Nehubnete? Příčinou může být pomalý metabolismus

Přijde vám nespravedlivé, že někdo může sníst cokoliv a nepřibere ani deko a vy si dáte kousek čokolády a už vám skáčou kila nahoru? Většinou za to nemohou jen geny, jak je laicky často přisuzováno, ale váš metabolismus. Kdo má správně fungující metabolismus, poradí si se vším, co sní. Je-li však metabolismus zpomalen, hromadí se nechtěné kilogramy v těle a boj s nimi je pak obtížný.

Metabolismus

Co je to metabolismus?

Metabolismus neboli látková výměna je soubor reakcí, které se odehrávají v těle každého z nás, a vedou k tvorbě využitelné energie a látek potřebných pro činnost organismu. Jednoduše řečeno představuje metabolismus příjem a zpracování živin a látkovou a energetickou výměnu v těle.

Bazální metabolismus pro životní funkce

V souvislosti s hubnutím se často setkáte s pojmem bazální metabolismus. Ten představuje hodnotu kalorií, které tělo spotřebuje k zachování činnosti všech základních životních funkcí. Tento výdej energie se bere za předpokladu normální teploty a při úplném tělesném i duševním klidu, nejlépe spánku.

Bazální metabolismus ovlivňuje hubnutí

Bazální metabolismus představuje 55% až 75% celkového energetického výdeje vašeho těla a má tedy rozhodující vliv na vaše hubnutí. Každá aktivita navíc, ať už fyzická, nebo psychická (například nervové vypětí) se pak připočítává k hodnotě bazálního metabolismu.

Jak spočítat bazální metabolismus

Chcete-li si alespoň přibližně spočítat váš bazální metabolismus, lze jej odhadnout na základě několika vzorců. Můžete jej buď spočítat v megajoulech, kdy vaši hmotnost v kilogramech vynásobíte hodnotou 0,1.

Zcela první rovnice pro výpočet bazálního metabolismu v kaloriích pak byla uveřejněna již v roce 1918 a výpočet se liší dle pohlaví. Vzorec pro výpočet je označován jako BMR, tedy zkratka anglického basal metabolic rate.

Výpočet bazálního metabolismu u žen

BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × věk v letech) kcal/den

Výpočet bazálního metabolismu u mužů

BMR = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) − (6,755 × věk v letech) kcal/den

Výpočty bazálního metabolismu jsou však velmi orientační. Chcete-li znát přesnou hodnotu, musíte si jej nechat změřit na odborném pracovišti, kdy je bazální metabolismus měřen za velmi přísných podmínek. Měří se v klidovém stavu, kdy je ale zároveň osoba bdělá, v teplotně neutrálním prostředí a zcela na lačno, aby nepracovala zažívací soustava.

Bazální metabolismus musí být totiž určen pouze fungováním životně důležitých orgánů, kterými jsou srdce, mozek, plíce, játra, ledviny, pohlavní orgány, nervový systém, svaly a kůže.

Pomalý metabolismus = špatné hubnutí

I když se budete snažit zhubnout sebevíc, máte-li zpomalený metabolismus, můžete dělat cokoliv a stejně se vám nebude dařit. Abyste začali hubnout, musí váš metabolismus fungovat správně.

Proč je metabolismus zpomalen?

Rychlost bazálního metabolismu sice řídí hormon štítné žlázy, ale je ovlivněna i řadou dalších faktorů. Velmi negativní dopad na něj mají nejrůznější diety, hladovky, špatná a nevyvážená strava. Čím více se budete snažit zhubnout pomocí drastických diet, tím více metabolismus otupíte a zpomalíte.

Rychlost metabolismu je ovlivněna také množstvím svalové hmoty a fyzickou aktivitou. Máte-li totiž svalnaté tělo, potřebuje i v klidu ke svému fungování více energie, než tuková tkáň, a tak je bazální metabolismus vyšší. S rychlostí metabolismu souvisí i poruchy štítné žlázy či genetické dispozice a vliv má také věk. Bohužel platí, že s vyšším věkem se bazální metabolismus zpomaluje, takže od určitého věku můžete mít větší problémy s hubnutím než dosavad.

Zrychlení metabolismu? Jezte

Většina lidí má stále ukotveno jako bernou minci to, že pokud chtějí zhubnout, nesmí jíst. To je ale naprostý nesmysl, který naopak vede ke zpomalení metabolismu a následnému jo-jo efektu. Chcete-li zhubnout, musíte naopak vašemu tělu dopřát pravidelnou a vyváženou stravu v průběhu celého dne. Vaše tělo nesmí začít hladovět, jen pravidelná strava dokáže udržet metabolismus v chodu, a proto byste měli jíst v intervalu dvou až tří hodin.

Snídejte

Mnoho lidí říká, že snídani nepotřebuje. Bez ní ale nenastartujete vaše tělo tak, jak byste měli. Navíc, pokud vynecháte snídani a s chutí se pustíte až do oběda, zpomalíte váš metabolismus až o polovinu. Důležité pak je, aby snídaně byla nutričně bohatá.

Vypěstujte si svaly

Cvičení pro zrychlení metabolismu

Na zpomalený metabolismus vám nikdo nepředepíše žádný lék kromě dostatečného pohybu a pravidelné stravy. Svaly zrychlí váš metabolismus, jelikož váží více než tuk a spotřebují tak více energie. Pro nastartování účinného spalování byste pak měli cvičit alespoň třikrát týdně po dobu 40 minut v aerobním pásmu.

TIP ke čtení: Článek “7 pohybových aktivit, při kterých zaručeně zhubnete”

Přijímejte bílkoviny

Při sestavování vašeho jídelníčku byste do něj měli zařadit potraviny bohaté na bílkoviny. Ty totiž tělo zpracovává pomaleji než sacharidy a tuky, navíc bílkoviny pomáhají uchovávat svalovou hmotu, která je sama o sobě nejlepším spalovačem. Ideální jsou pak živočišné bílkoviny, které obsahují komplexní zastoupení aminokyselin (například vaječný bílek nebo kuřecí maso).

Zrychlete metabolismus vodou

Skvělým prostředkem ke zrychlení metabolismu je pak voda, a to zevnitř i zvenku vašeho těla. Pro nastartování metabolismu je dobré dát si studenou sprchu. Tělo se pak potřebuje zahřát, a tak spotřebuje mnohem více energie. Sklenicí vody byste měli začít každý váš den a stejně tak si sklenku vody dopřejte i před každým jídlem. Nejen, že pak sníte méně, ale vaše tělo bude díky vodě i lépe trávit.

Zvolte správné potraviny

Ke zrychlení vašeho metabolismu vám dopomůže i celá řada potravin. Do zásoby si tak můžete nakoupit například ovesné vločky, libové maso, jablka, mandle, zázvor, chilli papričky, grapefruit, burákové máslo, řecký jogurt, hořkou čokoládu nebo zelený čaj.

Jídlo pro zrychlení metabolismu

Rada na závěr

Máte-li problém s hubnutím, měli byste se na váš metabolismus důkladně zaměřit a pomoci mu správně ho nastartovat. Kromě výše uvedených rad a tipů nezapomínejte také na dostatek spánku a odpočinku, do vašeho jídelníčku zařaďte dostatek ovoce a zeleniny a vynechejte alkohol.

Choďte na dlouhé procházky svižnou chůzí, jezděte na kole nebo si najděte jinou pohybovou aktivitu, která vás bude bavit, a věnujte se jí alespoň třikrát týdně. Jen dostatek pohybu, pravidelná strava a dostatek odpočinku pomohou zrychlit váš metabolismus a vy tak konečně vydáte na úspěšnou cestu za vaší vysněnou hmotností.

Nehubnete? Příčinou může být pomalý metabolismus
2.6 (52.31%) 13 hlasov

2 komentáře

  1. Marki 17.7.2016
  2. Ilona Maralíková 26.12.2016

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *