Proč nehubnu ani když jím dietně a sportuji? Možná jste někde udělala chybku. Zde jsou ty nejčastější.

Chválíme vaši snahu zhubnout, žít zdravěji a cítit se vitálněji. Možná ale nejste dokonale spokojená s výsledky a úbytek váhy je buď pomalý nebo nižší, než jste chtěla.

proč nehubnu?

Někdy člověk nevědomě dělá chyby a to hlavně pokud hubne sám doma podle „babských rad“ a internetu. Tehdy na hubnutí nedohlíží ani trenér, lékař, výživový specialista ani kouč, kteří by na případné chyby a nesprávné postupy upozornili.

Proto jsme sepsali důvody, proč nehubnete tak, jak jste si vysnila a co možná děláte chybně. Zamyslete se, zda se na vás některé tyto příčiny nevztahují a zkuste je napravit.

ketomix ketonová dieta

Celá snaha o hubnutí by ale měla obsahovat dostatečný pohyb (aspoň 30 minut nepřetržité zátěže 2x za týden, ideálně 5 dnů v týdnů) a správný jídelníček. Pomocí něj snížíte kalorický výdej a to je „startovací rovinkou“ úspěšného hubnutí. Dále již časté konkrétní příčiny, proč nehubneme ani pokud si myslíme, že děláme vše správně.

Jaký je vlastně problém?

Ať dělám co dělám, nedovedu zhubnout„. Článek adresujeme hlavně ženám, ale užitečné informace si z něj odnesou i muži, kteří ne a ne zhubnout.

Problémem tedy je hlavně nižší ztráta váhy, která ženě nestačí. Dalším problémem je, že i pokud k úbytku váhy dojde, rychle se vrátí zpět, a často žena ještě více přibere (jojo efekt). Cílem je tedy hubnout správně s trvalými výsledky. Ty si ale vyžadují trvalé změny návyků.

Soustřeďte se na jídlo a přemýšlejte o něm

Když člověk ani nepřemýšlí, co a jak jí, neuvědomuje si, že jí špatné potraviny nebo že se přejídá. Dnešní lidé jedí ve spěchu, k obědu do sebe rychle naházejí „jakékoliv“ jídlo, večer se staví cestou na benzínce, nebo jíst nestíhají a chody vynechávají.

Kvůli tomu často řádně nevnímají chuť, vůni, složení, konzistenci nebo množství jídla. Mozek tak rychle nedovede vyhodnotit, zda je již přeplněný, a tak člověk sní více, nebo zda ještě není sytý, kvůli čemu člověk nedoplní dostatek potravy. Oba scénáře jsou hubnutí neprospěšné.

Snažte se proto jíst v klidu, pomalu, jídlo řádné žvýkejte a zapíjejte vodou. Vnímejte chutě a vůně, hlídejte si, aby bylo jídlo zdravé. Je to pouze o tom, jak si jedení naplánujete. Na zdravé stravování je potřeba mít dostatek času, nejíst ve stresu ani spěchu.

Nedávejte si nesplnitelné cíle

Hubnutí může být přirozené a zdraví prospěšné, ale pokud je příliš rychlé, organismus oslabuje a úbytek váhy není přirozený.

Za přirozené hubnutí díky pohybu a stravě lze vnímat úbytek 1,5 kg váhy ZA MĚSÍC. Diety, které vám slibují, že za 2 týdny zhubnete 10 kilo nebo jiná nesmyslná čísla nejsou bezpečné ani tělu přirozené.

Stanovte si proto menší, ale lépe dosažitelné cíle. Pokud si řeknete, že se celý rok nedotknete čokolády, je mnohem méně pravděpodobné, že cíl dodržíte, než když si řeknete, že nejbližších 5 měsíců omezíte konzumaci sladkostí na polovinu. Pokud to bez problémů zvládnete, můžete cíl zpřísnit, cukr ještě více omezit, nebo sladkosti nejíst vůbec. Postupně to půjde jistěji.

Pokud máte tak silné odhodlání již teď, samozřejmě se jím můžete řídit. Přeji hodně zdaru.

NAUČTE SE:

Jak sladit méně?

jak méně sladit?

Nedávejte si nesprávné cíle, které pro vaši postavu nejsou vhodné

Ženy chtějí slyšet, že zhubnou přesný počet kilogramů za přesný čas, třeba 2 kila do týdne nebo 20 kilo za 3 měsíce. Další chce zhubnout jednu nebo dvě konfekční velikosti. Tak to ale bohužel nefunguje a je velice těžké předem odhadovat konkrétní výsledky.

Každý člověk má naprosto jiný organismus, jiné stravovací preference, jinak rychlý metabolismus a jiné prodělané či aktuální nemoci.

Každý na snahu o zhubnutí reaguje jinak. Jedno tělo vesele hubne, jiné se zuby nehty brání a každý zhubnutý gram se snaží ihned ukládat, ideálně ve větším množství.

Pokud chcete přesně zjistit, jaký typ ukládání a ztráty tuků máte, doporučuji navštívit dietologa nebo výživového specialistu (doporučit vás může i praktický lékař). Ten na základě vyšetření zjistí, jaký jídelníček a hubnoucí plán pro vás bude bezpečný a účinný.

Tato vyšetření a poradenství bohužel nelze provádět přes internet, i když vás k tomu budou mnohé stránky svádět a tvrdit, že zhubnete i „přes internet“ a jen díky nim.

Není to pravda. Certifikát výživového specialisty lze získat po 3hodinovém školení, které vede bůhví kdo. Taková „péče“ vám může i uškodit, bohužel takové služby nelze řádné reklamovat. Věřte lékařům a odborníkům, které vám doporučí.

Co zabere jednomu, nemusí zabrat vám

Neexistuje univerzální dieta, díky které zhubne každá žena stejnou váhu za stejný čas.

Zde proto buďte opatrná, pokud vám někdo bude vřele doporučovat nějakou dietu nebo některé z moderních potravin a doplňků, které „zaručeně pomohly“.

Kamarádka může mít o polovinu váhy méně, být vegetariánka a denně trávit 2 hodiny ve fitku, což vy sama možná neděláte. Je tedy jasné, že se nelze orientovat podle zkušeností známých (a často ani podle zkušeností neznámých „pseudoodborníků“ na internetu).

I zde je vhodná konzultace s dietologem, který má díky vyšetření potřebný přehled o vašem zdravotním stavu. Ten vaše kamarádky ani vysmáté ženy z internetových poraden a diskuzí bohužel nemají.

Přílišně bazírujete na zdravosti a nezdravosti potravin

Zdravý jídelníček je pestrý, co nejvíce čerstvý a co nejšetrněji zpracovaný. Neobsahuje trvanlivá, mražená a konzervovaná jídla, hotovky, cukrovinky, fast-foody a všechno o čem dobře víte, že patří mezi nezdravé potraviny.

Nemá ale příliš smysl řešit, zda si kuřecí prsa osmahnete na olivovém oleji nebo na vepřovém sádle. Oba tyto tuky jsou pro tělo prospěšné.

Pokud ale koupíte mražené, vysoce technologicky zpracované kuřecí kousky v tlustém, mastném těstíčku a budete je doma fritovat v litrech starého propáleného oleje, zde již o silně nezdravou a nezdravě připravenou potravinu jde.

Při nákupu i zpracování potravin přemýšlejte, aby byly co možná nejčerstvější a co nejvíce připomínaly svůj přirozený stav bez složitých a škodlivých úprav.

NAUČTE SE:

Vařit, péct nebo dusit? Která úprava je ta nejzdravější?

Bojíte se cvičit jako muži

Některé odhodlané ženy si vybírají pouze cviky a cvičení, které se jim zdají vhodné pro ženy. Jóga, zumba, pilates, pole-dance a podobně. Bojí se zvedat těžké váhy a cvičit až příliš tvrdě. Proč?

Protože si mylně myslí, že kvůli těmto „mužským cvikům“ získají mužskou postavu a rysy svaloviny. To ale není pravda.

Vzhled vysportovaného mužského těla určuje hormon testosteron, kterého mají ženy mnohem méně. Vůbec se tedy nebojte, že by vaše postava po čase vypadala jako mužská. Naopak. Vypracovaná ženská postava je krásná, přitom si pořád zachovává ženské křivky.

Užíváte zbytečné, drahé a nefunkční doplňky stravy nebo výživové plány

Tyto výrobky jsou ve světě i v Česku miliardovým biznisem. Pouze v U.S.A. a Evropě ročně vydělají minimálně 150 MILIONŮ dolarů.

Bohužel jsou všechny spalovače tuků, pilulky, nápoje či prášky a další hubnoucí směsi často mimo dozor kontrolních orgánů. Mohou tedy být i zcela nebezpečné a zdraví škodlivé. V tom lepším případě jsou nefunkční.

DŮLEŽITÉ ODKAZY:

Vřele doporučujeme sledovat projekt Potraviny na pranýři pod záštitou potravinářské inspekce SZPI, která tyto výrobky monitoruje.

Před nákupem jakýchkoliv prášků a diet si je prověřte na stránkách dTest.

O nebezpečných e-shopech informuje i portál Vitalia.

Výborná videa zveřejňuje iniciativa Rozum v troubě, kde vás budou varovat před konkrétními výrobky.

Tito prodejci vám neplánují nijak pomoct. Jsou součástí „šedého trhu“, který jakž-takž splňuje státem dané podmínky na tyto výrobky, ale často je překračují a prodávají načerno.

Ženy obecně velice rády nakupují cokoliv, co jim slíbí maximální úbytek váhy za minimální čas a námahu. Přesně kvůli tomu je rizikových výrobků tolik.

Pokuta za lživou reklamu se zaplatí, ale výdělek za prodej těmto zoufalým ženám je vždy vyšší. Nakupují je často i ženy, které vůbec nejsou obézní a postačilo by malinko změnit jídelníček a trošku se hýbat. Už jenom to prospěje hubnutí, co se o doplňcích a jejich drzých reklamách říct nedá.

Užíváte léky, které brání hubnutí

Bohužel existují různé nemoci a taky různé léky proti nim (antidepresiva, steroidy, antikoncepční pilulky). Některé léky mohou za zadržování vody v těle, jiné nedovolují redukovat tukové zásoby. Zamyslete se proto, co přesně a jak často užíváte. Předepisující lékař může léky vyměnit nebo snížit dávkování, musíte ho ale nejdříve informovat.

Tento nevítaný účinek si všimnete po několika týdnech užívání, takže pokud náhle tloustnete, nebo sportujete ale váha se nehne, zbystřete pozornost.

Orientujete se podle aktuálních trendů, ne podle své postavy

Televize a sociální sítě nám nyní ukazují, jak by žena „měla“ vypadat. Obrovská prsa, nafouklé rty, pas úzký jako včelka a tak dále. Jistě tyto umělohmotné krásky znáte i ze svého okolí.

Bohužel každá žena má jiné genetické predispozice a vypadá jinak. Pokud máte silnější postavu, ale jíte správně a hýbete se dostatečně, bohužel nikdy nebudete vypadat jako Barbie.

Mějte proto reálná očekávání a zohledňujte svůj reálný, ne vysněný vzhled. Možná jste již své maximum váhy zhubla a dále vás genetika nepustí. Buďte proto spokojená s dosaženými výsledky a váhu si udržujte. Barbíny z internetu ignorujte.

Dohánějí vás hubnoucí chyby z minulosti

Možná se o hubnutí pokoušíte již po několikáté. Váha vám klesla a zase se vracela. Každý další pokus se vám proto může zdát náročnější a méně efektivní.

Bohužel žena s opakovanými jojo-efekty bude mít problém zhubnout tak, jako žena, které váha se v minulosti příliš neměnila. Příčinou jsou hlavně změny v ukládání tuků, ke kterým dochází po období snížení kalorického příjmu.

Tělo si ukládá více tuku, když po hubnoucím období začnete jíst „normálně“ a neomezovat se. Tím si vytváří rezervu pro případ, že by zase došlo ke snížení kalorického příjmu.

KetoMix produkty

Ženy hubnou pomaleji, než muži. Proč?

Zdravotní komplikace, které mohou za vyšší váhu a problémy s hubnutím

Pokud s partnerem začnete společně sportovat a stravovat se zdravě, výsledky na váze vás možná trošku zamrzí. Partner bude pravděpodobné hubnout rychleji a tak je to přirozené. Nemělo by vás to ale od snahy odradit.

  • Ženy mají obvykle více tělesného tuku a méně svaloviny, než muži. Objem svaloviny přitom ovlivňuje základní rychlost metabolismu.
  • Komplikace jménem těhotenství. Těhotná žena zcela přirozeně přibírá na váze, méně spí, a zároveň má méně času na sport nebo přípravu zdravé stravy. Tento těhotenský styl života navíc nekončí ani po narození dítěte, kvůli čemu může žena na hubnoucí životosprávu zanevřít a přibírá dále.
  • Menopauza je nedílná součást ženského života a ovlivňuje hormonální hladinu. Ženě tehdy ubývají hormony, to dál vede ke zpomalování metabolismu, který zhoršuje schopnost ženy zhubnout. 5 až 10 % žen navíc trpí syndromem polycystických vaječníků, který způsobuje menstruační nepravidelnost a ztěžuje hubnutí.
  • Oslabená činnost štítné žlázy trápí hlavně ženy po 40. roce. Připojují se bolesti svalů a kloubů, soustavná únava, vypadávání vlasů, psychické komplikace. Pomoci dovede pouze lékař.
  • Věk. Starší ženy hubnou pomaleji a obtížně. Problém udržet si váhu mají dokonce i ty, které byly štíhlé po celý život. V důsledku věkem sníženého množství svaloviny, úbytku fyzické aktivity a zpomalení metabolismu žena přibírá 2,3 až 6,8 kg.
  • Genetické faktory. I vaši rodiče mohou být „na vině“ za to, že se vám nedaří hubnout. Na váhu dítěte má vliv váha a stravování těhotné matky.
  • Příčiny mohou být různé. Tyto byly ty nejčastější.

DŮRAZNĚ OPAKUJI, že zdravotní příčinu problematického hubnutí odhalí pouze lékař.

Články na internetu nenahrazují ani vyšetření ani léčbu. Jsou zde pro vás pouze pro přehled toho, co všechno může za to, že se vám nedaří hubnout. Nepodceňujte prosím tuto skutečnost a důvěřujte odborníkům, kteří o vás mají nejlepší přehled.

Obecné tipy pro přirozené a zdravé hubnutí

Chápeme, že chcete vidět úbytek váhy ideálně ihned, ale pokud to s hubnutím myslíte vážně, začněte ihned, ale s rozumem. Tím vás chci částečně chránit od nákupů různých dietních plánů, jídelníčků, případně doplňků stravy z internetu. Ty totiž nikdy nedovedou zohlednit váš zdravotní stav, typ postavy ani případné nemoci či zdravotní komplikace, které by mohly hubnutí bránit, ale sama o nich netušíte.

Budujte svalovou hmotu

Svaly totiž zvyšují metabolismus, a to dokonce i pokud právě neděláte nic (tzv. bazální metabolismus). Pro viditelný (ale ne okamžitý!) úbytek váhy se doporučuje aspoň 2x 30 minut pohybu za týden.

Která cvičení budují svalovou hmotu a zrychlují metabolismus?

  • Cvičení na strojích doma nebo v tělocvičně
  • Cvičení se závažím nebo posilovacími odporovými pásy (posilovací guma)
  • Zajděte si třeba na několik lekcí pilatesu. Zkušení lektoři vás naučí, jak můžete cvičit i doma.
  • Jako zátěž používejte vlastní váhu – kliky, dřepy, výpady

Cílem je ve skutečnosti cítit se zdravěji, ne štíhleji

Ženám jde často pouze o „povrchovou“ krásu. Chtějí se více líbit, nechat se obdivovat, flirtovat. Skutečným cílem je ale zlepšit dobrý pocit ze sebe sama. Mít více síly, vitality a dobré kondice. To jsou vlastnosti, které ženy dělají krásnými. Zdravá a vitální žena má vyšší sebevědomí a sexappeal, a až díky tomu působí přitažlivěji. O krásu zde nejde.

  • Zaměřte se na fitness. Být fit je mnohem důležitější, než hubnout. Pravidelné cvičení má desítky zdravotních benefitů a hubnutí je pouze „něco navíc“.
  • Lépe jezte. Spíše než koukat kolem sebe, co ještě z jídelníčku vyškrtat, se začněte zajímat, co zdravého, chutného, čerstvého a pestrého do něj přidat. Vždy je co poznávat, vždy je možnost zkusit připravit něco nové.
  • Nezkoušejte bláznivé diety a konečně zhubnete. Začněte udržovat základní zásady zdravé životosprávy a netrapte se čísly na váze. Dlouhodobě změňte jídelníček a pohyb. Nezačínejte pořád a pořád znovu se šílenými dietami, které nikam nevedou.
  • Neporovnávejte se s okolím. Jste jedinečná a vaše tělo je jiné, než těla jiných žen. Nesrovnávejte se s nimi. Pracujte na tom, abyste se cítila fit a zdravá. Buďte co nejlepší verzí vlastního Já. Je jenom vaše.

Co všechno můžete ještě dělat pro zhubnutí?

  • Najděte si podpůrnou skupinu ve svém okolí. Může to být skupinka cvičících lidí, kteří vás naučí, co a jak dělat, nebo naopak skupinka žen nespokojených se svou váhou, které dokážou, že podobná trápení má více žen. Budete se vzájemně motivovat a radit si.
  • Všímejte si svých pokroků. A to i pokud budou pomalé a sotva znatelné. Výsledky si zapisujte a všímejte si, kdy jste zhubla více a méně. Budete vědět, které kroky se vám osvědčily.
  • Buďte realistická. Nehubněte do vysněné váhy, obzvlášť, pokud jste v ní doposud nebyla. Mohlo by vás to zklamat. Už pouhá ztráta 5 % hmotnosti vám zlepší pocit ze sebe sama a úbytek bude i viditelný. K tomu všemu se budete cítit lépe a vitálněji.
  • Oslavte a odměňte se za úspěchy. Jednou za čas si dopřejte oblíbená jídla, i pokud se řadí mezi ty nezdravé. A co víte, možná vám už ani nebudou chutnat tak, jako kdysi a zvyknete si pouze na zdravý jídelníček.

Jezte dostatečně a tak, aby vám jídelníček vyhovoval

Opět se dostáváme k tomu, že bez vyšetření dietologa nebo zkušeného poradce nelze přesně zjistit, jaká strava v jakém množství bude vhodná konkrétně pro vaše potřeby a cíle. Lze tedy radit pouze obecně.

U zdravé, ale nesportující ženy ve středním věku je denní kalorická potřeba přibližně 1200 kalorií, u muže 1500. Pokud cvičí, hodnota se musí zvýšit. Pokud chcete hubnout i pomocí snížení kalorického příjmu, musíte jíst menší porce, než váš muž.

Zde ale jsme na tenkém ledě, protože bohužel nedovedeme přesně změřit vaše aktuální parametry, stravovací preference a doporučit vhodný jídelníček. Opět doporučuji zajít za dietologem, který vám poradí na míru.

Obecně jezte pestře a výživně. Maso, mléčné výrobky, ovoce, zelenina, občasně celozrnné pečivo, luštěniny, ořechy a semena.

Mějte trpělivost a připravte se na dlouhodobé změny

Ne, nedá se zhubnout kilo za 2 dny ani 20 kilo za měsíc tak, abyste si neuškodila. Pro tělo by to byly škodlivé šoky a snažilo by se ztracenou váhu opět rychle nabrat zpátky.

Trpělivost a správný režim vám může UBRAT 5 – 10 % VÁHY DO 1 ROKU. žena 65 kilogramy tedy může po roce snahy vážit 58,5 až 62 kg.

Pokud budete sportovat a zdravě jíst, ale nepřejídat se, a i přesto se váha nezmění, kontaktujte dietologa, který doporučí jiné metody.

ketomix ketonová dieta

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY O DIETÁCH A METODÁCH HUBNUTÍ

TOP 3 nejlepší a bezpečné diety, se kterými opravdu zhubnete
Nízkosacharidová dieta – jedna z mála chutných a bezpečných + ROZHOVOR s dietoložkou
Dieta podle Mačingové – přísná, ale rychlá a účinná
Bezezbytková dieta – střevo zůstává čisté + 8 RECEPTŮ
Dieta před kolonoskopií ulehčí celé vyšetření
Jaterní dieta zrevitalizuje oslabená játra
Dieta při průjmu – zbavte žaludek nepohodlí rychle + ROZHOVOR s dietoložkou
Ketonová dieta – zhubněte rychle pomocí KETÓZY
Dieta podle krevních skupin – sběratelé, pěstitelé a lovci

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..