Projezte se ke spokojenosti – jaké jídlo vás zaručeně učiní šťastnější?

Buďte šťastni s jídlemVěděli jste, že existuje svět, ve kterém si můžeme politiku nastolit sami a určovat v něm každičký jeho krok? Ten svět se nachází v našem nitru, jde o  jakýsi paralelní svět, kde máme moc řídit i samotné počasí, celý rok může být klidně zalitý sluncem, budeme-li chtít a stejně tak může být zataženo a deštivo, budeme-li si to přát. Tuto naši planetu přirozeně ovlivňují podněty z planety Země, ale je především na nás, jak hrubé síto zvolíme, jak přísná bude cenzura. Mohu-li radit, ať je co nejpřísnější, nastolte si totalitní režim, musíte mít totiž kontrolu nad všemi pochody, co se uvnitř vás odehrávají, demokracie je pro váš vlastní svět naprosto nevhodná. 

Představte si, že jste stát, jehož hranice neplní zrovna takovou funkci, jaká je od nich očekávána, nedokážete, nebo ještě hůře nechcete, například zabránit proliferaci zbraní hromadného ničení. Jak bude tento stát zanedlouho vypadat? Zřejmě pro život moc bezpečný nebude, viďte? Patrně vládě této země nejde o zajištění kvalitního života pro své obyvatelstvo, neboť priority vidí v něčem jiném, v něčem okamžitém, co nakonec ale způsobí destrukci jeho samého.

 Stát – to je každý z nás, hranice jsou naše ústa, nos či pokožka a jen správný vládce, což je náš mozek, vyvíjí přísnou kontrolu nad vším, co do úst vložíme, co vdechujeme a co si nanášíme na pokožku. Zbraněmi hromadného ničení může být cokoli, ale nás jako druh ohrožuje především strava, kterou konzumujeme, přičemž nad ní mnohdy až tak nepřemýšlíme a stres, který sabotuje veškerou naši snahu být zdraví. A ony okamžité priority? To je ta chuť, ten okamžitý pocit ukojení svých mlsných choutek.

Jídlo je nezbytnou součástí našeho každodenního bytí, nicméně, o všem, co strčíme do pusy, bychom měli přemýšlet z rozmyslem. Zahodit byste měli především zažité stravovací návyky, jako například vždy, když máte hlad, vzít za vděk chlebem něčím namazaným. Ano, zvyk je železná košile, přičemž zhubnout a naučit se jinak stravovat, se může zdát být stejně obtížné, jako naučit leváka psát pravou rukou. Zvláště pak, když své odhodlání něco se sebou dělat, vezmete za špatný konec.

Jídlem se dá leccos vyřešit, a to nemám nyní na mysli zažehnání hladu či nezřízených chutí.

Stres, to je téměř civilizační choroba mnoha z nás, a není to nic jiného, než právě jídlo, v němž mnozí spatřují lék všech duševních bolístek. Co když však chcete zhubnout, ale stresové situace máte téměř na denním pořádku?

Jestliže chcete zhubnout, nesmíte se stresovat a ihned zapomeňte na hladovění, to je totiž přímá cesta do pekla. Jistě, bez omezení příjmu kalorií se neobejdete, ale musíte jíst především Nesmíte se stresovatchytře a zdravě. Tělo totiž velmi špatně snáší hladovění a s tím související dlouhé přestávky mezi jídly. Když se trápíte hlady, dostáváte tím tělo do stresové situace a to začne vylučovat kortizol (hormon, který zvyšuje celkovou pohotovost organismu při zátěžových situacích) a spustí vylučování glukózy, která zvýší hladinu cukru v krvi, díky čemuž pocítíte příval energie, která vám umožní překonat nastalou stresovou situaci. Vzhledem k tomu, že je v dnešní době hladina kortizolu stále zvýšená, tělo má pocit, že si musí udělat rezervu, z níž bude moci v budoucnosti čerpat energii, to pak vede k ukládání tuku v břišních partiích.

Když ve vašem těle začne kortizol úřadovat, vaše schopnost stravovat se rozumně je tatam, máte hroznou chuť na výrazná, vysoko-sacharidová jídla, přičemž na nízko-sacharidová jídla ani nepomyslíte, jednoduše máte pocit, že by vás neuspokojila. To je ale chyba, neboť cesta vede přes nízko-glykemickou vysoko-sacharidovou stravu.

Chce to jen trochu zapřemýšlet nad spojitostmi, proč tomu všemu tak je a nesahat hned po tom, co se vám namane. Před tím, než nějaké nevhodné jídlo strčíte do úst, odpovězte si na otázku, co vám to sousto dá, jestli nezaplatíte víc, než získáte. Namísto sušenek, které se zdravě pouze tváří, dávejte přednost rostlinné stravě, která je přímo nabitá antioxidanty – listová zelenina, ořechy, kakaové boby, nezapomínejte ani na omega-3 mastné kyseliny, které jsou hojně zastoupeny například ve lněném semínku. Dostatečné množství živin – kalcium, hořčík, sodík, chrom, vitamíny B, C, zinek, selen, měď a mangan – vám zajistí, že vás sacharidy nedostanou na lopatky.

 

Podívejte se hrozbě do tváře

Vězte, že je lepší o svém nepříteli vědět co možná nejvíce, jak a odkud útočí, kde se schovává a jak se chová.

Bílá mouka

Bílá mouka a produkty z ní nejsou nic jiného, než vysoko-sacharidová bomba, která vašemu tělu dá jen velmi málo dobrého a příliš mnoho špatného na to, aby vám, po logickém zvážení, stálo za to o konzumaci těchto potravin vůbec uvažovat. Produkty z bílé mouky nejen, že jsou původcovi vašeho tvarohovitého a povislého břicha, ale například u schizofrenických pacientů způsobuje silné deprese, sluchové halucinace či přeludy. S pšenicí nejsou žádné žerty, více se o ní dozvíte v tomto článku.

Cukr

Cukr je téměř všudypřítomný a především pak v levných, průmyslově zpracovaných potravinách (chléb, cereálie, těstoviny, snaky, limonády, mléčné nápoje, uzeniny, sýry, sterilizovaná zelenina apod.), které se vyskytují ve všech zemích, jenž přijaly západní styl stravování. Konzumace cukru je za posledních 50 let na vzestupu, o čemž svědčí až jeho trojnásobná spotřeba, přičemž mnohdy jej konzumujete v řadě potravinách naprosto nevědomky! Cukr přítomný v potravě vás nutí jíst ještě více cukru, stáváte se tak na něm závislými. Ano, to je pravda, že cukr dodává energii, ale pouze na velmi krátkou dobu. Vezměte si takovou čokoládovou tyčinku s vrstveným karamelem a zalitým čokoládou – dodá vám energie přibližně na 20 minut, poté vám klesne hladina cukru v krvi a dostaví se cukerná “kocovina”, která vám pokazí náladu a nakonec vás zbaví energie. Cukr je ve skutečnosti tím důvodem, proč se cítíte chronicky unavení! Krom zřetelné závislosti a únavy je přílišná konzumace cukru zodpovědná za vznik srdečních chorob a některých druhů rakovin. Cukr se ve vašem těle chová jako alkohol – zvýší se vám po něm krevní tlak, změní se fungování hormonů a intoxikací vám poničí játra. Ne nadarmo bijí američtí vědci na poplach a doporučují na cukr uvalit daňové zatížení, stejně tak jako tomu je u alkoholu a tabáku. Hlavní problém však spočívá v tom, že cukr je tak dobrý, levný a velmi dobře se prodává.

Aspartam

Již dle svého názvu má s potravinou jen pramálo společné, viďte? A přece jej najdete ve složení více než 6000 výrobků! Ve zkratce jde o syntetické sladidlo skládající se z aminokyseliny fenylalanin, kyseliny aspartamové a metylakoholu. Co tento sladký jed dokáže? Aspartam blokuje tvorbu neurotransmiteru serotoninu a připisuje se mu až 92 negativních vedlejších účinků na lidské zdraví. Namátkou lze zmínit úzkost, agrese, nespavost, fobie, podrážděnost, těžké deprese, ospalost, zmatenost, závratě, migrény, epileptické záchvaty, zhoršené vidění (rozmazávání, světelné záblesky apod.), vypoulené oči a 79 dalších prokázaných projevů. A i přes to všechno je aspartam oficiálně považován za bezpečný. Jeho použití je povoleno jak v EU, Kanadě, tak i USA.

Hydrogenovaný  tuk

Hydrogenovaný (ztužený) tuk, třebaže rostlinný, není pro vaše zdraví nejvhodnější, a přesto se hojně přidává například do křehkého pečiva, čokolád, oplatek, zmrzlin či zákusků. Zkrátka, všechno, co obsahuje hydrogenovaný tuk a transmastné kyseliny, může být původcem depresí. Vyhněte se tak fasfoodům, ať už vás “vůně” smažených kuřecích křídel či hranolků jakkoli vábivě přitahuje.

Potraviny s vysokým obsahem sodíku

Třebaže mohou být vhodné pro vaši siluetu, úsměv vám na tváři nevykouzlí. Nadměrné množství sodíku v potravinách narušuje váš neurologický systém a přispívá k depresivním stavům a únavě. Příliš mnoho soli zadržuje vodu v těle a způsobuje nadýmání, což je samo o sobě značně depresivní.

Být šťastníJaké jídlo vás zaručeně učiní šťastnější?

  • Luštěniny: Hrášek či fazole jsou obrovským zdrojem hořčíku, což je minerál, který vašemu tělu dodává energii. Hořčík je mimo jiné zapojen do více než 300 biochemických reakcí ve vašem organismu. V důsledku nedostatku hořčíku vaše energie rychleji vyhasne. Neopomíjejte ani dostatečný přísun hořčíku, holdujete-li sportu, neboť pocením jej nemálo ztrácíte.
  • Špenát: Pokud nejste zrovna fanoušky masa, špenát je pro vás nejlepším zdrojem železa a dodá kyslík vašim buňkám. Abyste zlepšili absorpci železa, konzumujte špenát s potravinami bohatými na vitamín C.
  • Quinoa: Vyzkoušejte ji namísto rýže či chleba! Quinoa vám krevní cukr rozhodně nerozkolísá. Jde totiž o komplexní sacharid, který vám dodá stabilní energii. Je jednou z mála rostlinných potravin, které obsahují všech devět esenciálních aminokyselin, jenž si vaše tělo neumí vytvořit samo.
  • Banány: Díky vysoké hladině tryptofanu, jenž se v těle přemění v serotonin, budete velmi účinně předcházet depresím. Pravidelná konzumace banánů vás navíc ochrání před cukrovkou druhého typu, pomůže vám v boji s nadváhou a posílí nervový systém.
  • Avokádo: Obsahuje vitamíny E, C, A, vitamíny skupiny B, minerální látky vápník, měď, železo, magnesium, mangan, fosfor a zinek; kyselinu olejovou, linolovou a palmitovou a mnoho vlákniny. Neobsahuje cholesterol, ale zato omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Konzumací avokáda bojujete proti únavě, stárnutí a nervovým onemocněním, zbavujete organismus toxinů a celkově jím zregenerujete organismus.
  • Vlašské ořechy: Jsou jedním z nejbohatších zdrojů serotoninu, neboli hormonu štěstí, který navozuje pocit klidu a štěstí.
  • Losos: Losos obsahuje vysoké množství omega-3 mastných kyselin, přičemž nejvíce získáte z EPA (kyselina eikosapentaneová) a DHA (kyselina dokosahexaenová), které se nejvíce nacházejí v lososech. Najdete ji však i v dalších tučných rybách.
  • Bobulové ovoce: Ne jen tak pro nic za nic jsou označovány za superovoce. Díky vysokému množství antioxidantů dokáží zahnat stres, civilizační choroby a prodlouží vám mládí!
  • Vejce: Vaječný žloutek obsahuje vysoké množství cholinu (vitamín B8), který se podílí na obnovování buněčných membrán a zajišťuje zdravý a plně fungující nervový systém.
  • Škeble: Obsahují vysoké zastoupení vitamínu B12, který je nezbytný pro normální funkci mozku. Pokud nejsou škeble či slávky zrovna vaším šálkem kávy, dejte si místo toho lososa, tuňáka, humra nebo hovězí maso.
  • Kakaové boby: Bohaté na vitamín C a minerály, jako je hořčík, železo, chrom, mangan, zinek, měď. Obsahují obrovské množství antioxidantů a omega-6 mastných kyselin. Kakaové boby obsahují látky anandamid a serotonin, díky nimž se cítíte šťastni. Pomohou vám tak zdolat deprese či maniodepresivní psychózy.
Projezte se ke spokojenosti – jaké jídlo vás zaručeně učiní šťastnější?
4.8 (95%) 4 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.