10 příznaků, že je vaše tělo v ketóze a hubne. Ne každý je pozitivní

Ketogenní dieta je v současné době velmi populární a především efektivní způsob, jak nejen zhubnout, ale vůbec zlepšit celkové zdraví.

Při správném držení nízkosacharidové diety obsahující vysoké množství zdravých tuků dochází ke zvýšené produkci ketonů v krvi.

Ketony jsou molekuly, které poskytují náhradní zdroj “paliva” pro buňky a navíc mají celou řadu přínosů pro zdraví. 

Při ketogenní dietě prochází lidský organismus mnoha biologickými změnami, mezi které patří snížení hladinu inzulínu a zvýšeného spalování tělesného tuku.

V momentě, kdy k tomu dojde, játra začnou produkovat větší množství ketonů dodávajících energii pro váš mozek.

Někdy však bývá těžké zjistit, zda se nacházíte v ketóze či nikoliv.

Zde je 10 pozitivních, ale i negativních signálů a příznaků ketózy.

příznaky ketózy

10 příznaků, že je vaše tělo v ketóze

Zápach z úst

Jedním z negativních projevů probíhající ketózy je špatný až zapáchající dech.

Podobné příznaky hlásí Atkinsonova dieta a další diety založené na podobném principu jako ketogenní dieta.

Je to běžný vedlejší účinek vyvolaný zvýšenou hladinou ketonů. Konkrétně se jde o látku aceton, která organismus opouští v dechu a moči.

Zápach z úst je nepříjemný, avšak řešitelný problém. Mnoho lidí na ketogenní dietě tento společenský problém řeší intenzivní ústní hygienou.

Zuby si čistí několikrát denně a používají ústní vody, spreje a žvýkačky bez cukru pro zdravý a svěží dech.

Je důležité kupovat si přípravky pro ústní hygienu, které neobsahují cukr. To platí také pro veškeré nápoje.

Pečlivě kontrolujte štítky. Jakýkoliv cukr může zvýšit hladinu cukru v krvi, snížit hladinu ketonů a přerušit tak proces ketózy.

Shrnutí

Ketogenní dieta může mít za následek nepříjemný dech a to v důsledku acetonu, který je z těla vylučován dechem.

zápach z úst během ketózy
Se zápachem z úst si poradí intenzivnější ústní hygiena.

Hubnutí

Ketogenní a nízkosacharidové diety jsou velmi účinné při hubnutí.

Desítky vědeckých studií naznačují, že při přechodu z normální stravy na ketogenní dochází ke krátkodobému i dlouhodobému hubnutí

Největší změny tělesné hmotnosti probíhají během prvních týdnů na ketogenní dietě.

První týden je primárně o ztrátě uložených sacharidů a vodě, teprve poté tělo sáhne do tukových zásob.

Jakmile tělu dojdou sacharidy, z nichž za normálních podmínek získává energii, začne z tuku vyrábět ketony, které na místo cukru používá jako hlavní zdroj energie.

Tím je podpořenou spalování tuku, a dokud budete ketogenní dietu držet, budete s největší pravděpodobností hubnout.

Shrnutí

Rychlá ztráta hmotnosti probíhá na začátku ketogenní diety a je způsobeno přísným omezením příjmu sacharidů.

ketogenní strava
Strava obsahující maso, tuky a zeleninu je efektivním způsobem, jak rychle zhubnout.
ketomix dieta

Zvýšené množství ketonů v krvi

Jedním z charakteristických projevů ketogenní stravy je významné snížení hladiny cukru a zvýšené množství ketonů v krvi.

Při dlouhodobém držení ketogenní diety dochází ke spalování tuku a ketony organismus používá jako hlavní zdroje energie.

Nejspolehlivější a nejpřesnější metodou, jak spolehlivě zjistit, zda se tělo nachází v ketóze, je změření hladiny ketonů v krvi.

To se provádí pomocí speciálního měřícího zařízení, které hladinu ketonů změří vypočítáním množství beta-hydroxybutyrátu (BHB) v krvi. BHB je jeden z hlavních ketonů v krevním řečišti.

Podle některých odborníků se tělo nachází v nutriční ketóze, je-li množství BHB v rozmezí 0,5 až 3,0 mmol/l.

Měření ketonů je nejpřesnějším způsobem měření, a proto jej využívá podstatná většina studií a výzkumů. Nevýhodou je nutnost odebrat malé množství krve z prstu za pomoci ostré jehly.

Také veškeré zařízení potřebné k analýze krve je poměrně drahé, a proto většina lidí provádí měření maximálně jednou až dvakrát týdně.

Shrnutí

Měření hladiny ketonů v krvi prostřednictvím speciálního měřícího zařízení je nejpřesnějším způsobem, jak zjistit, zda jste v ketóze.

měření ketonů v krvi
K měření ketonů v krvi je nezbytná kapka krve podobně jako u měření cukru v krvi.

Přítomnost ketonů v dechu nebo moči

Dalším možným způsobem, jak zjistit přítomnost ketonů v krvi, je analýza dechu.

K tomu se používá speciální analyzátor, který monitoruje aceton, což je jeden ze tří hlavních ketonů, které se během ketózy nachází v krvi. 

Výsledek měření ukazuje, zda se v dechu nachází větší množství ketonů než obvykle, což znamená, že se tělo nachází ve výživové ketóze. Tato metoda je relativně přesná, ale ne tolik jako měření ketonů v krvi.

Jako další se využívá metoda měření ketonů v moči nejlépe každý den prostřednictvím speciálních indikátorových proužků.

Je to nejlevnější způsob, který lze provádět každé ráno, ale není považována za nejspolehlivější.

Shrnutí

Zvýšenou hladinu ketonu v krvi lze měřit také pomocí analyzátoru dechu a indikátorových proužků ponořených do moči.

Tyto metody však nejsou tak přesné a spolehlivé jako měření ketonů v krvi.

strava pro ketózu
Do ketózy vás “dostane” strava obsahující minimum sacharidů, střední množství bílkovin a hodně kvalitních a zdravých tuků.

Nižší chuť k jídlu i na sladké

Při ketogenní dietě dochází k potlačení chuti k jídlu, což s nadšením přijímají lidé toužící po snížení tělesné hmotnosti. Tímto projevem se zabývá celá řada výzkumů.

Všeobecně panuje názor, že snížený hlad a chuť k jídlu způsobuje vyšší příjem bílkovin a zeleniny společně se změnou poměru tzv. hladových hormonů v těle.

Také samotné ketony mohou mít vliv na mozek, který vyšle signál vedoucí ke snížení chuti k jídlu.

Shrnutí

Ketodieta může významně potlačit chuť k jídlu a hlad jako takový, který doprovází většinu doporučovaných diet.

Jakmile se cítíte plní, nemusíte jíst tak často, jíte méně a snáze se tak dostanete do ketózy vedoucí ke ztrátě tuku.

ketóza potlačuje chuť na jídlo
Na tuky bohatá ketogenní strava zasytí lépe a na delší dobu a potlačí tak chuť k jídlu.

Povzbuzená energie a lepší soustředění

Na začátku diety se tento projev zdá jako nesmyslný. Přechod na ketogenní stravu totiž často doprovází tzv. keto-chřipka, která se projevuje únavou, vyčerpaností, nevolností, zažívacími potížemi, špatným soustředěním apod. 

U většiny lidí tento nepříjemný stav nějakou dobu trvá. Organismus si prostě musí přivyknout na nízký příjem sacharidů a úplně nový zdroj energie, kterým se stávají ketony. Tento proces může trvat několik dní až týdnů. 

Ketony jsou však velmi silným a efektivním zdrojem energie. Některé vědecké výzkumy se zabývaly jejich testování v lékařském prostředí k léčbě různých onemocnění mozků, jako je například ztráta paměti, otřes mozku, Alzheimerova choroba a další.

Při dlouhodobém držení diety tyto negativní projevy zmizí a dochází k opačnému stavu, kterým je nadbytek energie, lepší nálady a zlepšení funkcí mozku

Omezení (eliminace) sacharidů rovněž pomáhá kontrolovat a stabilizovat hladinu cukru v krvi, což může mít pozitivní vliv na soustředěnost a další funkce mozku.

Shrnutí

Lidé, kteří ketogenní dietu drží dlouhodobě, uvádí zlepšené mozkové funkce, stabilnější hladinu energie, k čemuž pravděpodobně dochází v důsledku většího množství ketonů a stabilnější hladiny cukru v krvi.

ketodieta a funkce mozku
Ketogenní strava má pozitivní vliv na kognitivní funkce mozku.

Krátkodobá únava

Dalším počátečním projevem přechodu na ketogenní stravu a spuštění metabolického stavu ketóza může mít za následek vedlejší účinky únavu a slabost.  

Jedná se o přirozené projevy způsobenou velkou změnu ve stravování. Tělo, které bylo desítky let zvyklé získávat energii ze sacharidů si musí zvyknout na nový zdroj energie, který představují tuky.

K “přepnutí” nedojde přes noc, jak lze předpokládat. Je to velmi individuální a tento trochu nepříjemný stav může trvat cca 7 až 30 dní, než se člověk dostane do plné ketózy a začne čerpat všechny výhody tohoto stravovacího stylu.

Tyto vedlejší projevy lze zmírnit vhodnými doplňky, které tělu dodávají minerály chybějící následkem odvodnění a eliminaci potraviny bohatých na sůl a další minerály. Jedná se zejména o sodík, hořčík, draslík a vápník.

Doporučeno je denně tělu dodávat 2 000 až 4 000 mg sodíku, 1 000 mg draslíku a 300 mg hořčíku denně.

BEZPEČNÝ TIP PRO VÁS:

Pokud se v ketodietě nevyznáte a potřebujete se spolehnout, že budete hubnout rychle, ale i bezpečně, doporučujeme českou dietu KetoMix.

Dostanete jídelníček na každý jeden den v přesné dávce, takže se nemůže stát, že by se proces ketózy přerušil a váha se vrátila.

Cenově vychází KetoMix stejně, jako kdyby jste vařili každý den ketogenní jídla.

ketomix jídelníček
KetoMix, to je jídelníček na každý den, jednoduchá příprava zcela bez starostí a ztráty času.

Krátkodobé snížení výkonnosti

S počáteční únavou a slabostí souvisí také nižší výkonnost při cvičení.

Tento stav je dočasný a je vyvolaný sníženou zásobou glykogenu ve svalech, které poskytují hlavní a nejúčinnější zdroj energie pro všechny druhy cvičení s vysokou intenzitou.

Nižší výkonnost trvá cca pár týdnů, poté se vrací do normálu. Vytrvalostní sportovci dokonce uvádí, že se jejich výkonnost po určité době na ketogenní dietě zvýšila. 

Mezi další výhody spojené s ketogenní stravou je zvýšená schopnost spalovat větší množství kalorií během cvičení.

Jedna studie zjistila, že sportovci držící ketogenní dietu spalovali až o 230 % více tuku než sportovci s normální stravou.

U elitních a profesionálních sportovců je nepravděpodobné, že ketogenní strava jejich výkonnost zlepší, u většiny lidí s běžnou sportovní aktivitou mívá ketogenní dieta pozitivní vliv na celkovou výkonnost.

Shrnutí

Přechod na ketogenní dietu může na nějakou dobu způsobit pokles výkonnosti.

U většiny lidí se výkon zase začne zlepšovat po skončení adaptační fáze.

sport během ketodiety
Ideální je zpočátku vynechat intenzivní cvičení a věnovat se například jemné protahovací a posilující józe.

Zažívací potíže

Ketogenní dieta představuje pro organismus velkou změnu, co se výběru potravin týče.

I trávící systém si musí zvyknout na větší přísun tuků a nízký příjem sacharidů. Na začátku ketodiety jsou proto běžné zažívací potíže v podobě zácpy či průjmu.

Zažívací potíže by měly po pár dnech ustoupit. Doporučuje se však mít na paměti běžná jídla, která mohou podobné problémy vyvolat.

Vedle kvalitní zdrojů tuků je důležité myslet tak na dostatek zeleniny.

Do ketogenního jídelníčku patří druhy zeleniny s nízkým obsahem sacharidů, ale dostatkem vlákniny důležité pro zdravé a funkční trávení. 

Důležitý je rozmanitý jídelníček bohatý na všechny zásadní živiny, který zmírňuje riziko vzniku zažívacích problémů.

Shrnutí

Přechod na ketogenní stravu může vyvolat zažívací obtíže. Nejčastěji se jedná o zácpu a průjem.

nízkosacharidová zelenina během ketodiety
Nezbytnou součástí ketogenní diety je zelenina chudá na sacharidy a bohatá na vlákninu.

Nespavost a potíže se spánkem

Vážný problém na začátku ketogenní diety může představovat nekvalitní spánek způsobený razantním snížení sacharidů.

Běžné jsou potíže s usínáním a probouzení se v průběhu noci. 

Potíže se spánkem obvykle odezní po pár dnech až týdnech a většina lidí dokonce tvrdí, že po určitě době začali spát mnohem lépe než předtím.

Shrnutí

Špatný spánek a nespavost patří mezi běžné projevy během adaptační fáze na ketogenní stravu, které odezní nejpozději za pár týdnů.

SLOVO AUTORKY:

Monika Šaríková

Uvedených 10 projevů a příznaků pomáhá určit, zda se nacházíte v ketóze či nikoliv. Pokud však dodržujete pravidla ketogenní diety, měly byste se vždy nacházet v nějaké formě ketózy. 

Pro přesnější hodnoty je doporučené měření ketonů v krvi pomocí analyzátoru dechu, indikátorových papíru pro test moči a nejpřesnější je měření ketonů z krve.

Hlavní ale je, abyste si ketogenní stravu užívali ve zdraví, dosáhli vytoužené váhy a měly dostatek energie a dobrou náladu pro všechny vaše aktivity.

ketomix ketonová dieta

Další články o principu ketodiety, jídelníčku a zdravotních účincích

KETOMIX - recenze českého dietního pokrmu pro rychlé hubnutí
KETÓZA - žádaný stav těla, během kterého skutečně zhubnete
Předpokládané pozitivní účinky ketodiety
Podrobný průvodce ketodietou pro odhodlané začátečníky
Veganská ketodieta - je bezpečná? A na co nezapomenout?
Nejhorší vedlejší účinky ketodiet. Co hrozí?
Bezsacharidová dieta – nebezpečný hubnoucí experiment s vlastním zdravím. Proč je riziková?

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..