B komplex, jeho zdroje a šance zhubnout díky němu

O skupině vitamínů B se mluví hodně. Lidský organismus si je nedokáže vyrobit sám, a proto je musí přijímat v potravě. B komplex v souvislosti s hubnutím dává na výběr hned dva různé názory. Podle jednoho B komplex pomáhá hubnout, podle druhého má zcela opačný vliv. Realita však není nikdy černobílá.

B komplex je skupina důležitých vitamínů, bez kterých lidský organismus nefunguje správně. Zásadně ovlivňují metabolismus, trávení, tvorbu trávicích šťáv, zpracování živin a další životně důležité funkce. Nedostatek vitamínů B může mít na trávící systém negativní vliv a názor, že po vitamínech skupiny B se přibírá, může způsobit značné zdravotní potíže.

Pomalý metabolismus v důsledku drastických diet a nedostatečného příjmu vitamínů B problém nadváhy rozhodně nevyřeší. Nedostatek vitamínů B může být příčinou únavy, špatné nálady, depresí, nespavosti, padání vlasů, ekzému a případně i zácpy.

B komplex zahrnuje následující vitamíny:

  • vitamín B1 (Thiamin)
  • vitamín B2 (Riboflavin)
  • vitamín B3 (Niacin)
  • vitamín B5 (Kyselina pantotenová)
  • vitamín B6 (Pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin)
  • vitamín B8 (Cholin)
  • vitamín B9 (Kyselina listová)
  • vitamín B12 (Kobalamin)

TIP NA ČLÁNEK: V článku Seznam vitamínů, které jsou důležité v těhotenství se dočtete, jaké vitamíny jsou důležité v těhotenství a proč.

nedostatek vitamínu B

B komplex, účinky a vliv na zdraví

Všech 8 vitamínů typu B je absolutně nezbytných pro zdravé fungování organismu. Jsou rozpustné ve vodě a organismus si je neumí vyrobit. Nedostatek vitamínů B lze poznat podle častých problémů s pokožkou (ekzémy, akné), vlasy (padání), popraskaných koutků či únavy. My se nyní podíváme, co který vitamín B umí, a proč jej potřebujeme. Možná poté pochopíme, proč je B komplex důležitý i pro hubnutí.

Vitamín B1 (thiamin)

Thiamin pomáhá odstraňovat únavu, snižuje zvýšenou zátěž nervového systému, podporuje paměť a příznivě působí při depresích a migrénách. Důležitý je pro správnou funkci srdce a jater. Na první pohled se může zdát, že nemá žádný význam na hubnutí. Unavený a vystresovaný organismus však nepracuje dobře a chybí mu energie “cokoliv dělat”. Nedostatek vitamínu B1 má navíc za následek sníženou funkci štítné žlázy, což je při hubnutí velký problém.

ZDROJE THIAMINU: Obilniny, luštěniny, brambory, zelí, květák, brokolice, pšeničné klíčky, pivovarské kvasnice, drůbeží a vepřové maso, játra, ledviny a srdce

 

Vitamín B2 (ribovlavin)

Riboflavin je nezbytný pro tvorbu enzymů, na nichž závisí správné zpracování cukrů a odbourávání tuků a bílkovin. Najdeme jej zejména v živočišných zdrojích. Vegetariáni by měli dbát na to, aby vitamín B2 přijímali z jiných přírodních zdrojů nebo alespoň jako doplněk stravy.

ZDROJE RIBOFLAVINU: Mléko, vejce, droždí, luštěniny, špenát, kapusta, brokolice, ořechy

index

Vynikajícím zdrojem vitamínu B je mléko

Vitamín B3 (niacin)

Podobně jako vitamín B1 pomáhá při stresu a depresích a zároveň má vliv na metabolismus cukrů, tuků a aminokyselin. Rovněž snižuje hladinu cholesterolu a upravuje vysoký krevní tlak. Při nedostatku vitamínu B3 může docházet k zadržování vody v těle.

ZDROJE NIACINU: Maso, mléko, vejce, pivovarské kvasnice, listová zelenina

 

Vitamín B5 (kyselina pantotenová)

Ve formě zvaného koenzym A je důležitý pro metabolismus cukrů a tuků a dále se podílí na syntéze aminokyselin, hemoglobinu, acetylcholinu a dalších. Ovlivňuje růst vlasů, nehtů a kloubních pouzder.

ZDROJE KYSELINY PANTOTENOVÉ: Maso, vnitřnosti, obilniny a luštěniny

VÍTE, že děti by měly dbát na vyšší příjem vitamínů B? Dostatek vitamínů B má vliv například na lepší reaktivitu při učení.

 

Vitamín B6  (pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin)

Známkou nedostatků bývají prasklé koutky rtů či afty, nervozita a noční křeče v nohách. I on má vliv na správnou funkci enzymů a proces štěpení glykogenu (tzv. glykogenolýza). Bývá součástí řady “spalovačů” tuků.

ZDROJE PYRIDOXALU: Vepřové maso, ryby, játra, vejce, luštěniny, celozrnný chléb, sušené kvasnice, ořechy, mrkev, kapusta, květák

 

Vitamín B7 (biotin)

Tento vitamín dokáže tělo recyklovat, a proto je jeho nedostatek spíše vzácností. Vliv má především na zdravou pokožku, vlasy a nehty (nedostatek B7 se projeví zhoršenou kvalitou kůže a vlasů). Pomáhá při depresích a podporuje spánek. Doporučován bývá také při hubnutí, jelikož podporuje vstřebávání tuků.

ZDROJE BIOTINU: Hovězí játra, mléko, žloutek, sója, neloupaná rýže, pivovarské kvasnice

Existuje vitamín B4 a B8? Látka B4 neboli adenin opravdu existuje, dnes už však není označována jako vitamín. Pro lidské zdraví ale důležitý je a to zejména pro zdravé srdce a zdravý vývoj plodu. Také vitamín B8 nepatří mezi vitamíny. Je však důležitým antioxidantem, který působí jako prevence před srdečními chorobami a nádory.

images

Kapusta a další listová zelenina jsou významným zdrojem vitamínu B

Vitamín B9 (kyselina listová)

Zklidňuje organismus, snižuje a upravuje vysoký krevní tlak a působí na nervový systém. Je důležitý pro správný vývoj plodu.

ZDROJE KYSELINY LISTOVÉ: Játra, kvasnice, listová zelenina

 

Vitamín B12 (kobalamin)

Podílí se na krvetvorbě a preventivně působí proti anémii (chudokrevnost) a dalším krevním chorobám. Údajně má vliv na růst svalové hmoty a síly.

ZDROJE KOBALAMINU: Jehněčí maso, býčí maso, tuňák, mléko, tvaroh, jogurty, vejce

 

Doporučení denní dávky vitamínů B:

VitamínDoporučená denní dávka
B11,1 mg
B21,4 mg
B316 mg
B56 mg
B61,4 mg
B750 mikrogr
B9200 mikrogr
B122,5 mikrogr

Znáte doporučené denní dávky nejdůležitějších vitamínů a minerálů? Informace najdete na tomto odkazu.

B komplex a hubnutí

Pokud jste si předcházející část přečetli opravdu důkladně, zjistili jste jedno. Skupina vitamínů B je pro lidské zdraví absolutně nezbytná. Valná většina má zásadní podíl na metabolických procesech důležitých pro fungování lidského organismu a na metabolismu cukrů a a tuků. Jejich vliv na zpracování přijatých živin je zcela zásadní, stejně jako při jejich následném zpracování. Vitamíny B se například podílí na tvorbě nezbytných trávicích šťáv.

Při brouzdání internetem můžete často narazit na názor, že po B komplexu se dokonce přibírá! To je vcelku nebezpečný názor. Pokud by člověk kvůli tomuto názoru vitamíny B vyloučil ze své stravy, nebo výrazně snížil jejich příjem, čekaly by jej nepříjemnosti v podobě poruch trávení, žaludečních křečí, nevolnosti, zvracení a zpomaleného metabolismu, což rozhodně není správné řešení nadváhy.

vitamin b a zdraví Dostatek vitamínů a pohyb jsou ideální cestou za štíhlou linií

Dostatek vitamínů B problém s nadváhou nevyřeší!

Zdravý jedinec je výsledkem komplexního zdravého životního stylu. Domnívat se, že si přečtu chytrý článek a začnu se ládovat vitamínem B, problémy s kily nevyřeší. Vitamíny skupiny B jsou pro zdraví zcela zásadní stejně jako ostatní vitamíny a také minerály.

Pravidelný a dostatečný příjem snahu o zhubnutí samozřejmě podpoří. Jedině v kombinaci se zdravou výživou a aktivním pohybem však můžeme hovořit o ideálním způsobu, jak dosáhnout ideální tělesné hmotnosti.

 

 

B komplex, jeho zdroje a šance zhubnout díky němu
4.8 (96.67%) 6 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *