Dieta při průjmu – zbavte žaludek nepohodlí!

S trávicími obtížemi jsou nejčastěji spojováni cestovatelé. Jednou za rok si vyhodí z kopýtka a vyrazí poznávat vzdálené exotické kraje. Kromě přírodních krás a památek je samozřejmě zajímá tamější kuchyně. Všechno kolem tak krásně vypadá a voní. Byla by velká škoda neochutnat.

Kombinace netradičních surovin, odlišných stravovacích návyků, velkého vedra a nevalné hygieny pak často končí na toaletě.

Letní průjem nás však dokáže potrápit i v domácím prostředí. Stačí si v parném letním dni dopřát k rychlému obědu hamburger s majonézou z rozpáleného stánku a o pár hodin později se modlíte, abyste stihli doběhnout těch pár metrů ze zastávky domů, do bezpečí. Už je to tak, nepříjemný průjem potrápí nejen v létě alespoň jednou většinu z nás.

označení toalet

Jsou dny, kdy tyto všeříkající obrázky hledáme za každým rohem

PEČUJTE O PŘIROZENOU STŘEVNÍ MIKROFLÓRU! Významnou roli při zažívání a fungování imunitního systému hraje právě zdravá střevní mikroflóra. Například probiotika a prebiotika zajistí, že střeva budou “osídlena” správnými bakteriemi a zbaví je těch špatných. Funkce trávícího traktu a imunitní systému optimalizuje detoxikační přípravek Prodetox.

Jaké jsou příčiny průjmu? 

Jednoho dne se probudíte, pocítíte zvláštní pohyby v břichu a je vám jasné, že nejméně tento den prožijete převážně na toaletě. Jediné, nad čím v tuto chvíli přemýšlíte, je to, zda do práce dojedete městskou dopravou, nebo byste si měli vzít raději taxíka.

Příjemný den vás rozhodně nečeká. Naštěstí to není na dlouho. Průjem nejčastěji trvá jeden nebo maximálně pár dní, pokud se samozřejmě nejedná o chronické onemocnění.

Nejčastější příčiny průjmu:

  • zkažené či zkvašené jídlo
  • zkvašená voda
  • neoloupané ovoce
  • málo tepelně upravené maso
  • nepasterizované mléčné výrobky
  • nadměrná konzumace vodnatých potravin (např. meloun)
  • výrazné koření
  • nevhodná kombinace potravin
  • neumyté a špinavé ruce
  • vysoké teploty
  • nadměrný stres či zátěž
  • velké množství alkoholu – Jak škodí alkohol hubnutí?

Průjem jako takový není nemoc. Je to reakce organismu na bakterie a toxiny, které se dostaly do žaludku. Dochází k nastartování zrychleného metabolismu, jehož smyslem je vyloučit škodliviny ven co nejrychleji.

Následuje to, co všichni dobře známe. Cokoliv sníme nebo vypijeme, jde okamžitě ven. Z přijatého jídla si tělo vezme minimum živin. Průjem sám o sobě není nebezpečný. Nebezpečná je dehydratace organismu a ztráta živin v důsledku rychlého vyprazdňování.

tučné jídlo

Grilujete rádi? Dávejte si pozor nejen na správnou tepelnou úpravu masa, ale i na různé omáčky, dresinky a omytou zeleninu.

TÝDEN JE MAXIMUM! Pokud vás trápí průjem déle než 7 dní, rozhodně vyhledejte lékařskou pomoc. Dlouhodobě trvající průjem už mezi banální onemocnění nepatří. Patnáctidenní průjem může být dokonce smrtelný, protože tak ohromnou ztrátu vody není člověk schopen doplnit. Průjem trvající X dní za sebou samozřejmě může naznačovat i vážnější onemocnění.

Typy průjmů – jaké známe?

Průběh průjmu může být různý, co se týče do intenzity, délky a dalších projevů. V zásadě rozlišujeme dva typy průjmů – akutní a chronický.

Akutní průjem

Tento typ průjmu začne zničehonic a trvá krátkou dobou. Dělíme jej na:

  • Infekční – nejčastější typ průjmu, který způsobují bakterie, viry nebo parazité.
  • Neinfekční – vzniká následkem dietní chyby, alergie či stresu

Chronický průjem

Trvá déle než 4 týdny a může naznačovat závažnější onemocnění. Vyžaduje lékařské vyšetření. Dělíme jej na:

  • Funkční – nejčastěji bývá podmíněn nervovými a psychickými vlivy
  • S organickou příčinou – příčinou bývá například střevní zánět, špatná funkce slinivky a další

TIP NA ČLÁNEK: Podrobnosti o příčinách akutního a chronického průjmu najdete na stránkách Průjmy.cz.

kadibudka

Když pobyt v přírodě rázem dostane jiný rozměr

CO JE TO CESTOVATELSKÝ PRŮJEM? Cestovatelský průjem postihne polovinu všech cestovatelů. Příčinou může být nezvyklé složení stravy či konzumace kontaminované potraviny či vody. Hlavním projevem je vodnatý průjem několikrát denně provázený celkovou slabostí a nevolností, někdy i horečkou. Získejte více informací z článku Průjem je nejčastějším onemocněním cestovatelů – nepodceňte prevenci, ať nezkazí dovolenou i vám.

Prevence průjmu

Je léto a léto máme rádi proto, že je venku teplo a svítí slunce. Jenomže vysoké teploty našemu trávícímu systému příliš nesvědčí. Základní zásady hygieny by měly být samozřejmostí po celý rok. Ruce si myjte pravidelně, klidně sebou noste vlhčené nebo desinfekční ubrousky. Na veřejných toaletách nepoužívejte společné ručníky. Dobré není ani hladit cizí zvířata.

Veškerou zeleninu a ovoce důkladně omyjme předtím, než ji sníme. Některým lahůdkám bychom se měli vyhnout úplně. Zejména takovým, která obsahují rychle se kazící potraviny. Nejtypičtějším příkladem jsou vajíčka a z ní připravovaná majonéza. Špatná majonéza v hamburgerech a různých salátech bývá často příčinou průjmu.

JAK PŘEDCHÁZET PRŮJMU? Mezi hlavní zásady patří mytí rukou a správná manipulace s potravinami. Více se dočtete v článku Průjmu je třeba předcházet, víte jak?

Jak zastavit průjem?

Pokud vás trápí průjem, jehož průběh není nijak závažný, vystačíte si s běžnými léky zakoupeným v lékárně bez předpisu. Nejčastěji se jedná o živočišné uhlí, rozpustný přípravek Smecta či již zmiňovaná probiotika a prebiotika. Samozřejmostí by měla být přechodná úprava jídelníčku, aby nedocházelo k dalšímu zatěžování již tak vyčerpaného organismu.

Lékaře byste měli navštívit vždy, když:

  • průjmem trpí malé dítě nebo starší člověk
  • intenzivní průjem trvá déle než 3-5 dní – zejména u kojenců, batolat a malých dětí
  • má průjem těžký průběh s dehydratací
  • průjem provází vysoké horečky
  • průjem trvá týdny i měsíce (chronický průjem)

prodetox

 

 

 

 

 

 

TIP: Detoxikační nápoj prodetox obsahuje přátelské bakterie, které v těle potřebujeme pro správné trávení. Prodetox obsahuje i jíl Montmorillonit, který napomáhá odvádět škodliviny ze střev. Průjem rychle odezní. 

Dieta při průjmu

Jak by taková dieta při průjmu měla vypadat? Při průjmu je v první řadě důležité nahradit ztracené tekutiny a minerály. Pitný režim při průjmu by měl zahrnovat například neslazený černý čaj, nesycené minerální vody, iontové nápoje, slanější polévky či speciální hydratační roztok.

Omezení se týkají i výběru potravin. Při průjmu jsou vhodné zejména:

  • banány kvůli obsahu draslíku
  • borůvky
  • sušené švestky
  • jablečný mošt
  • dušená mrkev
  • vařená rýže
  • vařené brambory či bramborové pyré
  • škrabaná jablka
  • suchary
  • šťáva ze zakysaného zelí

banány na průjem

Při průjmových onemocnění jsou doporučované zejména banány

Se zlepšujícím se stavem do dietního jídelníčku přidáme vařené či dušené libové bílé maso a později i zakysané mléčné výrobky.

TIPY NA ČLÁNEK: Babské rady na průjem: 16 tipů, jak se spolehlivě zbavíte průjmu  

Při průjmu bychom se měli vyhnout potravinám, které nadýmají (např. syrová zelenina a luštěniny). Kromě banánů je dobré omezit i syrové ovoce a čerstvé pečivo. Nepomůže ani ostřejší koření. Absolutně nevhodné jsou potraviny s vyšším obsahem cukru a tuku, káva a alkohol!

Nekažme si léto sezením na záchodech!

Léto bychom si měli především užít a ne jej prožít na toaletě. I když jsou některé letní pokrmy opravdu lákavé, mysleme na to, jak může být průjem nepříjemný. Nezapomínejme na základní hygienické zásady a dobře si vybírejme, co svému žaludku nabídneme nejen na dovolené, ale i doma v Česku.

V žádném případě to neberte tak, že si na dovolené nemůžete dopřát nějaké tradiční exotické jídlo. Pouze přemýšlejte, kde si ho dopřejete, a voňavým pouličním stánkům se raději vyhněte.

DÁLE ČTĚTE: Na průjem zabere i krátká hladovka – půst. Klikněte a poznejte přínosy i rizika hladovění. 

Dieta při průjmu – zbavte žaludek nepohodlí!
Ohodnoťte článek

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *