Jak přestat kouřit 1. část – Jak odvykání urychlit a nepřibrat na váze?

Kouření je jeden z těžkých zlozvyků, kterých je velmi těžké se zbavit. Rok co rok si kuřáci dávají předsevzetí, že tentokrát už opravdu přestanou kouřit. Což o to, předsevzetí je to pěkné a smysluplné, dodržet jej ale mnohem horší.

Zahodit poslední cigaretu a už si nezapálit je pro spoustu kuřáků nemožné. Proč tomu tak je?

Začít je mnohem jednodušší, než přestat. Poprvé se začínající nekuřák domnívá, že stačí nalepit nikotinovou náplast nebo žvýkat nikotinové žvýkačky a je po závislosti. Tak snadné to bohužel není.

Podle lékařů je závislost na kouření prý horší než na heroinu. Zbavit se těžké závislosti na kouření je běh na dlouhou trať. Spousta kuřáků svůj boj vzdá předem kvůli zdánlivě banálnímu důvodu – bojí se, že přiberou na váze.

Jak na tom aktuálně Češi jsou, uvádí Výroční zpráva o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2017 zveřejněná 7. prosince 2018:

“Pravidelné denní (nebo téměř denní) kouření v posledních 30 dnech uvedlo 25,3 % respondentů ve věku 15 a více let (34,5 % mužů a 16,5 % žen), denní kuřáci uváděli nejčastěji kouření 11–20 cigaret denně (47,4 %), 31,0 % denních kuřáků kouřila více než 20 cigaret denně.”

Jak přestat kouřit?

„Přestat kouřit je ta nejjednodušší věc na světě. Já to mohu potvrdit, přestal jsem už nejmíň tisíckrát,“ řekl Mark Twain

 

Odvykání kouření – má smysl přestat kouřit ze dne na den?

Tedy, ne že by to nikdy nikdo nedokázal. Jsou i tací bývalí kuřáci, kteří se jednoho dne téměř zničehonic rozhodli, a o té doby si skutečně nezapálili jedinou cigaretu. Není jich příliš mnoho, ale i tací jsou mezi námi. Většina kuřáků o tom, jak přestanou kouřit, ale většinou pouze mluví. Nebo vydrží pár dní a ke svému zlozvyku se naoko zklamaní vrací.

S odvykáním kouření je to stejné jako s hubnutím, cvičením apod. Začíná to ohromnou euforii o novém začátku a končí návratem ke starým návykům. Spousta lidí si totiž myslí, že nepřijdou žádné těžké chvilky. Jenomže ony přijdou, a bývají mnohem těžší, než si představovali. Zdaleka ne každý je překoná.

Přečtěte si názor plicního lékaře Zdeňka Doležela:

“Jiné je to u občasného kuřáka, kde může být závislost minimální a stačí mu jenom naše psychická podpora a poradna. Těžší cestu má  právě onen kuřák, který je zvyklý na svoje dvě krabičky denně třeba dvacet let.

Takovému závislému kuřákovi dáme léky, které mu pomůžou bojovat s abstinenčními příznaky. Léky může brát ještě předtím, než odloží poslední cigaretu. Musíme mu říct, jaké nástrahy ho čekají: přibírání na váze, stavy deprese, chuť všeho nechat a zapálit si.

Pokud chce člověk přestat úplně sám bez pomoci, tak je úspěšnost velice nízká, kolem 2 až 3 %. Ti, kteří přestávají pomocí psychologických rad odborníků, už mají úspěšnost kolem 10 %. S pomocí medikamentů se procento zvyšuje na 20 až 30 %.”

 

Lepší je, když chce člověk přestat kouřit sám

Jakýkoliv krok k lepšímu, ať už se jedná odvykání kouření nebo hubnutí, by měl člověk dělat především kvůli sobě. Vždy je lepší, když si kuřák řekne “chci přestat”, než “moje manželka chce, abych přestal”.

I to ale může být začátek dobré motivace, pokud si to kuřák nakonec ve své hlavě srovná. Třeba proto, že se po pár dnech bez cigarety začne cítit lépe a pochopí, že nekouřit je prostě lepší.

Aby namotivovaný kuřák neskončil v bludném kolotoči “kouřím – nekouřím”, je vhodné si o nástrahách odvykání něco nastudovat předem a připravit se na různé situace. Podle míry závislosti lze využít různé poradny, ale i volně prodejné přípravky a léky určené na snazší a rychlejší odvykání kouření.

DOPORUČENÍ: Ušetřené peníze za cigarety raději investujte do něčeho, co vám pomůže.

Po letech kouření je nevyhnutelné vyčistit tělo a detoxikovat orgány, zejména plíce. K tomu vám dopomůže a detoxikaci urychlí směs zelených superpotravin Blendea SUPERGREENS.

Obsahuje řasy chlorellu a spirulinu, a dále mladou pšenici a zelený ječmen. Tyto superpotraviny podpoří samočistící tělesné procesy a urychlí činnost orgánů zodpovědných za detoxikaci. Klikněte na obrázek a čtěte o všech zdravotních benefitech.

Blendea účinky

 

Jak přestat kouřit – podrobný manuál pro nekuřáky začátečníky

Kuřák, který touží přestat kouřit, by si měl uvědomit, jak na tom je. Je zásadní rozdíl v tom, zda si zapálí jednu dvě cigarety denně, nebo každý den vykouří celou krabičku cigaret i více.

Občasnému kuřákovi stačí relativně málo, aby už si nikdy nezapálil. Jeho závislost bývá spíše psychického rázu a souvisí například se stresovými situacemi nebo společenským zvykem. Spousta lidí si prostě zapálí, když má “nervy”. Cigareta je uklidní.

U náruživých kuřáků se však jedná už o fyzickou závislost. Pokud si nezapálí do půl hodinky po probuzení, zbytek dne bude stát za kulový. Aby fungovali na 100 %, musí tělu dodat pravidelnou dávku nikotinu.

V momentě, kdy jej tělo nemá, objeví si klasické abstinenční příznaky. Odvykání je v takovém případě nejtěžší.

S ohledem na míru závislosti (ne)kuřák může využít pomoc volně prodejných přípravků i léků na předpis:

  • Volně prodejné přípravky – jedná se o nikotinové žvýkačky, pastilky, náplasti a ústní spreje, které tělu sice dodávají nikotin, ale už ne další nebezpečné chemické látky. Postupně by měl kuřák snižovat dávky a zbavovat se tak závislosti na cigaretách.
  • Elektronická cigaretaspolečně s nikotinem inhaluje kuřák vodní páru na rozdíl od oxidu uhelnatého. Nevýhodou je to, že si kuřák není schopen hlídat počet vykouřených cigaret, a tak spotřeba nikotiny mnohdy spíše stoupne než klesne. Výhodou je to, že elektronická cigareta “nesmrdí”.

elektronické cigarety jako alternativa tabáku

Elektronická cigareta může být vhodnou pomocí, je-li pod kontrolou. Současné výzkumy ale zjišťují, že ani e-cigarety nejsou úplně neškodné a je lepší vyhnout se jim také. Navíc nebyly zkoumány tak dlouho, jako klasický tabák.

 

  • Poradny pro léčbu závislostí – zejména těžší kuřáci udělají dobře, pokud vyhledají odbornou pomoc. Po podrobném pohovoru kuřákovi navrhnou přesný plán léčby a upozorní ho na všechny nástrahy, které jej čekají. Informace najdete na stránkách Seznam speciálních pracovišť s vyškoleným terapeuty nebo stránkách Společnost pro léčbu závislosti na tabáku.
  • Léky na předpisléky určené na odvykání kouření obsahují zpravidla jiné látky než je nikotin, mají podobné účinky a pomáhají tak překonat abstinenční příznaky. Mezi takové léky patří například Champix a Bupropin.
  • Biorezonancespousta lidí potvrzuje, že díky biorezonanci přestali opravdu kouřit. V podstatě se jedná o vymazání paměťové stopy cigaret. Biorezonance není vhodná pro těhotné ženy, osoby s vysokým krevním tlakem, diabetiky a osoby se sklonem ke schizofrenii.
  • Alternativní metodyněkteří lidé vyhledávají jiné metody. U některých zabere hypnóza, meditace, jiní lidé si prostě najdou “berličku” za kouření. V momentě, kdy dostanou chuť na cigaretu, si vymyslí jiný zdravější návyk (např. deset dřepů, chroupání mrkve, pití ajurvédského čaje).

Pokud se kuřákovi podaří se svou závislostí skoncovat, musí počítat s tím, že až do konce života bude de facto abstinovat. Je to stejné jako u závislosti na alkoholu či na drogách.

“Už doživotně musí mít sebekontrolu. A je potom už na něm, jestli se nechá strhnout stresovou situací, nebo jenom chutí na cigaretu. Pokud ale člověk znovu začne kouřit, je cesta k abstinenci stejně těžká jako ta předchozí. Je to hodně o pevné vůli. Udává se, že nikotin je návykovější než heroin,” podotýká Doležel.

 

Jak přestat kouřit a nepřibrat?

Jeden z nejčastěji zmiňovaných důvodů, proč kuřáci odmítají přestat s kouřením je strach z přibírání na váze. Je pravda, že kuřák, který přestane kouřit, může přibrat, ale také nemusí. Přibírání na váze mívá tři hlavní příčiny.

 

1. Jídlo místo cigarety

Pro spoustu lidí už je silný návyk jenom to, že cigaretu drží v ruce a dává si ji do úst. Jakmile o tento návyk přijde, snaží se jej nahradit něčím jiným. Po ruce bývá nejčastěji nezdravé jídlo.

Místo cigarety začínající nekuřák sní vše, co mu přijde pod ruku – tučné, sladké i slané. Je logické, že se tím jeho energetický příjem zvýší, a ručička na váze se pohne směrem vzhůru. Americko-švýcarská studie uvádí, že nejvíce kuřáci přibírají v prvním roce od poslední cigarety.

Jak se tomuto novému, rovněž nezdravému návyku vyhnout? Už dopředu buďte připraveni, že vaše ruce budou hledat náhradu. Vymyslete si náhradní aktivitu. T

rváte-li na jídle, doslova se obložte zeleninou nebo ovocem obsahujícím méně cukru. Mějte po ruce sklenici vody, udělejte si bylinkový čaj. Ještě lepší je kouření nahradit fyzickou aktivitou. Prostě chuť na cigaretu zažeňte jinou aktivitou než přejídáním.

jídlo jako náhrada cigarety

“Už si nezapálím, raději si místo toho dám horkou čokoládu se šlehačkou,” – tímto způsobem si váhu rozhodně neudržíte.

 

2. Nikotin potlačuje hlad a urychluje metabolismus

Přibrat ale mohou i lidé, kteří se nepřejídají a pravidelně sportují. Nikotin totiž ovlivňuje metabolismus a částečně působí jako anorektikum tím, že potlačuje v mozku chuť k jídlu, snižuje hlad a urychluje střevní peristaltiku. Zároveň nikotin zrychluje metabolismus, takže kuřákovo tělo spálí v průměru více kalorií. 

Mnozí kuřáci proto vnímají hlad a větší chuť k jídlu poté, co přestanou kouřit. Místo, aby se těšili z lepšího zdravotního stavu, prvním viditelným efektem je nežádoucí nárůst váhy.

Spousta kuřáků v obavě z kil navíc raději dál ohrožují své zdraví, přitom by stačilo udržet své chutě na uzdě, jíst zdravěji a více se hýbat.

 

3. Stresové hormony

Spousta kuřáků si zapaluje výrazně častěji, když se dostanou do stresu. Cigareta jim pomáhá navrátit klid a schopnost soustředit se. Jedná se ale o krátkodobý efekt. Kuřáci by jistě mohli vyprávět o intenzivním “pocitu štěstí” pokaždé, když si zapálí.

Prof. MUDr. Eva Králíková, CSc., která vede Centrum pro závislé na tabáku 1. LF UK a VFN v Praze upozorňuje:

„Proto by člověk měl méně jíst nebo se více hýbat, když přestává kouřit. Anebo užívat léky, nejsou proti kouření, ale proti abstinenčním příznakům, k nimž patří právě hlad, zvyšování hmotnosti či zácpa. To je další důvod, proč doporučujeme našim pacientům, aby léky užívali půl roku.“ 

Skutečně vědeckých studií na témat odvykání kouření v souvislosti se změnou váhy existuje velké množství. Jednou z nich je například studie Obavy z váhového přírůstku jako negativní faktor zabraňující odvykání kouření, kterou hodnotila výše zmíněná profesorka Králíková.

odmítnutí cigarety

Odmítnout cigaretu je pro bývalého kuřáka stresující situace, pro zdraví je to ale zásadní rozhodnutí.

 

Hubenější, ne však zdravější

Kuřáci jsou v průměru o 3 až 4 kilogramy lehčí, to však neznamená, že jsou na tom lépe. Právě naopak. Kuřáci mívají větší obvod v pase a jsou tak náchylnější ke vzniku kardiovaskulárních chorob.

Jejich těla jsou více “tučná” i přesto, že jsou štíhlí. Ač bývalý kuřák nějaké to kilo zpravidla nabere, je to pro zdraví stále lepší, než pokračovat v kouření. V motivaci vám pomůže druhá část článku, ve které se zaměříme na konkrétní tipy, jak a proč přestat kouřit.

NEZAPOMEŇTE POŘÁDNĚ DETOXIKOVAT: Blendea SUPERGREENS obsahuje kombinaci zelených  superpotravin, které dokonale očistí tělo od všech škodlivých látek a pozůstatků tabáku.

Příznivých účinků na zdraví je však mnohem více od udržení normálního krevního tlaku a cholesterolu až po kontrolu tělesné hmotnosti tím, že snižuje chuť k jídlu. Klikněte a poznejte Blendeu podrobně.Blendea účinky

 

Jak přestat kouřit 1. část – Jak odvykání urychlit a nepřibrat na váze?
5 (100%) 1 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.