Raw food aneb když řeknete sporáku sbohem

Ptáte se, co znemená raw food? Raw food neboli syrová strava je strava, jež neprošla tepelnou úpravou. Vyznavači této diety a snad i životního stylu – vitariáni –  věří, že jakákoli tepelná úprava potravin ničí jejich výživovou hodnotu. Upravené potraviny jsou podle tohoto přístupu méně hodnotné a pro naše zdraví až škodlivé. Naopak potraviny bez tepelné úpravy se těší dostatku aktivních enzymů, minerálů, vitamínů a kvalitních živin. V praxi to znamená, že v kuchyni vitariánů byste jen stěží hledali sporák a procesy jako vaření, smažení či pečení, za to by zde stál mixér, sušička a odšťavňovač. Jídelníček RAW food diety totiž tvoří především ovoce, zelenina, divoké byliny, semínka či ořechy.

Raw strava

Magická hranice 45 °C

Příznivci raw food diety vycházejí z vědeckých poznatků, jež poukazují na to, že tepelná úprava a nešetrné průmyslové zpracování ničí v potravinách výživné hodnoty a mění jejich molekulární strukturu. Ze syrových zásadotvorných potravin se po zahřátí stanou bez výjimky potraviny kyselinotvorné. Teplota 45°C je právě ona hranice, kdy v potravinách dochází ke zničení všech enzymů, ale také některých vitamínů a minerálů. Upravené potraviny také ztrácí bakterie a další mikroorganismy, které mají vliv na imunitní systém a trávení a vytváří prospěšnou střevní mikroflóru. Existuje řada důvodů, proč dát přednost čerstvým potravinám před těmi vařenými.

Důvody, proč dát přednost čerstvým potravinám:

1. přirozená struktura potravy

Jedním z důvodů je zachování původní struktury a složení, které zabezpečují rovnováhu mezi tisíci výživných látek. Tepelná úprava tuto rovnováhu narušuje a způsobuje nadměrné zatížení orgánů v lidském těle. Zahřátí způsobuje také srážení bílkovin, narušení struktury molekulárních vazeb a ztrátu schopnosti plnit svoji funkci. Denaturované bílkoviny jsou pro tělo obtížně využitelné a překyselují organismus. Tuky s tepelnou úpravou mění svou strukturu a stávají se až karcinogenními. Cukry karamelizují a jsou pro tělo taktéž těžce stravitelné. Z vazeb se uvolňují volné radikály. Nestrávená nebo nestravitelná potrava pak zanáší střevní trakt, podléhá kvašení a hnilobnému rozkladu a je potravou pro plísně a ty mikroorganismy, které jsou v těchto místech nežádoucí.

2. enzymyEnzýmy

Nesporným argumentem pro syrovou rostlinnou stravu je její enzymatická aktivita. Enzymy představují život, určují povahu i rychlost chemických reakcí a řídí většinu biochemických procesů v lidském těle. Zajišťují vstřebávání a využití vitamínů, minerálů a trávení ostatních živin. Rostliny v sobě obsahují přesně takové složení a množství enzymů, které je zapotřebí k jejich rozložení. Teplota nad 45°C je však úplně zničí. Schopnost člověka vytvářet vlastní enzymy je poměrně omezená. Pokud člověk konzumuje stravu chudou na tyto látky, může dojít ke zhoršování metabolismu bílkovin, škrobů a tuků a k vyčerpávání organismu.

3. modifikované živiny a leukocytóza

Jak již bylo řečeno, tepelným zpracováním se ničí některé vitamíny a minerály obsažené v potravě. Jiné zůstanou, avšak v modifikované podobě. Minerály tak třeba mění svoji podobu z organicky vázaných na anorganické. V takovém případě nejen že je lidský organizmus nevyužije, dokonce mu mohou škodit. Například železo je jako organicky vázaný prvek pro tělo nezbytnou základní živinou, ve své anorganické podobě je však pro lidský organismus zcela nepoživatelné. Anorganické minerály se spolu s vařeným pokrmem dostávají do krevního oběhu, kde se usazují v tepnách a kloubech, které tím ztrácí svou pružnost a pohyblivost.

Zpracované potraviny navíc obsahují dochucovadla a polotovary, které mohou způsobit excitotoxicitu organismu, což znamená, že nervové buňky jsou poškozeny a zničeny nadměrným vybuzením neurotransmiterů, jako je například glutamát. Proto milovníci syrové stravy odsuzují rovněž potraviny s přidanými chemikáliemi, konzervačními látkami či barvivy.

Vitariáni navíc tvrdí, že po snězení vařeného jídla v důsledku trávení v těle dochází k procesu leukocytóza – tedy zvýšení počtu bílých krvinek v krvi, jež mají obrannou funkci. Po požití vařené stravy se bílé krvinky  – v domnění, že jdou chránit náš organismus –  přemísťují z celého těla do střev, kde se soustřeďují na střevní stěně a snaží se ochránit tělo před vstřebáním denaturovaných bílkovin a aminokyselin. Ostatní orgány jsou v důsledku tohoto jevu bez ochrany a nemohou se bránit mikrobům a čistit střeva. Z tohoto lze podle přívrženců raw food usuzovat, že vařená strava je imunitním systémem vnímána jako cizí a nebezpečná látka.

4. Zaručené účinky – mládí a prevence rakoviny

Podle přesvědčení vitariánů termicky upravená potrava nedodává tělu dostatek esenciálních živin, většinou jen prázdné kalorie a znehodnocené složky, jež zatěžují trávicí a vylučovací orgány. Důsledkem může být nadměrný toxický stav buněk, snížená vitalita, oslabená imunita, překyselení organismu. Všechny tyto jevy mají za následek řadu nemocí, včetně civilizačních chorob. Syrová strava, díky svému složení kladně působí na naše tělo v mnoha ohledech. Její příznivci hovoří o snížení tělesné váhy, zjemnění a vyčištění pleti, zmizí pálení žáhy, příbytku energie a menší potřebě spánku, protože tělo již nemusí vydávat tolik energie na trávení vařené stravy. Organismus prý projde celkovým omlazením. Syrové rostlinné potraviny jsou téměř výhradně zásadotvorné, proto nedochází k překyselení organismu a jejím následkům jako je například rakovina.

Stravování podle principů raw pak u většiny vitariánů a vitariánek podporuje návrat těla do jeho přirozené rovnováhy.

Kde se vzalo?

Možná to někoho překvapí, ale kořeny raw food stravování bychom nalezli ve Švýcarsku. Zde ho poprvé praktikoval v devadesátých letech 19. století Maxmilián Bircher-Benner (mimo jiné také vynálezce cereální snídaně müsli) ve Raw sandwichsvém sanatoriu v Curychu. O necelých sto let později vydala Leslie Kenton knihu „Eat your way to radiant health“, ve které propaguje raw food jako způsob stravy, zajišťující prevenci proti degenerativním onemocněním. Životní styl spojený s pojídáním syrové stravy je v současné době velmi populární zejména v Austrálii a na západě Ameriky. Své příznivce si ale rychle získává také na starém kontinentu a Česká republika není výjimkou. Otevírají se zde restaurace, pořádají besedy, nebo třeba raw food festivaly, kde lze koupit mnoho druhů potravin s nálepkou “raw”. Propagováno je také mnohými celebritami, které si „syrovými dietami“ udržují štíhlou postavu a možná i mládí.

Tři typy raw food vyznavačů

Ačkoli je problematika syrového stravování poměrně komplexní záležitost, zjednodušeně můžeme rozlišit mezi třemi skupinami raw vyznavačů. Asi za nejvyhraněnější lze považovat raw vegany, kteří pozřou potraviny – samozřejmě nevařené – pouze rostlinného původu. Mezi ně například patří milovníci ovoce – ideálně toho spadlého –  fruitariáni.  Raw vegetariáni sice ze svého jídelníčku vyloučili maso, nicméně si mohou dopřát alespoň některé chemicky neupravované mléčné výrobky. Nejpestřejší gastronomický život pak mají lidé, kteří jedí i syrové maso, například v podobě sushi.

Na návštěvě u vitariánů

Vitariáni by Vám sice smažený řízek nenabídli, mají za to ale spoustu jiných chutných pokrmů. Z technologických úprav jídla se používá nakličování semínek, obilovin a luštěnin, odšťavňování ovoce a zeleniny, namáčení ořechů a semínek, mixování či vysoušení za pomocí tzv. dehydrátoru, který šetrně odstraňuje vodu z potravin. O tom, že se syrová strava stává novým trendem a že je stále více populární, svědčí otevírání prvních českých čistě raw food restaurací, navštívit dokonce můžete i raw food cukrárnu.

Co vám tedy vyznavači syrové stravy při návštěvě naservírují?

  • Začněme polévkou, existuje mnoho variant, ochutnat můžete od mrkvové-kari polévky, přes hráškovou až po avokádovo-kokosovou polévku.Vitariánství
  • Jako hlavní chod vám na stole mohou přistát cuketové špagety s rajčatovou a bazalkovou pastou nebo  salát s ořechovým tacos či dokonce raw pizza z těsta z lněných semínek a mandlí.
  • koření se pak asi nejvíce používá česnek a v zimě chilli.
  • Také dezert bude chutný, například mangový dort se zeleným ječmenem nebo ovocná zmrzlina.
  • Existují také krekry a sušenky, takže s mlsáním se rozloučit nemusíte.
  • Navíc ke všem pochoutkám můžete popíjet jeden z nespočtu ovocných limonád nebo koktejlů, které se objevují na jídelníčku raw food příznivců.

Rizika syrové stravy – nutriční deficit a otrava

Raw food dieta má ale i své odpůrce. Ti upozorňují na nutriční deficit, který může při dlouhodobém požívání syrové stravy vzniknout. Se zvýšenou konzumací potraviny rostlinného původu se totiž zvyšuje i příjem antinutričních faktorů, jež jsou příčinou nižší biologické využitelnosti živin. Tyto faktory mohou mít i negativní vliv na lidské tělo. K jejich zničení dochází právě tepelnou úpravou. Ze stejného důvodu není tento typ stravování vhodný pro děti ve vývinu, a to i kvůli nedostatečnému příjmu vitaminu B, D a kalorií.

Dále hrozí otrava ze syrového masa, ryb a mořských plodů. Na všech těchto produktech se vyskytují mikroorganismy, které jsou za normálních okolností ničeny tepelnou úpravou. Zelenina a ovoce ale nejsou výjimkou, nejčastěji bávají kontaminovány hlávkový salát, meloun či bobule.

Posledním argumentem je sám lidský vývoj. Podle odborníků na výživu, ale i antropologů je pro dnešního člověka mnohem přirozenější konzumovat tepelně upravenou stravu a návrat k pravěkým způsobům stravování je tak pro lidský organismus spíše nepřirozeným krokem zpět. Některé výzkumy dokonce naznačují, že právě oheň a vařená strava, měly za následek nárůstu velikosti lidského mozku, zmenšení zažívacího traktu a zmenšení zubů a čelistí.

Návrat k přírodě

Pro někoho je vitariánství synonymem zdraví, jiný jej považuje za výstřelek moderní doby. Jisté ale je, že tento životní styl reaguje, stejně jako podobné diety, na současný konzumní způsob života. Sympatické na něm můžeme shledat například příklon k přírodě a rostlinné stravě, na kterou někdy ve víru fast foodů a nepřeberného množství restaurací zapomínáme. Samotní příznivci tohoto životního stylu ale upozorňují, že pokud se někdo rozhodne pro syrovou stravu, musí tento přechod učinit pozvolným tempem, aby zabránil nežádoucím dopadům na svůj organismus.

Raw food aneb když řeknete sporáku sbohem
3 (60%) 4 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *