JOJO efekt – co to je a jak mu můžeme předejít?

Každý druhý člověk v Česku váží více, než jaká váha odpovídá jeho výšce. Mnozí z nich se pokoušejí zhubnout a jejich život je zmítán mezi střídáním diet a přejídání. V praxi to vypadá tak, že dvě kila shodí a tři přiberou.

Co je JOJO efekt?

JOJO efekt při hubnutí

Možná jste to také zažili: po velikém úsilí a vůli jste shodili přebytečné kilogramy, ale během krátkého období jste kila opětovně nabrali, ba dokonce vážíte ještě více než na začátku hubnoucího procesu. V tomto případě mluvíme o JOJO efektu. Čím je způsoben? K tomuto efektu dochází tehdy, když za velmi krátkou dobu zhubnete mnoho přebytečných kilogramů. Váš organismus období diety považuje za období chudoby a strádání, kdy omezujete příjem potravin – energie.

Když pak začnete po prodělané redukci hmotnosti jíst jako před dietou, tělo si začne dělat zásoby na příští období „chudoby“.období diety považuje za období chudoby a strádání, kdy omezujete příjem potravin – energie.

Stanovte si cíl

Specialitou obézních lidí je stanovení magického data, odkdy budou držet dietu. Nejoblíbenější je Nový rok, začátek měsíce nebo týdne či úplněk. Skladba potravy pak vypadá tak, že si naordinují přísnou dietu, která neobsahuje tučné a sladké pokrmy. Jakmile se však tito lidé vrátí ke starému způsobu stravování, mají sklon se přejídat a jejich hmotnost je znovu nahoře, či dokonce ještě vyšší. Je to i váš případ? Stanovte si reálný cíl a postupnými kroky změňte svůj životní styl. Dejte si za cíl, že v jídelníčku omezíte živočišné tuky a potraviny s vysokým glykemickým indexem. Zařaďte do něj více zeleniny a dbejte na pravidelný pohyb.

ZAPAMATUJTE SI: Základem úspěšného a trvalého zhubnutí je postupné shazování přebytečných kilogramů, pomalé zatěžování těla redukcí váhy a postupné zvyšování příjmu potravy.

Odstraňte chyby při dietě

1. Nevěřte „zázračným“ pilulkám

Je těžké zázračným pilulkám na hubnutí odolat a nevyzkoušet je, když slibují rychlý váhový úbytek. K dostání je řada přípravků, které však nejčastěji pracují na principu naší spoluúčasti. Pokud si již nějaké zakoupíte, vyberte takové, které obsahují látky na snížení apetitu, zvýšení chuti do cvičení a spalovače energie, mezi něž patří extrakty ze zeleného čaje a GuayanyL-karnitin zase výborně účinkuje tehdy, když si dopřejete minimálně 25 minut pohybu. Organismus si jako zdroj energie bere přednostně tuky namísto sacharidů.

TIP: Vyhýbejte se výrobkům, které vám slibují, že s jejich pomocí snížíte váhu bez pohybu a změny stravovacích návyků.

2. Naučte se počítat denní příjem kalorií

Podivujete se nad tím, že toho moc nesníte a přesto jdou kila nahoru? Nejčastější chybou jsou kalorické svačiny a pojídání sladkých či slaných pochutin. Nezanedbatelné množství kalorií také obsahují slazené nápoje, jako jsou džusy, limonády a alkohol. Vytvořte si tabulku a po dobu jednoho týdne si do ní zapisujte veškeré potraviny a nápoje, které požijete. Poté si všechno přepočítejte na kalorie pomocí jedné z kalkulaček kalorií na internetu. Výsledek porovnejte se svým průměrným denním výdejem energie (hmotnost vynásobte číslem 25 a získáte základní denní spotřebu kalorií).

3. Přestaňte hladovět a sportujte

Omezit jídelníček a nesportovat? Ke každé dietě patří pravidelný pohyb. Cvičení vám pomůže překonat stres z omezení příjmu Nehladujte a sportujtecukru a tuku a navíc zrychluje metabolismus. I několik hodin po cvičení spalujete kalorie rychleji. Plusem je pevnější tělo a vy se nebudete trápit převislou kůží. Nejprve začněte dvaceti minutou procházkou a výšlapem do schodů a postupem času zařaďte aerobní cvičení, jako je jóga, kalanetika, pilates nebo plavání.

Jak si udržet nižší hmotnost?

  1. Během hubnutí byste si měli osvojit takové návyky, které zlepší kvalitu vašeho života a které vám nebudou nepříjemné.
  2. Myslete pozitivně. Pokud budete přesvědčeni, že znovu kila naberete, většinou se tak i stane.
  3. Podařilo se vám zhubnout? Gratulujeme! Dalším krokem je postupné zvyšování množství jídla. Nezapomínejte si jednou týdně kontrolovat hmotnost a odpusťte si večerní hodování.
  4. Po dietě zvyšte energetický příjem o 400 KJ. Klesla během 14 dní vaše váha? Můžete přidat dalších 400 KJ.
  5. Každý den si dopřejte svižnou procházku nebo jiný pohyb.
  6. Přicházejí Vánoce nebo rodinná dovolená? Připravte se předem na tyto situace, které mohou vést ke zvýšení hmotnosti.
  7. Darujte charitě oblečení, které jste nosili před redukcí váhy. Když začnete znovu nabírat kila, nové oblečení vás upozorní na to, že je čas vrátit se ke zdravému způsobu stravování.

JOJO efekt je důsledkem neuváženého hubnutí. Pamatujte si, že s žádnou dietou to nesmíte uspěchat. Upravte si stravu, pravidelně sportujte a mějte dostatek trpělivosti. Teprve pak se dočkáte trvalých výsledků a vy se budete cítit sebevědoměji a krásněji. I po dietě nezanevřete na nový stravovací režim a nevracejte se k sedavému způsobu života, jinak si svou váhu neudržíte.

JOJO efekt – co to je a jak mu můžeme předejít?
4.3 (86.67%) 6 hlasov

No Responses

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *