Nejhorší vedlejší účinky ketodiety, které vás od ní mohou odradit. Co hrozí?

KetoMix produkty

Od ketochřipky až po nízké libido. To jsou možné negativní vedlejší účinky, za kterými může stát v poslední době opěvovaná ketogenní strava.

Jistě i vy jste už četli nějaký článek na téma nekonečných výhod nízkosacharidové stravy a tom, jak je ketogenní dieta skvělá.

Než se do ní pustíte, seznamte se důkladně s možnými vedlejším účinky tohoto specifického způsobu stravování a ujistěte se dobře, zda je pro vás ketodieta to pravé.

vedlejší účinky ketodiety

Princip ketodiety

Ketogenní strava vyžaduje držení extrémně nízkosacharidové stravy, kdy sacharidy nahrazují zdravé tuky.

Cílem je vyvolat metabolický stav označovaný jako ketóza. Díky tomu je organismus účinnější při spalování tuků, protože tuk využívá jako hlavní zdroj energie místo sacharidů.

Objevily však i zprávy, ve kterých odborníci tvrdí, že keto dieta může vyvolat ztrátu libida a další negativní účinky.

Ketogenní dieta může vést k poklesu libida při zahájení diety související s abstinenčními příznaky a potenciálně keto chřipky.

Jakmile však tyto příznaky přejdou a jedinec se přizpůsobí novému životnímu stylu založeném na nižším příjmu sacharidů, libido se pravděpodobně vrátí a je dokonce možné, že bude dokonce lepší než dříve v důsledku ztráty tělesné hmotnosti.”

Dr. Nancy P. Rahnama, doktorka bariatrické a interní medicíny se sídlem v Kalifornii
ketodieta a oslabené libido
Vědci nepotvrdili, ale ani zatím nevyvrátili, zda má držení ketodiety vliv na libido.

Žádné vědecké studie však toto varování nepotvrdily.

Stephanie rovněž poukazuje na to, že ketogenní strava byla primárně vyvinuta pro lékařské účely při léčbě epilepsie.

Prokázané jsou tak pouze ty vedlejší účinky, které jsou známé, a souvisí s přechodem z normální stravy na ketogenní dietu.

Celkově je ketogenní výzkum omezený. Potřebujeme další studie, abychom plně porozuměli všem možným nepříznivým účinkům této stravy. 

Stephanie McKercher, dietoložka a výživová specialistka ve společnosti Grateful Grazer

Připravte se na ketochřipku

Většina lidí, kteří se o ketodietu minimálně trochu zajímali, slyšeli nejen o výhodách této diety, ale také o riziku vzniku ketochřipky na začátku diety.

Je to důsledek přechodu na nízkosacharidovou dietu. Snížení příjmu sacharidů pod 50 gramů totiž nutí tělo jako hlavní zdroj energie využívat ketony místo glukózy. Tento stav nazýváme ketóza

Změna stravování se nemusí organismu navyklému na sacharidy zpočátku líbit a náhlému nedostatku se bude bránit nesouhlasnými projevy, které nazýváme keto chřipka.

Může jít o bolesti hlavy, zácpu, průjem, nevolnosti, zvracení, ale i celkovou slabost, únavu a podráždění.

U většiny osob ketochřipka trvá zhruba jeden týden.

Při procesu odbourávání tuku jako nového hlavního zdroje energie tělo produkuje ketony, které jsou vylučovány z těla v moči.

To může vyvolat dehydrataci a příznaky podobné chřipce, jako je únava, závratě, podrážděnost, nevolnost a bolest svalů.

Při častém močení dochází k nevyhnutelné ztrátě minerálů, což může tento počáteční stav ještě zhoršit.

Nedostatek sacharidů může mít navíc za následek zvýšené chutě na sladké, horší schopnost soustředění a podobné příznaky připomínající abstinenční příznaky.

Nancy P. Rahnama
ketochřipka z nedostatku sacharidů
Nedostatek sacharidů může vyvolat jakési abstinenční příznaky, které souhrnně nazýváme ketochřipka.

Poškození ledvin a srdce

Neobvykle vysoká produkce ketonů může vést k častějšímu a zvýšenému močení a rychlejší ztrátě tekutin, což může způsobit ztrátu důležitých minerálů jako je draslík, hořčík a sodík. 

Příznaky dehydratace:

  • sucho v ústech
  • lepící se suché rty
  • suché sliznice
  • pocit žízně
  • suchá pokožka
  • malátnost
  • únava
  • bolest hlavy
  • závratě
  • tmavá moč
  • nízký tlak
  • podrážděnost
  • nesoustředěnost
  • pocit na omdlení

Pokud člověk držící ketodietu důsledně nedbá na vyšší příjem vhodných tekutin a nedodává tělu výše uvedené minerály, může dojít až k akutnímu poškození ledvin nebo ke vzniku ledvinových kamenů. 

Minerály jsou rovněž nezbytné pro normální srdeční rytmus a jejich nedostatek může vést také ke vzniku srdeční arytmie.

Nepravidelný srdeční rytmus může v nejhorším případě skončit i smrtí.

pitný režim během ketodiety
Při ketodietě je velmi důležitý pitný režim, ve kterém by neměly chybět minerální vody bohaté na sodík, hořčík a draslík.

Jo-jo efekt jako nechtěný důsledek ketodiety

Obávaný jo-jo efekt zejména osoby, které se vrhnou do držení přísné ketodiety, rychle zhubnou, a poté se vrátí k normální stravě.

Takové výkyvy v hmotnosti i stravě nejsou v žádném případě vhodné a na celkové zdraví mohou mít vážný dopad včetně zvýšení tělesné hmotnosti.

Před zahájením ketodiety je třeba si uvědomit, že se jedná o omezující způsob stravování, který vylučuje jednu důležitou skupinu potravin.

Pokud si nejste jisti svou disciplínou, silnou vůlí a schopností dodržovat pravidla ketogenní diety, nemá smysl se do ní vůbec pouštět a při každé příležitosti tato pravidla porušovat. 

sacharidy a ketonová dieta
Někdy je rozumnější přidat na sacharidech než tělo mučit a dodržovat ketodietu nárazově.

Ketodieta a další negativní dopady

Mezi další negativní účinky ketodiety patří například špatný dech, dlouhotrvající únava, nepravidelná a slabá menstruace, zácpa, potíže se spánkem a snížená hustota kostí.

Další možné negativní účinky nebyly dosud dostatečně prozkoumány, a tudíž je nelze spojovat přímo s držením ketodiety.

Některé projevy vyžadují dlouhodobé sledování vybraných osob držících ketodietu, aby bylo možné zjistit všechny trvalé účinky ketogenní stravy, což je poměrně náročné.

Neví se například, jaké přesné účinky má ketogenní dieta na hladinu cholesterolu v krvi.

Některé studie naznačují zvýšení hladiny, jiné zas naopak pokles. K potvrzení jednoho nebo druhého účinky jsou potřeba další výzkumy.

ketomix ketonová dieta

Důsledky vysokého příjmu tuků

Někteří výživoví odborníci se domnívají, že z dlouhodobého hlediska se jako problematický může projevit příliš vysoký příjem tuků.

Ketodieta doporučuje, aby tuky v jídelníčku zabíraly zhruba 75 % celkového denního kalorického příjmu. 

Například ztráta hmotnosti může pozitivní účinky ketodiety ovlivnit pouze z krátkodobého hlediska.

Je všeobecně známo, že shození nadbytečných kilogramů vede k lepším hodnotám glukózy, cholesterolu i tuků v krvi. Je přitom jedno, jakým způsobem dotyčný zhubnul.

Jako problém je vnímáno omezení potravin s vysokým obsahem sacharidů, které jsou jinak považovány za zdravé. Jedná se například o obiloviny, luštěniny, ovoce a zeleninu s vyšším obsahem sacharidů. Tyto důležité skupiny potravin jsou zdrojem živin, vitamínů, minerálů, fytochemikálií a také vlákniny nezbytné pro zdravé trávení.

Jejich nedostatek může mít vážné dopady na zdraví (např. úbytek kostní hmoty, chronické choroby).

Stovky studií potvrzují, že strava bohatá na potraviny rostlinného původu má pozitivní vliv na celkové zdraví a snižuje riziku různých nemocí, jako je osteoporóza, srdečně cévní choroby, cukrovka 2. typu, Alzheimerova choroba a rakovina.

Otázkou tedy, zda lidé chtějí riskovat své zdraví jenom proto, aby zhubli rychleji.

luštěniny během ketodiety
Luštěniny jsou velmi zdravé, obsahují nejen sacharidy, ale také bílkoviny. V ketodietě však povolené nejsou.

Je ketodieta vhodná pro každého?

Ne každý je vhodný kandidát na držení ketodiety.

Opatrní by měli být zejména osoby trpící chronickým stavy, jako je například vysoký krevní tlak, cukrovka a jiné potíže vzniklé v důsledku předchozího nezdravého způsobu stravování.

Odborníci rovněž poukazují na to, že ketogenní strava může mít za následek změnu metabolických a jiných tělesných stavů a její dodržování může například změnit účinnost některých pravidelně užívaných léků.

Tito lidé by měli být projít důsledným vyšetřením a lékař by jim měl buď dietu povolit nebo zakázat.

V prvním případě by měl lékař svého pacienta sledovat a informovat jej o možných důsledcích keto diety na zdraví.

Pacient by měl být například upozorněn na možný nedostatek minerálů.

sacharidy, součást ketodiety
Do vyvážené stravy sacharidy patří.

U některých pacientů je nutné zvýšit příjem sodíku, u jiných zase draslík. Některé doplňky stravy mohou být pouze na lékařský předpis.

Bez obav lze doplňovat hořčík, u kterého je velmi nízké riziko předávkování. V případě problémů s hydratací je nutné zvýšit příjem sacharidů.

Podle odborníků na výživu není keto dieta vhodná jako dlouhodobý způsob stravování, protože není dostatečně vyvážená.

Strava vylučující ovoce a některé druhy zeleniny vede k nedostatkům mikroživin a to může z dlouhodobého hlediska vyvolat další vážné zdravotní problémy.

Ketodieta se hodí jako krátkodobý dietní plán vedoucí k rychlému zhubnutí a zlepšení celkového zdravotního stavu.

Musí však být držena bezpečně a nejlépe pod lékařským dohledem. Návrat k normální, zdravé a vyvážené stravy by měl být postupný. 

Další články o principu ketodiety, jídelníčku a zdravotních učincích

KETOMIX - recenze českého dietního pokrmu pro rychlé hubnutí
KETÓZA - žádaný stav těla, během kterého skutečně zhubnete
Předpokládané pozitivní účinky ketodiety
Podrobný průvodce ketodietou pro odhodlané začátečníky
Veganská ketodieta - je bezpečná? A na co nezapomenout?
Nejhorší vedlejší účinky ketodiet. Co hrozí?

/ODBORNÝ ZDROJ ČLÁNKU/

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..