„Většinu lidí stále zajímá obal. Složení a ekologie je druhořadá,“ rozhovor o bezobalovém nakupování s Lucií Čakyovou z Nutiva.cz

Téma bezobalovosti je dnes velice diskutované a to je dobře. Zákazníci pořád více myslí na ekologickou a etickou stránku svých nákupů a spotřeby. 

Základním cílem těchto zodpovědných a uvědomělých spotřebitelů, mezi které možná patříte také, je v maximální míře eliminovat zbytečné obaloviny a odpad, který aktuálně zamořuje celou planetu.

Existují obchodníci, kteří nejdou cestou líbivých barevných etiket a snaží se své podnikání od zbytečných obalů a odpadu co nejvíce oprostit. 

Takový je i e-shop Nutiva.cz, který bych vám rád představil. Na otázky odpovídala za marketing e-shopu Lucia Čakyová.

Nutiva.cz, rozhovor, Lucia Čakyová
Dobrý den, Lucie. Jaká motivace a očekávání Vás vedla ke spuštění e-shopu Nutiva.cz?
Hodně cestujeme a ochutnáváme různé typy jídel. Naše nadšení pro kvalitní a zdravé potraviny jsme přetavili do e-shopu Nutiva.

Řídíme se myšlenkou, že vše nejprve testujeme a ochutnáváme na vlastní kůži. Teprve když jsme s produkty na 100% spokojeni, putují dále k lidem.

Nutiva.cz, bezobalové potraviny
Můžete nedůvěřivce ujistit, že potravina bez krásného obalu může být stejně kvalitní, ne-li ještě kvalitnější?
Pěkný obal neříká nic o kvalitě potravin uvnitř. Důležité je pozorně sledovat složení produktů a podle toho se rozhodovat při nákupu.

Potraviny bez pěkného obalu jsou často ještě kvalitnější, protože značka se příliš nezaměřuje na marketing, ale raději investuje finance do vývoje kvalitních produktů. V Nutivě je pro nás důležitá kvalita ingrediencí.

Máte dojem, že zájem o bezobalové nakupování v Česku roste nebo o něm lidé zatím příliš nepřemýšlejí?
Určitě je stále větší zájem o bezobalové produkty a my se z toho těšíme. Zároveň si myslíme, že většina lidí stále raději nakupuje v běžném obchodě nebo supermarketu, takže je určitě potřebné o bezobalovosti a nákupu potravin přes internet více mluvit.
Co všechno u Vás zákazník najde a co musí bohužel nakoupit jinde?
Zákazník u nás najde bohatý výběr ořechů a sušeného ovoce za příznivé ceny. Kromě toho nabízíme široký sortiment zdravých produktů na vaření a pečení jako například bezlepkové mouky, oleje, rýži, luštěniny, semínka. Soustředíme se i na superpotraviny. Nabídku neustále rozšiřujeme o trvanlivé potraviny denní spotřeby.

Co tu zákazník nenajde? Pečivo, čerstvé potraviny, maso a mléčné výrobky.

Nutiva.cz, bezobalový e-shop
Zaměřujete se hlavně na suché potraviny. Neplánujete sortiment rozšiřovat o čerstvé ovoce a zeleninu?
Naše vize do budoucna je prodávat zdravé trvanlivé potraviny online pro všechny.

Myslíme si, že čerstvé ovoce a zelenina jsou nejlepší ze zahrádky nebo od lokálního farmáře 🙂

Které potraviny máte v nabídce, ale bohužel je nelze prodávat bezobalově? Proč?
Sledujeme prodejnost jednotlivých produktů a ty, které mají vysoké čísla prodejnosti bereme přímo pod sebe a nabízíme i bez obalu.

Specifické potraviny jako mrazem sušené ovoce nebo kaše, které je velmi důležité chránit před vlhkostí, nenabízíme bez obalu, aby neztratily na své kvalitě.

Co Nutiva.cz a bezobalová, čepovaná drogerie? Třeba v Praze vzniklo v rychlém čase hned několik bezobalových drogerií. Nepřemýšleli jste o tom?
Máme to na našem interním „to-do listu”. Plánujeme to v budoucnu řešit, ale aktuálně věnujeme mnohem více pozornosti rozšíření sortimentu zdravých trvanlivých potravin.
Plánujete někdy i kamennou prodejnu? Pokud ano, kde bude první?
Kamennou prodejnu zatím neplánujeme, ale v budoucnu se to může změnit. Jak se říká, nikdy neříkej nikdy 🙂
Jak jste na tom s cenami? Dokážete konkurovat potravinám ze supermarketů, nebo jste o něco dražší? Pokud ano, proč?
Cenově se řadíme k těm levnějším, resp. zlatá střední cesta. Jsme toho názoru, že za kvalitní potraviny netřeba mnoho platit. Cenově potravinám ze supermarketu dokážeme konkurovat a to díky tomu, že mnohé potraviny odebíráme přímo od pěstitele / výrobce za výhodné ceny.

Odpadává tak mezičlánek, a tedy i 20% – 30% nákladů. Značky vybíráme pečlivě a díváme se i na cenovou politiku dané značky. Některé potraviny jsou dražší než v supermarketu, ale zato v nesrovnatelně vyšší kvalitě.

Jaký je původ Vašich potravin? Jdete cestou lokálních zdrojů a tuzemských producentů? Neletí Vaše produkty zbytečně přes polovinu světa?
Závisí to od konkrétních potravin. Snažíme se co nejvíce spolupracovat s lokálními zdroji.

V naší nabídce máme například ořechová másla od české značky Božské oříšky nebo ručně vyráběné pesto od malé rodinné firmy z Hradce Králové.

Preferujeme produkty pocházející z ekologického zemědělství. Samozřejmě, exotické sušené ovoce jako mango nebo papája pochází z dalekých teplých zemí, kde mají nejlepší podmínky pro pěstování.

Nutiva.cz, nákup
Jak je zaručena hygiena, zvlášť v aktuální Covid-době? Můžete své zákazníky ubezpečit, že je vše v pořádku?
Našim zákazníkům můžeme garantovat, že potraviny doručíme na 100% v pořádku. K pandemii přistupujeme maximálně zodpovědně.

Výhodou je, že jsme malá firma. Ve skladu se pohybuje denně jen pár lidí, kteří dodržují přísná hygienická pravidla.

Proč podle Vás supermarkety reagují na trendy tak pomalu? Proč v Česku již dávno všichni prodejci nejdou bezobalovou cestou?
My jsme malá firma, takže trendem se umíme přizpůsobit rychle. Supermarkety mají nějaká čísla a zaběhnutý sortiment. Málokdo s velikostí 100 a více zaměstnanců má chuť a odvahu něco měnit, když byznys funguje.

Velkou překážkou je také lidská pohodlnost a přísné hygienické normy. V zahraničí najdeme supermarkety, v nichž bezobalové nakupování vzkvétá. Může za to právě uvolněnější legislativa.

Myslím si, že supermarkety u nás v blízké době zařadí možnost bezobalového nakupování v mnohem větší míře, pokud tomu nebude bránit legislativa.

Myslíte si stejně jako já, že bezobalovosti blokuje cestu právě marketing a hlavně návyk Čechů na něj?

Denně vidím, že člověk nakupuje podle obalů a nabídku bezobalových potravin si v obchodě ani nevšimne, protože mu v cestě stojí nablýskané a pestrobarevné obaly, i když jsou úplně zbytečné a často na úkor kvality a ceny.

Jsem podobného názoru. Většinu lidí při nákupu stále zajímá obal. Složení potravin a otázka ekologie je druhořadá. Jako další překážku vidím pohodlnost lidí. Nechce se jim řešit nakupování bez obalu a nosit si do obchodů vlastní nádoby.

V Nutivě jsme bezobalové nakupování udělali co nejjednodušší. Zákazníci si u nás mohou nakoupit na váhu a domů jim přijde papírový sáček s potravinami. Takto se například při oříšcích můžeme vyhnout 100g – 200g sáčkovaní produktů.

Představte si zákazníka, který chce koupit 2kg sušených mango plátků. Běžně to nesežene. Musel by koupit 20 x 100g balení nebo 8 x 250g balení. U nás dostane 1x papírový obal plný 2kg slaďoučkých mango plátků.

bezobalové potraviny Nutiva.cz
Jakou emoci ve Vás vzbuzují tyto obrázky? Co Vás napadne jako první?
Nutiva.cz, e-shop
Nutiva
Příliš mnoho plastu. Určitě bych podobné produkty nepodpořila nákupem. Vidím zbytečné obaly, které se dají nahradit ekologičtější alternativou.
Jako odbornice myslíte, že toto balení má nějaký logický důvod?
Podle mě nemá žádný logický důvod. Potraviny tím ztrácejí na kvalitě.

Plasty se dotýkají již samo o sobě perfektního avokáda. To avokádo bude z energetického pohledu nanic. Bez života, bez chuti. Jednoduše „načichne” plastem.

Děkuji za rozhovor. Nutivě přeji co nejvíce zákazníků a co nejméně zbytečných obalů.

Nám všem přeji, ať se konečně změní nákupní chování. Věřím, že bezobalovost je na svém vzestupu.

Já děkuji za oslovení. Těší mě, že je o téma bezobalovosti stále větší zájem.

Věřím, že rozhovor motivuje veřejnost k nakupování bez obalu nejen na Nutivě. Má to smysl pro přírodu, společnost a budoucí generace.

FANDÍTE BEZOBALOVOSTI?

Dále čtěte rozhovor s Ing. Janou Čerevkovou z Ekosáčky.cz.

Rozhovor s Ing. Janou Čerevkovou

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..