11 nejčastějších chyb při hubnutí – čemu se třeba vyvarovat?

Stalo se vám, že jste se rozhodli zhubnout, ale váha ne a ne se pohnout směrem dolu? Začali jste kvůli tomu ztrácet motivaci a málem na zdravé stravování rezignovali? Pak vás možná překvapí, že jste nejspíš udělali při hubnutí nějakou zásadní chybu, kvůli které se vám nepodařilo shodit přebytečná kila. Neztrácejte naději, s našimi radami se vám určitě podaří přiblížit se k vysněné váze!

CHYBA 1: Spořádáte příliš mnoho ovoce

Ovoce při hubnutíMnozí si myslí, že při hubnutí mohou spořádat neomezené množství ovoce. To je ovšem omyl. Při dietě byste si měli hlídat nejen jeho množství, ale i druh a stupeň zralosti. Ovoce obsahuje vyšší množství jednoduchých sacharidů, proto se doporučuje jedna až dvě porce denně.

Zjistěte si také, jakou hodnotu glykemického indexu (GI) dané ovoce má. GI můžete snížit, když ovoce doplníte o tvaroh. Při redukční dietě je vhodné drobné ovoce, broskve, nektarinky, jablka, hrušky nebo švestky. Z exotického ovoce vybírejte papáju, grep, pomelo, pomeranč, mandarinku, ananas, mango nebo lichi. Naopak pozor byste si měli dávat na banány a hroznové víno, které mají vyšší GI. Ovoce jezte vždy v syrovém stavu.

Sladká zeleninaCHYBA 2: Jíte hromadu sladké zeleniny

Všude slýcháte, že zelenina by měla tvořit základ v redukční dietě. Toho se samozřejmě při hubnutí držte, avšak hlídejte si, jakou zeleninu konzumujete a jaký je její glykemický index.

Zrádnější může být sladká zelenina, jako je mrkev, barevné papriky, hrášek nebo kukuřice.

V redukčním režimu je zapotřebí upřednostnit zeleninu s nízkou energetickou hodnotou, mezi níž patří listová zelenina, okurka, cuketa, ředkvičky, rajčata, zelená paprika, fazolové lusky, květák nebo brokolice. Denně byste měli sníst 500 až 600 gramů čerstvé zeleniny.

CHYBA 3: Vyloučili jste pečivo a nahradili ho extrudovanými potravinami

Některé „zaručené“ diety radí, abyste vyloučili veškeré pečivo. To však nemá své opodstatnění. Naopak, kvalitní tmavé nebo celozrnné pečivo má příznivý obsah energie a dokáže výborně zasytit. Pečivo si dopřejte na snídani a jednu porci chleba na odpolední svačinu. Extrudované potraviny, knackebroty nebo snídaňové cereálie nejsou pro redukci váhy vhodné. Tyto potraviny neobsahují téměř žádnou vodu, koncentruje se v nich vysoké množství energie a mají vysoký glykemický index.

CHYBA 4: Dodáváte tělu málo kalorií

Častou chybou je také mýtus, že abyste zhubli, musíte méně jíst. Nedostatečným příjmem potravy ale nedodáváte tělu dostatečné množství energie. Sice se vám váha sníží, ale je to pouze krátkodobý efekt. Organismus se totiž začne chovat úsporně a hubnutí se zpomalí, ba dokonce zastaví. A když poté přejdete na „normální“ stravu jako před dietou, dostaví se tzv. JOJO efekt a shozená kila jsou rázem nahoře.

CHYBA 5: Jíte příliš rychle

Čím rychleji jíte, tím toho více zkonzumujete. Všimněte si, že obézní lidé jedí rychle, vkládají do úst větší sousta a žvýkají kratší dobu. Mozek tak nestačí registrovat signál, že jsou syti dříve, než se přejí.

Když jídlo budete jíst pomalu, více se na něj budete soustředit a méně toho sníte. Žaludku totiž trvá dvacet minut, než zaregistruje, že je plný. Jedno sousto byste měli žvýkat až dvacetkrát. Při tom se uvolňují sliny a tělo začíná jídlo dřív trávit.

Jezte bez rušivých elementů, to znamená, nedívejte se při tom na televizi ani si nečtěte, protože mozek přestává vysílat signály, že jste již sytí. A nezapomeňte, že při jídle se nemluví – polykání vzduchu totiž znesnadňuje trávení.

CHYBA 6: Jíte méně než pět jídel denně

Naučte se stravovat se pravidelně, aby si tělo zvyklo na menší přísuny jídla. Ráno si dopřejte snídani a udělejte si na ni čas. Vhodnou volbou je miska ovesné kaše s čerstvým ovocem a tvarohem nebo proteinový koktejl s mlékem a ovocem. Mezi snídani, oběd a večeři včleňte svačiny, sestávající se z ovoce (v dopoledních hodinách), zeleniny a mléčných výrobků. Nic nepokazíte ani oříšky. Zkuste mezi jídly dodržovat dvou až tří hodinové intervaly.

CHYBA 7: Poslední jídlo máte déle než dvě hodiny před spánkem

Stále oblíbená je metoda po 17. hodině nic nejíst. Představa, že do pozdního večera již nic dalšího nepozřete, vás tak nutí spořádat nadměrné množství potravy. Poslední jídlo byste si měli dát dvě až tři hodiny před ulehnutím. Pokud chodíte spát pozdě, dejte si druhou večeři ve formě zeleniny nebo nízkotučného mléčného výrobku.

Důležitý je přísun tekutinCHYBA 8: Nedodržujete pitný režim

Dodržujte pitný režim nejen pro jeho očistné účinky, ale i pro utlumení pocitu hladu. Ráno vypijte na lačno sklenku vlažné vody s citronem. Během dne pak pravidelně popíjejte vodu, bylinné čaje a naředěné ovocné šťávy. Mějte po ruce nebo na stole neustále lahev s tekutinou a vyvarujte se jednorázovému zavodnění těla, kdy se snažíte dohnat pitný režim. Zatěžujete tak ledviny a z těla jsou odplaveny potřebné minerály.

Příjem tekutin je také nutný z důvodu vyplavování toxických látek, které se uvolňují při hubnutí. Zároveň se zbavíte organismem zadržovaného přebytečného tuku a vody.

Pohybová aktivita při hubnutíCHYBA 9: Nedostatečně se hýbete

Pohyb je pro tělo přirozený. Pokud se snažíte zhubnout bez cvičení a sportu, zřejmě zaznamenáte nedostatečný váhový úbytek, než jaký jste si představovali. Začněte obyčejnou chůzí. Nechte před domem auto a vydejte se do práce pěšky.

Vhodné jsou také odpolední procházky nebo víkendové výlety. Choďte hodně do schodů a u televize si zajezděte na rotopedu. Uvidíte, že jakmile se začnete pravidelně hýbat, již po měsíci na sobě budete pozorovat výsledky. Po dvou měsících pohybových aktivit, v kombinaci se zdravou životosprávou, se vaše tělo začne rozměrově měnit k lepšímu.

CHYBA 10: Máte velká očekávání

Zapomeňte na cíle zhubnout deset kilo za měsíc. Jenom těžce byste toho dosáhli, na úkor svého zdraví a s rizikem JOJO efektu. Čím pomaleji budete hubnout, o to větší máte jistotu, že si váhu udržíte.

Zdravé hubnutí je shodit 0,5 až 1 kg za týden!

Jinak budete ztrácet svalovou hmotu a vodu. Nezapomeňte také změnit vaše stravovací návyky a zařaďte do denního režimu pohyb. Stanovte si reálné cíle, abyste se mohli radovat i z malých úspěchů.

CHYBA 11: Ve vašem jídelníčku jsou samé light produkty

Tyto výrobky se tváří jako dietní, ale v konečném důsledku takové být nemusí. Light výrobky sice mají snížený obsah tuku nebo cukru o 30 procent, avšak obsahují zahušťovadla a umělé přísady, jimiž do těla dostanete velké množství energie a zdraví škodlivé látky. Zvolte proto bílé jogurty, kefíry a acidofilní mléka s obsahem tuku do tří procent. Studujte pečlivě složení výrobků a nenechte se chytit do „light“ pasti, abyste paradoxně ještě více nepřibrali.

Vždy platí pravidlo, abyste hubnuli s rozumem a nenechali se zlákat zaručenými rychlými dietami, které vám v konečném důsledku spíše uškodí. Pomalým a uvědomělým hubnutím zamezíte tzv. JOJO efektu a frustraci z nově nabitých kil.

11 nejčastějších chyb při hubnutí – čemu se třeba vyvarovat?
4.9 (97.33%) 15 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *