jablečný nebo meruňkový kompot
  • Kapka citrónové šťávy

Uvařte mrkev a nakrájejte ji na drobno. Tvaroh ušlehejte s ovocným kompotem a vmíchejte vychladlou mrkev. Ochuťte medem a citrónovou šťávou a namažte na den staré pečivo.

tvaroh během žlučníkové diety

Na kvalitním tvarohu vůbec nešetřete

Vařené hovězí ochucené pažitkou a s vařenými bramborami

Suroviny:

  • Libové hovězí maso
  • Nízkotučné mléko
  • Trochu másla a hladké mouky
  • Sůl
  • Pažitka, ale může být i kopr

Hovězí maso uvaříme v osolené vodě do měkka. Mouku lehce opražíme na sucho a smícháme s mlékem a vodou. Osolíme a krátce povaříme. Do vzniklé omáčky přidáme máslo a pažitku či kopr. Hotovou omáčkou přelijeme plátky uvařeného masa a vařené brambory. Posypeme čerstvou pažitkou.

dušené hovězí s mrkví a hráškem na žlučník

K dušenému hovězím se hodí také hrášek s mrkví

 

Pečená treska se sýrem pro pohodový večer

Suroviny:

  • Treska
  • Nízkotučný tvrdý sýr
  • Citrón
  • Sůl, kmín
  • Troška másla

Tresku osušíme a vložíme na plech vyložený pečícím papírem. Pokapeme ji šťávou z citrónu a lehce osolíme a okmínujeme. Nakonec ji posypeme nastrouhaným sýrem. Pečeme při 180 stupních cca 20 minut. Podáváme s brambory nebo zeleninovým salátem.

pečená treska s bramborouvou kaší

Povolenou přílohou je i bramborová kaše

 

Nečekejte, až si žlučník vyžádá dietu sám

Lidské tělo vydrží hodně a zpravidla začne stávkovat na posledních chvíli. Samy velmi dobře víte, jak vypadá váš běžný jídelníček. Po přečtení článku jistě dokážete snadno odhadnout, jestli je váš žlučník spokojen či nikoliv.

Jemná žlučníková dieta vám v žádném případě neuškodí, žlučníku se uleví a odpočine si od každodenní dřiny. Brzy poznáte, že se vám lépe tráví a setrváte-li u zdravé výživy, brzy zaznamenáte i úbytek kil.

DÁLE ČTĚTE: TOP 3 české diety pro rychlý a bezbolestný úbytek váhy. 

Žlučníková dieta pro posílené trávení tuků
Ohodnoťte článek

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.