Jak přestat kouřit ze dne na den a už nikdy nezačít? + 20 okamžitých tipů

Patříte mezi těžké kuřáky, kteří se už nějaký ten pátek neúspěšně snaží zbavit závislosti na kouření? Každému člověku pomáhá něco jiného. Na někoho zaberou nikotinové žvýkačky, další potřebuje intenzivní podporu partnera.

V první části jsem radila, jak přestat kouřit a nepřibrat na váze. Dnes jsem pro vás shromáždila všechny osvědčené tipy a rady, jak přestat kouřit jednou pro vždy, ideálně ze dne na den. Nezapomněla jsem ani na omyly a fámy, které naopak odvykání kouření komplikují.

Skoncovat s kouřením vyžaduje silnou vůli, odhodlání a chuť překonat překážky. Někdy je ale velmi těžké najít tu správnou motivaci. Mnozí kuřáci se bojí neúspěchu a svůj životní boj s cigaretami vzdají ještě předtím, než začnou. Začněte raději malými cíly. S našimi radami svého velkého a trvalého cíle dosáhnete krok za krokem.

jak přestat kouřit ze dne na den?

 

Jak přestat kouřit co nejrychleji a už nikdy na cigarety ani nepomyslet?

1. Silná motivace a vlastní přesvědčení

Prvním krůčkem k úspěchu je správná motivace a přesvědčení sama sebe. Kouření ničí zdraví. To ví všichni, ať už kouří či nikoliv. Spousta kuřáků tvrdí, že chce přestat, protože se to od nich čeká. 

Kouření totiž přestává být „IN“. Ve skutečnosti ale nejsou vnitřně přesvědčeni, a jejich pokusy jsou spíše takovou maškarádou pro okolí. Chcete-li opravdu přestat kouřit, sepište si důvody proč, a každý den si je opakujte znovu a zas.

Skvělou motivací není pouze zdraví, ale také finance. Spočítejte si, kolik vás cigarety stojí měsíčně i ročně. U silných kuřáků jde o tisíce korun měsíčně! V momentě, když byste si šli koupit novou krabičku cigaret, peníze vhoďte je do pokladničky. Až za ušetřené peníze vyrazíte na dovolenou, bude to parádní odměna 🙂

ZDRAVÝ TIP: Po skončení s kouřením potřebujete detoxikaci celého těla, hlavně plic a jater. Léty naukládané škodliviny musí z těla ven. 

Samočistící, a tedy detoxikační procesy v těle podpoří a urychlí zelená směs superpotravin Blendea SUPERGREENS. Klikněte a podívejte se na všechny zdravotní benefity

Blendea účinky

 

2. Sestavte si odvykací plán

Než začnete efektně odhazovat poslední cigaretu den co den, raději se nad svým odhodláním důkladně zamyslete. Jak silný jste kuřák? Jak dlouho trvá vaše závislost? Kolik cigaret denně průměrně vykouříte?

Přestat ze dne na den není vždy ideální řešení. Pokud první pokus nevyjde, vyhledejte raději odbornou pomoc klidně u vašeho praktického lékaře. Přímo pro kuřáky ale existují i speciální poradenská centra.

 

3. Využívejte podpůrné přípravky, náhrady a méně škodlivé alternativy

Abstinenční příznaky dokážou zamávat i se silným odhodláním. Nestyďte se za svou závislost a využívejte a přípravky, které vám pomohou abstinenční příznaky zmírnit a usnadní vám tak cestu k životu bez cigaret.

Vyzkoušejte různé možnosti a najděte si takový, který vám vyhovuje nejvíce. Může jít o nikotinové žvýkačky, pastilky, spreje či náplasti.

 

4. Změňte své návyky, které vás jinak nutí kouřit

Kouření bylo součástí vašeho života a spousta činností vám bude neustále připomínat, že byste si právě teď měli dát cigaretu – ranní káva, čekání na autobus, pauza v práci, večer u sklenky  apod. Zkuste své návyky upravit tak, abyste si je automaticky nespojili s cigaretou v ruce.

Připravte si zdravou snídani, začněte do práce jezdit na kole, o pauze si dopřejte ovocný salát. Zkuste si najít náhradní činnosti, které budou hezčí, zajímavější, zdravější, zábavnější, prostě cokoliv, co vás zbaví myšlenek na kouření.

káva a učebnice

K ranní kávě přiberte raději knihu nebo se začněte učit cizí jazyk.

 

5. Získejte podporu okolí a ignorujte kuřáky

Své odhodlání oznamte svému okolí – rodině, kamarádům, známým i kolegům v práci. Poproste je, aby si z vás nedělali srandu, nenabízeli vám cigarety a nelákali vás ani na jednu cigaretu.

Najdete-li stejně odhodlané jedince, vzájemně se podporujte a hledejte takové aktivity, kde se prostě nekouří.

 

6. Zabavte ruce, aby se nedožadovaly hraní se s cigaretou

Začínající nekuřáci trpí pocitem, že jim neustále něco chybí. Jednoduše řečeno, chybí jim něco v ruce. Doporučeno je najít si novou “berličku”, zkuste se však vyhýbat nezdravému jídlu.

Někteří lidé mívají po ruce zeleninu nebo ovoce, jiní se protáhnou či si krátce zacvičí. Dalším lidem pomáhá to, že mají po ruce nikotinovou žvýkačku nebo alespoň párátko, a tím nahrazují pocit cigarety v ústech.

TIP NA ČLÁNEK: Život bez tabáku? Je potřeba víc než jen nikotinová žvýkačka

 

7. Zbavte se kuřácké výbavičky a nedokupujte nic nového 

Nezvladatelnou chuť na cigaretu mohou vyvolat i drobnosti jako popelník na balkoně, zapalovač na okně, kouřem “vonící” záclony či oblečení. Doma i v kanceláři se zbavte všech potřeb kuřáka.

Pokud jste kouřili doma, vyperte záclony, závěsy, vyčistěte koberce a důkladně větrejte. Jako bonus vnímejte důkladný úklid a provoněný domov 😉 To samé proveďte i se svým autem, garáží, dílnou…

nekuřácká domácnost

Popelník plný nevzhledných špačků nahraďte mnohem hezčí a voňavější čerstvou květinou

 

8. Vyhýbejte se kuřákům a místům, kde se kouří

Samozřejmě vám nebudeme radit, abyste se s přáteli-kuřáky přestali úplně stýkat. Čím méně vašich známých kouří, tím lépe pro vás.

Je úžasné, že se už ani u nás nesmí kouřit v hospodách, barech a restauracích. Zkuste se svými přáteli hledat nové aktivity a začněte například sportovat.

 

9. Začněte cvičit jógu. Zadýcháte se a na cigaretu nebudete mít chuť.

O pozitivech jógy jste už určitě slyšeli mnohokrát. Jógu navíc zvládne každý. Nejde však pouze o benefity typu posílení a protažení, ale také správné dýchání.

Jóga klade důraz na dýchání a hluboké dýchání je skvělou technikou, jak potlačit chuť na cigaretu a celkově se zklidnit. Pravidelné cvičení jógy vám pomůže najít ztracený vnitřní klid.

 

VIDEO: Joga má také vliv na hormonální rovnováhu. Denisa Pahrová vás naučí cviky hormonální jogy pro optimální hladinu hormonů. 

 

10. Hýbejte se. Budete ze sebe mít zdravější pocit, který nebudete chtít zničit kouřením.

Ne každému bude jóga vyhovovat. To nevadí, najděte si prostě jinou aktivitu, která vám sedne lépe. Skvělý je například badminton. Opět jej mohou hrát i fyzicky méně zdatní osoby. Při badmintonu se skvěle zabavíte a na cigaretu si ani nevzpomenete.

 

11. Pijte hodně vody, abyste utlumili chutě na cigaretu

Spousta lidí má kouření spojené s popíjením alkoholu. Dát si pivo bez obligátní cigarety je prostě divné. Než zvládnete jít s přáteli do hospůdky na jedno, aniž byste si toužili zapálit, nechoďte tam a aplikujte předchozí rady. Snižte příjem alkoholu a pijte čistou vodu.

Přepadne-li vás chuť na cigaretu, několikrát se zhluboka nadechněte a vydechneme, a vypijte sklenici vody. Pro detoxikaci těla zamořeného škodlivými látkami z cigaret, je pitný režim velmi důležitý.

 

12. Uvolněte se, meditujte a přemýšlejte nad budoucností bez závislosti

Na chvíli se posadit a oprostit se od všech vtíravých myšlenek je nesmírně osvobozující. Uvolnit se vás naučí například na lekcích jógy při každé pozici a zejména pak při závěrečné pozici mrtvoly šavásana, kdy se dokonale uvolníte.

Tato pozice je hluboce relaxační a působí na naši mysl, praktikovat ji můžete nejen při cvičení jógy, ale také před spaním, nebo když cítíte únavu.

Jak praktikovat šavásana? Nejprve svou pozornost věnujeme celému tělu, a poté dechu. Dýcháme přirozeně a uvolněně. V této pozici můžeme dech řídit a počítat. V duchu si pro sebe říkáme 27x nádech, 27x výdech, 26x nádech, 26x výdech. Pokračujeme do čísla 0.

Pokud se spleteme nebo se ztratíme, vracíme se zpět k číslu 27 a odpočítáváme znovu do nuly. Počítáním se naučíme soustředit mysl a zároveň relaxovat tělo.

 

13. Vnímejte se jako nekuřák a tuto představu neporušte

Čím větší bude vaše přesvědčení, tím spíše dosáhnete úspěchu a přestanete kouřit. Jednou z metod je považovat se za nekuřáka.

Nemluvte o sobě jako o odnaučeném kuřákovi, prostě říkejte, že nekouříte. Ušetříte se dlouhé diskuse, jak, proč, kdy, která vám akorát připomene, že jste se bez cigarety nedokázali obejít.

 

14. Všímejte si benefitů a těšte se z nich. Budete chtít pokračovat dále bez závislosti.

Všímejte si všeho, jaká pozitiva vám život bez cigaret přináší, a připomeňte si to vždy, když dostanete chuť na cigarety.

Šetříte peníze. Lépe se vám dýchá. Jste méně často nemocní. Nesmrdíte jako popelník. Začali jste sportovat. Zlepšili jste si kondičku. Našli jste si nové přátelé. Pijete méně alkoholu. Přijdete na další?

 

15. Kouření nezpůsobuje nadváhu. To pouze abstinenční příznaky vás nutí více jíst.

Hodně kuřáků se bojí přestat kvůli rozšířenému mýtu o přibírání na váze. Abychom byli upřímní, on to úplně mýtus není.

Nikotin opravdu působí jako anorektikum, zrychluje metabolismus, zlepšuje peristaltiku střev (ano, to je přesně ten důvod, proč cesta od první ranní cigarety vede rovnou na WC) a zahání chuť k jídlu.

Nicméně to neznamená, že ztloustnete. Nejdůležitější je nenahrazovat cigarety jídlem a hýbat se. Každý den raději udělejte 20 dřepů za každou cigaretu, kterou si nedáte. Navíc podle dánské studie je pár kilogramů navíc zdravější. Ale jenom o pár!

Namísto cigarety si dejte lahodné a zdravé smoothie plné vitamínů a minerálů

 

16. „Zakouřím si jen občas“ je nikam nevedoucí cesta

Největší chyba, kterou můžete udělat. Spousta kuřáků si po nějaké době řekne, že už svou závislost mají pevně pod kontrolou. Když si dají jednu cigaretu tu a tam, tak to přece nemůže vadit. Každý kuřák vám potvrdí, že je to rychlý návrat na začátek.

Jakmile jednou přestanete kouřit, čeká vás doživotní abstinence. Je to stejně jako u alkoholika nebo člověka závislém na drogách. Navíc cigarety nejsou zdravé v jakémkoliv množství.

 

17. Lehké cigarety, mentolky a práskačky nejsou o nic méně škodlivé

Další z oblíbených mýtů, ke kterému se uchylují zejména ženy-kuřačky, jsou “zdravější” lehké cigarety. Obsahují méně nikotinu a dehtu, škodlivé jsou ale úplně stejné. Zdravě ani méně škodlivé kouření prostě neexistuje. Basta!

 

18. Elektronické cigarety škodí také, navíc zatím není známo jak přesně

Velkým boomem se staly elektronické cigarety. Pokud by je kuřáci používali jako pomůcku při odvykání kouření, byla by to pravda. Spousta kuřáků ale prostě pouze přejde od normálních k elektronickým cigaretám a kouří dál.

Navíc nelze kontrolovat, kolik cigaret takto vykouří, takže spotřeba nikotinu může naopak vzrůst. To znamená, že i s elektronickými cigaretami je třeba zacházet opatrně.

 

19. Kouření je závislost, se kterou pomůže odborník na závislosti

Máte-li pocit, že nic z toho nezabírá a vaše vůle je příliš slabá, zkuste léčbu. Specializovaní lékaři vám mohou předepsat léky určené na léčbu závislosti na cigaretách a pomohou vám přestat kouřit (např. Bupropion, Varencilin).

Specialisté vás vyšetří a proberou s vámi konkrétně váš případ. Léčbu vám připraví na míru a budete pod kontrolu. I zde však musíte opravdu chtít.

 

20. Myslete pozitivně a neřešte cigaretou nervozitu

Pozitivní myšlení je důležité, ať už rozhodnete zhubnout, přestat kouřit, začít žít zdravěji, pravidelně cvičit. Na všechny tyto životně změny je potřeba dívat se jako na něco dobrého, ne jako na nutnost.

27Budete-li se k něčemu nutit, aniž byste to vnímali jako opravdu pozitivní věc nejen pro své zdraví, předem se odsoudíte k neúspěchu.

NEZAPOMÍNEJTE NA VNITŘNÍ OČISTU TĚLA. Zelené superpotraviny ve směsi Blendea SUPERGREENS podpoří vyplavování všech toxinů, těžkých kovů a odpadních látek z organismu

blendea supergreens

 

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..