Rýžová dieta – pozitiva, negativa, principy a jídelníček

Během držení rýžové diety sníte tolik rýže, že se vám o ní bude i zdát. Pokud jste rýži milovali, začnete ji nenávidět. A jestli rýži nemáte rádi, ani se do této diety nepouštějte. Základem této diety, jak už název napovídá, je rýže. Až budete pátrat po nových druzích, abyste si jídelníček alespoň trochu zpestřili, možná vás překvapí, kolik druhů vůbec existuje.

Rýžová dieta

S čím rýži v rámci rýžové diety zkombinovat?

Rýže se připravuje se zeleninou, luštěninami, ovocem, tofu, tempehem, šmakounem a rybím nebo kuřecím masem. Dbejte, aby připravená jídla obsahovala minimum tuků, s převahou rostlinných. Přednost dávejte zelenině před masem a jídlo si připravte na malém množství panenského olivového oleje.

Rýže je bohatá na minerály (hořčík, železo, draslík, fosfor, vitamíny B) a vlákninu, ale také obsahuje velké množství sacharidů. Místo, aby tělo začalo spalovat zásoby uložené v tucích, dodáváte mu sacharidy, s kterými se musí přednostně vypořádat.

Kolik rýže za den sníst?

Neplatí zde pravidlo, že smíte sníst jakékoliv množství rýže. Měli byste dodržet denní limit, který činí 200 až 250 gramů neuvařené rýže, nejlépe typu „natural“. Chemicky opracovaná rýže je pro tuto dietu nevhodná.

Doporučuje se rýži rozdělit do pěti dávek denně. První den byste měli sníst pouze neosolenou rýži s bylinkami, doplněnou o čistou vodu. V dalších dnech si do rýže přimíchejte malé množství drůbežího masa či rybu nebo zeleninu. Nikdy ale v jeden den nekombinujte zeleninu a ovoce. Naopak zakázané jsou mléčné výrobky, maso (kromě zmiňovaného), alkohol, káva či ochucené vody.

Vhodná rýže je typu basmati, natural, jasmínová a dlouhozrnná. Ideální je, když je glykemický index pod 55.

GI je číslo, které určuje, za jak dlouhou dobu se vám zvedne hladina cukru v krvi po požití určité potravy. Potraviny, které mají vysoké GI, způsobují rychlý vzestup hladiny cukru v krvi. Následně jeho hladina prudce klesne a vy opět pocítíte hlad. Naopak čím nižší je GI, tím bude hladina krevního cukru vyrovnaná, nebude docházet k jejímu kolísání a budete déle zasyceni.

rýžová dieta

Díky nízké nutričné hodnotě je rýžová dieta zároveň očistný půst

Jak dlouho se rýžová dieta drží?

Zhrozili jste se při představě, že celé týdny nebudete moci jíst nic jiného než rýži? Pak pro vás máme povzbuzující zprávu: rýžová dieta se drží minimálně tři a maximálně deset dní, protože tělu nedodáváte potřebné živiny a při delší době byste si mohli ublížit.

Pozitiva rýžové diety

  • Poměrně rychle shodíte 2 až 3 kila kvůli omezenému příjmu potravy a energie. Dieta tedy není určena pro výraznou redukci hmotnosti.
  • S touto dietou vyčistíte trávicí ústrojí a odkyselíte organismus.
  • Rýže má ty skvělé účinky, že odvodňuje a zbavuje tělo škodlivin.
  • Nehladovíte, protože tělu dodáváte poměrně významný obsah sacharidů, což slouží jako energie pro organismus.
  • Přispívá ke snížení cholesterolu.
  • Slouží jako prevence civilizačních chorob.
  • Rýže je bohatá na minerály (hořčík, železo, draslík, fosfor, vitamíny B) a vlákninu.

Negativa rýžové diety

  • Organismus dostává malé množství nekvalitních bílkovin a živin.
  • Svému tělu nedodáváte potřebné množství potravy a energie.
  • Frustrující je také to, že jídelníček je jednostranný a brzy se vám rýže zprotiví.
  • Úbytek na váze je sice rychlý, ale místo tuku shazujete zejména přebytečnou vodu a svalovou hmotu.
  • Při navrácení k běžné stravě se pak často dostaví JOJO efekt.
  • Rýže obsahuje velké množství sacharidů. Místo, aby tělo začalo spalovat zásoby uložené v tucích, dodáváte mu sacharidy, s kterými se musí přednostně vypořádat.

Vzorový jídelníček

  • 1. den – 5 x rýže s bylinkami
  • 2. den – 5 x rýže, 1 x 100 g vařeného kuřecího masa, 1 porce zeleniny
  • 3. den – 5 x rýže, zelenina, 1 – 2 porce vařeného rybího či kuřecího masa
  • 4. den – 4 x rýže, 1 x rýžová kaše, zelenina, 1 porce kuřecího nebo rybího masa, menší množství nízkotučného sýru

Doporučována je rýže natural nebo pololoupaná. V případě, že tmavou rýži nemáte rádi, vhodnou náhradou je rýže Basmati nebo parboiled. Rýži předem nesmažte ani nerozvařte.

jak zhubnout

Mimo dietu dbejte na konzumaci zeleniny a ovoce

Druhy rýže:

Rýže je třikrát vydatnější než stejné množství brambor. 100 g syrové rýže obsahuje asi 1 500 KJ a z 65 procent je tvořena sacharidy. Právě kvůli vysokému množství sacharidů si dejte rýže méně, než kolik byste si dali brambor. Rýži příliš nerozvařujte, jinak se zvyšuje její glykemický index a vy po ní budete mít brzy hlad.

Hnědá rýže Natural

Je méně kalorická než rýže bílá. Ve slupkách se nachází důležité látky a minerály, výborné pro zdraví vlasů, nehtů, kůže a kostí. Tvoří ji velké množství vlákniny. Pro nižší obsah sacharidů snižuje riziko vzniku cukrovky o 16 procent. Jedinou nevýhodou je to, že znesnadňuje vstřebávání železa a vápníku.

Rýže parboiled

Zpracovává se tlakem pomocí páry ještě před vlastním loupáním. Výsledkem je to, že se část živin dostane přímo do rýžového zrnka. V porovnání s klasickou rýží má dvojnásobné množství vitamínů a minerálů.

Jasmínová rýže

Vyniká svou vůní. Hodí se zejména k přípravě nákypů, protože po uvaření lepí. Snižuje hladinu cholesterolu.

Rýže Basmati

Populární je v indické kuchyni. Má výraznou vůni a patří mezi dlouhozrnnou rýži.

Planá rýže

Nejedná se o rýži, ale o tmavá semena severoamerické vodní trávy. Používá se k ozvláštnění rýže Basmati. Obsahuje vysoké množství vitamínu B.

Rýže Arborio

Kulatozrnná rýže vytváří po uvaření krémovitou hmotu, která je způsobena tím, že vstřebává nadbytek vody. Používá se v italské kuchyni, zejména pro přípravu rizota.

Bhútánská rudá rýže

Krátkozrnná rýže má ořechovou vůni, jemnou texturu a červenohnědou barvu. Pěstuje se ve vysoké nadmořské výšce Himalájí na území Bhútánu.

Rýže Carnaroli

Má vlastnosti jako rýže Arborio, je tedy skvělá pro přípravu rizot. Krátkozrnná rýže se bílá a po uvaření dost nabude.

Dodržujte pitný režim!

Dodržujte pitný režimJako při každé dietě i při rýžové dietě je zapotřebí, abyste přijímali dostatečné množství tekutin. Zapomenout byste měli na kávu, alkohol, slazené nápoje a černý čaj, naopak do svého pitného režimu zařaďte čistou vodu s pár kapkami citronu a zelené a bylinkové čaje. Denně vypijte dva až tři litry tekutin, podle vaší fyzické zátěže a ročního období. Výhodou dostatečného příjmu tekutin je to, že vláknina z rýže natural nabobtná a nejen, že se budete déle cítit syti, ale pročistíte si i střevní systém.

Rýžová dieta není tak zázračná, jak se tvrdí. Sice po ní zhubnete několik kil, ale kvůli pročišťujícím účinkům rýže se jedná zejména o vodu. Neměli byste ji držet déle než deset dní, proto nemůžete očekávat takový váhový úbytek, jaký byste si představovali.

Hodí se zejména pro shození pár kil, nikoliv pro výraznější váhovou redukci. Co však je ale podstatné, po přechodu na běžnou stravu se ve většině případů stává, že znovu přiberete. Proto si dobře rozmyslete, zda vám chvilkový váhový úbytek stojí za to.

Rýžová dieta – pozitiva, negativa, principy a jídelníček
3.4 (67.69%) 26 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *