Vitamíny pro seniory – zdravý a dlouhý život

Výživová doporučení jsou v zásadě stejná pro všechny věkové skupiny bez ohledu na pohlaví. Zdravý jídelníček by měl především pestrý a vyvážený, ať už je nám 5, 30 nebo 60 let. Každý člověk je samozřejmě jiný a zejména vyšší věk doprovází zdravotní potíže, které mohou ovlivňovat jak dosavadní životní styl, tak i způsob stravování.

Určitá životní období vyžadují zvýšenou (nikoliv přehnanou) péči s ohledem na stávající zdravotní stav. Jedná se například o těhotné a kojící ženy, miminka a malé a děti a také seniory. Nejlépe jsou na tom samozřejmě senioři, kteří o své zdraví pečovali a udržovali se v dobré kondici po celý život. Ti ostatní mají co dohánět.

aktivní senioři

Zdravá výživa s dostatkem vitamínů a pohyb jsou důležité v každém věku

 

Zdravý v mládí, zdravý i ve stáří – správný životní styl se projeví zejména v pozdním věku

Také v pozdním věku je důležitý vyvážený poměř živin, správný pitný režim a příjem dostatečného množství vitamínů. O to se nejlépe postará jídelníček složený z čerstvých a kvalitních surovin. Každý den by se měli senioři dopřávat ovoce, zeleninu, mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny, občas maso, živočišné výrobky a ryby.

Pozor by si naopak měli dávat na příjem nevhodných tuků, které obsahují nasycené mastné kyseliny a zvyšují hladinu cholesterolu. To se týká zejména uzenin, tučných sýrů a mléčných výrobků. Věcí, které seniorům často chutnají nejvíce a málokdo se jich dokáže ve stáří vzdát.

Nevhodná jsou veškerá smažená jídla a pokrmy bohaté na jednoduché cukry, tedy sladkosti, slazené nápoje apod. Bez ohledu na věk je doporučeno pít méně kávy, alkoholu a nekouřit.

TIP NA ČLÁNEK: Jaké potíže trápí seniory a lze to ovlivnit? Přečtěte si článek prostě nazvaný Senioři.

vitamíny pro seniory

Vitamíny, nejlépe přírodního původu, potřebujeme v každém věku, ve stáří ještě více

Se kterými problémy se senioři potýkají nejčastěji?

Bavíme-li se konkrétně o výživě seniorů, nejčastěji se potýkají s podvýživou a dehydratací. Podvýživa ve smyslu nedostatečného příjmu vitamínů a minerálu hodně souvisí se změnami v dutině ústní, poruchami trávení a metabolismu vůbec a samozřejmě i zhoršeným psychickým stavem.

2 nejčastější problémy ve výživě důchodů:

  • Dehydratace
  • Podvýživa

Negativní vliv má také omezená hybnost, která komplikuje už samotné nakupování potravin a přípravu jídel. Nejhůře na tom bývají senioři žijící sami. Nevidí důvod, proč si vařit a tak se odbývají rychlými jídly, které neobsahují potřebné živiny. Mnozí dokonce stravu odmítají úplně.

Na celkové zdraví má také vliv užívání většího množství léků. Následkem všeho senioři hubnou, trpí špatným fyzickým stavem a oslabeným imunitním systémem.

Nedostatek živin není jediný problém. Senioři také velmi často zanedbávají pitný režim, protože prostě nemají žízeň. Někteří za den vypijí pouze kávu a sklenku vody.

Dlouhodobý příjem menšího množství tekutin zvyšuje riziko tvorby kamenů v ledvinách a močových cestách, selhání ledvin a zhoršené funkce mozku (zmatenost, závratě, cévní mozkové příhody atd.). Senioři by proto měli dbát na příjem tekutin a denně vypít alespoň 2 litry čisté vody a jiných vhodných tekutin.

Co vše má vliv na způsob stravování seniorů?

  • Změny v ústní dutině
  • Snížená chuť k jídlu – seniorům se snižuje množství chuťových pohárků
  • Slabší čich
  • Poruchy trávení (metabolismu)
  • Horší psychický stav – osamocený způsob života
  • Zdravotní problémy, omezená hybnost – senioři nakupují podle toho, kam dojdou, a kolik toho unesou
  • Nedostatek peněz na nákup kvalitních potravin a doplňků
  • Užívání léků, nevhodná kombinace léků

pitný režim seniorů

Dostatek tekutin je pro správné fungování organismu ve vyšším věku zcela zásadní

Jakých chyb se senioři dopouští nejčastěji? Nejčastěji se sestáváme se skutečností, že si senioři neuvědomují důležitost dostatečného příjmů vitaminů a minerálů, a projevy jejich nedostatku považují často za přirozené projevy stáří. Někteří senioři užívají doplňky stravy nesprávně např. nedodržují rozestup od jiných léků nebo si neuvědomují vzájemné interakce a kontraindikace např. vitaminové přípravky s obsahem ginkga kombinují s lékem Warfarin na ředění krve apod. “

pro Slimming.cz PharmDr. Matej Hronec, MBA

Vitamíny pro seniory – kupte je svým rodičům, pokud máte pocit, že je potřebují

Přípravek Walmark Spektrum Vitalita obsahuje všechny důležité vitamíny a stopové prvky, které podporují aktivní život po padesátce. Jedno balení 90 tablet stojí kolem 400 Kč. Denně je doporučena jedna tableta, takže balení vydrží 3 měsíce.

walmark spektrum vitalita 50+

Zdravý jídelníček pro seniory

S přibývajícím věkem dochází k menším či větším fyziologickým změnám a je doporučeno množství vitamínů lehce navyšovat. Vliv má samozřejmě dosavadní životní styl (strava, nadváha, kouření, stres, alkohol atd.).

Organismus staršího člověka zpravidla vyžaduje zvýšený přísun zejména vitamínů B, C, D a E a důležité jsou minerály – vápník, železo a zinek. Naopak méně potřebují vitamínu A.

3 etapy stáří:

  • Mladé stáří – 60 – 75 let
  • Zralé stáří – 76 – 89 let
  • Dlouhověkost – 90 let a více

To však neznamená, že se ve starším věku začneme “dopovat” právě těmito doporučenými vitamíny. Doplňování vitamínů má své zásady a dávkování je silně individuální. O užívání vitamínových doplňků je vhodné poradit se odborníkem, který zná váš aktuální zdravotní stav.

Změny provázející stárnutí jsou intenzivní zejména od 80 let více. Senioři zaznamenávají rychlejší úbytek svalové hmoty, potíže s polykáním a kousáním, degenerace chuťových a čichových buněk a hůře fungující trávící trakt. Je logické, že senioři toho pak sní méně. I malá porce by však měla obsahovat velké množství živin.

POZOR NA ZVÝŠENOU HLADINU HOMOCYSTEINU: Homocystein je jedovatá aminokyselina, která je přirozenou součástí buněk. Společně s věkem začíná hladina homocysteinu stoupat a může vážně ohrozit zdraví. Optimální hladina je 10 μmol/l a méně, u seniorů může být naměřeno až dvojnásobné množství a více.

Pro udržení správné hladiny jsou zásadní tři vitamíny – vitamín B6 (pyridoxin), vitamín B9 (kyselina listová) a vitamín B12 (kobalamin). Senioři by si měli nechávat pravidelně měřit hladinu homocysteinu a v případě nutnosti užívat vhodné vitamínové doplňky.

špenát - zdroj kyseliny listové

Velmi často senioři trpí nedostatkem vitamínu B9 a B12. Listová zelenina je skvělým zdrojem kyseliny listové (vitamín B9)

8 stěžejních rad, jak si udržet dobrou kondici a zdraví i v pozdním věku

1 – Každý den vypijte alespoň 1,5-2 litry vody – teče v každé domácnosti

Voda je důležitá pro správnou činnost mozku, kvalitní trávení i krevní oběh. Ideální je čistá voda, voda ochucená citrónem, okurkou či plátkem zázvoru, bylinné čaje (např. meduňka, kopřiva, apod.).

2 – Jezte kvalitní bílkoviny – příliš levné potraviny je neobsahují

Dostatek bílkovin chrání svalovou hmotu, která se u seniorů ztrácí velmi rychle, a posiluje imunitní systém. Důležité je kombinovat vhodné živočišné a rostlinné zdroje. Ze živočišných produktů je to bílé drůbeží maso, ryby a kvalitní mléčné výrobky obsahující mléčné bakterie.

Z rostlinných zdrojů jsou ideální různé druhy luštěnin, tofu, sójové mléko, ořechy a semena. Ty se hůře kousají, a proto je dobré je namlet nebo rozmixovat na kaše, pomazánky atd.

3 – Nevyhýbejte se ovoci a zelenině – omezte pečivo a uzeniny

Ovoce a zelenina obsahuje velké množství vitamínů, antioxidantů, minerálů a vlákniny. Senioři se ji často vyhýbají, protože mají problém je rozkousat. Řešením je tepelně upravená zelenina, která je měkká a pro seniory i mnohem lépe stravitelná.

Různé druhy lze podusit jako přílohu nebo přidat do polévek. Také ovoce lze tepelně či jinak upravit a uvařit si kompot, pyré či vitamínovou bombu – smoothie.

4 – Volte zdravé tuky – není těžké je najít

Zdravé tuky mají vliv na funkci srdce, cévního a nervového systému. Také mají protirakovinové účinky a preventivně působí proti artritidě. Nejlepší volbou jsou vysoce kvalitní rostlinné oleje, semena, ořechy, ryby apod.

5 – Přednost dávejte složitým cukrům – nemusíte vše nutně doslazovat

Nevhodný je bílý cukr a produkty z bílé mouky, které okyselují organismus a způsobují řídnutí kostí, snížení hladiny vitamínů a minerálů. Nejvhodnější zdroji komplexních sacharidů jsou celozrnné výrobky, obiloviny (pohanka, oves, jáhly, quinoa, kuskus, bulgur) a rýže.

6 – Nezapomínejte na vlákninu – opět zelenina a luštěniny

Vláknina je nezbytná pro správně fungující trávící systém. Pohrát si lze se zeleninou i luštěninami. To vše lze snadno připravit do podoby chutné polévky, kaší a pomazánek. Taková výživná polévka se zeleninou a luštěninami se postará o dostatek vlákniny a dalších důležitých látek včetně vitamínů.

7 – Pozor si dávejte na dostatek vápníku – kosti bez něj křehnou

Mléčné výrobky jsou sice bohaté na vápník, ale pro starší lidí jsou hůře stravitelné. Vhodnější je například listová zelenina, sezamové semínka, tofu, ořechy, celozrnné obilniny a luštěniny. Už 3 lžičky sezamových nebo chia semínek představují denní doporučenou dávku.

8 – Do jídelníčku zařaďte potravinové doplňky vhodné pro seniory – několik tipů najdete níže

Pro seniory bývá těžké mít každý den jídla, která jim zajistí všechny potřebné živiny. V kombinaci s vhodnými vitamínovými doplňky to však lze relativně snadno. Nejdůležitější jsou v jejich případě vitamíny skupiny B, vitamíny C, D a E.

tofu - zdroj bílkovin

Vynikajícím zdrojem kvalitních bílkovin je tofu. Pro seniory je navíc lehce stravitelné a není ani drahé.

 

Nejdůležitější vitamíny pro seniory

U seniorů nelze obecně říci, které vitamíny jim chybí, a které by tedy měli užívat. Jak už jsme uvedli výše, rozhodující je zdravotní stav. Úplně nejlepší je nechat si udělat příslušné lékařské vyšetření (hlavně krevní testy), které ukáže, jak na tom senior je. Na základě výsledků odborník seniorovi doporučí nejlepší vitamínové doplňky. Námi doporučené vitamíny tedy berte jako všeobecnou informaci.

Které vitamíny seniorům chybí nejčastěji? U seniorů se nejčastěji setkáváme s nedostatkem vitaminů D (riziko osteoporózy), ale taky vitaminu C a vitaminů B skupiny (snížená obranyschopnost, nervovo-svalové potíže, zvýšená únava apod.). Doporučujeme komplexní preparáty s obsahem základních vitaminů, ale i minerálů (vápník, hořčík, železo, zinek apod.). Velmi užitečné jsou přípravky, které navíc obsahují rostlinné extrakty např. ginkgo (zlepšuje prokrvení a má pozitivní vliv na paměť) nebo ženšen (zvyšuje vitalitu organizmu). Osobně preferuji opět přípravky od farmaceutických firem jako např. Pharmaton Geriavit apod.”

pro Slimming.cz PharmDr. Matej Hronec, MBA

Nedostatek vitamínů bývá u seniorů způsobený nejen nedostatečnou výživou, ale také horším vstřebáváním. Pokud bychom měli zmínit konkrétní vitamíny, nejčastěji senioři trpí nedostatkem vitamínu C, E, beta-karotenu, kyseliny listové a vitamínu B12.

NEZAPOMEŇTE, že pro správné vstřebávání tuků je potřebná i kapka tuku. Se zeleninou, ale i s vitamínovým doplňkem je proto vhodné sníst i lžíci rostlinného oleje. 

VITAMÍN B9 (KYSELINA LISTOVÁ) a B12

Kyselina listová je jedním z nejdůležitějších vitamínů vůbec. Podílí se na řadě důležitých metabolických dějů. S vitamínem B12 působí synergicky. Ideální jsou přírodní zdroje, teprvo poté doplňky. Nedostatek vitamínu B12 se projevuje neurologickými příznaky, poruchami paměti, depresemi, svěděním a brněním.

Pro seniory nad 50 let je  určený multivitamínový doplněk GS Extra Strong Multivitamin, který obsahuje speciálně připravený komplex vitamínů právě pro starší osoby. Cca za 350 Kč lze koupit balení na 3 měsíce (celkem 120 tablet).

gs extra strong

 

VITAMÍN C

Nejznámější vitamín vůbec je zároveň silný antioxidant, který posiluje imunitní systém, chrání buňky před volným radikály a snižuje míru únavy a vyčerpání. Céčko je také důležité pro správné vstřebávání železa.

VITAMÍN D

Senioři mají menší množství enzymů, které jsou nutné pro tvorbu vitamínu D ze slunce. Proto by měli senioři trávit více času venku “na slunku”, dbát na správnou výživu a případně užívat doplňky obsahující vitamín D.

Vitamín D obsahuje například doplněk Vigantolvit D3, který je určený i pro osoby starší 50 let. Denně se užívá jedna tableta. Za balení s 60 tabletami (dávka na 2 měsíce) zaplatíte necelých 200 Kč.

vigantolvit d3

Speciálně pro ženy nad 50 let je určený multivitamín Jamieson Multi Complete pro ženy 50+, který obsahuje například vitamín A, C, D, beta-karoten, vitamíny skupiny B a další důležité látky. Balení s 90 tabletami stojí přibližně 430 Kč a vydrží 3 měsíce.

jamieson multi complete pro ženy 50+

 

I stáří může být krásné a dlouhé, ale myslete to již v mládí

Způsob, jakým se po celý život staráte o své zdraví, se nejvíce projeví ve starším věku. Člověk, který žije zdravě, má rád pohyb na čerstvém vzduchu a dbá na zdravý jídelníček, se bude v pozdním věku daleko méně potýkat se zdravotními problémy. Myslete na to, dokud jste mladí a zdraví. Vitamíny jsou totiž potřebné v každém věku.

DÁLE ČTĚTE: Vitamíny potřebujeme pro sílu a imunitu už odmalička. Které vitamíny jsou nejdůležitější pro děti? 

Vitamíny pro seniory – zdravý a dlouhý život
5 (100%) 1 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *