Váš zdravý jídelníček pestře, chutně, zábavně

O zdravém jídelníčku byly popsány doslova stohy skutečného i virtuálního papíru. Všichni víme, co bychom měli jíst, abychom byli zdraví a štíhlí. Realita je však odlišná. Proč tomu tak je?

Protože pro většinu lidí je zdravý jídelníček příliš náročný. Je totiž mnohem snazší zaskočit si na rychlý oběd do fast foodu, než si den předem připravit zdravý oběd doma.

Možná jsme také zahlceni ohromným množstvím rad o tom, jak by takový zdravý jídelníček měl vypadat. Opravdu chceme neustále přemýšlet nad tím, co a kdy máme jíst? Je opravdu tak důležité, jestli jíme třikrát nebo pětkrát denně? Zdravý jídelníček by měla být především zábava a požitek z dobrého jídla a ne počítání kalorií a odměřování potravin. Jedině tak se budeme cítit zdravě a šťastně.

 

zdravý jídelníček

Salát může mít nekonečno tváří. Stačí si pohrát s čerstvými ingrediencemi.

 

Co jíst, abychom byli zdraví?

Bez jídla by nebyl život. Jídlo nám dodává potřebné živiny a energii pro život jako takový. To však neplatí pro každé jídlo. Některé jídlo nám energii spíše bere a rozhodně nic dobrého nám nedává. Proč tedy do sebe cpát něco, co za to nestojí? Většina z vás odpoví, že na to zabývat se zdravým jídelníčkem prostě nemá čas, protože chodí do práce, studují a starají se o rodinu.

Zdravý jídelníček je stav mysli, ne otázka času. Nemá smysl opakovat, co je zdravé a co není, protože už to všichni velmi dobře vědí. Nakupovat jídlo chodíme tak jako jako tak. Stejně tak jako zvládáte do košíku naházet všechny ty nezdravé věci, zvládnete to samé se zeleninou a ovocem a dalšími mnohem zdravějšími věcmi.

Nechci radit, co byste měli jíst. Namísto toho vám ukážu, jak může být zdravý jídelníček pestrý. A vezmu to hezky popořadě.

 

zdravý celodenní jídelníček

Vždy je podstatná kvalita, ne kvantita potravin.

Vydatná snídaně pro skvělý den

Pozor! Den můžeme a nemusíme začít snídaní. Respektive snídani si můžeme dát krátce po probuzení, ale třeba i později v práci. Jak je libo. Ne každému časná snídaně dělá dobře. Někdo se prostě musí nejdříve “probrat”.

Nějaké jídlo brzy dopoledne by rozhodně chybět nemělo. Co si my ukážeme především, jsou možnosti, které zdravá snídaně nabízí. Zdravá snídaně totiž nemusí být pouze pečivo s něčím.

 

Pro snídaní hovoří hned několik benefitů, které byste měli vzít na vědomí (pokud stále nesnídáte):

  • dodává energii po spánku
  • nastartuje metabolismus
  • brání pozdějšímu přejídání
  • podporuje hubnutí

CHCETE VĚDĚT O SNÍDANÍ VŠECHNO? Přečtěte si náš článek Zdravá snídaně – podpořte hubnutí hned ráno!

 

Většina lidí snídá vždy to samé, což je velká škoda. Ke snídani si přitom můžeme dát téměř cokoliv, co nás zasytí a připraví nás na náročný den. Může jít právě o to pečivo s něčím. Na výběr však máme rozmanité celozrnné produkty nebo stále oblíbené ovesné vločky.

V kombinaci s mléčnými výrobky, čerstvým ovocem, ořechy a semínky si připravíte přímo královskou hostinu. Nemáte chuť na pečivo? Jogurt nebo tvaroh s výše uvedeným jej plně nahradí.

 

zdravé snídaně

Dopřejte si každé ráno jinou snídani

 

TIPY NA ZDRAVÉ SNÍDANĚ: 3 jednoduché a zdravé snídaně

 

Ke snídaní patří zejména celozrnné pečivo, ovesné vločky, ovoce, libová šunka a sýry, ale také ořechy a semínka. Hodí se do jogurtů, tvarohů, ovesných vloček a vůbec do všeho, co vás napadne. Jenom to nepřehánějte s množstvím oříšků, protože jsou nejen zdravé, ale i docela tučné.

 

zdravé oříšky a semínka

Lívanečky z ovesných vloček sypané nasekanými oříšky a přelité javorovým sirupem. Tomu se říká skutečná energie na celý den.

 

Svačinka zažene hlad před obědem i večeří

Hlad v průběhu dne zažene menší svačina. I zde si můžete vyhrát. Dopoledne rychle zasytí čerstvé ovoce, odpoledne je prospěšný menší salát z čerstvé zeleniny. Variací je neskutečné množství.

Pokud nemáte v průběhu dne čas, připravte si lehkou svačinku doma, nebo si přibalte něco malého sebou. Velmi chutné jsou například celozrnné tyčinky nebo bohatě obložené sendviče, které si snadno připravíte doma. Navíc vás taková svačina vyjde levněji, než rozmražený polotovar někde na benzínce nebo v metru. 

 

Tip na recept: 3 zdravé, rychlé a chutné sendviče

 

Skvělou alternativou svačin jsou úžasně husté ovocné a zeleninové šťávy nebo vitamínové bomby smoothies. Ty v případě nutnosti nahradí nejen snídani, ale oběd či večeři. Použít můžete téměř jakoukoliv zeleninu, ovoce, ořechy a semínka. Přihodit do nich můžete také stále oblíbenější ingredience, mezi kterými hrají prim tzv. zelené superpotraviny.

 

ananasové smoothie na hubnutí

Jednoduché ananasové smoothie se lžičkou Blendey obsahující 4 zelené superpotraviny – zelený ječmen a pšenici, cholerellu a spirulinu.

 

ZNÁTE ZELENÉ SUPERPOTRAVINY? Do této skupiny patří například mořská řasa spirulina, kterou najdeme právě v detoxikačním doplňku Blendea.cz. Více se o pozitiních účincích této rostliny dočtete v článku Spirulina a její účinky, které překvapily i vědce.

Výše jsme narazili na ovoce a zeleninu, která ve zdravém jídelníčku hraje jednu z hlavních rolí. Oboje je bohatým zdrojem vitamínů, minerálů a dalších důležitých látek. Nemusíme se přitom zaměřovat pouze na jejich čerstvou podobu, zejména tepelně upravená zelenina dokáže být skutečnou lahůdkou.

 

ovoce jako součást zdravého jídelníčku

Čerstvé ovoce je nejlepší k snídaní a dopolední svačince. Nakrájené různé druhy ovoce přelité bílým jogurtem je jednoduchá, ale delikátní svačina.

 

zelenina jako součást zdravého jídelníčku

K odpolední svačině je skvělý jednoduchý salát z okurky, paprik, rajčat a červené cibulky ochucené jemným dresinkem z olivového oleje a vinného octa.

 

Tipy na chutný oběd pro každý den

Oběd je téměř citlivé téma. Většina z nás totiž neobědvá doma a je odkázána na restaurace v okolí nebo podnikovou jídelnu, a bohužel i fast foody. Osvěta naštěstí funguje a stále více restaurací do svých obědových meníček zařazuje chutná zdravá jídla. Nemusíte si přitom objednávat pouze kus masa s přílohou nebo omáčky.

Nabídka je mnohem pestřejší. Už dávno se nejedná pouze o tradiční saláty na X způsobů, ale také o zajímavá těstovinová nebo luštěninová jídla. Připravit si chutný oběd plný chutí a živin můžete samozřejmě doma. Zatímco jeden den si připravíte kus libového masa se salátem, druhý den si pochutnáte na vynikajícím salátu z červené čočky.

 

TIP NA RECEPT: 3 skvělé recepty na oběd

 

zdravé krémové polévky a vývary

Polévka jako oběd? Ano! Krémové zeleninové polévky nebo vydatné vývary jsou syté alehce stravitelné

 

POLÉVKA JE GRUNT! Venku přituhuje a teploty se pohybují kolem bodu mrazu. Na zahřátí a posílení neexistuje nic lepšího než vydatná polévka. Připravit si můžete masové vývary plné zeleniny, ale i naprosto úžasné krémové polévky z různých druhů ovoce. Alespoň já jsem úplně podlehla. Nevíte, jak na to? Vyzkoušejte recepty z našeho článku Zimní polévky – vydatné a zdravé, které zahřejí.

 

zdravé těstoviny

Nebojte si dopřát vydatně těstovinové jídlo. Pozor si dávejte pouze na těžké smetanové omáčky. Mnohem lepší jsou bylinková pesta či omáčky z čerstvých rajčat

 

zdravé luštěniny

Luštěniny nabízí tisíce zajímavých úprav, které vás vynesou do gastronomického nebe

 

Proč jíst luštěniny? Protože jsou zdravé, obsahují hodně živin a bohaté jsou zejména na bílkoviny. Vegetariáni by se luštěninám měli doslova klanět. Třeba taková červená čočka je uvařená za 10 minut a nebude věřit, co vše z ní lze uvařit. Vynikající je například polévka, karbanátky i zeleninové rizoto.

 

TIP NA RECEPT: Zeleninové rizoto z červené čočky

 

Večeře snů pro zdraví a spokojený spánek

Máme tu konec dne a s ním přichází obligátní otázka: “Copak bude k večeři”? Většina lidí bere vaření jako nutnost, co musí udělat. Jenomže vaření může být také skvělý způsob, jak si odpočinout po náročném dni.

Alespoň pro mne to tak je. Vaření mě zbavuje otravných myšlenek na to, co musím udělat zítra, pozítří a popozítří. Když vařím, myslím pouze na výslednou chuť a spokojené výrazy ostatních strávníků.

Říká se, že večeře by měla být lehká a bohatá na bílkoviny. Jako ideální se tedy jeví pestrý zeleninový salát, maso a ryby. Skvělé jsou také luštěniny na tisíc způsobů. To však neznamená, že nemůžete sáhnout po oblíbené příloze a dopřát si k večeři rýži, kuskus, brambory nebo těstoviny. Jen jich nesníte plný hrnec. Prostě si naložíte větší porci masa, zeleniny a menší klasické přílohy.

 

zdravé saláty

Ideální večeři představuje salát plný vitamínu a minerálů

 

Tipy na recept: Výborná, jednoduchá večeře nejen pro vegany

 

Perfektní chuť a podporu trávení zabezpečí bylinky a koření

Zmákli jsme snídaní, svačiny, oběd i večeři. Jako poslední věc bych chtěla zmínit naprosto důležitou součást každé kuchyně. Nezapomínejte používat rozmanité druhy koření a bylinek, ať už čerstvých nebo sušených. Nejenže pokrmům dodají skvělou chuť, ale i vůni. Většina bylinek a koření mají navíc velmi pozitivní účinky na zdraví!

 

zdravé bylinky a kořeniny

Česnek pomáhá při nachlazení, chřipce a bolestech v krku a prospívá srdci

 

Nešiďte stravování – ošidíte jenom sebe

Pokusme se na zdravý jídelníček podívat jinak. Zapomeňme pro jednou na omezující rady tipu, co do zdravého jídelníčku patří, co nepatří a kolikrát denně je doporučeno jíst. Domnívám se, že právě tato pravidla jsou hlavní blok, proč hodně lidí nedokáže zdravému jídelníčku přijít na chuť. Prostě mají pocit, že něco “musí”.

“Jíme pro to, abychom žili. Nežijeme pro to, abychom jedli.”

Každý jsme jiný a každý potřebujeme něco jiného. Není nutné jíst potraviny, které nám nechutnají jenom proto, že jsou zdravé. Na výběr máme tolik různých potravin, že můžeme jíst pouze to, co nám chutná.

Není nutné jíst pětkrát denně, protože to říká “chytrá kniha”. Jezme tak často, jak nám to vyhovuje. Zkusme pro jednou poslouchat své tělo, ale nebuďme jeho otrokem. Užívejme si darů přírody, je jich dost.

DÁLE ČTĚTE: V jídelníčku nezapomínejte ani na houby. Obzvlášť hlíva ústřičná je velice zdravá a navíc podporuje imunitu. 

Váš zdravý jídelníček pestře, chutně, zábavně
5 (100%) 1 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *