Hubnutí začíná v hlavě

Ze všech stran na nás útočí reklamy s preparáty na snížení váhy a různé typy diet, které hlásají, abyste snížili příjem potravy a odvodnili organismus. Často však takové způsoby hubnutí vedou k JOJO efektu. Kdyby všechny ty přípravky a diety fungovaly, jak slibují, nebyl by kolem vás jediný obézní člověk.

Kde je tedy chyba? Ve vaší hlavě. Nadváha je psychosomatickou poruchou a vyžaduje zvláštní přístup. Co s tím? Nejprve je nutné být štíhlý ve své mysli. Tato podstatná změna v myšlení se pak objeví na vašem těle.

Stanovte si reálný cíl a motivujte se

Redukce váhy se vám nemusí podařit, pokud si nestanovíte reálné cíle, správně nenačasujete snižování váhy a dostatečně se nemotivujete.

Stanovte si takový cíl, kterého dosáhnete bez stresu, například že každý měsíc shodíte dva kilogramy a k tomu přidáte třikrát týdně pohyb. Pokud byste chtěli zhubnout kilogramů za měsíc víc a nějakou „zázračnou“ dietou se vám to nakonec podařilo, s největší pravděpodobností kila zpátky naberete po přechodu na normální stravu.

Vždy se snažte stanovit si reální cíle, které jsou měřitelné a dosažitelné! Příklad: zhubnout za 3 týdny 2 kg s úpravou stravy a návštěvou fitness centra 2x týdně.

Motivujte se! Představte si, že ohromíte partnera novou postavou, vejdete se do svých oblíbených šatů nebo zlepšíte svůj zdravotní stav. Každý měsíc, kdy se vám podaří dosáhnout cíle, odměňte se něčím, po čem toužíte, třeba novým oblečením nebo knížkou.

Začněte pomalu

Jste přesvědčeni o tom, že na proces hubnutí nemáte dostatečně pevnou vůli? Nedokážete ze dne na den přestat jíst nezdravé jídlo a začít každý den hodinu sportovat? Pokud jste se v tom poznali, začněte se změnami postupně a nechtějte všechno hned. Měňte svůj život od nepodstatných věcí k těm základním.

Nikdy jste nesportovali? Dejte si ráno krátkou rozcvičku nebo jděte do práce pěšky. V případě jídla nejprve přestaňte pít sladké nápoje a nejezte chipsy u televize. Po každém týdnu přidávejte další kroky a najděte v hubnutí a cvičení radost.

Zvládněte svou psychiku

1. Krátkodobý (krizový) plán: Nezajídejte problémy

Ať už máte problémy v práci, neharmonický partnerský vztah, stres nebo pocity osamění, nezajídejte to jídlem. Vaše problémy se akorát prohlubují. Najděte si takovou činnost, která zastoupí sladké a tučné jídlo ve chvíli, kdy na něj dostanete chuť, a zároveň ve vás vyvolá uspokojení. Zkuste vzít do ruky svou oblíbenou knihu nebo časopis, naučte se cizí slovíčka nebo někomu zavolejte. Vyzkoušet také můžete malou relaxaci: pět minut se soustřeďte na svůj dech.

2. Střednědobý plán: Porozumějte svému chování a naučte se obranným reakcím

Zapisujte si po dobu jednoho týdne, co, v jakém množství a za jaké situace jste snědli. Poté to vyhodnoťte. Pokud máte pocit, že to nezvládnete sami, navštivte odborníka, projděte s ním kritické momenty a naučte se jich vyvarovat nebo se na ně připravit.

3. Dlouhodobý plán: Změňte svůj život ke své spokojenosti

Udělejte všechno pro to, abyste měli spokojený život – partnerský i sexuální, dostatek společenského kontaktu a vyžití, nové zážitky i pravidelný pohyb.

Proč a kdy začít hubnout?

Trápí vás nadbytečné kilogramy a rozhodli jste se snížit svou hmotnost? Předtím, než se do hubnutí pustíte, měli byste si uvědomit:

  • proč chcete zhubnout
  • proč s tím začínáte právě teď

Důvod může být zdravotní, ale i estetický nebo společenský. Zauvažujte, jaká pozitiva a negativa vám hubnutí přinese.

Důležité je také správné načasování. S hubnutím nezačínejte, když zažíváte období plné stresu nebo se potýkáte s nemocí. Načasujte redukci váhy na období, kdy se cítíte relativně v klidu a v pohodě.

Proč nemůžete zhubnout?

Jste zoufalí z toho, že nemůžete zhubnout, i kdy zdravě jíte a pravidelně cvičíte? Na vině může být vaše psychika. Zde je několik důvodů, proč se vám možná nedaří zhubnout.

Minulost

Vaše mysl si ukládá důležité i nepodstatné informace zejména v období dětství a dospívání. Stačí, když někdo utrousil negativní poznámku na vaši postavu a rázem jste tím ovlivněni po celý život. Emoce, s kterou jste se nedokázali vypořádat, se uloží hluboko do podvědomí a působí na vaše chování a každodenní život. Napište si na papír všechny negativní pocity z minulosti a uvědomte si, jak a proč ničí váš život. Zkuste se od nich oprostit a nechte je odejít ze svého života. V případě, že se vaše snaha míjí účinkem, vyhledejte pomoc odborníka.

Vztah

Deprese může být důvod, proč nehubnete

Deprese může být důvodem, proč nehubnete

Nedávné studie ukázaly, že lidé nešťastni v partnerském svazku více přibírají a jsou náchylnější k obezitě. Může vám chybět důvěra, podpora i komunikace nebo problémy dusíte v sobě. To vede k pocitům smutku a deprese a vy se zklidňujete tučným a sladkým jídlem.

Přátelé

Trpí vaši přátelé nadváhou? Riziko obezity se u vás zvyšuje až o 57 %. Studie prokázaly, že váha přátel má na nás mnohem vyšší vliv než váha partnera či sourozence. Důvodem je získání pocitu sounáležitosti a místo v kolektivu. Čím více přátel se sejde, tím toho víc sníte a netrpíte tolik výčitkami, když si dáte sladký dezert. Vždyť si ho přece dali i vaši přátelé. Na druhou stranu, když se někdo z vašich přátel rozhodne zhubnout, většinou se k němu přidají i ostatní.

Zaměstnání

Čím náročnější práce, tím větší a dlouhodobější stres a tím riziko přírůstku na váze. Permanentní stres produkuje hormon kortizol, který zpomaluje metabolismus a tělo si tvoří větší zásoby tuku, zejména v oblasti pasu. Přepadává vás chuť na mastné, slané a sladké jídlo, které obsahuje nadbytek kalorií. Zařaďte do svého denního programu pohyb, který redukuje stres a zlepšuje náladu i pracovní výkonnost.

Prostředí

Nevhodné prostředí má také vliv na úbytek na váze. Apetit podporuje žlutě nebo červeně vymalovaná kuchyně, ostré světlo a nižší okolní teplota. Čtení u jídla nebo dívání se na televizi může způsobovat přejídání.

Zbavte se negací

  • Většina z nás má dietu spojenou s negativními emocemi. Pod tímto slovem vidí trápení, boj a hlad. Podívejte se na hubnutí jako na něco, co zlepší váš zdravotní stav, přinese vám spokojenost s váhou a změní k lepšímu váš zdravotní styl.
  • Vyhněte se zbytečnému stresu a zapomeňte na nesmyslná předsevzetí, že za týden budete mít o deset kilogramů méně. To ve vás vyvolá nepříjemné pocity, které nemohou vést k úspěchu.
  • Zaměstnejte mozek novými impulsy. Vyzkoušejte nové chutě jídel nebo začněte hledat přítele na sportovní aktivitu. Vnímejte změnu kladně a zařazujte ji pozvolna.
  • Dejte si 21 dní čas na to, abyste si zvykli na nové věci. Přesně tak dlouho trvá mozku, aby si přivykl na nový režim.
  • Zhřešili jste v jídle? Možná pociťujete výčitky svědomí a náhle jako by vaše dieta neměla smysl, protože jste svá předsevzetí nevydrželi. Nevzdávejte to však při prvním klopýtnutí. Uvědomte si, co se stalo, jak tomu můžete předejít a pokračujte dál v hubnutí.
  • Nezapomínejte odpočívat. Naplánujte si dny volna, kdy si dopřejete čas sami pro sebe. Zajděte si na masáž nebo jenom lenošte u televize. Záleží na vás, jak budete relaxovat.

Psychika hraje v procesu hubnutí zásadní roli. Změňte staré způsoby přemýšlení a naučte se porozumět, co znesnadňuje vaše pokusy o hubnutí, přestože dodržujete zdravý životní styl a máte dostatek pohybu. Hubnutí totiž začíná v hlavě.

Hubnutí začíná v hlavě
3.9 (78%) 10 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *