Proč nehubnu, i když se láduju zeleninou?

Každý den se věnujete nějaké pohybové aktivitě. Jíte mnohem zdravěji než kdykoliv předtím. Ze svého jídelníčku se vám po velkém boji podařilo eliminovat všechna sladká a tučná jídla.

Ledničku máte plnou libového masa, nízkotučných sýrů a čerstvé zeleniny, v komoře se vám hromadí různé druhy zdravých luštěnin, obilovin a nechybí ani rýže.

K ochucování používáte především bylinky, olivový olej a ocet, žádnou majonézu. Přesto se váha “zasekla” a posledních pár kil ne a ne shodit. Proč? Na vině může být i zelenina.

 

Kalorická zelenina, která hubnutí příliš neprospívá

Říkáte si, co je to za blbost?  Zelenina je přece zdravá a zejména v redukčním jídelníčku si ji můžete dopřávat v neomezeném množství. To není tak docela pravda a v rámci hubnutí se jedná o silně zažitý mýtus. Zdravé jsou všechny druhy zeleniny, o tom není pochyb. Některé druhy zeleniny však obsahují více cukru a tedy i energie než jiné, a tudíž hubnutí příliš neprospívají.

ZNÁTE NEJČASTĚJŠÍ CHYBY PŘI HUBNUTÍ? Přečtěte si, kterých chyb se lidé při hubnutí dopouští v článku 11 nejčastějších chyb při hubnutí – čemu se třeba vyvarovat?

salát z červené řepy

Salát z červené řepy je zdravý a chuťově vynikají  Zároveň však obsahuje více kalorií než okurkový salát

Hubnoucí versus nehubnoucí zelenina

Většina lidí žije v domnění, že zelenina prospívá štíhlé linii za každých okolností a v jakémkoliv množství. Chtějí-li zhubnout, běžné přílohy jako brambory, rýže a těstoviny ze dne na den nahradí zdravou zeleninou a diví se, že očekávané finální zhubnutí do plavek se nekoná.

Vedle libového masa se nejčastěji objevuje “neškodná” mrkev a karotka, hrášek, kukuřice či salát z barevných paprik. Jenomže právě tato zelenina patří mezi sladké druhy obsahující více cukru a kalorie.

Při redukčním jídelníčku si proto dávejte pozor i na to, jaké zelenině dáváte přednost. Mezi zeleninu prospívající štíhlé linii patří druhy s nízkým glykemickým obsahem. Zde nemusíte hledět na množství.

Sladkou a kořenovou zeleninu je však vhodné omezit, dokud nebudete se svojí váhou spokojeni. Která zelenina je ta správná, a která nikoliv?

 

Zelenina prospívající hubnutí

  • salátová okurka
  • hlávkový salát
  • špenát
  • chřest
  • rajčata
  • čekanka
  • zelená paprika
  • cuketa ředkvičky
  • květák
  • brokolice
  • rukola

zelenina na hubnutí

Okurky, rajčata, ředkvičky a hlávkový salát patří mezi nejlepší “hubnoucí” zeleninu

Zelenina, která hubnutí neprospívá

  • mrkev
  • červená řepa
  • kukuřice
  • zelený hrášek
  • pórek
  • růžičková kapusta
  • červené a žluté papriky

Dobrým pomocníkem při výběru vhodné zeleniny je barva. Méně barevně nápadná zelenina s převažující zelenou barvou ve většině případech obsahuje méně kalorií než výrazně barevná zelenina jako kukuřice, barevné papriky, mrkev či červená řepa. Nejedná se však o žádné pravidlo, jak potvrzují rajčata na jedné straně a pórek na straně druhé.

Sladká kukuřice není jen zelenina!

Kukuřice bývá automaticky považována za zeleninu a je také podobně používaná. Hodí se do salátů i jako příloha. Přesto se primárně jedná o obilovinu stejně jako pšenice či ječmen. Za zeleninu lze považovat sladká kukuřičná zrna plná vitamínu, minerálů a dalších zdraví prospěšných látek.

 

Jaké zdravé látky obsahuje kukuřice?

VÍTE, ŽE KUKUŘICE NEOBSAHUJE ŽÁDNÝ LEPEK? Patří mezi přirozeně bezlepkové potraviny. Kukuřice a potraviny z ní tvoří podstatnou složku bezlepkové diety.

kukuřice

Vařená kukuřice je skvělá jako příloha nebo malá svačinka

Sladká avšak zrádná kukuřice obsahuje až 9x více energie než například salátová okurka. 100 g sladké kukuřice obsahuje cca 364 kJ, okurka pouhých 40 kJ.

To je sice varovná informace, která není důvodem pro úplně vyřazení kukuřice z redukčního jídelníčku. Pouze si dávejte pozor na její množství. Úplně zanevřít na kukuřici kvůli vyššímu obsahu kalorií by byla velká škoda.

Kukuřice totiž prospívá našemu srdci, nervům i mozku, zlepšuje náladu a odbourává stres. Podobně jako ovoce si kukuřici v rozumné množství dopřejte spíše k snídaní či k obědu.

TIP NA RECEPT: Kukuřice jako zdravá příloha? Ano! K létu patří grilování a grilovaný kukuřičný klas je prostě úžasný. Zvláště podle našeho receptu, k němuž budete kromě kukuřice potřebovat také trochu másla, česnek, čerstvé bylinky, sůl a pepř. Všechny ingredience důkladně promíchejte a hotovou marinádou potřete kukuřici. Zabalte ji do alobalu, položte na gril a grilujte ze všech stran cca 10 – 15 minut. Pro zdravé letní grilování se vám jistě budou hodit naše tipy v článku Grilování – 7 zdravých tipů proti karcinogenům.

Zelenina a hubnutí – na přípravě záleží

I ze salátu plné zdravé zeleniny lze vytvořit kalorickou bombu. Stačí chuť salátu “vylepšit” pomocí oblíbeného dresinku či majonézy. Nevhodné jsou majonézy a dresinky z majonézy, ale i smažené krutóny a kousky masa či příliš mnoho soli.

Při ochucování zeleniny dejte přednost čerstvým bylinkám, různým druhů octů a olivovému oleji. Jednoduchým způsobem, jak ochutit téměř každý salát základní salátová zálivka Vinaigrette.

zdravý fit salát

Při přípravě salátu hraje roli nejenom samotná zelenina, ale také způsob ochucení. Absolutně nevhodné jsou tučné dresinky s majonézou

Zelenina se nemusí jíst pouze v čerstvé podobě. Právě naopak. Některé druhy zeleniny se upravují tepelně – vařením, dušením, pečením i grilováním.

Ze zeleniny lze připravit nejen zdravý salát či přílohu, ale také nejrůznější zeleninové omáčky a polévky i zeleninové šťávy. Která úprava je nejlepší? Více se dočtete v článku Vařit, péct nebo dusit? Která úprava je ta nej?

Zelenina je prostě báječná

Ze zeleniny lze připravit tolik různých pokrmů. Můžeme ji přikusovat čerstvou nebo z ní udělat vitamínovou bombu v podobě polévky. Zelenina by proto měla být nezbytnou součástí každého zdravého a redukčního jídelníčku.

Při hubnutí si pouze dávejte pozor na výběr konkrétních druhů zeleniny a v případě sladších druhů pouze omezte množství. Přejeme vám dobrou chuť a úspěšné hubnutí do plavek!

VIDEO: Co jsem dnes jedla + jednoduché a zdravé recepty aneb jak jíst zdravě celý den

INSPIRACE PRO VAŠE HUBNUTÍ: Exotické ananasové smoothie pro štíhlou linii. 

Proč nehubnu, i když se láduju zeleninou?
5 (100%) 1 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *