Eliminační dieta zjistí rizikové potraviny pro vaše intolerance a alergie. Jak s ní začít a co jíst?

Eliminační dieta neslouží pro hubnutí, ale primárně pro zdravotní účely. Cílem je poznat své potravinové intolerance nebo alergie a rizikové potraviny z jídelníčku vyřadit, a tedy „eliminovat“.

Po celém světě trpí intolerancemi, zvýšenou citlivostí nebo alergiemi na potraviny od 2 až do 20 % lidí, takže zhruba každý pátý člověk nemůže sníst vše, co mu chutná. Možná jste mezi nimi také, ale pořád hledáte konkrétní potravinu, která vám nedělá dobře. S identifikací pomůže právě eliminační dieta a běžně se o ni opírají alergologové i dietologové.

Během diety z jídelníčku vyřadíte konkrétní potravinu nebo skupinu potravin a znovu je zapojíte, abyste potvrdili, zda právě ona způsobuje komplikace.

eliminační dieta

Co je to eliminační dieta?

Eliminační dieta z jídelníčku odstraňuje konkrétní potravinu nebo druh potravin, který podezříváte, že způsobuje komplikace, alergické reakce nebo trávící těžkosti. Po několika dnech nebo týdnech přestávky se k vyřazeným potravinám vrátíte, přičemž důkladně vnímáte, zda se negativní reakce znovu objeví.

Eliminační dieta se drží přibližně 5 týdnů. Za tuto dobu lidé s alergií, citlivými střevy nebo potravinovou intolerancí bezpečně zjistí, které konkrétní potraviny vyvolávají negativní účinky.

Dietou se lidé snaží vyřešit své zažívací komplikace, plynatost a nadýmání, zácpy a průjmy, nevolnost, pálení žáhy a podobně. Tyto příznaky omezují pohodlný život, proto je vždy rozumnější vzdát se určité potraviny.

Opatrní by měli být lidé s potravinovou alergií a na dietu by tehdy měl vždy dohlížet lékař. Opětovné zařazení alergenu může vyvolat nebezpečně silnou alergickou reakci – anafylaktický šok, kdy hrozí až udušení nebo zástava srdce. Potravinová alergie se nejčastěji projevuje podrážděním kůže a vyrážkami, kopřivkou, otoky a problémy s dýcháním.

Pokud hledáte dietu pro hubnutí, vyzkoušejte českou proteinovou dietu KetoMix. Vždy se podívejte na konkrétní složení, protože i dietní jídla KetoMix obsahují některé alergeny.

Klikněte na obrázek a podívejte se na podrobné účinky, zkušenosti a kompletní nabídku dietních jídel KetoMIx.

2 fáze eliminační diety

Během první fáze diety se budeme zbavovat konkrétních potravin, během druhé fáze je budeme do jídelníčku znovu zavádět.

Eliminační fáze

Zde nemohou poradit, které konkrétní potraviny máte vyřadit. Pouze vy sami totiž víte nebo máte podezření, která potravina vám způsobuje potíže s trávením, kůží, dýcháním a další komplikace. Podezřelou potravinu nekonzumujte aspoň 2 až 3 týdny.

Mezi časté alergeny patří ořechy, sója, mléko, citrusy, pšenice, vejce, lepek nebo ryby a mořské plody. Alergeny najdete povinně vyznačené na výrobcích i v nabídkách restaurací.

Pokud podezřelou potravinu přestanete jíst, ale negativní příznaky se ani po 2 týdnech neztratí, zajděte k praktickému lékaři. Doporučí vás na odborné vyšetření, protože příčina komplikací bude pravděpodobně jiná.

MŮŽE VÁS ZAJÍMAT:

O potravinách a 14ti alergenech, které běžně způsobují alergické reakce, se dočtete v tomto seznamu.

V tomto článku píšeme obecněji o projevech, zvládání a léčbě alergií včetně těch potravinových.

Fáze opětovného zavedení potraviny

Po 2 až 3 týdnech můžete pomalu a opatrně začít jíst potraviny, které jste vyřadili. Pokud jste vyřadili celé skupiny potravin, třeba ořechy a ryby nebo mléčné výrobky a pšenici najednou, rozdělte si zavedení každé skupiny na cca. 3denní úseky.

Třeba od pondělí do středy jezte mléčné výrobky. Pokud nedojde k ničemu negativnímu, zařaďte pšenici a zdroje lepku. Pokud vše proběhne v pořádku, od víkendu začněte s ořechy a tak dále. Určitě nejezte všechny potraviny najednou, protože byste měli opět problém s přesnou identifikací těch škodlivých.

JAKÉ PŘÍZNAKY SLEDOVAT A CO SE MŮŽE OBJEVIT?

Vyrážky, fleky a podráždění kůže, problémy s dýcháním, bolest hlavy, bolest kloubů, únava, nespavost, bolest břicha a křeče v žaludku, nadýmání, průjem nebo zácpa a změny frekvence stolice.

Pokud identifikujete problematickou potravinu, přestaňte ji opět jíst, ale zařaďte i ostatní potraviny, které jste předtím vyřadili. Problematických pro vás může být více potravin a to i pokud spolu nijak nesouvisí, třeba lepek a ryby, mrkev a sója a podobně.

Na celé toto testování a eliminaci si vyhraďte přibližně 6 týdnů a nikam nespěchejte. Potřebujete zjistit konkrétní riziko, abyste přesně věděli, čemu se vyhýbat.

Pokud vyřadíte větší množství potravin, je dobré informovat dietologa, aby nedošlo k nedostatku živin a kalorickému deficitu. Jejich příznaky byste si mohli zmýlit s příznaky alergie nebo intolerance.

Co na eliminační dietě nejíst?

Lze tvrdit, že čím více potravin vyřadíte, tím efektivněji se vám povede určit ty problematické. Inspirujte se tabulkou. Pokud máte podezření, že problém způsobují jiné potraviny, které v tabulce nejsou, určitě vyřaďte i je.

Lidé nejčastěji eliminují potraviny, které patří mezi běžné alergeny. Jsou to tyto:

Riziková skupina potravin:
Citrusy:citrony, pomeranče, grepy mandarinky, pomelo, limeta
Zelenina:nejčastěji kořenová (mrkev, petržel, celer, křen), plodová (okurka, tykev, meloun, rajče, paprika, lilek), cibulová (cibule, česnek, pórek), listová (špenát, rukola), lusková (hrášek, fazole, čočka, cizrna, sója), košťálová (ředkvičky, kapusta)
Ořechy a semínka:vyřaďte všechny druhy ořechů a semínek a zpátky je zavádějte jednotlivě
Zdroje lepku:pšenice, ječmen, žito, oves, kukuřice špalda a pečivo a celozrnné výrobky
Maso, ryby a vejce:ryby a korýše, hovězí, vepřové, kuřecí, směsi, uzeniny a jinak zpracovaná masa
Mléko a mléčné výrobky:vyřaďte všechny zdroje mléka včetně dezertů jako ochucené jogurty nebo zmrzlina
Tuk:máslo, sádlo, rostlinný tuk, margaríny, tučné potraviny
Koření:hořčice, různé dochucovací směsi, omáčky, marinády a dipy
Sladkosti a cukr:med, všechny druhy cukru, melasa, javorový nebo kukuřičný sirup, čokoláda
Nápoje:alkohol, káva, různé druhy čaje, ochucené limonády
Tabulka nejčastějších potravinových alergenů

Co na eliminační dietě obvykle mohu jíst?

Je pravda, že prakticky každá potravina může vyvolat potíže. Potraviny v tabulce jsou však obecně bezpečné a alergie či intolerance trápí lidi ojediněle.

Pravděpodobně bezpečná skupina potravin:
Ovoce:většina druhů ovoce kromě citrusů, jablek, hrušek a jahod
Zelenina:většina druhů kromě výše jmenovaných
Obiloviny:rýže, pohanka
Maso a ryby:mořské ryby, zvěřina, jehněčí, krůtí
Nápoje:voda a slabé bylinkové čaje
Koření:černý pepř, čerstvé bylinky, ocet
Tuky:kvalitní olivový olej lisovaný za studena, lněný, kokosový
Náhražky mléka:kokosové, rýžové
Tabulka pravděpodobně bezpečných potravin při eliminační dietě
ketomix ketonová dieta

Zdravotní účinky eliminační diety

Kromě zjištění, na které potraviny jste hákliví, nabízí eliminační dieta i několik dalších prospěšných účinků. Upozorňuji, že eliminační dieta neslouží jako léčba níže uvedených zdravotních problémů. Pokud trpíte nemocí, vždy dodržujte předepsanou léčbu a lékaře se zeptejte na vhodnou skladbu jídelníčku.

Zdravotní účinek:
Snížení příznaků syndromu dráždivého tračníkuSyndrom postihuje až 15 % lidí. Dieta pomáhá zmírnit nadýmání a žaludeční křeče podle studie až o 26 %.
Zlepšení příznaků alergického zánětu jícnuZánět jícnu stěžuje polykání suchých a hustých potravin, čímž zvyšuje riziko udušení. Podle studie pomohla dieta 75 % pacientů výrazně snížit míru komplikací.
Snížení příznaků ADHDPorucha pozornosti a hyperaktivita u dětí a dospělých. Dieta pomohla nemocným dětem zmírnit příznaky ADHD. Pokud má vaše dítě ADHD, eliminační dietu by mělo držet pod dohledem lékaře, aby nedošlo k nedostatku základních živin.
Zlepšení stavu pokožkyEkzém je velmi častá alergická reakce na potravinu. Díky vyřazení alergenu z jídelníčku dojde ke zlepšení zdraví a vzhledu pokožky. To platí i pro ostatní alergické projevy.
Snížení chronických migrénPřesná příčina vzniku migrén není vždy známá, ale často je důsledkem zánětu. Účastníkům studie se během držení diety povedlo snížit opakující se záchvaty migrén o přibližně 30 % díky vyřazení prozánětlivých potravin.
Tabulka dalších zdravotních účinků eliminační diety

Rizika a případné negativní účinky eliminační diety

Je velmi důležité, abyste znali potraviny, které vám škodí. Náhlé vyřazení pro vás jinak běžných a oblíbených potravin může vyvolat určitá rizika. Dietu drže 5, maximálně 8 týdnů. Delší trvání se nedoporučuje z důvodu rizika nedostatku živin. Vyřazené potraviny je proto vhodné nahradit jejich stejně výživnou alternativou.

Děti a alergici by tuto dietu vždy měli držet pod dohledem lékaře. Zvlášť dětem hrozí kvůli omezení jídelníčku zpomalení růstu a správného vývoje. Zároveň je silněji ohrožují anafylaktické šoky, které se mohou objevit po znovuzavedení alergenu. V takovém případě se může dítě i dospělý člověk stát ještě citlivější na konkrétní potravinu.

Pro skutečné a bezpečné hubnutí držte českou proteinovou dietu KetoMix se skvělými výsledky.

Shrnutí eliminační diety

  • pomocí eliminační diety zjistíte, které potraviny špatně snášíte a měli byste se jim vyhýbat
  • dieta není zaměřená na hubnutí, i když po vyřazení některých tučných či sladkých potravin lze očekávat určitý úbytek hmotnosti
  • dieta je vhodná v případě, že se po některých jídlech necítíte v pořádku a zdravě
  • silní alergici a děti by skladbu jídelníčku měli konzultovat vždy s lékařem
  • po přibližně 5 týdnech byste měli mít jasno, co vám škodí a já vám přeji co možná nejrychlejší výsledky a co nejmenší omezování původního jídelníčku 🙂

Eliminační dieta a nejčastěji kladené otázky FAQ

Jak začít s eliminační dietou?

S dietou začněte kdykoliv a vyřazujte posupně potraviny, o kterých si myslíte, že vás dráždí, způsobují zažívací komplikace nebo alergické projevy. Potraviny znovu zařaďte nejdříve za 4 týdny a sledujte, zda se problémy vrátí. Pokud ne, potravina je pro vás bezpečná. Pokud ano, budete vědět, co jíst nesmíte.

Skutečně eliminační dieta funguje?

Pokud správně identifikujete nevhodné potraviny, pak ano. Pozitivní výsledky mohou být dlouhodobé na rozdíl od léků, které mohou postupně ztrácet účinnost a vyvolávat vedlejší účinky. Eliminační dieta organismus nepoškozuje a pomůže vám žít zdravěji.

Jaký je jídelníček při eliminační dietě?

Přesný jídelníček nelze určit, protože vyřadíte pouze potraviny, po kterých vám je špatně nebo se objevují alergické příznaky. Nejčastěji jde o 14 známých alergenů, ale nevolnost mohou vyvolat i potraviny, které mezi ně nepatří.

Mohu držet eliminační dietu při kojení?

Ano, pokud máte pocit, že má dítě kvůli vašemu mléku problémy. Určitě ale dietu konzultujte s lékařem, aby se nesnížila kvalita mléka a dítě mělo vždy dostatek živin. Při kojení matky nejčastěji vyřazují mléko, mléčné výrobky, zdroje lepku, vejce a sóju. Každou potravinu můžete vyřadit buď postupně nebo i všechny najednou a cca. 2-4 týdny sledovat, zda bude dítě v pořádku.

Pomůže mi eliminační dieta s atopickým ekzémem?

Ano, je to možné, protože ekzémy jsou často projevem alergie nebo nesnášenlivosti některých potravin. Díky dietě je identifikujete.

Jak dlouho trvá, než eliminační dieta zabere?

Potravinám je potřeba vyhýbat se dostatečně dlouho, aby se uklidnil imunitní systém. Výsledky lze vidět a potraviny lze znovu zařadit po zhruba 2 až 3 týdnech, i když některé zdroje uvádějí 4 až 5 týdnů.

Mohu se kvůli eliminační dietě cítit špatně?

Ano, je možné, že se během prvních dnů budete cítit hůř. Můžete být nervózní, mít bolesti hlavy a příznaky podobné chřipce. Můžete zažívat návaly hladu nebo silnější únavu. Vše ale záleží na konkrétní vyřazené potravině.

Je v pořádku jíst během eliminační diety vejce?

Vejce patří mezi časté alergeny, takže pokud se po nich necítíte dobře, určitě je vyřaďte a sledujte, zda vám bez nich nebude lépe. Pokud s vejci problém nemáte, pak je v pořádku jíst je během diety.

Mohu při eliminační dietě pít čaj?

I čaj může dráždit, takže se pokuste čaje vyřadit. Doporučuje se odstranit i kávu, alkohol a limonády.

Na které potraviny jsou lidé nejčastěji intolerantní?

Velmi často lidé trpí intolerancí laktózy (mléčného cukru), kaseinu (mléčné bílkoviny) a lepku (bílkoviny obsažené v obilovinách). Pokud zatím neznáte přesnou potravinu, která vám škodí, začněte s těmito dvěma skupinami potravin (mléko a mléčné výrobky, obiloviny a výrobky z nich).

Mohu na eliminační dietě podvádět a mít někdy „cheat days“?

Ne, cheat days jsou zakázané. Dieta je přísná, protože jinak nezjistíte, co přesně vás dráždí.

Mohu na eliminační dietě užívat vitamíny a doplňky stravy?

Vitamíny jsou vhodné, zvlášť pokud vyřadíte některé ovoce a zeleninu. Běžně lze užívat vitamín D a B, případně doplňky se souborem různých vitamínů. U rostlinných doplňků stravy vždy záleží na konkrétním složení. Směsi mohou obsahovat pro vás škodlivou složku.

Pokud eliminační dieta neslouží na hubnutí, se kterou dietou skutečně zhubnu?

Velmi dobré výsledky a bezpečný průběh hubnutí slibuje česká proteinová dieta KetoMix, kterou znáte z televize a díky zkušenostem tisíců lidí, kteří již zhubli.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY O DIETÁCH A METODÁCH HUBNUTÍ

TOP 3 nejlepší a bezpečné diety, se kterými opravdu zhubnete
Nízkosacharidová dieta – jedna z mála chutných a bezpečných + ROZHOVOR s dietoložkou
Dieta podle Mačingové – přísná, ale rychlá a účinná
Bezezbytková dieta – střevo zůstává čisté + 8 RECEPTŮ
Dieta před kolonoskopií ulehčí celé vyšetření
Jaterní dieta zrevitalizuje oslabená játra
Dieta při průjmu – zbavte žaludek nepohodlí rychle + ROZHOVOR s dietoložkou
Ketonová dieta – zhubněte rychle pomocí KETÓZY
Dieta podle krevních skupin – sběratelé, pěstitelé a lovci
5/5 - (1 vote)

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..