Poruchy příjmu potravy 2. DÍL – TIPY jak jíst a TESTY poruch

Ve včerejším 1. díle o poruchách příjmu potravy jste se mohli dozvědět, jaké poruchy příjmu potravy Čechy nejčastěji trápí, a kam až mohou vést, pokud se neléčí. Dnes vám poradím, jak správným stravovacím návykům naučit vaše děti, a co dělat, když babička nebo dědeček necítí hlad ani žízeň. Zjistíte také, jak se poruchám příjmu potravy ladně vyhnout a do štíhlosti se projíst.

Připravila jsem pro vás také 4 krátké testy, které vám poruchu potravy u vás či vašich blízkých pomůžou včas odhalit.

poruchy příjmu potravy

 

Co dělat, když dítě odmítá jídlo?

Dětství a adolescence jsou kritickým obdobím vývoje a nedostatečná výživa může mít mnohem vážnější dopady než v jiném životním období.

Desetileté sledování adolescentů jasně prokázalo, že špatné jídelní návyky a diety často zapříčiňují nárůst obezity v dalších letech.

 

10 rad, jak děti naučit správně jíst

1.)  Pokud stále kojíte a dítě mateřské mléko neodmítá, nemusíte mít v případě odmítání jiné stravy žádné obavy.

2.)  Při nemoci je normální, že děti stejně jako dospělí nemají chuť jíst. Nenuťte je a zkuste jim navrhnout třeba ovocné smoothie.

3.)  Důležitý je klidný, laskavý a nerozmazlující přístup výchovy.

4.) Potřeba množství jídla záleží na období růstu i velikosti dítěte oproti vrstevníkům.

5.)  Některé druhy potravin děti odmítají, protože mají možnost hlad zahnat sladkostmi nebo jinými oblíbenějšími druhy. Vybíravosti můžete předejít když do dětského jídelníčku jemně zavedete pravidla.

6.)  Rodiče by měli jít příkladem – jezte zdravěji, dostatek čerstvé zeleniny i ovoce.

7.)  Dítěti podávejte jídlo častěji a menší porce, nenuťte jej sníst vždy vše.

8.)  Mezi jednotlivými jídly by měla být pauza.

9.)  Dbejte na vyváženost, pestrost i dobrou polykatelnost a stravitelnost.

10.) Když problémy s nestandardním stravováním přetrvávají, poraďte se s obvodním lékařem.

 

Rodiče mají někdy strach, že když dítě nebude pořádně jíst, tak neporoste a bude nemocné. S výjimkou období adolescence jsou však tyto obavy zcela bezpředmětné. V našich podmínkách žádné zdravé dítě hlady neumře. Když bude mít hlad, tak si řekne. Větší problém vzniká z toho, že se kolem jídla vytváří zvláštní atmosféra, která může dítě dovést k tomu, že jídlo nevědomky využívá jako nástroj vydírání dospělých.ubezpečuje dětský psycholog Václav Mertin na prozeny.cz

 

Poruchy příjmů potravy se nevyhýbají ani seniorům

Senioři mívají různé poruchy příjmu potravy často kvůli nemocem nebo lékům. Nechutenství u starších lidí může být způsobeno i tím, že starší tělo hůř signalizuje, když má hlad.

 

U téměř osmdesáti procent seniorů dochází ke snížení chuťového a čichového vnímání, což vede ke snížení chuti k jídlu. Nižší chuť k jídlu bývá způsobena také konzumací léků. Svou roli hrají často nemoci dásní, problémy s chrupem nebo chrup umělý. Zároveň stárnou vnitřní orgány a tím se zhoršuje vstřebávání živin ze stravy a snižuje je jejich využití. Neznamená to, že trpí hladem. Ale jejich strava nemá dostatečnou energetickou hodnotu a neobsahuje optimální množství jednotlivých živin.popisuje pro i60.cz Tamara Starnovská, vrchní nutriční terapeutka Thomayerovy fakultní nemocnice v Praze

 

12 tipů jak se naučit pravidelně jíst, i když nepociťujete hlad nebo žízeň

1.)  Ideální je jíst 5 – 6 menších porcí v průběhu celého dne, minimálně však 3

2.)  Nevynechávat žádné jídlo

3.)  Prohřeškem je odbývat se a na potravinách zbytečně šetřit

4.) Zásadní je dodávat tělu kvalitní potraviny s obsahem všech důležitých živin, minerálů a vitamínů

5.)  Střídat druhy potravin, výrobce i způsob úpravy

6.)  Pokud to jde, jíst bychom měli u stolu – ne u televize nebo v posteli

7.)  Pozornost  bychom měli věnovat estetice jídla i stolování

8.) Každé 2 hodiny vypít sklenici vody nebo neslazeného čaje, denně alespoň 1,5 litru

9.)  Zaměřit se na pokrmy se snadnější přípravou

10.) Zkusit pro úpravu čerstvého ovoce a zeleniny používat mixér či odšťavňovač

11.) Zvýšit fyzickou aktivitu

12.) Pokusit se jídlo povýšit na požitek, nikoli jen nutnost

 

Nechutenství je běžné i v těhotenství

Rozbouřená hladina hormonů často způsobuje nechutenství v prvních třech měsících těhotenství. Výrazně se proměňují také chutě.

Pomoct může kousek zmrzliny, chlazený sladký kompot nebo hořká čokoláda.

 

Nechutenství je v těhotenství opravdu běžné (na začátku i kdykoliv později). Důležité je, že se nakonec opravdu najíte a přijímáte tak důležité živiny nezbytné pro vývoj dítěte. Určitý přírůstek na váze je žádoucí, ale nemusíte stále jen přibírat. Pokud by stagnace hmotnosti trvala déle, poraďte se s lékařem. Na podporu chuti k jídlu: vitamíny skup.B (B-komplex 3xd), pokud nemáte problémy s hladinou cukru – Glukopur v denní dávce 100g do 500ml nápoje (čaj, voda, mléko, kakao), event. cucat bonbóny z hroznového cukru.radí na porodnice.cz PharmDr. Jana Řežábková

 

Prevence poruch příjmu potravy

Každý jsme jistě nesčetněkrát slyšeli, že pro správné fungování lidského těla je zásadní dopřát mu pravidelnou, zdravou, čerstvou, pestrou, sezónní a lokální výživu.

To je zároveň také prevencí poruchám příjmu potravy i klíčem pro zdravé hubnutí.

  • Lidské tělo má rádo pravidelnost a stereotypy. Je zvyklé dostávat po určitém časovém úseku další dávku „pohonu“ a dokáže poté lépe hospodařit s energií.
  • Když jsou mezery mezi jídly příliš dlouhé, tělo se dříve unaví. Je v šoku a začne si ukládat tuky, aby mu příště opět nechyběly.
  • Pokud tělo nefunguje a nestravuje se správně, nelze ani zdravě hubnout.

 

Nespojujte příjem potravy s emocemi – ani s negativními, ani s pozitivními. Neuvažujte stylem “teď je mi špatně, tak si vylepším náladu jídlem” nebo “teď je mi dobře, tak si dám něco dobrého, aby mi bylo ještě líp”. Prostě jen plňte jídelní plán, který si sestavíte buď sami, nebo s pomocí odborníka. Jezte předem vybrané potraviny ve stanoveném množství v určitý pravidelný denní čas. Možná to není příliš “cool”, ale funguje to jak v prevenci přejídání a obezity, tak při nedostatečném příjmu potravy.zdůrazňuje říká PhDr. Šárka Slabá, Ph. D. ze 3. interní kliniky 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, která je zároveň psycholožkou projektu VZP Žij zdravě, pro mojezdravi.cz

 

DESATERO správného stravování nejen při hubnutí

1.)  Poslouchat své tělo

2.)  Netrápit se hladem

3.)  Jíst pravidelně s 1,5 až 4 hodinovými přestávkami

4.)  Poslední jídlo 2 hodiny před usnutím

5.)  Žádné nesmyslné diety

6.)  Pít dostatek vody

7.)  Pestrý a vyvážený jídelníček

8.)  Vyhnout se nadmíře smaženého, cukru a soli

9.)  Hubnout pomalu, ideální jsou 2 kila měsíčně

10.) Nestydět se a poradit se s odborníkem

 

Test poruch příjmu potravy může pomoci nemoc včas odhalit

Pokud jste v textu rozpoznali chování vás nebo vašich blízkých, zpozorněte. Pravdivě si zkuste odpovědět na následující otázky. Pokud v dotaznících alespoň jednou odpovíte ANO, doporučujeme zvážit konzultaci s lékařem.

Máte li však silnější podezření, situaci není dobré podceňovat. V tomto případě odbornou pomoc vyhledejte co nejrychleji, ať už na následující otázky odpovíte jakkoliv.

 

Poruchy příjmu potravy se mnohdy vyskytují v jedné rodině až v několika generacích. Tyto rodiny mají často strach ze stigmatizace, trpí pocitem viny. Také proto nemocní svou chorobu často tají a s léčbou mnohdy začnou pozdě. I v tomto důsledku se zvyšuje počet chronicky nemocných pacientů, ale také úmrtnost.vysvětluje prof. MUDr. Hana Papežová, CSc., vedoucí lékařka Centra pro léčbu poruch příjmu potravy Psychiatrické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. LF UK pro ordinace.cz

 

Snížená chuť k jídlu může signalizovat také řadu různých onemocnění nebo být vedlejším příznakem užívání některých léků. Při déletrvajících potížích je zásadní bezpodmínečně se obrátit na lékaře.

 

TEST: Máte podezření, že trpíte poruchou příjmu potravy?

  • Vážíte se více než dvakrát týdně?
  • Máte pocit, že na jídlo myslíte téměř každou chvíli a tyto myšlenky zásadně ovlivňují váš život?
  • Zajídáte smutek nebo špatnou náladu?
  • Ztrácíte při jídle kontrolu nad spořádaným množstvím?
  • Míváte po jídle výčitky svědomí?
  • Jste opravdu nespokojení se svojí postavou?
  • Bojíte se, že přiberete?
  • Pohled na člověka s nadváhou je vám vyloženě nepříjemný?
  • Cítíte se stále unavení?
  • Máte potřebu být ve všem perfektní?
  • Míváte často depresivní nálady?
  • Jste na sebe přespříliš přísní?
  • Máte se rádi jen málo nebo vůbec?
  • Cítíte se nadřazení jiným lidem, kteří se stravují méně zdravě?

 

TEST: Myslím, že je nemocný někdo z mého okolí

  • Je příliš hubený, ale popírá to?
  • Zhubl nebo přibral během poslední doby opravdu výrazně?
  • Viděli jste ho někdy jíst něco nezdravého a dlouze pak své chování omlouval?
  • Dává hodně najevo svou touhu být štíhlejší?
  • Má k jídlu negativní vztah?
  • Je jeho jediným koníčkem posilování?
  • Mluví pouze o zdravé výživě?
  • Způsobuje mu jeho tělesná váha problémy v běžném životě?
  • Přejídá se často po večeři?

 

TEST: Dítě nechce jíst

  • Chce se mu po jídle zvracet?
  • Mívá špatné nálady a zle se soustředí?
  • Přestalo najednou jíst dříve oblíbené potraviny?
  • Máte podezření, že přebralo nevhodné vzorce stravování, které nemůžete ovlivnit (například od spolužáků)?
  • Nadměrně se zabývá svým vzhledem a postavou?
  • Je výrazně hubenější než jeho vrstevníci?
  • Tvrdí o sobě, že je tlusté, i když to není pravda?
  • „Nimrá“ se v každém jídle?

 

TEST: Když nechce jíst senior

  • Přestal mít najednou chuť jíst?
  • Snaží se šetřit, je jeho strava nedostatečné energetické hodnoty a má nízký obsah živit?
  • Stravuje se jednotvárně?
  • Výrazně zhubl nebo přibral?
  • Odmítá i neobvyklou specialitu, na které si dříve vždy pochutnal?
  • Jí málo a jen jednu, dvakrát denně?
  • Je dehydratovaný?

 

Poruchy příjmu potravy – často kladené dotazy

Jaké jsou příčiny pro vznik poruchy příjmu potravy?

Obecně lze říci, že vliv mají sociální a kulturní faktory, nepříznivé životní události, chronické obtíže, nedostatečné sociální a rozhodovací dovednosti i biologické a genetické faktory. Roli zajisté hraje i stres v rodině, ve škole nebo třeba zaměstnání.

Jak a kde se poruchy potravy léčí?

Prvním krokem k úspěšnému uzdravení je konzultace s odborníkem, tedy s lékařem nebo psychologem – ať už onemocnění trápí vás nebo jste si příznaků všimli u někoho blízkého třeba z rodiny nebo kolektivu. Porucha příjmu potravy není zlozvyk ani rozmar. V krajním případě je třeba léčbu zajistit i proti vůli nemocného.

 

Na svépomoc při léčbě mentální anorexie moc nespoléhejte. Mnoho mladých pacientek o mentální anorexii ví a nepřipouští si ji u sebe. Mají však dokonale nastudováno, jak na to. Dokážou zmást rodiče tím, že přiznávají, že jedí málo. Nepřiznají, že nejedí kvůli postavě, ale svádějí to na nechuť, nevolnost a podobně naoko třeba něco zkonzumují, aby nemusely poslouchat rodičovské výtky, a jídlo potom tajně vyzvracejí.upozorňuje doktor Leoš Středa pro Hradecký deník.cz

 

Vždy záleží na závažnosti a druhu nemoci. Někomu stačí několikrát navštívit psychologa, jiný musí být neprodleně hospitalizován.

Poradit vám můžou ve speciálně zaměřených poradnách nebo centrech. Obrátit se můžete například na Centrum Anabell nebo Centra pro diagnostiku a léčbu poruch příjmu potravy na Psychiatrické klinice 1. LF UK a VFN v Praze.

Podle statistik bylo u nás například v roce 2016 nejvíce pacientů léčeno v Praze. O něco méně pak v kraji Libereckém, Královehradeckém a Jihomoravském.

Kde se můžu o poruchách příjmu potravy dozvědět víc?

Protože poruchy příjmu potravy trápí spoustu lidí, věnuje se jim i mnoho výzkumů, kurzů, autorů knih i filmů.

Mezi uznávané autory publikací patří například Hana Papežová (Spektrum poruch příjmu potravy), Michal Novák (Společnost, kultura a poruchy příjmu potravy) nebo František David Krch (Poruchy příjmu potravy).

DÁLE ČTĚTE: Nechutenství může způsobit i alergie na jídlo. Podívejte se na seznam častých potravinových alergenů.

Poruchy příjmu potravy 2. DÍL – TIPY jak jíst a TESTY poruch
5 (100%) 5 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.