Pití piva při hubnutí: jak to doopravdy je?

Kdyby se vás někdo zeptal, co je pro vaši zemi typické, jistě by vás mimo jiných charakteristických věcí pro naši krajinu napadl i tento velmi populární nápoj. Ano, řeč bude o pivu, které má odjakživa své místo v téměř každé české domácnosti. Na dobré pivo se k nám mnohdy sjížději lidé z celého světa a my jsme si tohoto národního bohatství samozřejmě vědomi. Pivo je totiž nejenom osvěžující alkoholický nápoj, ale může se pochlubit i jinými, našemu zdraví prospěšnými vlastnostmi.

Bezlepkové pivo

 

Počítání piv se vyplácí – zejména při hubnutí

Pivo je také jedním z nejlevnějších nápojů, které si v naší zemi můžeme dopřát, proto je jeho spotřeba v České republice opravdu značná. O to více bychom si měli uvědomit, že i u piva bychom měli vždy zůstat pouze v přiměřené míře a že nadměrná konzumace tohoto nápoje na nás může zanechat i negativní dopady.

Zvláště, pokud si chceme udržet ideální tělesnou hmotnost a vyhnout se nadbytečnému příjmu energie. Právě na energii je totiž pivo velmi bohaté a jeho pití bychom si měli při hubnutí raději dvakrát rozmyslet. Pokud si ale budeme pití piva správně korigovat, může být našim dobrým společníkem i při snaze o ztrátu nadbytečných kilogramů a dokonce si díky němu můžeme zlepšit i celkové zdraví. Jak se to s pitím piva tedy doopravdy má?

 

Pivo jako elixír zdraví

Někteří sportovci připodobňují pivo dokonce k iontovému nápoji a věřte, že se až tak nemýlí. Pivo je tekutina, která je kromě vody bohatá i na mnoho živin, což jistě někdy slyšel každý, kdo pivu pravidelně holduje. Pivo je soustavou několika sloučenin, mezi hlavními makromolekulami bychom neměli opomenout bílkoviny, nukleové kyseliny, sacharidy i lipidy. Chemická struktura piva se samozřejmě liší dle odrůdy a zpracování, ale ve výsledku můžeme jednotlivá piva vzít jako sourodou skupinu.

Kromě makroživin obsahuje pivo i mnoho vitamínů, minerálních a stopových látek, které jsou v optimálním množství pro naše tělo skutečným přínosem. Pokud jste na redukční dietě a váš každodenní jídelníček jste museli ochudit o některé potraviny, tak jistě oceníte přísun důležitých látek z jiných zdrojů. Jak již bylo řečeno, pivo je dosti kalorická záležitost. Jeho energetická hodnota se odvíjí od množství alkoholu v něm obsaženém.

Pro představu – litr 10% piva obsahuje něco kolem 1500kJ/l a stejné množství 12% piva okolo 1800kJ. Pokud tedy jdete s přáteli na pivo několikrát týdně a nikdy nezůstanete jen u jednoho kousku, dalo by se říci, že si v tyto dny si po energetické stránce dopřáváte jedno denní jídlo navíc.

 

Jedno a dost

Za vysokou energetickou hodnotu piva může hlavně alkohol, kterého je však v tomto zlatavém moku paradoxně celkem pomálu. Problém piva při redukčních režimech je spíše v množství, v jakém si pivo dopřáváme. V naší zemi je totiž naprosto běžné, že si člověk dá k jídlu minimálně jeden půllitr tohoto nápoje, a to ať už je večer či odpoledne. Je však pravda, že pokud zůstaneme doopravdy jen u jednoho, nemusí to být velký problém ani tehdy, pokud se snažíme o redukci hmotnosti.

Láhve od piva

Nezapomínejme ale, že energii přijatou z piva musíme rovněž započítat do celkového denního příjmu energie. Výhodou piva je fakt, že kromě obsahu alkoholu obsahuje i vysoké procento vody (kolem 92%), což je zejména při hubnutí velmi žádoucí. Pivo tak s klidem můžeme započítat i do pitného režimu, což například u kávy a jiných močopudných nápojů udělat nemůžeme.

Na pitný režim bychom měli dbát nejenom v redukčních režimech, ale zejména v nadcházejícím létě bychom si příjem tekutin měli hlídat naproto všichni. Zabráníme tak dehydrataci organismu, která se může podepsat na našem celkovém fyzickém i psychickém stavu.

 

Pivem proti infarktu?

Pokud patříte mezi ty, kteří pivu zkrátka nikdy neodolají, nezoufejte. V malém množství není pití piva nežádoucí ani pro dietáře, navíc se díky nízkému obsahu alkoholu můžete těšit jeho účinkům na naše zdraví. Mnoho vědeckých studií již prokázalo příznivý vliv malého množství alkoholu na naše srdce a cévy.

Mezi zkoumanými lidmi byli ti, kteří alkoholu holdovali přespříliš, dále ti, kteří nepili vůbec a v poslední řadě byli lidé, kteří si denně dopřávali sklenici vína, piva nebo malý panák. Z těchto pokusů se zjistilo, že lidé, kteří pili denně minimální množství alkoholických nápojů, trpěli daleko méně na kardiovaskulární onemocnění a cévní příhody než ti, kteří pili až příliš nebo ti, kteří abstinovali.

Vzhledem k vysoké úmrtnosti na výše zmiňované srdeční a cévní choroby je to velmi příjemný ukazatel, proto bychom se neměli bát, si jednou za čas skleničku alkoholu dopřát. Rozlišujte však přiměřenou míru a pro příště opravdu zůstaňte pouze u jedné skleničky. Bude to mít nejenom ochranný efekt na vaše srdce, ale navíc se vyhnete skrytým kaloriím, které na nás v alkoholických nápojích neodvratně číhají.Pivo

 

Pivem proti rakovině?

Možná vás to překvapí, ale i pivo obsahuje antioxidační látky, které nám pomáhají bojovat proti volným radikálům v našem těle. Jsou to zejména polyfenoly a fenolické kyseliny ze sladu a chmele, které mají za následek antikarcinogenní, antimutagenní a antioxidační schopnosti piva. Tyto látky nám rovněž pomáhají udržovat optimální krevní tlak a krevní cukr a mohou být účinnými pomocníky v boji s arteriosklerózou, která je příčinou mnohých nebezpečných srdečních příhod.

Pivo dále obsahuje fytoestrogeny, které se v našich zeměpisných šířkách v potravě příliš nevyskytují a kterým jsou někdy rovněž přisuzovány protirakovinotvorné účinky. Některé odborné práce uvádějí, že fytoestrogeny ve výživě snižují riziko karcinomu dělohy, prsu či tlustého střeva, což jsou jedny z nejčastějších případů rakoviny u nás. Díky pravidelnému (ale střídménu!) pití piva tak můžeme předcházet mnohým civilizačním onemocněním, se kterými se dnes setkáváme čím dál častěji.

 

Nutričně hodnotná tekutina

Při dietě bychom také neměli zapomenout na dostatečný přísun vitamínů, minerálních látek a stopových prvků, které v pivu také můžeme najít. Jedná se především o vitamíny skupiny B, které jsou důležité pro metabolické a nervové pochody v našem těle.

Z minerálů a stopových prvků stojí kromě hořčíku, draslíku, fosforu a jiných za zmínku i křemík, který se v pivu vyskytuje v dobře využitelné formě a jemuž se připisují preventivní účinky proti arterioskleróze a osteoartritidě. Má totiž klíčovou roli v metabolismu pojivových tkání, zejména se podílí na syntéze kolagenu a elastinu.Pivo ve tmě

Jelikož pivo není jen prázdným zdrojem energie jako jiné alkoholické nápoje, je jeho zařazení vhodné i v době redukce hmotnosti. Jak již bylo řečeno na začátku, pokud si budete hlídat svoji míru a tento lahodný mok budete popíjet pouze v minimálním množsvtví, nemusíte se ho bát ani při dietě. Kalorickou hodnotu piva jen nezapomeňte zohlednit ve svém celkovém příjmu energie a nemusíte se bát, že chození „na jedno“ s kamarády do budoucna odzvonilo. Pouze se tentokrát vezměte za slovo a dopřejte si opravdu jen to jedno.

Při vysedávání u piva se také vyhněte veškerým pochutinám, které se obvykle k pivu podávají, protože právě tyto „zákusky“ jsou nejčastějším důvodem přibírání na váze. Alkohol obsažený v pivě způsobuje hypoglykémii a tím zvyšuje chuť k jídlu, proto pokud se rozhodnete zajít si do hospody, smiřte se s tím, že budete muset posilovat svoji vůli – držením svých chutí na uzdě. Raději se tak vždy před večerním posezením s přáteli pořádně a zdravě najezte, pocit sytosti vás od okolních lákadel zajisté pomůže ochránit. Pokud jste si právě oddychli, že i pivo a dieta k sobě jdou, připijme si na zdraví!

Pití piva při hubnutí: jak to doopravdy je?
4.7 (94.55%) 11 hlasov

3 komentáře

    • Sandra 13.7.2017
  1. Joachym 14.3.2018

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.