Sníží lžička kokosového oleje váhu, nebo ne?

Ve snaze zhubnout nenáviděná kila navíc se uchylujeme k unáhleným rozhodnutím. Držíme drastické diety a zapomínáme na vyváženou stravu. Vysněného cíle, kterým je štíhlá linie, se snažíme dosáhnout příliš rychle a často zapomínáme na selský rozum. Mezi obvyklé dietní chyby patří omezení nebo dokonce vyloučení všech tuků.

Samotné tuky však za naši nadváhu nemohou, ať se to na ně snažíme svést sebevíc. Pravou příčinou přibírání na váze je velké množství přijatých tuků, jejich špatný výběr či nevhodné způsoby používání a samozřejmě nedostatek pohybu. Tuky jsou jednou ze základních živin, které organismus potřebuje k životu. Ano, bez správných tuků bychom nebyli “úplní”, a na to bychom neměli zapomínat.

Zdravý tuky, nezdravé oleje…

Zcela úmyslně jsem v poslední větě použila výraz “správné tuky”. Tuk není pouze jeden, ale existují rozmanité druhy. Liší se původem, složením i účinky. Mnohé tuky jsou pro zdravý organismus přínosem a jiné jsou zatracovány pro údajně škodlivé účinky. Tuky obsahují také oleje, které  využíváme v kuchyni při vaření. Mezi nejvíce diskutované oleje patří palmový a kokosový olej. kokosová palma - zdroj kokosového tuku

Rozsáhlé plantáže s palmou olejnou způsobují devastaci přírody

ČTĚTE TAKÉ: Zejména proti palmovému oleji se v posledních letech zvedl velký odpor. Ani ne tak kvůli jeho údajné škodlivosti na zdraví, se kterou to není tak žhavé, ale především kvůli jeho negativnímu vlivu na životní prostředí.

Strom života – je kokosový olej zázračný lék na všechno?

V poslední době se objevil takový trend. Vyhmátne se nějaká potravina, ideálně exotického původu, u níž se zveličí všechny možné účinky. Jistě, vybraná potravina opravdu obsahuje větší množství zdraví prospěšných látek jako vitamíny, minerály a stopové prvky, čtenář však často získá dojem, že ona potravina vyřeší všechny jeho neduhy včetně partnerských problémů.

POKUD ČASTO NAKUPUJETE DOPLŇKY A STÁLE NOVÉ PŘÍPRAVKY, ZPOMALTE. Většina z nich jsou pouze vyhozené peníze. Klikněte a čtěte podrobné recenze na neúčinné hubnoucí přípravky a lživé reklamy, které pouze odčerpávají vaše peníze, ne však kilogramy ani nemoci. 

Aktuálně se skloňuje ve všech pádech kokosový olej, kterému jsou přisuzovány téměř zázračné vlastnosti a oproti palmovému oleji bývá vyzdvihován.

Oleje dělíme dle jejich původu na rostlinné a živočišné, přičemž ty živočišné bývají považovány za méně zdravé (máslo, sádlo apod.). V jejich složení totiž převládají nasycené mastné kyseliny.

Tropické oleje, mezi které kokosový olej patří, však také obsahují hodně tuků. Kokosový olej však také obsahuje velké množství nasycených mastných kyselin. Dobře si zapamatujte následující větu. Ne všechny nasycené tuky jsou špatné.

PROČ JSOU NASYCENÉ TUKY POVAŽOVÁNY ZA NEZDRAVÉ? V 50. letech minulého století byla zjištěna škodlivost transmastných kyselin. Ty však vznikají při umělém převodu nenasycených tuků na nasycené (tzv. hydrogenace). Hydrogenace se využívá při výrobě slaných krekrů, chipsů, cukrovinek a dalších nezdravých chuťovek.

 

Účinky kokosového oleje

Desítky let žijeme v přesvědčení, že nám nasycené tuky škodí a způsobují obezitu, ucpávají cévy a zvyšují cholesterol. Jenomže přírodní nasycené tuky si zaslouží zcela jiný přístup. Kokosový olej stejně jako živočišné tuky patří mezi tuky s převahou nasycených mastných kyselin má na zdraví, světě div se, pozitivní vliv.

Kokosový olej a zdraví:

  • posiluje imunitní systém
  • podporuje zdravý metabolismus
  • má příznivý účinek na trávící systém
  • má pozitivní vliv na funkce kardiovaskulárního systému
  • působí proti plísní, virům a bakteriím
  • příznivě ovlivňuje léčbu cukrovky
  • při vnějším použití prospívá pokožce (používá se jako masážní olej)
  • podporuje hojení ran
  • pomáhá snižovat hmotnost

kokosový ořech - zdroj lisovaného kokosového oleje

Kokosový olej podobně jako živočišné oleje obsahuje hodně nasycených mastných kyselin

Kokosový olej a hubnutí

Jsme na stránkách o hubnutí, a proto mě přirozeně zaujal výrok, že kokosový olej podporuje redukci tělesné hmotnosti. Za vše můžou tzv. MCT tuky.

VÍTE, CO JSOU MCT TUKY? Pod zkratkou MCT tuky se skrývají mastné kyseliny se středně dlouhými řetězci. Jsou rychlým zdrojem energie. Lidské tělo je neukládá jako tuk, ale rovnou je dopraví do jater, kde se změní na energii. Díky tomu dochází ke stimulaci metabolismu a regulaci tělesné hmotnosti.

Dieta s kokosovým olejem spočívá v jeho pravidelné konzumaci. Podle někoho postačí lžíce kokosového oleje denně, jiné zdroje radí 2-4 lžíce denně před nebo během jídla. Každodenní konzumace kokosové oleje prý dokáže snížit pocit hladu, zpomaluje trávení a pomáhá vyrovnat hladinu krevního cukru.

  • Menší pocit hladu. Výše zmíněné MCT tuky totiž zvyšují pocit sytosti, takže nebudete trpět hlady ani nezdravými chutěmi.
  • Rychlejší spalování tuků. Kokosový olej zvyšuje schopnost trávit potravu a vstřebat živiny dokonaleji – například vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E a K).
  • Vyvážená hladina hormonů. MCT tuky pomáhají regulovat hladinu cholesterolu, podporují tvorbu zdravých hormonů zlepšujících trávení a spalování tukových zásob zejména v oblasti pasu, zadečku a stehen.
  • Lepší nálada. Kokosový olej patří mezi přírodní zlepšovače nálady, takže hubnout se vám bude radostněji.

kokosový olej

Kokosový olej se používá v kuchyni i v kosmetice

Kokosový olej v kuchyni

Kokosový olej k nám pronikl z tropických oblastí – Karibiku, Afriky, jižní Ameriky, jihovýchodní Asii a Indie, které jsou domovem kokosové palmy. Místní národy ji nazývají stromem života a většinu asijských pokrmů připravují právě na kokosovém oleji. Pokud hovoříme o zdravém kokosovém oleji, máme na mysli samozřejmě přírodní BIO olej. Kokosovému oleji, který prošel technologickou úpravou, se vyhýbejte obloukem.

Na rozdíl od rostlinných olejů s převahou nenasycených mastných kyselin (např. olivový olej) je panenský kokosový olej vhodnější při přípravě teplých pokrmů. Je to totiž velmi teplotně stabilní rostlinný olej, který se hodí jak vaření a smažení, tak i pečení při vysokých teplotách. Použít jej však můžete i ve studené kuchyni. Jelikož má tužší konzistenci, můžete jimi pomazat toasty a hodí se i do různých pomazánek, k rýži, kuskusu či těstovinám.

VÍTE, JAK správně používat různé druhy oleje? Přečtěte si náš článek Druhy olejů na vaření – který je nevhodnější?

Můj názor na kokosový olej

Existuje tolik různých olejů a byla by velká škoda pozornost věnovat pouze jednomu z nich. Každý olej má pozitivní i negativní účinky. Některé jsou zdravější, jiné méně, vždy záleží na množství a způsobu použití. Kokosový olej by určitě neměl chybět v žádné kuchyni, která dbá na zdravou výživu. To, zda kokosový olej opravdu pomáhá, si však budete muset vyzkoušet na vlastní kůži a to doslova.

VIDEO: 16 způsobů využití kokosového oleje. 

DÁLE ČTĚTE: Která úprava jídel je nejzdravější? Vaření, pečení nebo dušení? 

Sníží lžička kokosového oleje váhu, nebo ne?
5 (100%) 1 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *