Bez živočišného kolagenu vám zeslábnou vlasy, nehty, pleť, kosti i klouby. Jaké jsou významné zdroje a co mají dělat vegani?

Kolagen bývá téměř automatický spojován s klouby a stářím. Není divu.

Vzhledem k množství doplňků stravy obsahujících kolagen cílených zejména na starší lidi nebo aktivní sportovce, které nepříjemné bolesti kloubů a vůbec celého pohybového aparátů trápí nejvíce. 

Kolagen je však nesmírně důležitý pro všechny věkové skupiny. Také pozitivní účinky kolagenu jsou mnohem širší než jen na klouby.

Ženy si pravděpodobně vybaví kolagen také v souvislosti s mladistvou a pružnou pletí bez vrásek a krásnými vlasy, aktivní lidé zase sportování bez neustálých “bolístek”.

kolagen

Co přesně je kolagen?

Kolagen patří mezi důležité látky v lidském těle. Tělo si je schopné jej vyrobit samo, pokud má k dispozici správné “palivo”, a tedy zdroje.

S postupujícím věkem však schopnost těla vyrábět kolagen klesá, a proto je vhodné na něj myslet a tělu kolagen dodávat prostřednictvím stravy bohaté na kolagen a ideálně i kolagenových doplňků stravy.

Kolagen je výhradně živočišná bílkovina, která tvoří základní stavební hmotu a nachází se i v různých částech těla (klouby, chrupavky, kosti, zuby, nehty, kůže a vlasy), kde působí především jako pojivo buněk. 

Hlavním účelem kolagenu v lidském těle je tedy udržovat veškeré pojivové tkáně pevné, pružné a odolné, aby byly schopné odolat každodenní zátěži.

Víte, že… 

  • kolagen nejprve využijí kosti, následně se vstřebá do chrupavek a teprve poté jej využije pokožka?
  • kolagen tvoří 25 % celkové váhy bílkovin v celém lidském těle
  • tvoří 75 % kůže a cca 30 % celého organismu
  • užívání kolagenu je méně účinné, pokud tělu chybí vitamín C
  • v případě nedostatku kolagenu dochází k poruchám růstového procesu, a proto je dobré podávat sportujícím dětem a mládeži kolagenový hydrolyzát
  • přirozenou součástí stárnutí je snížená tvorba kolagenu

Hlavní typy kolagenu

Existuje 27 typů kolagenu a každý z nich se specializuje na jiný orgán, druh tkáně nebo má specifický účel.

Doplňky stravy obsahují především dva nejdůležitější typy I a II, které jsou v těle zastoupeny nejvíce.

  • Kolagen typu Inejdůležitější kolagen v lidském těle tvoří až 90 % celkového obsahu kolagenu v těle. Nachází se v kostech, kůži, šlachách, zubech, řídkém vazivu a pouzdrech orgánů.
  • Kolagen typu II tvoří jej volnější vlákna v chrupavkách a jeho účelem je tlumit nárazy v kloubech.
  • Kolagen typu III tento kolagen tvoří strukturu orgánů, tepen a svalů a v rychle rostoucích tkání. Je typický pro mladý organismus, pozděj je nahradí kolagen prvního typu.
  • Kolagen typu IV – bazální membrány
  • Kolagen typu V s VI – nachází se obvykle vedle typu I, kolagen typu V je ve stěně cév
  • Kolagen typu VII – epitel
  • Kolagen typu VIII – cévní výstelka
  • Kolagen typu IX, X a XI – chrupavky
  • Kolagen typu XII – integruje typy I a III.

Hlavní účinky na zdraví

Mladé a zdravé tělo funguje samo bez velkých problémů. Mladí lidé také nemívají pocit, že by svému tělu měli věnovat speciální péči.

Jenomže mládí netrvá věčně a to jak jsme se o tělo starali v mládí, poznáme ve stáří. 

Pokud dbáme na zdravou a vyváženou výživu a každý den se aktivně hýbeme a sportujeme, tělo si kolagen dokáže hravě vytvořit samo.

Nedostatek aktivního pohybu a nezdravá výživa však představuje velký problém. 

  • Ženy zbožňují kolagen, protože pomáhá udržet pokožku pevnou a pružnou.
  • Muži chtějí mít svaly a sílu.
  • Starší lidé kolagen zase užívají, aby mírnili bolesti věkem opotřebovaného pohybového aparátu. 

Zjednodušeně řečeno kolagen má dva hlavní účinky na pohybový aparát, vzhled a celkové zdraví, činí jej pružnějším a pevnějším.

  • Vrací pleti svěžest, pružnost a mladistvý vzhled
  • Redukuje vrásky a zpomaluje jejich tvorbu
  • Zlepšuje kvalitu, hustotu a růst vlasů a brání jejich vypadávání
  • Zvyšuje pevnost a odolnost nehtů proti lámání a třepení
  • Chrání pohybový aparát před opotřebením a snižuje riziko zranění
  • Podporuje budování svalové hmoty a regeneraci po cvičení
  • Pomůže získat lepší elasticitu pokožky – zjemňuje vrásky, odstraňuje strie a celulitidu
  • Napomáhá zdravému a aktivnímu životnímu stylu

BEZPEČNÝ ZDROJ KVALTNÍHO ŽIVOČIŠNÉHO KOLAGENU:

Hydrolyzovaný kolagén Powerology z hovězího skotu pasoucího se na trávě.

Výživa pokožky, vlasů, nehtů, kostí, šlach, kloubů a chrupavek.

Bez laktózy, lepku, sóje, konzervantů a sladidel.

Objednávka ze slovenského e-shopu Powerology u vás bude do 4 pracovních dnů.

Kolagen na klouby, kosti a vazy

Už dávno neplatí, že bolesti kloubů trápí jen naše prarodiče. Na bolesti kloubů si stěžují mladí i staří.

Někdy za to může nedostatek pohybu, někdy naopak příliš mnoho pohybu.

Jedním z řešení, jak bolesti kloubů zmírnit, je zajistit tělu dostatek kolagenu, který zlepšuje stav nejen kloubů, ale také kostí, vazů, šlach a chrupavek. 

Kolagen na vlasy, pokožku i nehty

Kolagen je tak trochu lékem na věčné mládí a krásu.

Proto se s oblibou přidává do různých kosmetických výrobků určených zejména pro zdravou pokožku, vlasy i nehty. Neplatí to pouze pro ženy, ale také pro muže.

Konkrétně pokožce kolagen poskytuje potřebnou pevnost a pružnost, díky čemuž vypadá dlouho mladě a netvoří se na ní brzy vrásky.

Vlasy jsou díky kolagenu daleko pevnější a hustší a méně vypadávají. Nehty zase získají mimořádnou pevnost a odolnost a netřepí se.

Kolagen pro lepší trávení

Velmi málo se o kolagenu hovoří ve spojení se zdravým trávením, přitom se jedná o důležitý účinek kolagenu.

Kolagen se stává účinným pomocníkem zejména při syndromu propustnosti střeva, kdy se do těla dostávají toxiny a další nežádoucí látky.

Kolagen se společně s aminokyselinami stará o to, aby se škodlivé látky do těla vůbec nedostaly.

Biohacker Dušan Plichta vysvětluje benefity užívání hovězího kolagenu

Kolagen podporuje hubnutí

Dostatek kolagenu v těle má rovněž pozitivní vliv na funkční a rychlejší metabolismus.

Čím je metabolismus rychlejší, tím lépe spaluje tuky, a to má vliv na tělesnou hmotnost.

Kolagen pro výraznější a pevné svaly

Při tvorbě svalové hmoty hrají významnou roli nejen bílkoviny, ale také kolagen, který se za pomoci vitamínu C dokáže přeměnit na bílkoviny.

Sportovci by proto na kolagen měli myslet, protože prospívá nejen hodně zatěžovaným kloubům a kostem, ale je prospěšný i pro svalovou hmotu.

kolagen pro vlasy, nehty a pokožku
Kolagen je důležitý pro pevnou pokožku, husté vlasy i pevné nehty.

Nejsilnější zdroje v potravinách

Samozřejmě můžete navštívit lékárnu, obchod či e-shop se zdravou výživou a zakoupit si doplněk stravy obsahující kolagen a pravidelně jej užívat.

Na vaše klouby, kosti a celkové zdraví zcela určitě bude mít pozitivní vliv. 

Kolagen však nemusí nutně vypadat jako prášek různého tvaru a barvy. Kolagen může také mít příjemnou vůni a chuť.

Jak na to? Stačí si dopřát hojnost zdravých potravin bohatých na kolagen. Které to jsou především?

Vaječný bílek

Na pohled nenápadné vajíčko je úžasná potravina, která by ve zdravém jídelníčku neměla chybět.

V tomto případě se zaměříme na vaječný bílek, který je bohatým zdrojem nejen kvalitních bílkovin důležitých pro svaly, ale také kolagenu a dalších dvou látek lysin a prolin, které podporují jeho přirozenou produkci v těle.

vejce bohatá na kolagen
Dopřejte si hned po ránu výživnou snídani bohatou na kolagen. Vaše klouby vám bude vděčné 😉

Ryby a mořské plody

Ryby, ryby a zase ryby. Jistě už jste také vy mnohokrát slyšeli, že ryby bychom měli jíst pravidelně.

Hlavním důvodem, který hovoří ve prospěch tučných mořských (např. losos a tuňák) a sladkovodních ryb (makrela), je vysoký obsah omega-3 mastných kyselin.

Z mořských plodů zase zdůrazníme ústřice, které kromě kolagenu obsahují minerály zinek a železo a vitamín C.

Kalorická hodnota ústřic je přitom zanedbatelná, takže není třeba obávat se o váhu a linii. Nejlépe ústřice chutnají jen tak s citrónem (zdroj vitamínu C).

Ryby a mořské plody obsahují také kolagen, převážně pak kolagen typ I, který je snadno vstřebatelný.

Pravidelnou konzumací lososa, tuňáka, mořských plodů a makrely tak kolagen dostanete do všech částí svého těla, kde je ho potřeba (kostí, kloubů, chrupavek, vazů i kůže).

mořské ryby, zdroj kolagenu
S lososem na talíři nikdy neuděláte chybu.

Vývary z masa a zeleniny

Kdo jí polévku, je grunt, kdo ji nejí, je špunt!

Jedno staré přísloví a kolik skrývá moudrosti a pravdy. Zejména takový vývar je něco jako tekutý zázrak pro vaše tělo.

Pokud si doma uvaříte kvalitní domácí vývar z kostí, pojivových tkání, masa a navíc přidáte zeleninu, do vody se uvolní velké množství kolagenu. 

masový vývar, zdroj kolagenu
Jedním z nejlepších zdrojů kolagenu je domácí vývar.

Zelená zelenina

Chcete-li zvýšit příjem kolagenu, nezapomínejte také na zeleninu.

V tomto případě sáhněte po zelenině zelené barvy, jako je špenát, zelí, brokolice, kapusta, řeřicha apod.

Chybu ale neuděláte ani s rajčaty. Obsahují cenné vitamíny, minerály, antioxidanty a také kolagen.

listová zelenina, zdroj kolagenu
Věděli jste, že špenát je skvělým pomocníkem také pro krásu a pružnou pleť?

Sladké brambory (batáty)

Batáty představují velký trend ve zdravé výživě. U nás je známe spíše jako sladké brambory, protože vzhledem připomínají brambory, trochu tak také chutnají a připravují se stejnými způsoby. 

Červenější a sladké batáty obsahují celou řadu významných živin a mají nízkou kalorickou hodnotu (90 kcal ve 100 g).

Sladké brambory neobsahují přímo kolagen, ale jednou z těch důležitých živin je vitamín A, který podporuje stimulaci tvorby kolagenu v lidském těle. 

batáty, zdroj kolagenu
Spojení hovězího masa, batátů a brokolice slibuje doslova “kolagenovou nálož” 🙂

Citrusové plody

Podobný význam jako sladké brambory batáty mají rovněž citrusové plody – citróny, grepy, pomeranče, mandarinky a další.

Ty také neobsahují přímo kolagen, ale látky stimulující jeho tvorbu v těle. 

Konkrétně se jedná o vitamín C, který je k produkci kolagenu v těle absolutně nezbytný.

Dostatek vitamínu C v těle navíc chrání kolagen jako takový před škodlivým působením enzymů a volných radikálů.

POZOR, vitamíny se lze i předávkovat (tzv. hypervitaminóza).

Které vitamíny jsou ve větším množství nebezpečné a jak se předávkování projevuje?

vitamín C pro produkci kolagenu v těle
Sklenice vody s čerstvě vymačkanou citrónovou šťávu má na zdraví celou řadu prospěšných účinků.

Potraviny obsahující síru

Velmi důležitou skupinu představují potraviny s vysokým zdrojem síry.

Síra je totiž jeden z minerálů, který organismus potřebuje pro výrobu kolagenu. V těle je síra nejvíce zastoupena v kůži, vlasech a nehtech.

Je velká škoda, že se tomuto důležitému minerálu věnuje tak málo pozornosti. Potřeba je ho přitom jen stopové množství.

Které potraviny obsahují síru?

  • česnek 
  • cibule
  • brokolice
  • zelí 
  • růžičková kapusta
  • květák
  • lněné semínko
  • pšeničné klíčky
  • červená řepa
  • maliny
  • vejce
  • sýry
brokolice, zdroj síry
Dostatek síry obsahuje například brokolice.

Spirulina

V posledních letech se roztrhl pytel s tzv. zelenými superpotravinami, které pochází ze vzdálených a exotických krajů.

Jednou z nich je spirulina, modrozelená řasa, která mimo jiné obsahuje měď, glycin a prolin, látky velmi důležité pro přirozenou tvorbu kolagenu v těle. 

Spirulina se obvykle prodává v podobě jemného prášku, ze kterého se připravuje nápoj, nebo jej lze přidat například do smoothie.

Chuť nebývá nijak super, ale zdravá spirulina tedy rozhodně je. 

spirulina podporuje vznik kolagenu
Spirulina je vodní řasa, která se mele na jemný prášek, z něhož lze připravit nápoj. Akorát nečekejte lahůdku 😉

Kolagen jako doplněk stravy

Trápí-li vás neodbytný pocit, že vaše zásoba a tvorba kolagenu v tělu není dostatečná, nebo vás bolí klouby, rozhodně není chybou zařadit do výživy doplňky stravy.

To se týká zejména hodně aktivních sportovců, jejichž pohybový aparát je zatěžován mnohem více (např. běžci).

Nemusí jít pouze o tablety obsahující kolagen a další látky stimulující jeho přirozenou tvorbu.

Kolagenové doplňky stravy se vyrábí ze živočišných zdrojů. Nejčastěji se jedná o hovězí a vepřové, méně obvyklé je mořský kolagen.

Mořský kolagen

Kolagen “mořského” původu je vláknitý protein, který se získává z kůží, ploutví, kostí nebo šupin ryb, které žijí ve slané vodě (např. losos, treska, tuňák). Lidské tělo jej velmi dobře vstřebává.

Nativní kolagen

Jedná se o čistý kolagen, základní verzi. Ve vodě je nativní kolagen nerozpustný a tělo jej hůře vstřebává.

Hydrolyzovaný kolagen

V poslední době se hodně hovoří o tzv. kolagenových peptidech. Tyto peptidy obsahují stejné aminokyseliny a živiny jako nativní (přirozený) kolagen, ale prošly hydrolýzou.

Hlavní výhodou hydrolyzovaného kolagenu a kolagenových peptidů je snazší vstřebatelnost oproti běžnému proteinu z kolagenu. 

Mezi kolagenovými peptidy a hydrolyzovaným kolagenem tedy neexistuje žádný skutečný rozdíl, oba typy kolagenu prošly hydrolýzou.

Při výběru kvalitního kolagenového doplňku se tak aktuálně doporučují výrobky označované jako „kolagenní peptidy“, „hydrolyzát kolagenu“ nebo „hydrolyzovaný kolagen“

doplňky stravy s kolagenem
Kolagen lze tělu dodávat také prostřednictvím doplňků stravy.

Nedostatek kolagenu

Největším problémem kolagenu je to, že schopnost přirozené produkce v lidském těle začne klesat už kolem třicítky a největší úbytek nastává po šedesátce.

Proto je doporučeno dodávat tělu prostřednictvím vhodných doplňků stravy.

Deficit kolagenu hraje velmi důležitou hraje při stárnutí organismu.

Deficit kolagenu může způsobit:

  • Ztráta pružnosti pokožky, tvoří se vrásky
  • Povadlá pleť bez jasných kontur
  • Slabé, třepivé a vypadávající vlasy
  • Slabé a lámavé nehty
  • Snížená pružnost cév
  • Bolesti kloubů
  • Slabé kosti
  • Horší kvalita chrupavek
  • Riziko vzniku artrózy a osteoporózy

Množství kolagenu v těle ovlivňuje celá řada faktorů.

Kromě vhodné stravy bohaté na kolagen, minerály a vitamíny je třeba brát v potaz také faktory, které tvorbě kolagenu brání nebo jej dokonce ničí:

  • Nezdravá strava bohatá na rafinované sacharidy a cukry
  • Nadměrné vystavování se slunečnímu záření bez adekvátní ochrany
  • Kouření
nedostatek kolagenu
Na nedostatek kolagenu by si měly dávat pozor kuřáci. Lepší je samozřejmě nekouřit vůbec 😉

Kolagen pro vegetariány a vegany

Poměrně velký problém tak představuje nedostatek kolagenu u vegetariánů a zejména pak veganů, kteří striktně odmítají jakékoliv živočišné produkty. 

Kolagen je totiž čistě živočišného původu a v rostlinné říši se nevyskytuje.

Uvádíme-li ve zdrojích kolagenů rostlinné produkty, pak pouze proto, že obsahují jiné stejně důležité látky (minerály a vitamíny) stimulující přirozenou tvorbu kolagenu v lidském těle.

Trh s doplňky obsahující kolagen je naštěstí velmi pestrý a výrobci myslí i na tyto skupiny lidí.

V současné době lze sehnat i veganskou kloubní výživu určenou pro lidi, kteří se zcela vyhýbají potravinám živočišného původu. 

Tyto výrobky však neobsahují skutečný kolagen, ale rostlinné látky, které člověku prospívají podobně, ne však stejně jako kolagen.

Jedná se například o rostliny Boswellia serrata, Kozinec blanitý, Přeslička rolní, Vrba bílá, Zázvor lékařský, Irský mech a další.

Irský mech jako alternativní náhrada zdroje kolagenu

Zajímavou rostlinou je například nutriční velmi bohatá řasa známá jako Irský mech, která obsahuje vitamíny A, B, C, D, E, F a K, minerály vápník, síru, draslík, jód, horčík a další pro zdraví nezbytné látky. 

Irský mech působí na klouby, šlachy, vlasy, nehty a pokožku, podporuje funkce močových cest a trávicího systému a odvádí z těla pryč těžké kovy. 

přeslička jako náhrada kolagenu pro vegany
Přeslička pomáhá při křehkých lámavých nehtech, ztrátě vlasů, revmatických onemocněních, dně a podporuje hojení ran a vředů.

Kolagen a těhotenství

V průběhu těhotenství může kolagen pomoci vyrovnat s novou zátěží a změnami, které toto období provází.

Kolagen v těhotenství zmírňuje bolesti zad, kyčlí a kolen a má přímý vliv na zdraví plodu.

Po porodu zase kolagen urychluje regeneraci ženského těla, které dostává zabrat ještě dlouho poté (nedostatek spánku, kojení a další).

Kolagen zlepšuje stav celého pohybového aparátu a navíc má příznivý vliv na stav pokožky po porodu (strie).

Kolagen je důležitý i během těhotenství.

SLOVO AUTORKY:

Monika Šaríková

Jestli existuje doplněk stravy, o kterém vážně uvažuji, je to právě kolagen.

I přesto, že jím zdravě a moje výživa obsahuje vše podstatné, jako aktivní sportovec na své tělo kladu velké nároky.

A vzhledem k tomu, že budu chtít ještě dlouho, aby fungovala, dávky kolagenu mu jenom prospějí 🙂

NEZAPOMEŇTE vlasům, nehtům a svalům dodat kvalitní kolagen.

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..