Jídelníček na hubnutí – stravovací plán 2017!

Rok 2017 je před námi a s ním i nové cíle a předsevzetí. My se společně s vámi vydáme na cestu za štíhlou postavu zdravě. Držet stejné stravovací návyky po celý rok není tak docela správné. Každé roční období má totiž svá specifika. Co zabírá v zimě, nemusí pomáhat v létě. Proto si každé roční období rozebereme a podíváme se, jak nejlépe hubnout v zimě, na jaře, v létě i na podzim.

Zdraví a štíhlé linii prospívají potraviny, které se hodí pro dané roční období. V zimě a na podzim tělu prospějí vydatné zeleninové polévky a luštěninová jídla, jaro je vhodné přivítat vyšším přísunem vitamínů v podobě listové zeleniny a v létě tělo osvěží čerstvá zelenina a šťavnaté ovoce. Zapomeňte na regály plné všech surovin po celý rok a vybírejte si to, co svědčí organismu.

Hubnutí po Vánocích – zima

Zima je chladná a nepřívětivá a na tělo klade nemalé nároky. Metabolismus pracuje pomaleji a potřebuje více energie. Jídelníček by proto měl být vydatný, aby organismus načerpal dostatek sil. Nic se však nemá přehánět. Během zimy se tělo hůře zbavuje přebytků, a proto se vyplatí opatrnost.

To platí zejména nyní po skončení období Vánoc a oslav Nového roku. Hubnutí po Vánocích bývá vždy náročné a není neobvyklé, že lidi nejvíce zajímá, jak zhubnout tuk na břiše.

Vařte zdravě i o Vánocích! Inspiraci najdete v našich článcích Vánoce 2016: Stejně chutné, ale zdravější! a Silvestrovské občerstvení – letos chutně, ale i zdravě!

V zimním jídelníčku by nemělo chybět:

  • sezónní zelenina – zelí, dýně, kapusta, mrkev, růžičková kapusta, pórek, celer, česnek, cibule
  • ovoce – jahody, meruňky, třešně, hrozny
  • obiloviny – jáhly, pohanka, divoká rýže, oves, kroupy
  • luštěniny – fazole, sója, čočka, hrách
  • maso – ryby, kuřecí, hovězí, jehněčí
  • ořechy – vlašské ořechy
  • koření – kari, zázvor, pepř, paprika, bazalka, kurkuma, fenykl, muškátový oříšek

Chladné podnebí není potřeba ještě více zdůrazňovat “chladnými” potravinami. Jídelníček by se proto měl skládat ze zahřívacích potravin, které jsou vhodné pro zimu. Pro zimní jídla platí pravidlo tepelné úpravy včetně zeleniny. Organismus zahřejí a zároveň mu dodají všechny potřebné živiny. V případě zeleniny vybíráme sezónní druhy a uvaříme si například vydatnou zeleninovou polévku nebo husté pyré z luštěnin.

VÍTE, ŽE mnohé zdravé potraviny navíc působí jako přírodní spalovače tuků? Patří mezi ně například zelený čaj, skořice, chilli, zázvor či citrón.

skořice hubnutí

Skořice je nejen aromatické koření, ale také podporuje hubnutí jako přírodní spalovač tuků

Bylinky na hubnutí a spalování tuků – jaro

Po zimě bývá organismus unavený a zaslouží si vzpruhu v podobě správného jarního jídelníčku. Sbohem dejte těžkým a hutným jídlům, nastal čas na lehká a výživově hodnotná jídla z čerstvé zeleniny a bylinek. Vitamíny pomohou tělo zbavit únavy a podpoří metabolismus k vyšší aktivitě. Co se týče úpravy v jídel, vhodnější je kratší doba – vývar, napařování, blanšírování apod.

V jarním jídelníčku by nemělo chybět:

  • sezónní zelenina – brokolice, cuketa, chřest, květák, lilek, mrkev, čekanka, kedlubna, rukola, polníček
  • ovoce – jablka, višně, hrušky
  • obiloviny – pšenice, špalda, ječmen
  • luštěniny – fazole, čočka, hrách
  • maso – pstruh, krevety, kuřecí, krůtí
  • klíčky – mungo, vojtěška, řeřicha, ředkvičky
  • čerstvé bylinky – pažitka, sedmikráska, jarní cibulka, kopřiva, pampeliška
  • bylinné čaje – meduňkový, slézový, šípkový čaj

Jaro je rovněž ideální dobou pro očistu neboli detoxikaci. Během zimy musely vnitřní orgány, zejména játra a žlučník, trávit těžká jídla a na jaře si zaslouží odpočinek. Detoxikace posiluje imunitu, zbavuje únavy a dodává organismu novou energii. Přirozená úprava váhy a lepší stav pleti jsou pozitivními účinky.

Velmi prospěšné jsou vedle čerstvých bylinek také bylinné čaje na hubnutí a spalování tuků, které mají nejen očistný efekt. Podporují spalování tuků a přispívají tak k hubnutí.

čaj na hubnutí

Bylinné čaje pomohou organismus očistit od škodlivých látek

TIP NA RYCHLOU OČISTU JATER: Každé ráno vypijte sklenici teplé vody s citrónem a lžičkou oleje na lačno. Přes den pijte teplou vodou s citrónem, do níž přidejte bylinky.

Zeleninové a ovocné saláty na hubnutí – léto

Příznivé letní počasí svědčí zdravé výživě jako žádné jiné roční období. Základem letního jídelníčku by měla být především lehce stravitelná jídla. K snídaní je vhodný koktejl vitamínů – smoothie, k obědu a večeři čerstvé zeleninové saláty obsahující minimum tuků, dostatek vitamínů, minerálů a vlákniny.

TIP: Které tuky jsou zdravé a které ihned omezit? 

Zeleninové saláty nemusí být pouze o zelenině. V kombinaci s rybou či méně tučným a libovým kouskem masa rozhodně nebudete mít hlad. Do “obědové” varianty můžete přidat také těstoviny nebo stále oblíbenější quinou. Závěrečnou “třešničkou na dortu” mohou být semínka, kterými salát posypete. I přes doporučené úpravy stále půjde o salát na hubnutí.

V letním jídelníčku by nemělo chybět:

  • sezónní zelenina – špenát, kapusta, čekanka, rukola, brambory
  • ovoce – brusinky, borůvky, jahody, maliny, meloun, pomeranč, švestky, hrušky
  • obiloviny – pšenice, amarant, celozrnná rýže, kukuřice, polenta
  • luštěniny – ovesné vločky, červená čočka, tofu, tempeh, cizrna
  • maso – ryby, kuřecí, krůtí, libové hovězí
  • mléčné výrobky – nízkotučné sýry, jogurty
  • koření a bylinky – muškát, oregano
  • ořechy, semínka – vojtěška, řeřicha, slunečnice, dýňová, sezamová i lněná semínky

JAK GRILOVAT ZDRAVĚ? Vůně a chuť grilovaného masa či zeleniny k létu prostě patří. Máme pro vás 7 tipů, jak grilovat zdravě.

Ideální přílohou ke grilovanému masu je lehký zeleninový salát

Pitný režim při hubnutí je více než důležitý a vysoké letní teploty dehydratují. Obyčejnou vodu lez ochutit různými bylinkami, citrónem nebo limetkou. Nejčastěji se v létě používá máta, meduňka, zázvor či jiné aromatické byliny. Velmi chutná je také okurková limonáda nebo ovocná limonáda – nakrájejte na plátky citrón a pomeranč a na závěr přidejte čerstvou mátu.

VIDEORECEPT aneb připravte si každý den jiný osvěžující letní drink

Vydatné polévky plné zeleniny a luštěnin – podzim

Léto uteče jako voda. Dny se krátí, teploty klesají a po krátkém babím létu nastoupí podzim a společně s ním období nemocí dýchacích cest. Pro podzim platí podobná pravidla jako v zimě. Přechod k vydatnější zimní stravě by však měl být pozvolný, abyste shozená kila znovu nenabrali.

V podzimním jídelníčku by nemělo chybět:

  • sezónní zelenina – ředkvičky, ředkve, cibule, křen, pažitka, česnek, kedlubny, dýně, červená řepa, paprika, rajčata, cuketa
  • ovoce – sušené ovoce, jablka, švestky, hrozny
  • obiloviny – jáhly, špalda, bulgur, pohanka, quinoa
  • luštěniny – čočka, bílé fazole
  • maso – ryby a mořské plody, zaječí,králičí, zvěřina
  • mléčné výrobky – sýry s modrou plísní
  • koření a bylinky – mátový čaj, chilli, zázvor, křen, garam masala, pepř
  • ořechy, semínka a z nich lisované oleje – pupalkový, lněný, řepkový, sójový a konopný

Pomalu tedy začneme vylučovat ochlazovací potraviny a nahradíme je zahřívacími. Nevhodné jsou citrusové plody a čerstvá zelenina. Skvělou volbou jsou například obilné kaše z níže uvedených obilovin. K ochucení nejlépe poslouží semínka, ořechy, med, zázvor, skořice, pepř, česnek a také křen.

VIDEORECEPT aneb připravte si k snídani ovesnou kaši 3 jinak!

Ze zeleniny a luštěnin lze připravit kaše, pomazánky i chutné a hlavně vydatné polévky. Pro přípravu polévek je ideální červená řepa, mrkev, dýně, květák, brokolice, čočka, hrách či hrášek. Povařenou a ochucenou zeleninu stačí rozmixovat a získáte lahodný a hustý krém, který ochutíte pomocí bylinek či libovolného koření.

Uvařte si v zimě vydatné polévky plné zeleniny a luštěnin. Tipy na recepty najdete v článku Zimní polévky – vydatné a zdravé, které zahřejí.

Jezte zdravě po celý rok, dbejte nejen našich doporučení, ale poslouchejte své tělo. Řekne vám vždy, co potřebuje. Přidejte pravidelný pohyb, který vás baví, a máte nejlepší recept na pevné zdraví a štíhlou postavu!

 

Jídelníček na hubnutí – stravovací plán 2017!
4.5 (90%) 6 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *