Chůze a hubnutí – jak lze hubnout chůzí?

Lze hubnout jen chůzí? Slovo „jen“ zde určitě není na místě, protože rychlá chůze je jednou z nejúčinnějších cest, jak zhubnout a určitě to stojí za to zkusit.

Pokud nestíháte navštěvovat fitness centra nebo naopak teprve začínáte s aktivnějším životním způsobem, je chůze to pravé pro Vás. A jak na to?

Začít je tak jednoduché

Máte málo času a pořád se na něj vymlouváte? Zkuste začít chodit například alespoň do schodů, namísto jízdy výtahem Hubnutí chůzínebo jednou za čas opomeňte přítomnost automobilu a jděte nakoupit pěšky. Je však jasné, že čistě takovým pohybem nijak radikálně nezhubnete, ovšem nějaký pohyb je lepší, než žádný a pro začátek hubnutí a získávání kondice je chůze ideální.

Postupné zrychlování chůze je pak to pravé pro hubnutí. Není zdravé začít s tvrdým tréninkem ze dne na den. Ztratíte tím dost možná motivaci k dalšímu pohybu, jelikož Vás bude vše bolet a na nějaký sport nebudete mít pomyšlení.

Nesmíte také zapomenout na rozcvičení se! To, že jdete „jen“ na procházku neznamená, že si nemůžete například natáhnout některý z Vašich svalů. Proto se vyplatí věnovat jednu až dvě minuty rozcvičení. A nejen před pohybem, ale i po něm. Vyvarujete se tím případné bolesti druhý den nebo ji alespoň eliminujete a nebude tak silná.

Změna stravování

Základem pro hubnutí je změna jídelníčku. Vyřazení tučných a sladkých potravin a naopak zapojení zeleniny a ovoce do Vašeho jídelníčku. Dalším důležitým bodem je jíst několikrát denně menší porce. Změna jídelníčku neznamená přejití jen na zeleninu a ovoce, ale především dodržet vyšší příjem bílkovin a vlákniny, které jsou důležité pro správné tělesné funkce. Pro správnou funkci svalů je také třeba doplňovat hořčík a další minerální látky. Ať z minerálních vod nebo z doplňků stravy.

Voda je důležitá při hubnutíTéměř nejdůležitějším bodem je dodržování správného pitného režimu. Není určeno, že musíte vypít stejné množství vody jako ostatní. Musíte zohledňovat svou tělesnou stavbu i Váš energetický výdej. Avšak příjem tekutin by neměl klesnout pod 2 litry tekutin denně. Pokud si chcete být jisti přesným množstvím, tak můžete požádat o radu některého z nutričních terapeutů, kteří Vám jistě pomohou.

Postupné zrychlování a změna způsobu

Dobré je začít postupně zvyšovat rychlost chůze. Začněte jen s pomalou chůzí a den ode dne přidávejte na rychlosti a ani nezaznamenáte přechod, protože bude přirozený a pro tělo příjemný. Dalším krokem při zvyšování tempa, by měla být změna pohybu rukou, které je dobré mít v pravém úhlu a silou s nimi hýbat, jako byste simulovali běh, hlavně ruce nepovolovat. Takovým pohybem posílíte i ruce, které by Vás jinak mohly začít bolet.

Pro zjištění vzdálenosti, kterou ujdete, je velice dobré pořídit si krokoměr, který Vám vypočítá kromě vzdálenosti i spálené kalorie. Důležité je také správně dýchat v rytmu chůze. Dojde pak k správnému okysličování mozku a celého krevního oběhu a Vaše tělo Vám bude jistě vděčné a nezačne Vás bodat v boku, což je prvotní chyba začátečníků. Pokud se tak stane, dejte si na chvíli pauzu. Nepřepínejte se, nemá to smysl a jen si tím ublížíte.

Začntěte pomalou chůzí, pomaly zvyšujte tempo a učte se správně dýchat v rytmu chůze.

Změna náročnosti

Je také velice dobré měnit terén ve kterém chodíte. Střídat rovinu s kopcovitým terénem. Obecně chůze do kopce je pro
Chůze pro hubnutíklouby mnohem zdravější než cesta z kopce, ovšem nějak se dolů dostat přece musíte :)(také při chůzi na schodech je lepší jít nahoru pěšky a dolů jet výtahem).

Chůzi v náročnějším terénu mohou usnadňovat tzv. trekingové hole, díky kterým odlehčujete kloubům a zvyšujete tím svou výkonnost a výdrž. Tyto hole jsou také velmi vhodné pro starší osoby, které se nechtějí (a ani by neměly) vzdávat pohybu v přírodě.

Venku je škaredě – co s tím?

Počasí Vás nesmí od pohybu odrazovat a už vůbec ne zastavit! Když venku prší, zkuste zajít do posilovny na běžící pás a chodit na něm (zde si také lépe přizpůsobíte tempo) nebo vymyslet jinou pohybovou alternativu. Namísto běžícího pásu můžete zvolit i jiný posilovací stroj, a to například lehčí formu jízdy na rotopedu.  A pokud se Vám do posilovny opravdu nechce chodit nebo ji máte příliš daleko, zacvičte si trochu doma.

Zkuste se odměňovat

Dejte si předsevzetí, že když ujdete určitou vzdálenost, tak se nějakým způsobem odměníte. Nemusí to být jen odměna v podobě jídla, ale například nějaká drobnost. Tou drobností může být i zasloužený večerní relax ve voňavé koupeli po náročném dni nebo ulehnutí k Vašemu oblíbenému televiznímu pořadu.

Motivace

Je dobré být motivován. A to nejen sebou, ale třeba i partnerem. Co je lepší, než partner, který půjde na dlouhou svižnou procházku s Vámi? Navíc takové procházky se dají využít i jako poznávání nových krajů a krás Vaší domoviny nebo se můžete vydávat za novými poznatky do zahraničí a třeba objevit nové destinace, do kterých se budete velice rádi navracet.

Výborné je také mít kamarádku nebo kamaráda, který s Vámi začne hubnoucí kůru a budete spolu zažívat všechny radosti i strasti hubnutí. Důležité je také to, že se navzájem podpoříte a motivujete, když to jeden z Vás už bude chtít vzdát.

A co je lepší motivace, než vypadat v létě krásně v plavkách, být vitální, zdraví a věřit si, že to dokážete?

Správné obutí

Nesmíte také zapomínat na správné a pevné obutí. Pro chůzi nejsou dobré jakékoli boty. Obzvlášť ne ty, které jsou určené pro užití ve vnitřních prostorách. Takové boty nemají dostačující podrážku, netlumí tak dobře nárazy nohou a už vůbec nemají zpevněné kotníky.  Nejlepší jsou tedy kotníkové pevné boty, které jsou určeny přímo pro treking. Nemusíte se pak bát špatného postavení nohy a případných horších a trvalejších následků, kdy si můžete nohy dost zničit.

Co nám v tomto výčtu chybí? Z důležitých podnětů snad nic a chybí zde už jen čistě Váš impuls, abyste začali a zkusili tento nenásilný způsob hubnutí. Jistě to bude stát za to a nebudete litovat, že jste začali. Naopak budete litovat, že jste nezačali už dříve :).

 

Chůze a hubnutí – jak lze hubnout chůzí?
4.2 (84.8%) 25 hlasov

2 komentáře

  1. martina 26.4.2015
    • Anna 29.3.2016

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *