Paleo dieta – návrat ke kořenům?

Jak již sám název napovídá, Paleo dieta (nebo také paleolitická dieta) je dieta, která se inspiruje obdobím paleolitu, tedy nejstarší a nejdelší etapou lidských dějin. V tomto období, které započalo zhruba 2,5 milionu let před naším letopočtem a v němž ještě neexistovalo zemědělství, se lidé živili především lovem a sběrem – a právě tento kočovný způsob života představuje základ Paleo diety. Zastánci tohoto stravovacího režimu jsou totiž přesvědčeni, že lidské trávení není ještě evolučně přizpůsobeno k rozkládání produktů získaných ze zemědělské činnosti a domestikace zvířat.

Paleo dieta

Stop obilovinám, sladkostem a mléku

PaleoLidé, kteří dodržují Paleo dietu, vyřazují nebo omezují ze svého jídelníčku zemědělské produkty jako obiloviny, luštěniny, pečivo, mléko či  sýry. Jídelníček se tak skládá zejména z masa, ryb, zeleniny, ovoce, hub a vajec. První zmínky o Paleo dietě se objevily již v sedmdesátých letech minulého století a nejedná se tedy o žádnou novinku. Teprve v posledních letech se však rychle šíří její popularita, o čemž svědčí také fakt, že v roce 2013 se stala nejvyhledávanějším výrazem pro metody hubnutí na internetu.

Co jsou tedy základní předpoklady, ze kterých Paleo dieta vychází? Mezi hlavní patří přesvědčení, že fyziologie člověka se téměř nezměnila od doby, kdy se naši předci živili lovem a sběrem, a že moderní lidé jsou tedy dobře připraveni na stravovací režim, který Paleo dieta nabízí. Vznik zemědělství a industrializace vede k dostupnosti surovin, na které naše tělo není evolučně připraveno. Stravování podle Paleo diety lze také chápat jako reakci na civilizační choroby a přemíru blahobytu, jež vede lidstvo k obezitě.

Stravu našich předků tvořila především zelenina a libové maso, nenašli bychom v ní mléčné výrobky nebo sladkosti a jen minimum soli či obilovin – a právě tyto suroviny představují základ Paleo jídelníčku.

Co se na stole objeví a co naopak zmizí?

Podstatou jídelníčku, jenž vychází z Paleo diety, je omezení příjmu sacharidů jako hlavního zdroje energie a jejich nahrazení příjmem zdravých tuků. Na stole se tak objeví tuky (v podobě mononenasycených nebo polynenasycených mastných kyselin), jež přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi. Zdravé tuky obsahují například tučné ryby, jako je losos.

Paleo - zdravé tuky (losos)

Na stole by se také mělo objevit více proteinů v podobě masa, mořských plodů a jiných živočišných produktů, které představují základní potraviny pro moderní Paleo dietu. Její zastánci totiž tvrdí, že proteiny představovaly 19-35 % kalorií ve stravě lovců a sběračů.

Co naopak v jídelníčku každého nového vyznavače Paleo diety ubyde, jsou sacharidy. Kdo se rozhodne pro tuto dietu, musí zapomenout na sušenky, těstoviny, džemy nebo slazené nápoje. Tyto potraviny totiž obsahují rafinované sacharidy, tedy cukry a škroby, zbavené během průmyslového zpracování především vlákniny, vitaminů a minerálních látek. Nadměrná konzumace těchto cukrů pak může negativně působit na naše zdraví.

Dieta nahrazuje rafinované sacharidy konzumací neškrobového čerstvého ovoce a zeleniny – ta by měla představovat až 45 % denního přísunu kalorií a být tak hlavním zdrojem přísunu sacharidů.

Sacharidy získáváme v rámci klasické moderní stravy z mléčných výrobků či obilovin, ale ty jsou z paleolitické diety vyloučeny. Každý, kdo se rozhodne dodržovat tuto dietu, se musí připravit, že na jeho talíři budou častěji servírovat například houby, lesní plody nebo třeba ořechy. Stejné je to i v případě rafinovaných olejů, které jsou nahrazovány těmi nerafinovanými, tedy například olivovým olejem extra virgin. Paleo dieta, stejně jako jiné moderní diety, doporučuje také snížení soli v pokrmech. Příjem vlákniny a stopových prvků je zajištěn nikoli přes obilniny, ale rovněž prostřednictvím neškrobového ovoce a zeleniny.

Paleo jídelníček – typy na začátek

Paleo jídelníček se vyhýbá sacharidům, zato je plný bílkovin a tuků, co nejvíce čerstvých a přírodních surovin a samozřejmě zeleniny a ovoce.

K snídani si můžete přichystat vejce na různé způsoby a přidat do nich to, co máte rádi – například žampiony nebo kuřecí prsa. K obědů si udělejte salát z ovoce nebo zeleniny, kterého si můžete připravit více a využít ho i k večeři. Osvědčila se také varianta zeleninové směsi (papriky, okurky, mrkev, špenát, ředkvičky nebo avokádo) s ořechy, plátky jablek či hrušek.

Každý den si k salátu dopřejte libovolné maso, ryby nebo mořské plody. Přidejte citrónovou šťávu a olivový olej a oběd máte hotový. Ukázka Paleo jídelníčku může vypadat například takto:

Varianta I.:
  • Snídaně: míchaná vejce připravena na olivovém oleji
  • Oběd: brokolicová polévka, grilovaný losos se zeleninovým salátem
  • Svačina: okurkový salát nebo sezónní ovoce
  • Večeře: pečený králík na rozmarýnu s houbovým přelivem
Varianta II.:
  • Snídaně: ovocný salát (mix jahod, borůvek a liči) s oříšky a semínky
  • Svačina: mrkev nebo jablko
  • Oběd: mrkvová polévka, grilovaný krůtí steak a zeleninový salát
  • Svačina: hrst ořechů
  • Večeře: špenátová omeleta s kuřecími kousky
Varianta III.:
  • Snídaně: ovocný salát s borůvkami a medem
  • Svačina: salát se ztraceným vejcem
  • Oběd: brokolicová polévka, pečený candát s mrkví
  • Svačina: zeleninová směs s cuketou a oreganem
  • Večeře: krůtí nudličky se žampiony

Crossfit a Paleo dieta

Paleo dieta bývá také často spojována s lidmi, kteří se zabývají kondičním programem zvaným CrossFit, tedy speciálním kruhovým tréninkem se stanovišti, na nichž se posilují různé partie těla vlastní vahou. Tréninky, jež jsou založeny na funkčním silovém cvičení (vzpírání či cvičení s medicinbaly), vedou ve spojení s Paleo dietou podle jejích vyznavačů k rozvoji hlavních fyzických atributů – zejména síly, kardiovaskulární vytrvalosti, celkové výdrže, pružnosti a pohybové koordinace.

Crossfit

Jídelníček lidí věnujících se této sportovní disciplíně by měl být ideálně rozdělen podle základních živin přibližně takto: proteiny 30 %, sacharidy 40 % a tuky 30 %, čemuž víceméně odpovídá podstata Paleo diety. Stravování vyznavačů  Crossfitu se tedy inspiruje Paleo dietou, což je častým důvodem, proč bývají tyto oblasti spojovány. Nutné je ovšem dodat, že mnozí sportovci navíc Paleo dietu kombinují s velkou fyzickou zátěží, které lovci a sběrači čelili i ve své době.

Rizika Paleo stravování

Dieta PaleoJako každá dieta i ta Paleo má řadu odpůrců. Mnozí jí vytýkají, že se jedná jen o módní záležitost. To prověří čas, který ukáže zda Peleo dietu nahradí novější třeba zajímavější diety. Větší kritika, se kterou se musí tento stravovací režim potýkat, je ale výtka odborníků, že pojetí člověka, který se ještě neadaptoval na moderní způsob života, je postaven na špatné logice. Člověk se totiž na změny v potravinách adaptuje již během několika generací a netrvá mu to tedy celá tisíciletí, na čemž stojí hlavní předpoklad této diety. Existují totiž výzkumy, které potvrzují, že u populací, jež chovaly dobytek, se vyvinula tolerance k mléčným produktům. Výrazným argumentem také je, že člověk doby kamenné se dožíval jen velmi nízkého věku na to, aby se u něj projevily všechny nemoci, kterými trpí lidé v dnešní době.

Odborníci dále Paleo dietě vytýkají vždy trochu problematické vyloučení mléčných výrobků a omezení přísunu sacharidů. Sacharidy, obiloviny a luštěniny, jsou pro naše tělo důležitým zdrojem energie i vitamínů a hodnotných bílkovin. Jejich vynechání – ignorace všech příloh, na které jsme doposud byli zvyklí – nejen že může být pro někoho obtížné, ale také může způsobit únavu z důvodu nedostatku energie.

Rovněž je důležité si uvědomit, že získaná energie z Paleo stravy pochází především z tuků, proto je potřeba mít dostatek pohybu. Nadměrná konzumace masa zvyšuje hladinu cholesterolu a také zvyšuje riziko cukrovky.

Jak je patrné, Paleo Dieta je stále živé téma a jak tomu u populárních věcí bývá, doprovází je tábory odpůrců a přívrženců. Nicméně to, zda se již rozhodnete tuto dietu a potažmo životní styl dodržovat nebo jen obhajovat nebo zda se přikloníte na stranu zarytých odpůrců, je jen na vás. My jen doufáme, že vám tento článek dopomůže k lepšímu rozhodnutí.

 

Paleo dieta – návrat ke kořenům?
3.3 (66.67%) 9 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *