Anémie vás vyčerpá a střádat bude celé tělo

Chudokrevnost neboli anémie se zdravého životního stylu a bezpečného hubnutí na první pohled netýká. Nemusí tomu tak být. Příčinou chudokrevnosti totiž může být nedostatek důležitých vitamínů a minerálů. S chudokrevností je proto spojováno správné složení jídelníčku bohatého na všechny důležité látky, zejména pak vitamín B12, kyselinu listovou a železo.

Věděli jste, že v těle každého z nás koluje 5,5 až 6 litrů krve? Jednou z hlavních funkcí této životně důležité tekutiny je přenos kyslíku červenými krvinkami z plic do celého těla. Kyslík se přitom v červených krvinkách “drží” pomocí hemoglobinu, což je červené krevní barvivo. Pokud je červených krvinek či jejich složek málo, vzniká problém jménem chudokrevnost.

červené krvinky

Červené krvinky roznáší kyslík do všech buněk a tkání lidského těla

 

Co přesně je anémie a jaké jsou příčiny?

Chudokrevnost je vlastně onemocnění krve, v tomto případě červených krvinek. Vzniká tehdy, kdy v krvi výrazně poklesne počet červených krvinek a hemoglobinu pod normální hladinu dle pohlaví a věku. Normální hladina hemoglobinů u mužů je 140 – 170 g/l a u žen o něco méně 110 – 160 g/l. Při naměření nižších hodnot hovoříme o anémii.

4 hlavní příčiny chudokrevnosti:

  • nedostatek železa v krvi
  • nedostatek vitamínu B12
  • nedostatek kyseliny listové
  • silné krvácení
  • chronické choroby
  • nádorová onemocnění

TROCHA ČÍSEL O ČERVENÝCH KRVINKÁCH: Červená krvinka je velká cca 7,4 x 2,1 µm a obsahuje přibližně 265 milionů molekul hemoglobinu. Muži mají 5,4 milionů a ženy 4,8 milionů krvinek v krvi.

Podle příčiny dělíme anémii do několika skupin. Každá z nich mívá odlišné příčiny, příznaky i způsob léčby. Hlavní je dělení na makrocytární a mikrocytární anémii.

 

Mikrocytární versus makrocytární anémie

Mikrocytární anémie vzniká při nedostatku železa, které hraje klíčovou roli při tvorbě červeného krevního barviva hemoglobinu, nebo při chronických onemocněních. Nejčastějšími příčinami anémie z nedostatku železa v tomto případě bývají jídelníček chudý na tento minerál, ale také silná menstruace, zvýšená spotřeba železa při těhotenství, snížené vstřebávání železa například v důsledku onemocnění tenkého střeva či po gastrektomii (odstranění žaludku).

Mezi typické příznaky patří červený a vyhlazený jazyk, křehké a lámavé vlasy, nehty konkávního typu a zřasení na zadní stěně hrdla ztěžující polykání. Při léčbě se užívají doplňky stravy obsahují železo, glukonamu železnatého apod. V některých případech je nutné železo podávat injekčně.

U chronických onemocnění se jedná o jeden z jejich projevů. Chudokrevnost doprovází například záněty kloubů, choroby jater a ledvin, zánětlivá onemocnění trávícího traktu či zhoubné nádory. V tomto případě doplňky stravy nestačí, léčba musí být zaměřena na pravou příčinu zdravotních problémů.

Mikrocytární anémii vyvolává nedostatek vitamínu B12, kyseliny listové a autoimunní porucha zvaná perniciózní anémie. V prvních dvou případech se jedná o tzv. megaloblastickou anémii a na vině je především  nevyvážený jídelníček.

Jelikož vitamín B12 obsahuje hlavně maso, ryby, vejce a mléko, mikrocytární anémie často postihuje vegany a vegetariány a obyvatelé chudých zemí. Na vině ale může být také porucha vstřebávání a onemocnění trávicího traktu.

Nedostatek kyseliny listové zase hodně trápí těhotné ženy, které by měly dbát na její zvýšený příjem, jinak může dojít k poškození plodu. Podobně na tom jsou starší lidé, nedonošené dětí a alkoholici. Řešením je užívání vhodných preparátů bohatých právě na kyselinu listovou a samozřejmě konzumace stravy, která tento vitamín skupiny B obsahuje.

CO JE HEMOLYTICKÁ ANÉMIE? Za vznikem anémie může být rychlejší ničení červených krvinek než jejich tvorba. Tento typ anémie může mít dědičný původ, ale může vzniknout i v průběhu života.

odběr krve

Podezření na anémii potvrdí vyšetření krve

 

Jak se anémie projevuje?

Nedostatek červených krvinek a hemoglobinu se neprojeví ihned a ve většině případů má pozvolný nástup. Nemocný tedy nemusí dlouho pociťovat žádné problémy. Příznaky jsou fyzického, tak i psychického rázu.

Nejčastější příznaky anémie:

  • Dlouhodobá únava
  • Nápadná bledost
  • Spavost (letargie)
  • Mdloby
  • Zmatenost (převážně u starších osob)
  • Závratě
  • Opakované infekce
  • Nechutenství
  • Průjem, zácpy
  • Apatie
  • Podrážděnost
  • Lhostejnost

VÍTE, CO JE PIKA A PAGOFAGIE? V obou případech se jedná o zvláštní příznaky anémie. Pika znamená nutkavé pojídání hlíny, papíru či škrobu a pagofagie pojídání ledu.

 

Jak se anémie léčí?

Na základě důkladné anamnézy, klinického a laboratorního vyšetření krve (kompletní krevní obraz) lékař stanoví diagnózu a nejlepší způsob léčby. Lékaře bude zajímat nejen složení vašeho jídelníčku, ale také to, zda nebyly vaše děti nedonošené. U žen je důležitý i běžný průběh menstruace. Anémie totiž může i za silnou a déletrvající menstruaci.

Zajímat se bude zejména o poměr červených krvinek a hemoglobinu. Léčba anémie poté závisí na skutečné příčině. V případě nedostatků minerálů a vitamínů se užívají vhodné doplňky stravy (železo, B12). Vážnější případy vyžadují i transfúzi krve či dokonce kostní dřeně.

Nejčastěji se začne podávat přípravek obsahují železo a to v dostatečném množství. U dospělých se dávka pohybuje kolem 200 až 300 mg denně, u dětí 5 mg na 1 kg tělesné váhy. Železo by se mělo užívat na lačno, cca jednu hodinu před jídlem nebo dvě hodiny po jídle. V některých případech se předpisují injekce vitamínu B12. Po 3 měsících je krevní obraz zkontrolován. Hodnoty by se však měly začít lepšit již po 6 až 8 týdnech.

únava jako projev anémie

Cítíte se často unavení a ospalí? Možná za to může anémie

 

Následky neléčené anémie mohou být velmi vážné. Postupem času dochází k prohlubování anémie, k nedostatečnému zásobení organismu kyslíkem (tzv. hypoxie) a k zatěžování srdečně-cévního systémů. To může vést k hypertrofii srdce, tachykardii, srdečním šelestům až k úplnému srdečnímu selhání. Příznaky naznačující anémii v žádném případě neignorujte a nechte si co nejdříve provést veškerá vyšetření.

 

Chudokrevnost u dětí, těhotných žen a u běžců

Děti, které anémie postihne, mohou mít závažné zdravotní problémy, pokud se nezačne včas léčit. U dětí je chudokrevnost nejčastěji vyvolána nedostatkem železa (sideropenická anémie) a vitamínu B12 (megablastová anémie), dále jako důsledek zánětlivého či nádorového onemocnění bránící tvorbě červených krvinek. Stejně jako u dospělých může chudokrevnost způsobit rovněž větší ztráta krve například po úrazu či při poruchách krevní srážlivosti.

Neléčená anémie u děti má daleko rychlejší průběh a může ohrozit jeho vývoj. Jelikož u dětí není chudokrevnost neobvyklá, je důležité sledovat případné projevy jako bledost, dušnost, únava a nechutenství. Dětský lékař by měl provést vyšetření zahrnující krevní obraz a stanovit další postup.

Další ohroženou skupiny jsou těhotné ženy, které mají vyšší spotřebu železa. U 30 % až 50 % žen po porodu trpí menší či větší anémii a nejhůře jsou na tom ženy s nedostatečnou výživou. Chudokrevnost v těhotenství může vážně ohrozit matku, plod i novorozence. Těhotné ženy by si proto měly všímat stejných příznaků jako u dětí a dbát na zvýšený příjem železa, vitamínu B12 a kyseliny listové.

VÍTE, ŽE VITAMÍN C PODPORUJE VSTŘEBÁVÁNÍ ŽELEZA? Při anémii je důležité užívat také vitamín C, který zlepšuje jeho vstřebatelnost. Opačné účinky mají minerály vápník a hořčík.

citrusy při anémii

Pro vstřebávání železa je velmi důležitý vitamín C

 

Chudokrevnost u sportovců

Pokud pravidelně běháte a běh je jednou za vašich velkých životních lásek, zbystřete pozornost. Třetí skupinou, na kterou se totiž zaměříme, jsou právě běžci, kteří často trpí nedostatkem železa a s ním spojenou anémií. Ta má za následek zhoršení výkonů během tréninků a případně i závodů.

Jak k tomu dochází? Při dopadu chodidla na zem dochází k tzv. biomechanickému stresu, při kterém se rozpadají červené krvinky. Čím déle běháte, tím větší ztráty jsou. Nedostatek železa je proto důležité nahradit vyváženou stravou a ideálně i vhodnými potravinovými doplňky.

VÍTE, CO JE TO NEPRAVÁ SPORTOVNÍ ANÉMIE? Náročné vytrvalostní tréninky mají za následek krátkodobé rozmnožení krevní plazmy. Tvorba červených krvinek a hemoglobinu však zůstává stále stejná a působí tak, že je jich méně.

Tato anémie není riziková, neovlivňuje zdraví ani výkony. Postihuje vytrvalostní sportovce s vyšší aerobní zátěží (běžci, běžkaře na lyžích, triatlonisty, plavce atd.).

anémie u sportovců

Pozor na anémii by se měli dávat tak běžci

 

Stravování při chudokrevnosti – vyvážený jídelníček je nejlepší prevencí

Jak už jsem zmínila několikrát, nejčastější příčinou anémie je nedostatek železa, vitamínu B12 a kyseliny listové. Železo je důležité pro tvorbu krevního barviva hemoglobinu, na který se v krvi váže kyslík. Vitamín B12 a kyselina listova zase podporují tvorbu nových červených krvinek.

Proto bychom měli dbát nejen na příjem dostatečného množství těchto látek ve stravě, ale i na příjem látek, které jejich vstřebávání podporují. Důležitý je zejména vitamín C a B12. Železo je totiž hůře vstřebatelné a do těla z potravy přechází pouze 10 %.

Lépe se také vstřebává železo ze živočišných zdrojů oproti rostlinným. Zcela opačně působí káva, kakao nebo silný čaj, které vstřebání železa snižují až o 70 %!

Potraviny obsahující železo:

  • Červené maso a vnitřnosti – hodně železa obsahují například vepřová játra
  • Mořské plody – ústřice, mušle
  • Vejce – zejména žloutek
  • Luštěniny – nejlepší jsou čočka, hrách, fazole a cizrna
  • Červená řepa – obsahuje železo i vitamín C
  • Ořechy – mandle, pistácie, para ořechy
  • Sušené droždí
  • Ovoce – švestky, jahody, meruňky, jablka, ostružiny, višně, černý rybíz, rozinky, datle, fíky
  • Sója
  • Otruby
  • Mák
  • Pórek
  • Slunečnicová a dýňová semínka
  • Třtinová melasa
  • Zelenina – špenát, petržel, kozlíček polníček

Potraviny obsahující vitamín B12

  • Maso a vnitřnosti – opět játra, dále ledviny a srdce
  • Ryby a mořské plody – ty jsou obzvláště důležité
  • Mléko a mléčné výrobky – sýry, jogurty
  • Vejce

Potraviny obsahující kyselinu listovou:

  • Vnitřnosti – hlavním zdrojem jsou stále játra
  • Droždí
  • Ořechy – pistácie, para, vlašské ořechy
  • Celozrnné obiloviny a klíčky – např. pšeničné klíčky
  • Listová zelenina – hlávkový salát, špenát, ledový salát
  • Další zelenina – růžičková kapusta, brokolice
  • Ovoce – avokádo, banány, pomeranče, mango

VŠE O B-KOMPLEXU: Důležité informace o skupině vitamínů B najdete v našem starším článku B komplex, jeho zdroje a šance zhubnout díky němu.

řepa - zdroj vitamínu C a železa

Jedinečnou potravinou je červená řepa bohatá na železo i vitamín C

 

S chudokrevností si poradí i zelené superpotraviny

Ono se lehko řekne, jezte tohle a jezte tamto, abyste si udrželi pevné zdraví. Mít opravdu pestrý a vyvážený jídelníček není tak snadné. Účinnou pomoc v tomto směru nabízí různé železité doplňky stravy. V případě železa nemusí jít pouze o staré známé vitamínové preparáty.

Jedinečným zdrojem železa a dalších důležitých látek jsou také stále oblíbenější zelené superpotraviny, zejména pak mladý zelený ječmen a chlorella. Zelený ječmen obsahuje 22x více železa než tradičně opěvovány špenát. Mimo něj je bohatým zdrojem kyseliny listové a vitamínu C, které jsou taktéž pro zahnání chudokrevnosti důležité. Ale to už všechno víte.

Další látkou podporující krvetvorbu je zelené barvivo chlorofyl, které má podobnou strukturu jako hemoglobin. Chlorofyl obsahuje zelený ječmen a také zelená řasa chlorella. Ta je v tomto směru téměř nejbohatším zdrojem.

BLENDEA SUPERGREENS zatočí nejen s chudokrevností. V jejím složení najdete hned čtyři zelené superpotraviny. Vedle ječmene a chlorelly obsahuje také mladou pšenici a spirulinu.

blendea supergreens

Blendea SUPERGREENS zlepšuje trávení, posiluje imunitní systém, podporuje detoxikaci organismu a brání únavě

Anémie vás vyčerpá a střádat bude celé tělo
5 (100%) 1 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *