5 alternativ bílého cukru – slaďte zdravěji!

Téměř v žádné domácností nesmí chybět bílý cukr k oslazení ranní kávy či čaje a zejména k vaření a pečení sladkých dobrot. V jeho prospěch hraje snadná dostupnost a nízká cena. Horší je to s negativním vlivem bílého cukru na lidské zdraví. Jednoduché sacharidy organismus ke své existenci sice potřebuje, ne však v takovém množství, v jakém si jej lidé s chutí dopřávají.

To však neznamená, že okamžitě začneme panikařit (jak bývá poslední dobou zvykem – viz. panika kolem palmového oleje), a cukr z jídelníčku úplně vyškrtneme. Proč si život jednou za čas neosladit? Říká se přece, že zakázané ovoce chutná nejvíce a málokdo je schopen sladké ze svého života vyloučit na vždy. Navíc k mání nemáme pouze bílý cukr a jeho prázdné kalorie, ale také mnohem zdravější alternativy. 

Představit si život bez sladkostí? Není třeba. Stačí bílý cukr nahradit zdravějšími alternativami

Je nadbytek cukru škodlivý pro tělo? 

Pokud bychom bílý cukr konzumovali v rozumné míře, asi bychom neřešili jeho škodlivost na lidské zdraví. Bohužel tomu tak není a většina lidí přijímá více cukrů, než je zdrávo. Cukr je proto jednou z hlavních příčin nadváhy a obezity a s ní souvisejících zdravotních problémů.

Proto se bílému cukru přezdívá bílý jed nebo bílý zabiják. Vyrábí se z cukrové třtiny, která sama o sobě nezdravá není. Problém tkví v chemickém procesu výroby, který výsledný produkt zbaví všech prospěšných látek, melasy a vlákniny a vybělí jej. Zbude pouze hodně prázdných kalorií.

Jaké nemoci hrozí při nadměrném příjmu jednoduchých cukrů?

  • nadváha a obezita
  • cukrovka (diabetes 2. typu)
  • špatné zdraví a vyšší kazivost zubů
  • nemoci kardiovaskulárního systému
  • zhoršená paměť a soustředění
  • náladovost, neklid, úzkost, deprese
  • kožní problémy
  • oslabený imunitní systém
  • nedostatek energie
  • špatná funkce jater

Shrnuto a podrženo – bílý cukr našemu zdraví nijak neprospívá a lidské tělo jej nepotřebuje. Potřebné jednoduché cukry získává z přirozeně “sladkých” potravin, jako je ovoce, některé druhy sladké zeleniny, cereálie, pečivo, ovocné šťávy apod.

Jelikož ale máme rádi sladké, rádi si ten šálek ranní kávy osladíme a ostatní sladkosti jsou také fajn, nebudeme v tomto článku řešit jeho striktní zákaz, ale zdravé náhražky.

cukrové kostky

Jedna kostka cukru obsahuje obsahuje pouze cukr. Žádné vitamíny ani minerály v cukru nehledejte

VÍTE, KOLIK KOSTEK CUKRU OBSAHUJE KOBLIHA NEBO SMETANOVÁ ZMRZLINA? Velmi zajímavé je zjistit, kolik kostek cukru obsahují oblíbená jídla. Například jedna obyčejná kobliha obsahuje 6 kostek cukru, čokoládová tyčinka o váze 125 g zhruba 14 kostek a smetanová zmrzlina dokonce 18 kostek cukru. Umíte si představit, že byste naráz snědli 18 kostek cukru? Kolik kostek cukru obsahují populární slazené nápoje a nápoje pro děti? Přečtěte si článek Víte, kolik cukru jíte a pijete?

Uměla sladila jsou nezdravé a problém s příjmem cukru nevyřeší

Nemá smysl pochybovat či dokonce diskutovat o prospěšnosti cukru. Cukr není zdravý, cukr je prostě pouze a jen sladký. Hodně lidí se z dietních či zdravotních důvodů rozhodne cukr z jídelníčku definitivně vyloučit a nahradí jej druhým nejjednodušším způsobem – umělými sladidly. Jsou sice o něco dražší, ale stále velmi snadno dostupné. Navíc fungují stejným způsobem. Stačí do kávy vhodit jednu miniaturní tabletku umělého sladidla.

Lidé se domnívají, že uměla sladila jsou zdravou náhražkou bílého cukru. Jenomže tak to vůbec není. Umělá sladidla neobsahují téměř žádné kalorie, jsou však mnohem sladší. Lidé po nich nehubnou, ale naopak přibírají.

Důkazem jsou například Spojené státy, kde spotřeba umělých sladidel rapidně vzrostla a s tím i počet obézních osob. Mezi další negativní účinky patří například zvýšení hladiny inzulínu či narušení střevní mikroflóry.

KLIKNĚTE NA VIDEO: Sladidla. Po kterých se tloustne a která nám ničí zdraví? Fruktózo-glukózový sirup, cukr, nebo ta umělá?” a zjistěte, která sladidla nám prospívají.

coca cola

Dospělými i dětmi oblíbená Coca-cola, ale i další slazené limonády, obsahuje levnou  a bohužel zdraví škodlivou náhradu cukru – glukózo-fruktózový sirup

Přírodní sladidla ano, ale s mírou

Asi nejlepší variantu představují přírodní sladidla. Ani s nimi bychom to ale neměli přehánět. Přírodní sladidla jsou zdravější a obsahují také minerály, vitamíny a další zdraví prospěšné látky. Užívat bychom jich měli opatrně a s mírou. Stále se totiž jedná o sladkosti, které nám ve větším množství neprospívají.

TŘTINOVÝ CUKR

Nejlepší je konzumaci jednoduchých cukrů omezit a konzumovat přirozeně sladké potraviny. Pokud se cukru nedokážeme vyvarovat, nejlepší náhražkou je třtinový cukr. Při výběru si ale dávejte pozor na levné náhražky, které se jako hnědý cukr pouze tváří.

Třtinový cukr obsahuje minerály. Jeho nutriční hodnoty a glykemický index jsou však stejné stejné jako u bílého cukru

MELASA

Oproti bílému cukru obsahuje pouze polovinu kalorií. Výživově je navíc daleko hodnotnější. V melase najdeme bílkoviny, vitamíny B1, B2, B6 a kyselinu pantotenovou, jód, hořčík, fosfor, měď, draslík, fosfor a další užitečné látky. Jedná se o vedlejší produkt při výrobě cukru z cukrové třtiny. Od cukru jí odlišuje také specifická chuť.

TIP NA ZDRAVÉ MLSÁNÍ: Klikněte a připravte si doma domácí nanuky z čerstvého ovoce.

STÉVIE

Jedná se o léčivou bylinku vysokou cca. 50 cm původem z Jižní Ameriky. Využívá se při dezinfekci ústní dutiny, jako prevence proti vzniku zubního kamene a také pomáhá při pálení žáhy a cukrovce. Přírodní sladidlo se z ní vyrábí pomocí horkovodní extrakce, které se prodává v podobě tablet či sirupů. Jedná malá lahvička (cca 125 ml) stojí přibližně 150 Kč.

MED

Medem sladili již naši předkové. Je velmi zdravý. Obsahuje bílkoviny, vitamíny (A, B, C, D, E a K), enzymy, minerály (např. draslík, vápník, hořčík, fosfor, sodík, železo)), glukózu, baktericidní látky a polyfenoly s protizánětlivými účinky.

Med funguje jako přírodní antibiotikum, posiluje imunitní systém a pomáhá při nachlazení. Také zlepšuje trávení, pomáhá při nespavosti, a urychluje léčbu žaludečních vředů či hojení poraněné kůže. Všem pokrmům navíc dodá typickou medovou příchuť. Dejte ale pozor na kvalitu a nakupujte u včelaře, ne v supermarketech. 

med

Med je skvělou prevencí před nachlazením, angínám a zánětům horních dýchacích cest. Navíc je velmi chutný.

SIRUPY Z OVOCE A BYLIN

Jsou také výbornou alternativou bílého cukru. Nejčastěji se používá javorový sirup, sehnat lze ale také datlový, rýžový, ovesný, ječný sirup či sirup z agáve. Například javorový sirup obsahuje mangan, který urychluje regeneraci buněk a podporuje jejich vitalitu.

Kromě palačinek přidejte lžičku do čaje, kávy nebo jím oslaďte oblíbené dezerty. Sladké ovocné sirupy lze vyrobit i ze sušeného ovoce. Stačí je namočit do vody a rozmixovat na hustou kaši.

Nahradit cukr zdravě nebolí tělo ani peněženku

Úprava jídelníčku nemusí nutně znamenat radikální změny. Často stačí změnit přístup a udělat pár drobných změn. Jednou z nich je nahrazení bílého cukr zdravějšími alternativami a úbytek na váze můžete pocítit již během pár dní.

Přírodní sladidla navíc nabízí více než jen alternativní způsob slazení. Na rozdíl od cukru obsahují cenné látky, které prospívají našemu zdraví a jídlům dodají odlišnou a daleko zajímavější chuť. Věřte, že sladký život lze prožít i bez bílého cukru.

VIDEORECEPT: Zdravé lívance s čerstvým ovocem a přelité javorovým sirup. Mňam!

DÁLE ČTĚTE: O zdravých alternativách masa, které pomohou tělo nepřijít o potřebné látky. 

5 alternativ bílého cukru – slaďte zdravěji!
Ohodnoťte článek

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *