Sushi a hubnutí: Proč Japonci netloustnou?

Japonský národ je fascinující hned z několika důvodů. Kromě jiného je to jedna z takzvaných civilizovaných zemí, ne-li dokonce jediná, kterou netrápí nadváha a obezita u většiny jejích obyvatel.

Ano, Japonci jsou všeobecně známí pro svou velmi štíhlou postavu, mladistvý vzhled a dlouhověký život, často přesahující 100 let. Západní civilizace se snaží odhalit jejich “tajemství”. Žádný zázrak za tím však nehledejme. Japonci vypadají tak, jak vypadají proto, že žijí mnohem zdravěji.

 

Japonská životospráva je velice disciplinovaná

Bohužel je naším neblahým zvykem hledat zázračné řešení našich problémů v něčem snadném. Na místo toho, abychom se inspirovali životním stylem Japonců, zaměřili jsme se na jediné – na japonské jídlo.

Velmi často tak můžeme narazit na články vyzdvihující tradiční japonský pokrmu sushi na piedestal mezi nejlepšími dietami na hubnutí. Tak jednoduché to ale opravdu není.

ZNÁTE HISTORII SUSHI? Kolébkou sushi není Japonsko, jak bychom čekali, ale Čína. Před mnoha staletími se čerstvě ulovené ryby nakládaly mezi rýži a umyté kameny. Ryby tak vydržely déle čerstvé.

Při přirozeném procesu kvašení získávala rýže typickou nakyslou chuť (odtud název sushi = kyselá rýže).

Zhruba od 15. století se začala společně s rybami jíst i tato  ochucená rýže. Odsud zbýval již jen malý krůček k vytvoření prvního kousku sushi tak, jak jej známe dodnes. Přečtěte si více o historii sushi v článku Historie sushi aneb co ještě nevíte.

mladé Japonky

Štíhlé postavy, mladistvý vzhled a věčný úsměv na tváři, to jsou typické Japonky

Sushi – skvělé dietní jídlo, ale i kalorická bomba

Tradiční japonský pokrm sushi je velmi bohatý na vitamíny A, B12, C a D, minerály, bílkoviny a omega-3 kyseliny. Všechny tyto látky jsou pro zdravý organismus nezbytné – posilují imunitní systém, chrání před nemocemi, snižují hladinu cholesterolu a cukru v krvi a podporují zdravé cévy a krevní oběh.

Rýžový ocet, který se přidává do rýže, podporuje trávení. Mořské řasy, které jsou často součástí sushi používají, obsahují vitamín A, B, C, hořčík, vápník, jód a železo a očišťují organismus od škodlivých látek. Zdravotních výhod vyplývajících z konzumace sushi bychom mohli vyjmenovat mnohem více. Nás však zajímá, zda je sushi dobré pro hubnutí či nikoliv.

TIP: Japonci jedí co nejzeleněji. Čím je zelená v potravinách tak prospěšná?

 

Sushi a hubnutí

Na první pohled sushi vypadá zdravě a neškodně. Obsahuje vitamíny, minerály a další živiny, které zdraví jednoznačně prospívají. Také to tak je. Významnou roli hraje výběr konkrétního typu sushi a také jeho množství.

Například sashimi (syrové ryby bez rýže) je z pohledu kalorií vynikající volbou. Kalorie narůstají s tučnějšími ryby jako makrely či sardinky. Ty jsou však skvělým zdrojem bílkovin.

sushi box

Sushi je chuťově vyvážené jídlo, kterému se při hubnutí nemusíte vyhýbat

Hlavní výhodou sushi je čerstvost, obsah zeleniny a mořských plodů. Problematické, bavíme-li se o sushi v rámci redukčního jídelníčku, je velké množství rýže. Bílá rýže obsahuje tvz. bílé kalorie a čím více jí sníme, tím méně lze sushi považovat za dietní jídlo.

U sushi platí, že stačí zkonzumovat 8 až 10 kousků, nechceme-li po sushi naopak přibrat. Vyhnout bychom se také měli smaženým variacím namáčeným v tempuře, California maki nebo uramaki, které mohou obsahovat tučný sýr či majónezu.

Sushi je vynikající jídlo plné neuvěřitelných chutí. Udržet chutě na uzdě zejména tehdy, kdy vyrazíte na stále oblíbenější running sushi, není vůbec jednoduché. Přesto byste měli, nechcete-li ze sushi udělat kalorickou bombu. I po sushi lze přibrat, pokud to přeháníte s porcemi.

TIP NA ZDRAVÉ SUSHI! Máte-li rádi sushi opravdu hodně, můžete vyzkoušet zdravější alternativu. Na místo krátké bílé rýže použijte quinou obsahující kvalitní bílkoviny, antioxidanty a esenciální kyseliny. Quinoa je navíc bezlepková a má nízký glykemický index.

5 důvodů, proč Japonci netloustnou a nestárnou

Hledat jediný důvod, proč Japonci působí neustále mladě a zdravě, je holý nesmyl. Japonci prostě žijí jinak – lépe, disciplinovaněji zdravěji.

  • Vaření jinak – Japonci hodně vaří v páře, restují a grilují, vaří pomalu a dlouho nebo fermentují. Méně už smaží v oleji.
  • Všude samá zeleninatéměř žádné japonské jídlo se neobejde bez rýže, ryb a velkého množství zeleniny.
  • Čaj nejen o pátéJaponci milují speciální zelený čaj Matchaa a dopřávají si jej i několikrát za den.
  • Na prvním místě čerstvostjídlo je vždy připravováno z čerstvých sezónních surovin.
  • Pohyb jako denní rutina Japonci se neustále hýbou. Auto je zde považováno za luxus, proto jezdí na kole, chodí pěšky, neustále dobíhají veřejnou dopravu. Bez pohybu by ani Japonci nebyli tak štíhlí, jak jsou.

sushi

Sushi je pouze jeden z tisíci důvodů, proč Japonci nikdy netloustnou a nestárnou

Udělej si sushi doma!

Kdysi bylo sushi považováno za luxusní pokrm dostupný pouze v drahých restauracích za drahé peníze. To je naštěstí minulostí a sushi je stále cenově dostupnější. Stačí navštívit oblíbenou čínskou, vietnamskou nebo japonskou restauraci, kde vám sushi připraví z kvalitních a čerstvých surovin.

VÍTE, ŽE sushi se balí do tenkých plátků řasy nori? Řasy jsou velice zdravé. Přečtěte si o 11-ti benefitech jejich konzumace.  

Sushi si můžete dokonce připravit sami doma. Není to nic těžkého, vyžaduje to pouze kvalitní suroviny a šikovné ruce. Jak se říká, cvičení dělá mistry.

Až budete sushi připravovat po několikáté, budete překvapení stále lepším výsledkem. Samozřejmě lze navštěvovat kurzy, kde vás naučí připravovat sushi opravdoví mistři. Jenom to nepřehánějte s množstvím, snažíte-li se zhubnout nebo udržet váhu!

Podívejte se video a naučte se připravit chutné sushi doma.

 

VIDEO: Až si budete vychutnávat své první sushi, mrkněte se mezitím na video, jak to umí profíci – Saito: The Sushi God of Tokyo

Sushi – požitek z čerstvého a zdravého jídla

Jídlo je bezpochyby nezbytnou součástí lidského života. To však neznamená, že bychom každý den měli jíst, jako kdyby to byl náš poslední den. Jídlo by nemělo být o kvantitě, ale o kvalitě.

Je přitom jedno, zda si dopřáváme českou svíčkovou s knedlíky, italské těstoviny či japonské sushi. Každé jídlo může být výživné, zdravé a dietní. Stačí použít kvalitní suroviny, jídlo připravit s láskou a především si jej užít, ne se přejíst za každou cenu.

DÁLE ČTĚTE: Inspirace na slané dobrůtky, které nepřidají na váze. 

Sushi a hubnutí: Proč Japonci netloustnou?
5 (100%) 2 hlasov

2 komentáře

  1. david 11.9.2017
    • Monika Šaríková 11.9.2017

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *