Histaminová dieta udrží nízkou hladinu histaminu. Co jíst a jaké zásady dodržet?

Histaminová, respektive nízkohistaminová dieta pomáhá lidem s histaminovou intolerancí zmírnit nebo úplně odstranit její negativní příznaky. Chemická látka histamin se přirozeně vyskytuje v těle a v potravinách. Účelem diety tedy tedy není hubnutí, i když přirozenou ztrátu několika kilogramů lze po vyřazení některých potravin očekávat taktéž.

Primárním cílem je zlepšení zdravotního stavu a pohodlnější život bez nepříjemných příznaků intolerance.

Článek poradí, které potraviny nejčastěji způsobují histaminovou intoleranci, jaký jídelníček zvolit a jak vlastně intolerance ovlivňuje organismus.

Jak může histaminová dieta pomoci?

Cílem diety je snížit negativní příznaky histaminové intolerance a alergií. Důkazy o účinnosti diety existují, ale zatím jsou omezené a nelze potvrdit, že dieta pomůže každému člověku s intolerancí histaminu.

Jedna studie dokázala zmírnění kožního podráždění a kopřivky u dospělých lidí po 4 týdnech na dietě. Další vědecké důkazy dokládají, že nízkohistaminová dieta snížila příznaky atopické dermatitidy u pacientů s histaminovou intolerancí. Bohužel zatím proběhlo málo výzkumů a vědci se pořád snaží lépe pochopit jak intoleranci, tak vliv diety na její léčbu.

Každopádně se shodují, že pro intolerantní lidi je důležité hlídat si svůj jídelníček pozorně. Přesná skladba diety a účinnost je závislá i na celkovém zdravotním stavu, lécích, které člověk užívá, na životosprávě a úrovni stresu.

Němečtí vědci doporučují pozvolný postup diety: 2 týdny se vyhýbat histaminovým potravinám a v průběhu 4 až 6 týdnů je opětovně zavádět, aby pacient identifikoval konkrétní potraviny, které mu škodí. Zároveň je doporučeno jídelníček konzultovat s alergologem nebo dietologem, aby během diety nedošlo k deficitu živin a nebylo ohroženo zdraví.

Potraviny, které při histaminové dietě nejíst

Může být náročné vyřadit z jídelníčku všechny uvedené potraviny najednou. Můžete se o to pokusit, ale jednodušší bude vyřazovat je jednotlivě a sledovat, zda se negativní projevy neobjeví. Pokud ne, vraťte se k nim a vyřaďte další potravinu.

Potraviny s vyšším obsahem histaminu:Potraviny, které uvolňují histamin v organismu:
některé druhy rybmléko a mléčné výrobky
zrající sýry, jogurt, kefír, kysaná smetana, podmáslíměkkýši
zpracované maso a masné výrobky (klobásy, salámy, šunky)vejce
alkoholkiwi
kysané zelí, kimchi, kombucha, kyselé okurky a další fermentované produktyjahody
špenátananas
lilekšvestky
rajče a kečup*Potraviny výše histamin sice neobsahují, ale podporují jeho uvolňování v těle
avokádoPotraviny blokujicí enzym DAO (daminoxidázu):
Potraviny zpomalující rozklad histaminu:konzervované trvanlivé potraviny
citrusyčokoláda a sladkosti s kakaem
houbyocet
sója a fermentované produkty (tempeh, miso, omáčka)pšeničné a jiné klíčky
banánykvasnice
ořechyněkteré druhy čaje (černý, maté)
kváskový chlébenergetické nápoje
Tabulka nevhodných potravin při histaminové dietě

Léky, které zhoršují rozklad histaminu ve střevech

Zkontrolujte své léky. Některé léky na předpis omezují rozkládání histaminu ve střevech, kvůli čemu zůstává jeho hladina rizikově vysoká.

Tento vedlejší účinek mají nejčastěji antibiotika, antidepresiva, diuretika, léky proti nepravidelnosti srdečního rytmu, léky na vysoký krevní tlak, léky proti zánětům, léky pro uvolnění svalů, anestetika, léky na uklidnění a proti bolesti.

Pokud hledáte dietu pro hubnutí, vyzkoušejte českou proteinovou dietu KetoMix. Vždy se podívejte na konkrétní složení, protože i některá dietní jídla KetoMix mohou obsahovat zdroje histaminu. Identifikujte je pravě díky histaminové dietě.

Klikněte na obrázek a podívejte se na podrobné účinky, zkušenosti a kompletní nabídku dietních jídel KetoMIx.

Bezpečné potraviny s nízkým obsahem histaminu – co jíst?

Jídelníček musí zůstat dostatečně pestrý, aby byla výživa dostatečná a nedošlo k deficitu důležitých živin. Bezpečné jsou tyto nízkohistaminové potraviny:

  • čerstvé maso a ryby
  • vaječné žloutky
  • rostlinné alternativy mléka
  • čerstvá zelenina (pozor na rajčata a lilek)
  • čerstvé ovoce (pozor na citrusy, jahody, třešně a švestky)
  • čerstvé pasterizované mléko a mléčné výrobky
  • nekvašené pečivo
  • máslo a rostlinné oleje

Pro lidi s histaminovou intolerancí jsou vhodné přirozené zdroje nebo doplňky stravy s obsahem vitamínu B1, B12, B6, C, mědi, hořčíku, zinku a vápníku.

Příklad jídelníčku histaminové diety

Je pravda, že podle tabulky výše se může zdát, že histaminová dieta zakazuje všechny skupiny potravin. Až se vám ale povede identifikovat konkretní potraviny, které vyvolávají intoleranci, jídelníček se vám bude skládat jednodušeji. Využít můžete i princip eliminační diety, která na potřebný čas vyřadí a znovu zařadí rizikové potraviny.

Snídaně

  • ovesné vločky zalité vodou nebo rostlinným mlékem
  • sladká rýže s ovocem
  • ovocný salát
  • ovocné nebo zeleninové smoothies s rostlinným mlékem a semínky

Svačina

  • borůvky
  • hrozny
  • pistácie
  • mrkev
  • řapíkatý celer
  • tvaroh
  • jablko
  • arašídové máslo

Oběd

  • kuřecí maso s kapustovým salátem
  • sendvič s kuřecím, listovým salátem a mrkví
  • toasty s tvarohem a okurkou
  • quinoa a listový salát

Večeře

  • těstoviny s kuřecím masem, olivami, česnekem a bylinkami
  • pstruh nebo treska s pečenou mrkví a cuketou
  • kuře s bramborami, brokolicí a zelenou fazolkou
  • krůtí nebo kuřecí burger s batáty

Stravovací tipy a zásady při histaminové dietě

Významný vliv na obsah histaminu má čerstvost potravin. Platí, že čím čerstvější potravina je, tím nižší je hladina histaminu. Při nakupování je proto nutné přemýšlet co nakupujeme, jak to budeme připravovat a jak skladovat.

Příznaky intolerance je možné snížit díky těmto zásadám:

  • Nízkohistaminovou dietu držte maximálně 4 týdny.
  • Jídelníček si naplánujte vždy předem a sepisujte si nákupní seznamy.
  • Snažte se jídla vařit a připravovat sami.
  • Potraviny jezte co nejblíže jejich původní formě. Co se nemusí vařit a péct, nevařte a nepečte.
  • Kupujte čerstvé potraviny a ideálně žádné polotovary, konzervovaná a průmyslově zpracovaná jídla.
  • Potraviny snězte co nejrychleji po nákupu, aby si udržely čerstvost. Pokud je to nutné, na nákupy chodívejte častěji.
  • V restauraci se obsluhy ptejte na čerstvost surovin a přesné složení jídel.
  • Několik týdnů si veďte stravovací deník. Zapisujte do něj všechny druhy potravin, které jíte, příznaky, které vyvolaly a čas, kdy jste je jedli. Získáte tak seznam všech potravin, které vám způsobují negativní příznaky intolerance.

Pokud užíváte jakékoliv léky na předpis nebo doplňky stravy, i ty mohou ovlivňovat hladinu histaminu. Neváhejte se proto poradit s lékařem, pokud nepříjemné příznaky zažíváte i po nich.

KetoMix produkty

Co je to histamin a proč některým lidem škodí?

Histamin je chemická látka produkovaná bílými krvinkami a některými buňkami tkání v kůži, plicích, střevech a mozku. Buňky uvolňují histamin jako reakci imunitního systému na přítomnost cizorodých antigenů v organismu nebo zranění.

Tělo tedy uvolňuje histamin, pokud se v něm objeví cizorodá látka, kterou nezná a považuje ji za rizikovou. Důsledky vyplavovaní histaminu se tak velmi podobají alergickým reakcím, kdy se organismus snaží cizorodé látky zbavit a vyloučit ji.

K intoleranci histaminu dochází, když jej organismus nedokáže rozložit ve střevech a zvyšuje se tak jeho hladina v krvi.

Histamin vyvolá zánět a zvýší prokrvení postižené oblasti, co se projeví:

  • podrážděním a svěděním
  • kopřivkou
  • otoky
  • rýmou
  • slzením a zarudnutím očí
  • celkově příznaky podobnými nachlazení

Tyto příznaky sice jsou nepříjemné, ale histamin hraje důležitou roli v obraně organismu před hrozbami. Zajímavá je i schopnost histaminu zánět zvýšit, ale také snížit. V laboratorních testech histamin zrychloval hojení ran a zpomaloval růst nádorů. Vědci zatím nemají jasno, zda působí stejně efektivně i na lidi.

Vliv histaminu na člověka se liší podle věku, pohlaví i genetické výbavě. Velmi důležitý je stav a kondice střevní výstelky a střevní mikroflóra (mikrobiom). Lidé s histaminovou intolerancí mají velmi často narušenou střevní výstelku a rizikově sníženou různorodost prospěšných střevních bakterií. Přes poškozenou výstelku se histamin dostává do krevního oběhu a vyvolává imunitní reakci.

Bohužel některé bakteriální druhy přirozeně se vyskytující v probiotických potravinách nebo doplňcích také produkují histamin, který zhoršuje příznaky intolerance.

Histaminová intolerance

Někteří lidé trpí histaminovou intolerancí, která vyvolává negativní reakci na zdroje histaminu v potravinách. Intolerance je ale poměrně vzácná a celosvětově postihuje zhruba 1 až 3 % lidí. Zda jste skutečně citliví na histamin potvrdí až lékař. Bez lékařského vyšetření si stav můžete splést s jiným zdravotním problémem (alergií nebo nesnášenlivostí některých potravin, poruchami imunitního systému a pod.).

Projevy se liší u každého člověka, protože každý histamin toleruje jinak. Intolerance se může podobně jako alergie projevovat po celém těle:

  • svědění a podráždění kůže, kopřivka
  • svědění, zarudnutí a slzení očí
  • kýchání, ucpaný nos
  • podráždění dýchacích cest, astma
  • návaly horka
  • bolesti hlavy
  • nadýmání, bolesti břicha
  • zažívací potíže, průjem
  • závratě
  • rizikové zrychlení tepové frekvence
  • ojediněle i rizikové snížení krevního tlaku a zúžení dýchacích cest

Rozklad histaminu v organismu má na starosti enzym daminoxidáza (DAO). Riziko histaminové intolerance hrozí právě lidem se sníženou hladinou DAO, protože se u nich histamin nerozkládá správně.

Účastníci studie se sníženou hladinou DAO hlásili zlepšení příznaků intolerance po suplementaci, a tedy doplňování DAO v tabletách do těla. Další studie se zúčastnili lidé se sníženou hladinou DAO. Po 6-12 měsících na histaminové dietě jejich negativní příznaky výrazně ustoupily nebo úplně zmizely.

Doc. MUDr. Martin Hrubiško, PhD. mluví o příznacích histaminové intolerance

Co jsme o histaminové dietě zjistili?

  • pokud zatím nevíte, zda skutečně trpíte histaminovou intolerancí, promluvte si nejdříve s praktickým lékařem, který vás může doporučit k alergologovi nebo dietologovi
  • histaminová dieta s nízkým obsahem histaminu může pomoci lidem s negativními projevy histaminové intolerance
  • dietu lze držet dlouhodobě pouze po schválení lékařem, bez jeho svolení 4 až 6 týdnů
  • výsledky sice nejsou zaručené, ale po zařazení diety je i podle vědeckých důkazů vysoká šance zmírnit nebo i zcela odstranit své negativní příznaky
  • jídelníček by měl během diety zůstat dostatečně pestrý
  • jídla si plánujte, vyčleňte si dostatek času na nákupy, přípravu a používejte co možná nejčerstvější suroviny
  • až zjistíte, které potraviny vám škodí, vyřaďte je, ale jinak jezte pestře a vydatně, abyste netrpěli nedostatkem důležitých živin

Nezapomeňte, že pro účinné a bezpečné hubnutí je určena česká proteinová dieta KetoMix.

Histaminová dieta a nejčastěji kladené otázky FAQ

Pro koho je histaminová dieta vhodná?

Je prospěšná pro lidi, u kterých se v reakci na potraviny rozvine kýchání, dýchací problémy, svědění a podráždění pokožky a příznaky podobné alergii. Histaminová dieta pomůže zjistit, na které potraviny je člověk citlivý.

Jak dlouho mohu držet histaminovou dietu?

Ideální je vyhýbat se potravinám s vysokým obsahem histaminu 2 až 4 týdny. Po této době potraviny do jídelníčku znovu zařaďte, abyste zjistili, zda se projeví příznaky intolerance. Potraviny po kterých se intolerance projeví, přestaňte konzumovat.

Co jíst a nejíst při histaminové dietě?

Tabulku zakázaných a bezpečných potravin najdete výše v článku. Základním pravidlem je jíst co nejčerstvější potraviny včetně masa a nejíst fermentované a odležené potraviny. Díky dietě zjistíte, na které potraviny jste citliví.

Jak nejrychleji snížit hladinu histaminu?

Užívejte předepsaná antihistaminika nebo doplňky s DAO enzymem (daminoxdáza). Zároveň vyměňte léky nebo snižte dávkování těch, které mohou histaminovou intoleranci zhoršovat.

Mohu díky histaminové dietě zhubnout?

Histaminová dieta neslouží pro účely hubnutí. Pokud ale kvůli intoleranci přestanete jíst kysané mléčné výrobky, polotovary, zpracované potraviny a pít alkohol, hmotnost se vám určitě povede snížit.

DÁLE ČTĚTE: Bezezbytková dieta udrží střeva čisté + 8 RECEPTŮ.

Rate this post

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..