Přípravky pro podporu koncentrace, soustředění, bdělosti a mentálního výkonu

S problémem soustředit se delší dobu na jeden úkol se nejčastěji potýkají mladí lidé a studenti trávící dlouhé hodiny nad učením.

Ale ani dospělí nejsou občasné krize koncentrace a vleklé únavy ušetřeni. Někdy je prostě nutné vyvinout větší úsilí při psaní diplomové práce, zkouškám či dokončení obtížného pracovního úkolu. Když to nejde, není špatné sáhnout po nějakém tom “pomocníkovi”.

Na trhu existuje celá řada přípravků, které slibují příliv energie, podporu bdělosti a zlepšení schopnosti soustředit se i zvýšení mentálního výkonu. Každému přitom pomáhá něco jiného.

Já se podívám na všechny současné možnosti od osvědčených rad až po doplňky stravy určené na podporu koncentrace a mozkové činnosti vůbec.

Pojďme společně zjistit, jak zlepšit koncentraci a neusínat s hlavou zapomenutou v knihách.

Druhy přípravků pro podporu soustředění a myšlení

Máte před sebou zkouškové či náročné pracovní období a absolutně netušíte, jak a kdy to všechno zvládnete, aniž byste se nezhroutili.

Možná začnete uvažovat o nějakém doplňku stravy. Jaké jsou možnosti?

Chytré drogy – tablety na podporu koncentrace

Asi nejznámější jsou doplňky stravy v tabletách. Užívání je snadné, stačí spolknout tabletu dle doporučení a zapít ji vodou. Nyní můžete čekat na zázrak 😉

Je třeba si uvědomit, že zázračné tabletky neexistují, že se jedná o podporu a ne o zázrak. Nejlepší studenty na škole z vás žádný doplněk stravy neudělá. Mohou však přinést nabuzení a osvěžení a probrat mozek k nové činnosti. 

Setkat se můžete s označením chytré drogy. Nejedná se však o skutečné drogy, které jsou nelegální a na lidské zdraví mají devastující vliv, ale o doplňky stravy dostupné v lékárnách či na internetu.

Jejich účelem je zvýšit výkon a schopnosti lidského mozku (lepší kvalita myšlení, kapacita paměti apod.) v náročných obdobích. 

Látky, které chytré drogy (odborně nootropika) fungují na principu lepšího zásobování mozku kyslíkem, výživy nervových buněk, podpory regenerace a zvýšení výkonnosti neuronů.

Jiné látky zase stimulují hladinu neurotransmiterů, které přenáší nervové impulzy. Aby však nootropika opravdu fungovaly, je nutné je užívat delší dobu, a to je odlišuje od skutečných drog.

žena s poruchou soustředění
Sakra, zkouškové je tu. Nastal čas “zakousnout se” se do učení a nepolevit. Odpočívat můžete v důchodu 😉

Jaké látky tablety na podporu koncentrace nejčastěji obsahují:

  • Ginkgo biloba (Jinan dvoulaločný) – rozšiřuje cévy v mozku a lépe jej prokrvuje
  • Kofein a guarana – podporují bdělost
  • Lecitin – zlepšuje paměť
  • Taurin – stimuluje myšlení, zvyšuje psychickou výkonnost a potlačuje únavu
  • Koenzym Q10 – zpomaluje stárnutí mozku
  • DMAE – z látky dimethylaminoethanol se vytváří acetylcholin, důležitý přenašeč nervových vzruchů, který hraje roli při učení, zapamatování a vybavování si naučené látky, jeho nedostatek zhoršuje mozkovou činnost
  • Hořčík – má příznivý vliv na nervový a svalový systém, potlačuje stres a úzkost
  • Vitamíny skupiny B – vitamíny důležité pro mozkovou činnost a nervový systém
  • Žen-šen – nabuzuje organismus
  • Vitamín C

Původně měla nootropika sloužit k léčbě například depresí nebo neurodegenerativních onemocnění nebo komplikovaným porodem.

Mozek je citlivý na přísun kyslíku a pokud se dítě narodí přidušené, je důležitá regenerace mozku, k čemuž můžou právě nootropika přispět.

Ve vyšším věku mohou působit i jako prevence pro zachování správných mozkových funkcí.

Komu mozek funguje „normálně“ a je na určitém svém limitu, nemůže očekávat, že se z něj díky těmto lékům stane génius. Takto zázračně nootropika nefungují. Pomáhají stimulovat funkci tam, kde je nějakým způsobem omezena.

Doc. RNDr. Vlastimil Dohnal v rozhovoru pro Český rozhlas

Známé chytré drogy pro podporu soustředění a učení:

  • Piracetam – kognitivní posilovač při nedostatku kyslíku a volně prodejný přípravek pro podporu učení
  • Speed8vyvinul jej český odborník na výživu RNDr. Petr Fořt, CSc. a kromě podpory mozkové činnost, je vhodný pro lepší sportovní výkony a údajně podporuje snižování tělesné hmotnosti
  • UP! Energymá zlepšovat schopnost soustředění, myšlení, paměť a snižuje míru stresu
  • Mindflownovinka mezi přípravky určenými na podporu soustředění při práci i učení

KLIKNĚTE A ČTĚTE MOJÍ PODROBNOU RECENZI TOBOLEK MINDFLOW

Mindflow pro podporu soustředění
České tobolky Mindflow pro podporu soustředění

Nedoporučené chytré drogy s vedlejšími účinky:

  • Zombietento přípravek umožňuje vydržet vzhůru a aktivní po několik dní není volně prodejný a nelze jej snadno sehnat, testovala jej americká armáda
  • Vasopressin (Diapid)sprej do nosu zlepšuje koncentraci a paměť, působí ihned, ale může vyvolávat krvácení z nosu a další nepříjemné vedlejší účinky, rozhodně není vhodné jej užívat pravidelně a často

POZOR! Ve všech případech platí, že nootropika by se měla užívat na základě domluvy s lékařem po omezenou dobu a dodržovat doporučené dávkování. Jinak mohou chytré drogy více uškodit než pomoci.

Tipy na volně prodejné přípravky určené na podporu soustředění a paměti: NeoZen Freshbrain, MedPharma Omega 3 rybí olej, Mega LECITIN, MedPharma Guarana 800 mg, Ginkgo 24 / 6 Generica a další.

Přírodní nootropika pro snazší a rychlejší učení

Spousta lidí konzumuje přírodní nootropika, aniž by si to uvědomovala.

Asi nejznámější a nejpoužívanější přírodní nootropikum je káva obsahující kofein. Jeden šálek kvalitní kávy přitom obsahuje cca 200 mg kofeinu.

Pokud byste na místo kávy chtěli pít kolu, pak vězte, že stejné množství kofeinu obsahují dva litry Coca-Coly. 

Vedle kávy je za přírodní nootropikum považována také čokoláda. Na mysli však máme opravdu kvalitní čokoládu s vysokým obsahem kakaa, nikoliv běžné cukrovinky s vysokým obsahem cukrů. Ale ani s tou “lepší” čokoládou není vhodné přehánět 😉

čaj pro podporu koncentrace
Při studiu může pomoci i šálek dobrého čaje podaný ve vhodný čas 😉

Bylinné čaje na podporu myšlení a pozornosti

Pokud se vám nechce hned do tablet, o jejichž složení a účincích pochybujete, můžete vyzkoušet čaje připravené z rostlin a bylin, které mají podobné účinky, ale jsou čistě přírodního původu.

Tyto rostliny nabuzují organismus, podporují koncentraci a pozitivně ovlivňují činnost mozku.

  • Guarana (Paulinie nápojná)rostlina pocházející z oblasti Amazonie obsahuje přírodní kofein, který jí propůjčuje stimulační účinky – zlepšuje mentální funkce a odstraňuje únavu, podporuje duševní činnost, zlepšuje paměť a dodává energii. Kromě čajů se prodává v podobě nápojů, želatinových kapslí i tradičních tablet.
  • Brahmi (Bacopa moniera)tato rostlina známá zejména z indické tradiční medicíny má antioxidační a adaptogenní účinky a působí jako jakési nervové tonikum, podporuje soustředění a zlepšuje paměť. V syrově podobě se užívá jako koření, v sušené jako čaj. Lze sehnat i tablety.
  • Ženšen (Panax ginseng)tradiční asijská bylina, která podporuje bdělost, zlepšuje paměť a odstraňuje pocity vyčerpání a únavy, pozitivně ovlivňuje krevní oběh a posiluje imunitní systém. K mání je ženšenový čaj, prášek či tablety.
ženšen pro podporu koncentrace
Kořen Ženšenu je bohatým zdrojem cenných látek pro stimulaci mozkové aktivity
  • Jinan dvoulaločný (Ginkgo biloba)údajně nejstarší strom na planetě využívá čínská tradiční medicína, má pozitivní účinky na nervový systém, zlepšuje prokrvení mozku a schopnost soustředění, snižuje krevní tlak a odstraňuje únavu a depresivní stavy. Užívá se v podobě čaje nebo tablet.
  • Pupečník asijský (Gotu Kola)tato rostlina je považována za bylinu jogínských mistrů, harmonizuje práci mozkových hemisfér, zlepšuje soustředění a podporuje učení. Z rostliny lze připravit čaj, ale prodává se také v podobě tablet či tinktury.
  • Klanopraška čínská (Schizandra chinensis)u nás méně známá rostlina, plody asijského keře se používají k podpoře celkové mentální pohody, mají antioxidační účinky, snižují únavu a zlepšují koncentraci. Lze sehnat jako sušené ovoce, ze kterého se připravuje výluh nebo je můžete přidat do kaší a jogurtů.
schizandra chinesis pro podporu soustředění
Červené plody Schizandry mají vliv na celkovou mentální pohodu

Tipy na volně prodejné čaje určené na podporu soustředění a paměti: Body Wraps Tea Antistress Bylinný čaj pro uklidnění, Čaj Heath Heather BIO Ranní Guarana a Ženšen sáčky, Herbalex detoxikační čaj s ženšenem, LEROS VITAL Ginkgo a zelený čaj, Zlatý doušek Ajurvédska káva Brahmi a další.

4 základní tipy, jak zlepšit soustředění a pozornost

Nechcete užívat žádné doplňky stravy, nebo naopak chcete jejich účinek maximálně podpořit. Připravila jsem si pro vás 4 účinné tipy, jak se lépe a rychleji učit.

1. Odblokujte rušivé vlivy

Pro většinu lidí představuje zásadní překážku při učení okolní ruch. Může se jednat o spolubydlící na pokoji, kteří se baví mezi sebou, poslouchají nahlas hudbu nebo hrají hry.

Rušivé mohou být zvuky zvenku jako hlučná doprava, ruch velkoměsta nebo nedejbože “festival za rohem, na kterým jsem chtěla být”.

Za speciální druh ruchu je možné považovat všudypřítomné sociální sítě (facebook, twitter, whatsapp, instagram a další), které neustále blikají na obrazovkách počítačů a mobilních telefonů.

Nejprve si najděte vhodnou místnost, kde se můžete v klidu učit nebo pracovat. Odizolovat se od okolí někomu pomáhají sluchátka s příjemnou instrumentální hudbou neodvádějící pozornost. To však nepomáhá komukoliv. Dále vypněte (ale opravdu) veškeré sociální sítě, nekontrolujte ani e-mailovou schránku.

Klikněte a nechte se nabít kreativitou a klidem

Za vyzkoušení stojí speciální aplikace, které na zvolenou dobu zablokují přístup. Ideální je stáhnout si potřebné dokumenty k učení či práci nebo si vzít k ruce potřebnou knížku a vypnout internet úplně.

hluboké soustředění na práci
Základem je studijní nebo pracovní prostředí bez zbytečných ruchů. Začněte například tím, že dáte pryč všechny rušivé elementy, včetně mobilního telefonu. Nebo alespoň vypněte zvuk 🙂

2. Najděte si příjemné studijní/pracovní prostředí

Každému vyhovuje něco jiného. Někdo si raději sedne v knihovně, kde jej motivuje už samotné klidné prostředí plné knih.

Jiný se s knihou (nebo spíše tuctem knih a dalšího studijního materiálu) posadí k pracovnímu stolu nebo na pohovku. Někdo se lépe učí u počítače, kdy si může najít všechny potřebné informace.

Jako studijní místo se nevylučuje ani postel. Ideální to však není, protože postel by měla zůstat ideálně jako ryzí místo pro odpočinek a spánek.

JAK VYBRAT SPRÁVNOU POSTEL A MATRACI? Pro váš odpočinek a následnou koncentraci jsou totiž to nejdůležitější.

soustředění na studium
Klidně se učte ve své posteli, pokud neusnete 5 minut po otevření první knihy 😀

3. Rozdělte si učení (práci) na menší celky

Nejprve si určete celkovou dobu, po kterou se plánujete učit či pracovat. Tuto dobu si rozdělte na dvě fáze, kdy se budete intenzivně učit, a kdy se budete věnovat krátkému odpočinku.

V pauze se vždy věnujete jakékoliv jiné činnosti než učení a práci Ideální je procházka na čerstvém vzduchu, sport, svačina, kontakt s ostatními lidmi, pro někoho může být motivační odměnou kontrola sociálních sítí. 

Náplň učení (práce) si rozdělte na menší části. Začněte těmi nejobtížnějšími, dokud máte dostatek čerstvé síly a motivace. Jakmile se jednotlivé části naučíte, odškrtněte si je v plánu. Jakmile na vlastní oči uvidíte, jak vám jde práce od ruky, budete se cítit mnohem lépe.

Problémem je, že si lidé nenastaví správný studijní management, ve kterém by si měli rozvrhnout čas, harmonogram učení. Neměli by se jen po hlavě vrhnout do učení, zobat k tomu prášky a pít litry kávy.

Ta příprava na závěrečné zkoušky je náročná, ale shrnuje studium za celé roky, takže by neměla být tak těžká, aby byli studenti nuceni dopovat se podpůrnými prostředky. Spíš by měli realizovat ten studijní plán.

zNechte si doporučit účinné doplňky a byliny pro podpoření soustředění. Sepsala jsem i 4 tipy, jak se lépe soustředit a vysvětluji poruchu ADHD u dospělých.Nechte si doporučit účinné doplňky a byliny pro podpoření soustředění. Sepsala jsem i 4 tipy, jak se lépe soustředit a vysvětluji poruchu ADHD u dospělých.důrazňuje PhDr. Ilona Gillernová, CSc., vedoucí katedry psychologie FF UK (celý rozhovor na Lidovky.cz
žena s oslabenou koncentrací
Jak se mám tohle všechno naučit? :/

4. Nezapomínejte na kyslík, cukr a pitný režim

To je vlastně taková svatá trojice každého studenta. Je-li to možné, otevřete si okno a pusťte dovnitř čerstvý vzduch. Pokud je venku velký ruch, čas od času intenzivně vyvětrejte.

Pokud padáte únavou, pomůže i krátký pohyb. Udělejte si například pár rychlých dřepů. Proberete se a ještě něco uděláte pro svou fyzičku.

Neučte se hladoví, ale také se neládujte potravinami bohatými na jednoduché cukry (např. sladkosti, energetické nápoje apod.).

Ideální jsou potraviny bohaté na složité cukry jako například ovoce, ovesné vločky, těstovinový salát či rýže. Nevhodná jsou těžká a tučná jídla, která vyvolávají únavu.

Samozřejmostí je dostatečný pitný režim. Kromě vody, jsou vhodné zeleninové džusy, ovocné šťávy i čaje, třeba bylinné čaje na podporu soustředění 😉

zdravá svačinka k učení
Nezapomínejte na menší svačinku, ideálně ne cukrovinky, ale ovoce, celozrnné pamlsky a hodně vody…

4. Spánek 

Nesnažte se učit bez potřebného odpočinku. I kdyby mělo jít o chvilku, jděte si zdřímnout. Spánek je důležitý pro mozkovou činnosti včetně schopnosti soustředit se.

Smysl má spánek, který trvá nejméně 90 minut. Vedle spánku pomáhá autogenní trénink (metoda obnovující síly a odstraňující napětí a únavu) nebo Jacobsonova progresivní relaxace spočívající v uvolňování a napínání svalů.

Myslete především na to, že spánek je zdarma, nemá žádné vedlejší účinky a je 100% účinný 🙂

ČTĚTE TAKÉ: Zdravé spaní – 10 dobrých návyků a 9 uspávacích bylinek.

Poruchy soustředění – jak vůbec vznikají?

Schopnost soustředit je jedním ze základních předpokladů, jak úspěšně dokončit studia od základní až po vysokou školu, a vybudovat se slušnou kariéru.

Pokud vás tu a tam přepadne únava a hůře se soustředíte, jedná se o občasný, ale stále běžný jev. Existují však lidé, kteří se nedokáží dlouhodobě soustředit vůbec.

Příčiny jsou různé, vždy však platí, že poruchy koncentrace značně komplikují život ve společnosti, ať už máme na mysli studium, práci i osobní život.

Nejčastější příznaky poruch soustředění:

  • neschopnost soustředit se na jednu konkrétní činnost
  • roztržitost
  • opakované ztrácení věcí
  • myšlenky rozbíhající se různými směry
  • duševní nepohoda, úzkost a stres
nesoustředěná žena ve stresu
Máte-li pocit, že se dlouhodobě nedokážete na nic soustředit a zapomínáte, na vině může být ADHD.

ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)

V ČR touto poruchou trpí cca 5 až 8 % populace, což představuje cca 135 tisíc dětí. U chlapců je ADHD třikrát častější než u dívek. Problémem je, že u dívek nejsou tolik patrné hyperaktivní projevy a ADHD není často odhaleno a dívka je považovaná “pouze” za méně nadanou.

ADHD je porucha pozornosti kombinovaná s hyperaktivitou, léči se pomocí léků a sociálně-tréninkových skupin pod odborným vedením, které vedou ke zklidnění a zhruba u 50 % případů porucha odezní ještě během dětství. ADHD se však může projevit i v dospělosti, respektive je odhalena až v dospělém věku.

Poruchy pozornosti se většinou projevují už v předškolním věku, případně při nástupu do školy. Děti trpícími poruchami pozornosti bývají impulzivní, roztěkané a často mění nálady.

Dělají chyby, zapomínají, ruší při hodinách, odmítají dělat úkoly a neposlouchají učitele.

Na první pohled tyto děti působí agresivně, hrubě, nevychovaně a jsou hodnoceny jako nepolepšitelní “raubíři”. Přitom za to mohou vrozené poruchy koncentrace, se kterými si nedokáží samy poradit.

dětis ADHD, poruchou pozornosti
Děti s ADHD mají problémy s učením i socializací.

ADHD u dospělých 

U dospělých osob s ADHD lze pozorovat tři základní oblasti obtíží, kterými jsou nepozornost, impulzivita a hyperaktivita, přičemž vnější motorický neklid není tak výrazný jako u dětí a je postiženým jedincem vnímán spíše jako trvalý pocit vnitřního napětí a neklidu

V případě poruchy pozornosti je třeba vyhledat odbornou pomoc. Vyšetření na přítomnost ADHD v dospělosti poskytuje klinický psycholog, kterého najdete v každém městě.

Vyšetření na ADHD trvá cca 3 až 4 hodiny. Na poruchy pozornosti se například specializuje psychoterapeutka Mgr. Lada Pourová z poradny Porucha pozornosti nebo institut E-clinic na Praze 3.

Dospělé osoby, které se hůře soustředí najdou dostatek důležitých informací o ADHD na stránkách Nepozornídospělí.cz, které nabízí projekt “Komplexní program pro dospělé s ADHD“ spolufinancovaný Evropskou unií, konkrétně se jedná o Evropský sociální fond – Operační program Zaměstnanost). Realizátorem projektu je výše uvedený institut E-clinic.

SLOVO AUTORKY:

Monika Šaríková

Dnes už se o poruchách pozornosti nejen ví, ale také se o nich hodně píše a hovoří. U dětí se poruchy dají poměrně snadno odhalit a včas zahájit správný přístup.

U dospělých už to tak snadné není, ale neodhalené ADHD jim může velmi komplikovat život. Pokud máte pocit, že je o řeč vás, nestyďte se a vyhledejte odbornou pomoc, která vám může opravdu hodně pomoci.

Těm šťastnějším, kteří pouze hledají něco na “vzpruhu” a udržení pozornosti dlouho do noci, přejeme úspěšné studium a pracovní úspěchy 😉

KLIKNĚTE: DÁLE SE URČITĚ PODÍVEJTE NA DETAILNÍ PŘEDSTAVENÍ ČESKÝCH TOBOLEK MINDFLOW, které pomáhají s učením i s prací, když už se mozek vzdává.

Mindflow

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..