Bezsacharidová dieta – nebezpečný hubnoucí experiment s vlastním zdravím. Proč je riziková?

V tažení proti rizikovým, nebezpečným a neúčinným dietám pokračujeme článkem o bezsacharidové dietě.

Zjistíte, zda je vyřazení sacharidů ze stravy bezpečné, zda tělo nebude bez tohoto zdroje energie unavené, co hrozí při dlouhodobé konzumaci bezsacharidových potravin, zda lze zhubnout a zda nehrozí jojo efekt.

Pamatujte, že ne každý úbytek na váze je i zdraví prospěšný a bezpečný. Hubnout je potřeba s rozumem a držet tuto dietu rozumné není.

bezsacharidová dieta

Proč píšeme o dietě bez sacharidů?

Protože lidé s nadváhou, ale i lidé hubnoucí třeba jenom do plavek mají tendenci bezhlavě zkoušet různé dietní trendy bez toho, aby si ověřili, zda jsou vůbec bezpečné.

Aktuálně se v bulvárních médiích objevuje Jenifer Lopez, která bezsacharidovou dietu (no carb diet) údejně držela 10 dnů.

Jelikož je J Lo kus krásné ženské, její sledovatelky a fanynky mají ve zvyku bez rozmyslu sledovat a napodobovat každý její krok.

Názory a doporučení skutečných lékařů bulvární plátky nijak nezohledňují, a tím vzniká riziko a nebezpečenství pro takto motivované lidi.

Hubnutí je silný zásah do organismu, do jeho návyků a potřeb.

Jako autor stránky o hubnutí cítím povinnost varovat před rizikem nejenom bezsacharidových diet, ale diet obecně. Děkuji za vaši důvěru.

„I když můžete dočasně ztratit na váze, protože vyřazujete mnohé zpracované a nezdravé potraviny a tělo tak dočasně vedete ke ketóze, většina této hmotnosti je ztracená voda a absolutně všechno zase naberete zpět, až se vrátíte k běžné stravě,“

doplňuje k účinkům diety dietoložka.

Bezsacharidová dieta znamená stravovat se bez sacharidů. Je to bezpečné?

Organismus pro zdravé fungování potřebuje vyváženou stravu, která je složená ze 3 hlavních makronutrientů:

  • sacharidy (cukry),
  • lipidy (tuky)
  • a proteiny (bílkoviny)

V „běžném provozu“ tělo jako zdroj energie spaluje právě sacharidy. Ty, které nevyužije, ukládá v podobě glykogenu.

Aktuálně existují trendy, které radí snižovat příjem sacharidů, ale nehledě na „módu“ jsou tyto metody vysoce nebezpečné a mohou vést k nevratným poruchám organismu.

Tato dieta zakazuje kromě jiného třeba konzumaci ovoce či sladkých druhů zeleniny.

Tím se ale člověk obere o ty nejpřirozenější a nejzdravější zdroje důležitých vitamínů a minerálů.

Jejich dlouhodobě nízký přísun může vést k selhávání a poškození funkcí orgánů,rakovině a v ojedinělých případech dokonce předčasné smrti.

Střízlivý náhled na hubnutí bez sacharidů

Matematika je jednoduchá.

Váhy se postupné zbavíte, pokud vydáte, a tedy spálíte více kalorií, než přijmete formou stravy a nápojů. Přirozenější způsob ještě nikdo nevymyslel.

Spálení 3500 kalorií vede k úbytku přibližně 0,5 kg váhy. Zde nezáleží, zda tyto kalorie pocházejí ze sacharidů nebo z tuků.

Bez a nízkosacharidové diety obvykle fungují hlavně díky tomu, že člověk věnuje více pozornosti snižování kalorického příjmu.

Přitom ty nejlepší a nejúčinnější diety si musí zachovat vyvážený příjem všech živin za přítomnosti pohybu. Přesně takové jsou bezpečné a dlouhodobě udržitelné.

Bezsacharidová dieta je bohužel nastavená opačně a to na rapidním úbytku živin. Už to je varovným prstem vzhledem k její vhodnosti a bezpečnosti.

Denní doporučený příjem sacharidů

Zdravý člověk s vyváženým jídelníčkem by měl přijmout 4 až 6 gramů sacharidů na kilogram tělesné váhy denně.

ŽENA 60 kgSPORTUJÍCÍ ŽENA 60 kgMUŽ 80 kgSPORTUJÍCÍ MUŽ 80 kg
240 g sacharidů denně360 g sacharidů denně320 g sacharidů denně480 g sacharidů denně
Pozor, nepleťte si sacharidy s cukry jak je znáte. Mezi sacharidy patří také vláknina, glukóza, fruktóza, laktóza, sacharóza, pektiny a další

Nejčastější zdroje sacharidů v potravinách

S těmito zdroji se pravděpodobně setkáváte denně:

  • cukr a jeho různé druhy
  • ovoce a zelenina
  • mléko a mléčné výrobky
  • chléb a pečivo, obiloviny a cereálie, semena

Umíte si představit vyřazení všech těchto potravin? Zůstane vůbec něco povoleno?

Rozdíl mezi nízkosacharidovou a bezsacharidovou dietou

Nízkosacharidová sacharidy dovoluje, ale doporučuje snížit jejich přísun na cca 50 – 150 g denně v závislosti od výdeje energie, tělesné váhy , věku i pohlaví.

Objem sacharidů se sníží o polovinu nebo dokonce až 2 třetiny.

Obě diety operují s myšlenkou, že pokud má tělo málo uloženého glykogenu, začne pro pohon pálit zásoby tuků.

Bohužel je tento na pohled jednoduchý princip často vysvětlován nesprávně, záměrně zatajuje negativa, nebo zcela klamavě doporučuje naprosto nevhodné výrobky nebo pseudooborníky.

Pro koho je dieta vhodná?

Obecně z jejich účinků mohou těžit tito pacienti:

  • lidé s obezitou
  • lidé s diabetem 2. typu
  • lidé s vysokým krevním tlakem
  • lidé s epilepsií
  • lidé se ztukovatělými játry

Ani oni si ale nemohou dietu nařídit jen tak od sebe a je potřebné lékařské doporučení a také přísný dohled.

Co si myslí lékaři?

Pokud nejste pacientem a neléčíte se na některou ze zmíněných nemocí, žádný lékař vám tuto dietu nikdy nedoporučí.

Je zcela nevhodná a nebezpečná.

„Zjištění prozrazují, že nízko a bezsacharidové diety jsou nebezpečné a neměly by být doporučovány,“

Prof. Maciej Banach z Medické univerzity v polské Lodži
  • 32 % lidí s nízkým přísunem sacharidů hrozí předčasná smrt. Lékaři bijí na poplach.
  • 51 % lidí s nízkými sacharidy je náchylných na úmrtí kvůli problémům se srdcem a cévami, což je nadpoloviční většina.
  • 35 % umírá na rakovinu a to i pokud nejsou obézní.

Negativa, rizika a hazardování se zdravím jsou naprosto jednoznačná.

Sacharidy si zcela jistě v jídelníčku ponechejte, pouze se zaměřte na jejich zdravé a přirozené zdroje.

„Nízkosacharidové diety neboli diety, kdy jsou sacharidy nahrazovány živočišnými produkty, získávají stále na větší popularitě.

Ačkoli díky nim můžeme zhubnout, jejich dodržování je pro naše tělo nezdravé, a dokonce mohou zkracovat i délku lidského života,“

doktorka Sara Seidelmannová pro BBC

Stravování západním způsobem omezuje sacharidy a vede i k nižší konzumaci zeleniny, ovoce a celozrnných výrobků, a naopak k vyšší spotřebě živočišných bílkovin a tuků.

Ty jsou spojovány se zánětlivými procesy v těle a s předčasným stárnutím.

Dovolené a zakázané potraviny

Jídla sestavujte z:Pít můžete:S těmito potravinami se rozlučte:Co pít nesmíte:
maso hovězí, vepřové, jehněčí, zvěřina, drůbež , tuk na mase,
ryby a mořské plody, losos, makrela, sardinky, sleď,
Vejce smažené, míchané, omelety,
Přírodní tuky, máslo, kokosový olej,
Zelenina, květák, brokolice, zelí a kapusta, špenát, chřest, cuketa, lilek, olivy, houby, okurky, různé saláty, avokádo,
Mléčné výrobky, máslo, smetana, zakysaná smetana, řecký jogurt, tučné sýry, ořechy a některé bobulovité ovoce
čistá kohoutková voda,
káva bez mléka, bylinkové čaje
bonbóny, čokoláda, koláče, buchty, pečivo, zmrzlina, slazené cereálie, bílé pečivo, umělá sladidla,
chléb, těstoviny, rýže, brambory, hranolky, bramborové lupínky, kaše, müsli, luštěniny, pivo,
ovoce, margarín
slazené nápoje, džusy, sportovní nápoje
Všimněte si, že i některé zakázané potraviny patří mezi jinak zdravé potraviny. Zde se jich ale musíte na čas vzdát.

Vhodné metody úpravy potravin

Metody úpravy potravin, teplota nebo doba úpravy mají někdy vliv na obsah cukrů a to zejména u zeleniny.

Výborné je grilování a vaření. Nevhodná jsou obalovaná a smažená jídla a to kvůli obalu – strouhanka nebo kukuřičné lupínky.

Opatrně také s různými marinádami, kořenit naopak můžete i celkem výrazně.

Bezsacharidový jídelníček

Stravování bez sacharidů vyžaduje kompletní vyřazení sacharidů z denního jídelníčku.

Doporučují se potraviny bohaté na tuky, který by se měl stát hlavním zdrojem pro čerpání energie, a zároveň měl ochránit svalovinu před rozkladem.

V novém jídelníčku by měla převažovat zelenina, maso a mořské plody a vejce.

Vyřadí se chléb a pečivo. Většina dalších výrobků z obilovin, ovoce a alkohol.

Typické denní menu:

  • Snídaně: kaše z ovesné mouky, vařená vejce
  • Oběd: pečené či grilované kuřecí maso nebo mořské plody, nízkosacharidová zelenina (květák, brokolice, zelí, kapusta, špenát, chřest, cuketa, lilek, olivy, houby, okurky, listové saláty, avokádo
  • Večeře: tuňákový salát, omeleta, dovolená zelenina
  • Svačinka: proteinové kaše, nápoje nebo omelety, syrová zelenina
  • ketomix reklama

NEMÁTE ČAS NEBO INSPIRACI, CO JÍST, A PŘITOM CHCETE SNÍŽIT PŘÍJEM SACHARIDŮ?

Přesně od toho jsou zde instantní nízkosacharidová jídla KetoMix.

Cenově vyjdou stejně jako běžná strava, ale odpadá čas na nakupování a přípravu.

Výběr pokrmů je bohatý a já vám doporučuji podívat se do e-shopu na kompletní nabídku.

Na ketonových dietách se obecně doporučuje zůstat maximálně 2 týdny.

ketomix jídelníček
Po kliknutí na tlačítko projdete přímo na nabídku pokrmů KetoMix.

Zkušenosti reálných lidí, názory a hodnocení

Prohledal jsem několik zahraničních stránek a hledal zkušenosti lidí, kteří reálně vyřadili sacharidi pustili se do diety.

Nejvíce mě zaujala tato zkušenost, a rozhodl jsem se jí pro vás protlumočit.

Reálně přiznává negativa a nevelebí pouze ztrátu váhy.

Co jsem zjistil a jaké účinky se u těchto odvážných lidí projevily?

Bolest hlavy a to pořádná

Otravná a nepříjemná bolest hlavy se projevila již po prvním dnu na stravě bez sacharidů.

Dotyčný tuto bolest dokonce přirovnal k abstinenčním příznakům závislosti na alkoholu nebo cigaretách.

Cukr je silná droga, tělo na jeho nedostatek hlasitě upozorňuje a dožaduje se jej.

Bolest hlavy je jedním z běžných příznaků nejen příliš vysoké, ale hlavně příliš nízké hladiny cukru v krvi. Ten v bezsacharidové stravě prakticky není.

Neklidná hladina cukru ovlivňuje cévy a to i jinde v těle. Kromě hlavy mohou nesnesitelně bolet i svaly.

Špatná nálada, podrážděnost a změny chování k horšímu

Představte si, že máte neodolatelnou chuť na sladké, ale žádnou sladkost sníst nemůžete.

Tuto silnou frustraci a abstinenční příznak spojený s bolavou hlavou vynásobte krát 1000 a získáte přibližný pocit, který bezsacharidovou dietu doprovází.

Sacharidy totiž ovlivňují i produkci hormonu štěstí – serotoninu, a pokud se sacharidů vzdáme, na náladě to bude znát velice jasně.

Únava, vyčerpání, poruchy bdělosti

Absolutní ztráta sil a trvalá únava se projevovala hlavně první dva týdny na dietě.

Tělo je totiž zvyklé a naprogramované čerpat ze sacharidů „rychlou energii“ pro svůj pohon.

Když se sacharidů vzdáme, tělo jako zdroj pohonu využívá v těle uložené tuky (princip ketózy). Díky tomu hubne.

Otázkou ale zůstává, zda je tak rapidní přeprogramování energetických vzorců bezpečné a zdraví nezávadné (odpověď zní NE).

S únavou souvisí také snížená pracovní i volnočasová produktivita

Únava a nechuť cokoliv dělat způsobí problém v pracovním i osobním životě.

Dále se projevily i změny a výkyvy krevního tlaku a rapidně stoupá riziko infarktu.

Hrozí také selhání jater a ledvin.

Tyto negativní projevy lze označit za součást tzv. ketochřipky, nebo-li indukční chřipky.

Kliknutím na obrázek projdete na podrobný článek.
keto chřipka

Soustavný pocit hladu

Pocity hladu mohou doprovázet celou dietu. Nejde o žádný „malý hladíček“, ale o vysloveně silný vlčí hlad, kdy vám v břichu doslova duní a kručí.

To je doprovázeno až křečovitou bolestí břicha. Lidé se zkušeností dokonce nemohli od hladu usnout, jiní se kvůli němu probouzeli.

Přidat se může silná nevolnost a průjem.

O kvalitě a vydatnosti spánku bez sacharidů nelze ani uvažovat.

Nepříjemný zápach z úst

Při spalování tuků vznikají odpadní látky, tzv. ketony.

Ty se dostávají až do ústní dutiny a zápachem připomínají ocet. Můžete také trpět suchem v ústech.

Zápach se může po několika dnech zmírnit, ale úplně se neztratí. Až začnete opět přijímat sacharidy a tělo nebude pálit tuk, zápachu se zbavíte.

Ztráta tělesné vody a úbytek na váze

Tenhle účinek by někdo mohl považovat za pozitivum, jelikož ztráta vody v těle se projeví na snížení váhy.

Bohužel je zde přítomno riziko dehydratace. Proto je potřeba pít hodně vody.

Tělo na dietě bez sacharidů spaluje také uložený glykogen. K jeho metabolizaci (vytěžitelnosti pro potřeby pálení), je opět potřebná voda, které se tak logicky spotřebuje více.

Silný úbytek tělesné vody a močopudné účinky diety sebou nesou i ztrátu důležitých minerálů.

Nebezpečný je pokles vápníku, který tělo vylučuje močí. Kvůli tomu křehnou a řídnou kosti a zuby, zvyšuje se riziko osteoporózy.

Úbytek váhy může být spojen také se zmenšováním svalů. Vyhladověný organismus se totiž po uložených tucích může zaměřit právě na svalovinu, která obsahuje bílkoviny.

Pokud tedy cvičíte za účelem nabrání svalů, a následně vyřadíte sacharidy, vaše náročná snaha může vyjít absolutně nazmar.

Vrátí se váha zpět? Dojde k jojo efektu?

Z naprostou jistotou ano. Celý úbytek váhy způsobuje snížený příjem konkrétních surovin.

Pokud opět začnete jíst jako předtím, a klidně i o něco zdravěji, tělo v panice z dalších deficitů začne ukládat jako smyslů zbavené.

Váha může být dokonce vyšší, než před dietou.

Jde o klasický jojo efekt, který sice lidé vnímají jako negativum, ale ve skutečnosti jde o obranný a bezpečnostní tělesný reflex.

Jak jsem psal, bezschacharidovku nelze držet věčně a člověk se dříve nebo později k běžné stravě vrátí.

Přesně to bude den, kdy se začne váha pomalu, ale zcela jistě vracet.

Několik málo „výhod“ bezsacharidové diety

  • z toho mála povolených potravin můžete jíst prakticky kolik chcete bez ohledu na množství a neměli byste přibrat, protože zdrojem energie se zde stává tuk, který bude tělo spalovat rychleji a lačněji
  • výzkum sledoval pomalejší rozvoj rakoviny prostaty, bohužel zatím pouze u myší
  • podle studií by tato strava mohla být prospěšná pro epileptiky během léčby
  • snížené množství sacharidů způsobuje rychlejší hubnutí ve srovnání s hladověním nebo přerušovaným půstem

Má tedy vůbec smysl pokoušet se držet bezsacharidovou dietu?

Zcela jsaně ne. Vyřadit sacharidy je skutečné nerozumný a hazardný krok ke ztrátě hmotnosti.

Tato metoda by se měla přenechat pouze PACIENTŮM, kterým omezení sacharidů doporučí přímo lékař. Ten vás bude sledovat a průběžně hodnotit zdravotní stav a efekt diety.

Naordinovat si ale tak těžkou změnu jídelníčku bez posouzení odborníka je naprosto nevhodné.

Neškoďte si pouze kvůli nějakým reklamním článkům a vysmátým modelkám, které o dietě ani neslyšely, ale jejich fotky byly zneužity na propagaci těchto nebezpečných nesmyslů.

Když už, držte raději nízkosacharidovou, ketogenní dietu

Absolutní vyřazení sacharidů je nebezpečné, škodlivé a pro tělo zcela nepřirozené.

Doporučit proto lze maximálně nízkosacharidovou dietu, která aspoň nějaké sacharidy dovoluje.

Z bezpečnostních důvodů se ale nedoporučuje držet déle než 2 týdny.

Delší doba se bude projevovat sice méně neříjemně, ale velice podobně negativně, jako kdybyste se sacharidů vzdali úplně.

ketomix ketonová dieta
Opět připomínám českou dietu KetoMix, která sacharidy obsahuje, ale ve sníženém množství pro hubnutí se sníženým rizikem.

Magazín Slimming.cz funguje díky vám, čtenářům

Lukáš Chládek, redaktor Slimming.cz
Lukáš Chládek, autor článku

Do článku jsem umístil několik prokliků do e-shopu české NÍZKOSACHARIDOVÉ diety KetoMix.

Ta jistý snížený příjem sacharidů povoluje, díky čemu si tělo dovede zachovat zdroj energie a není tak unavené, jako při jejich absolutním vyřazení z jídelníčku.

Vašim případným nákupem jako redakce obdržíme drobnou provizi, která však nákup nijak neprodraží a vyplácí ji přímo prodejce.

Tyto příjmy používáme na provoz stránky, pronájem domény a vyplácení redaktorů.

Díky tomu pro vás můžeme vytvářet užitečné články, díky kterým zhubnete bezpečně a bez negativních účinků. Děkujeme, že nás čtete a podporujete 🙂

Další články o principu ketodiety, jídelníčku a zdravotních účincích

KETOMIX - recenze českého dietního pokrmu pro rychlé hubnutí
KETÓZA - žádaný stav těla, během kterého skutečně zhubnete
Předpokládané pozitivní účinky ketodiety
Podrobný průvodce ketodietou pro odhodlané začátečníky
Veganská ketodieta - je bezpečná? A na co nezapomenout?
Nejhorší vedlejší účinky ketodiet. Co hrozí?
Bezsacharidová dieta – nebezpečný hubnoucí experiment s vlastním zdravím. Proč je riziková?
Vlastnosti bezsacharidové diety
  • 100%
    Šance zhubnout - vysoká - 100%
  • %
    Jojo efekt - po návratu k běžné stravě zaručený - %
  • %
    Riziko zdravotních komplikací - potvrzeno - %
  • %
    Zkušenosti uživatelů - alarmující - %
  • 50%
    Doporučení lékařů - pouze pro specifické pacienty - 50%
  • 75%
    Cenová relace - na stravě ušetříte - 75%
38%

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..