Chia semínka – účinky, užívání a podpora hubnutí

koktejly chia shake

 

Nejrůznější semena a semínka se oprávněně stávají významnou součástí zdravého a vyváženého jídelníčku. Na první pohled drobná a nenápadná semena jsou doslova nabitá cennými živinami a mají řadu pozitivních účinků na lidské zdraví po fyzické i psychické stránce.

Detailně se podíváme na hit posledních let, chia semínka, plody jihoamerické rostliny Šalvěje hispánské (Salvia hispanica).

chia semínka a hubnutí

 

Mají superpotraviny, mezi které jasně patří i chia semínka, zázračné účinky?

Poslední dobou se trh se zdravou výživou hemží potravinami označenými nálepkou superpotravina. Jedná se o potraviny, kterým se díky vysokému obsahu důležitých živin a dalších zdraví prospěšných látek přisuzují výjimečné účinky na zdravé tělo a mysl.

Je třeba si uvědomit, že se nejedná o zázračné potraviny, které vyřeší všechny existující lidské zdravotní i psychické problémy.

Chia semena a další superpotraviny mají mimořádnou schopnost zpestřit a obohatit zdravý jídelníček. Konkrétně chia semínka se vyznačují výjimečnými nutričními hodnotami, obsahují velké množství vitamínů, minerálů, antioxidantů a nenasycených mastných kyselin, díky čemuž podporují nejen pevné zdraví, ale také mysl a za určitých okolnosti napomáhají i shodit nadbytečná kila.

 

Co jsou chia semínka?

Chia semínka (čtěte “čia”) jsou semena rostliny Salvia hispanika, která roste pouze na území střední a jižní Ameriky, zejména v Mexiku. Nikoho asi příliš nepřekvapí, že chia semínka byla důležitou součástí jídelníčku dávných amerických národů Mayů, Inků a Aztéků, kteří je užívali především jako cenný zdroj energie. Slovo chia je majského původu a znamená síla.

Šalvěj hispánská je planá rostlina s bílými či fialovými kvítky, která dorůstá do výšky zhruba jednoho metru. Je příbuzná s mátou peprnou, má ráda teplo, ale zvládá i mrazy.

Ke svému růstu vyžaduje určitou nadmořskou výšku, proto je pěstování Šalvěje hispánské mimo její přirozené oblasti náročné, ne-li nemožné. Chia semínka jsou bílá nebo černá a svým vzhledem a některými vlastnostmi připomínají známé lněné semínko.

Chia semínka posvětila dokonce i Evropská unie. EU v roce 2009 schválila jako potravinu tzv. nového typu. Od této doby bylo možné přidávat 5 % mletých chia semínek do pekařských výrobků.

Později evropské úřady schválily prodej celých semínek s doporučením denní dávky na 15 gramů. Ještě později byl seznam rozšířený o výrobky, do nichž je možné přidávat až 10 % chia semínek.

TIP NA CHUTNOU SNÍDANI SE SEMÍNKY, která navíc podpořuje hubnutí – omelety, koktejly, pudinky a polévky Chia Shake.

chia shake dieta

 

 

Složení a nutriční hodnoty chia semínek

Chia semínka jsou výborným zdrojem energie. Obsahují spousty zdravých látek od vitamínů, přes stopové prvky až po zdravé tuky a kvalitní bílkoviny. Chia semínka patří mezi potraviny s obzvláště vysokou nutriční hodnotou.

 

Nejdůležitější látky, které chia semínka obsahují:

Zde vidíte, jak může být tak malé semínko výživné. Chia jsou levná a doporučenou denní dávku 15 g pohodlně užijete ve třech polévkových lžících.

Semínka přidávejte do smoothies, do jogurtů, kaší anebo si objednejte tyto chuťovky předpřipravené v podobě výrobků Chia Shake.

  • zdravé tuky – omega 3 a 6 kyseliny – 7x více než losos
  • kvalitní proteiny
  • vitamín A, B1, B2, B3, B9 a B12, C a E
  • hořčík – 15x více než v brokolici
  • draslík – 2x více než banány
  • železo – 3x více než špenát
  • vápník – 5x více než v mléku
  • sodík
  • selen – 3x více než lněné semínko
  • fosfor
  • zinek
  • mangan
  • vláknina – 2x než v obilných vločkách

Chia Shake Dietní koktejl jahoda+malina

 

Chia semínka – nutriční hodnoty ve 100 g suchých semen:

Energie 1995 kJ (475 kcal)
Tuky 26 g
Vláknina 24 g
Sacharidy 36 g
Bílkoviny 13 g
Vápník 640 mg
Fosfor 990 mg
Draslík 150 mg
Omega 3-mastné kyseliny 17 900 mg
Sodík 21 mg
Zinek 3,9 mg
Mangan 2,5 mg
Vitamin B1 0,4 mg
Vitamin B2 0,03 mg
Vitamin B3 3 mg
Vitamin C 0,8 mg

ČTĚTE TAKÉ: Rozhovor s Alešem Svobodou o zdraví, hubnutí a produktech Chia Shake.

chia shake

 

Chia semínka a zdraví – blahodárné účinky zázračných semínek z Ameriky

Složení chia semínek je skutečně obdivuhodné. Jsou nejen úžasným zdrojem energie, ale zároveň mají blahodárné a pozitivní účinky na celkové zdraví a psychickou pohodu. Zejména ženy jistě potěší informace, že chia semínka podporují hubnutí.

 

12 největších zdravotních přínosů chia semínek:

  1. Šetrné hospodaření s energií v průběhu dne – postupné uvolňování energie, ideální pro sportovce, kterým nikdy nedojde energie, proto se semínkům přezdívá “jídlo běžců
  2. Vyšší obsah vlákniny – zvyšuje pocit sytosti a mají pozitivní vliv na činnost střev a trávicí systém
  3. Omega-3 mastné kyselinyzlepšují a povzbuzují mozkovou činnost (soustředění, paměť i nálada)
  4. Pozitivní vliv na srdce, cévy i nervyprevence před vznikem cévní mozkové příhody
  5. Snížení krevního tlakuužívání chia semínek má příznivý vliv na vyšší krevní tlak, který patří mezi rizikové faktory srdečních onemocnění
  6. Hydrofilní účinkychia semínka na sebe váží vodu, čímž udržují vnitřní hydrataci a brání dehydrataci. Lepší hospodaření s tekutinami má rovněž blahodárné účinky na pokožku.
  7. Oddalují stárnutí, prospívají vlasům a nehtůmantioxidanty A, C a E
  8. Protizánětlivé a antioxidační účinkyvysoký obsah antioxidantů, které likvidují škodlivé volné radikály, a chrání tak organismus před vznikem rakoviny. Někteří odborníci tvrdí, že chia semínka obsahují více antioxidantů než borůvky, bohužel se nám nepodařilo najít studie potvrzující toto tvrzení.
  9. Posilují kosti a zubychia semínka obsahují pětkrát více vápníku než mléko
  10. Obsahují kvalitní bílkovinynejen sportovci, ale také vegani a vegetariáni ocení chia semínka jako vynikající zdroj proteinů. Chia semínka obsahují esenciální aminokyseliny ve správném poměru, takže je je lidské tělo dokáže zpracovat. Vyšší příjem bílkovin navíc potlačuje chuť k jídlu a brání vzniku záchvatům “žravosti”
  11. Neobsahují lepeklze užívat při bezlepkové dietě
  12. Podporují vývoj ploduvitamín B12 je důležitý pro vývoj lidského plodu zejména v prvních měsících

Ani pravidelné užívání zdravých chia semínek nebude mít žádoucí výsledek, pokud nedojde k upravení životního stylu jako celku. Chia semínka představují perfektní doplnění zdravé stravy, nikoliv lék.

chia semínka

 

Chia semínka a vedlejší účinky – kdy mohou zázračná semínka uškodit?

Zdravotní přínos chia semínek neznamená, že je začnete přidávat do každého jídla a budete se jimi přejídat. U chia semínek je vhodné hlídat maximální doporučenou denní dávku, která činí přibližně 15 gramů. Vyšší dávky chia semínek totiž mohou vyvolat negativní vedlejší účinky.

 

Vedlejší negativní účinky chia semínek

Pokud netrpíte přímo alergií, ojediněle se po konzumaci většího množství semínek mohou objevit tyto negativní účinky:

  • vyrážka
  • svědění
  • pálení očí
  • rýma
  • kýchání
  • zhoršené dýchání
  • únava a ospalost
  • pocit plnosti a nadýmání

Nedostatek ale ani příliš velké množství vlákniny zdravému trávení neprospívá. Chia semínka obsahují hodně vlákniny, takže pokud to přeženete s množstvím, hrozí vám zpomalené trávení, nepříjemné nadýmání a zácpa.

U některých osob mohou vyvolat chia semínka alergii. Pozor by si měli dávat lidé, kteří pravidelně užívají léky na vyšší krevní tlak, diabetes, ředění krve nebo trpí srdečními chorobami. Ti by se o užívání chia semínek měli vždy poradit se svým lékařem.

 

Osoby, které by se měly chia semínkům vyhnout:

  • lidé s nižším krevním tlakem – chia semínka tlak snižují
  • lidé beroucí léky na diabetes – po domluvě s lékařem
  • lidé alergičtí na chia semínka

chia shake pudding

 

Jak používat chia semínka bezpečně a bez vedlejších účinků?

Abyste z chia semínek měli pouze pozitivní přínos a vyvarovali se nepříznivých účinků, je třeba dbát nejen na správné dávkování, ale i správné užívání. Díky tomu budete mít více energie po celý den a dokážete se lépe vypořádat s vyšší a delší fyzickou zátěží.

DÁVKOVÁNÍ CHIA SEMÍNEK: Doporučená chia semínka denní dávka je cca 15 gramů, což je přibližně 2 polévkové lžíce. Už jedna lžíce tělu dodá vše potřebné.

Větší dávka je doporučená sportovcům a fyzicky aktivním lidem. První dávku si odvažte, ty další už snadno odhadnete. Jelikož mají povzbuzující a energetické účinky, je vhodné je jíst v dopoledních hodinách. Užívání odpoledne by mohlo vést k problémům s usínáním a zhoršit kvalitu spánku.

Chia semínka může užívat téměř kdokoliv. Dospělí, senioři, děti i těhotné a kojící ženy, případně lidi se zdravotními problémy. Vždy je důležité přihlížet k individuálním účinkům. Máte-li vážnější problémy nebo si prostě nejste jisti, poraďte se svým lékařem. V každém případě dodržujte dostatečný pitný režim.

TIP NA OLEJ Z CHIA SEMÍNEK: Další možností, jak využít chia semínka, je vnější použití v podobě oleje z chia semínek. Můžete jej například vmasírovat do pokožky hlavy. Velmi pozitivně jej totiž hodnotí ženy, které trápí suché vlasy.

 

Snadné hubnutí s chia semínky

Jsou chia semínka hubnoucí zázrak nebo pouze dobrý marketingový tah? Opět platí, že je nutné používat zdravý rozum. Takže si zopakujeme fakt, že žádná zázračná potravina, která vás za noc či pár dní zbaví kilogramů navíc, neexistuje. Existují však potraviny, které úsilí zhubnout podporují. Chia semínka mezi takové potraviny patří.

 

3 důvody, proč chia semínka podporují hubnutí:

  1. Snižují pocit hladu – chia semínka po vložení do vody nabobtnají a několikanásobně zvětší svůj objem. Tímto způsobem zasytí na delší dobu a zbaví vás tak pocitu hladu.
  2. Delší doba tráveníchia semínka postupně uvolňují energie, čímž udržují nízkou hladinu cukru a pomáhají tak kontrolovat tělesnou hmotnost.
  3. Vlákninadůležitá látka pro zdravé trávení a činnost střev.

V hodnocení uživatelů na chia semínka z pohledu hubnutí se různí. Jedna studie se zabývala vlivem chia semínek na snížení příjmu potravy. Výsledky většiny studí však přímou souvislost mezi chia semínky a snižováním váhy neprokázaly. O to zajímavěji zní hodnocení uživatelů, kteří si zařazení chia semínek do redukčního jídelníčku pochvalují.

chia shake hubnutí

 

Chia semínka – těhotenství, kojení a děti

O rizicích užívání zcela logicky více přemýšlí těhotné a kojící ženy i maminky malých dětí. Chia semínka mohou bez problémů užívat budoucí maminky. Naopak právě v prvních měsících chia semínka podporují zdravý vývoj plodu díky obsahu vitamínu B12.

Neškodné jsou chia semínka i pro malé děti. Vždy je důležité brát v úvahu možné nepříznivé účinky v podobě alergických reakcí či nespavosti.

 

Recepty s chia semínky – chutné, zdravé a dietní

Používání chia semínek je velmi snadné. Lze je jíst samostatně, ale mnohem lepší je nechat nabobtnat ve vodě nebo jiné tekutině. Svůj objem zvětší až desetinásobně, díky čemuž mají vynikající zahušťovací a spojovací vlastnosti.

Kromě známých jogurtů, pudinků, kaší a smoothie se hodí také jako “jíška” do polévek a omáček. Posypat jimi můžete zeleninový a ovocný salát. Stačí přidat pár chia semínek a ihned zvýšíte nutriční hodnotu každého jídla. Jelikož chia semínka nemají vlastní chuť, přidat je můžete téměř do jakéhokoliv jídla.

 

Chia semínka lze přidat do:

  • smoothies
  • ovesných vloček
  • salátů
  • zálivek
  • jogurtů
  • polévek nebo omáček
  • muffinů
  • domácího chlebu
  • při pečení místo vajec
  • chia pudinků

 

3 způsoby, jak připravit chia semínka:

  • Samostatně celá semínka
  • Nabobtnání chia semínek ve vodě
  • Namletá chia semínka jako posyp

Jak namáčet chia semínka ve vodě? V případě druhého způsobu je důležitý správný poměr chia semínek a vody. Na jeden a půl lžíce chia semínek budete potřebovat šálek vody. Ve vodě je nechte alespoň 30 minut, a poté postupujte dle receptu. Semínka se dají jíst za sucha, není to ale nejlepší, protože se semínka mohou lepit na patro.

chia semínka používání

Suchá semínka se špatně koušou a polykají. Určitě si je namočte nebo rozemelte.

 

Tipy na nejlepší recepty s chia semínky

Pokud nevíte, jak s chia semínky pracovat, sáhnout můžete po hotových produktech. Přesně takové nabízí cenově dostupná speciální dieta Chia Shake, v jejíž nabídce najdete velmi zajímavé produkty, jejichž základní složky jsou právě chia semínka.

Jedná se o proteinové palačinky, proteinové kaše, polévky, chia pudinky i koktejly. To vše v různých příchutích (např. vanilka, čokoláda, banán a další) a výrobky neobsahují lepek ani přidaný cukr. Chválu či kritiku necháme na uživatelích.

JEDNODUCHÝ HUBNOUCÍ TIP: Dietní koktejly s cha semínky Chia Shake stačí zalít vodou. Jsou chutné, lehce stravitelné, syté díky chia semínkům a velice chutné. 

chia sheke hubnoucí koktejly

 

 

Zkušenosti a recenze výrobků Chia Shake:

Božííí. Už dřív jsem měla slim nápoje, teď jsem teda objednala víc druhů a bomba. Dnes jsem snídala banánovou kaši a je chuťově opravdu jak banán a je hustá, fakt po ní není hlad. Mám ještě ty kaše sýrovo-houbovou a zeleninovo-kuřecí. Ty budu zkoušet odpoledne, ale čekám že budou taky super. Zatím vše, co jsem měla, bylo chuťově super a i pár kilo šlo dolů.
Aneta B., reakce z Facebooku Chia Shake
Já dávám 5 bludišťáků, protože v pondělí došla platba a do druhého dne mi balíček přišel. Co se týká chuti, mám vanilkovy a kávový-kapucinovy, a jsou super. Nemusím to mít moc sladké, takže dávám do půl litru 200ml mléka a zbytek vodu, mleko ještě zahřeju, aby se mi prášek dobře rozpustil a třepu ostošest, pak doleju vodou a musím říct, že mnam, jako jsem překvapená.
Gabčík K., reakce z Facebooku Chia Shake
Až na kaše a pudinky, které mi absolutně nechutnaji a vysloveně se musím nutit, abych je snědla, tak jsem se vším spokojená, výborná chuť. Nejlepší je pro mě vanilka shake. Mám 30denní balíček a určitě můžu doporučit.
Kristýna B., reakce z Facebooku Chia Shake
Chia Shake pistácie, jahoda, banán, čokoláda, cappuccino – všechny příchutě jsou výborné! Super na cesty a výlety, vejdou se snadno do batohu, skoro nic neváží, rychlá příprava a bez vaření – stačí zalít studenou vodou a protřepat, nemíchat. Zasytí na x hodin. Navíc komunikace s obchodem na jedničku. Takže doporučuji a nakoupím znova. Díky!
Iva S., reakce z Facebooku Chia Shake

 

Cena chia semínek a kde je koupit?

Dnes už lze chia semínka sehnat v supermarketech a běžných obchodech. Chcete-li si však být jistí kvalitou, vhodnější jsou specializované obchody na zdravou výživu a biopotraviny. Počítejte s vyšší cenou s ohledem na pěstování a dovoz. Jeden kilogram chia semínek pořídíte za cenu od 100 Kč výše.

Vyplatí se nakupovat větší balení, které vychází levněji. Pokud jste chia semínka dosud nejedli, je vhodnější první balení koupit menší. Kdyby vám chia semínka nechutnala, nesedla nebo způsobovala potíže, nebude vám tolik líto utracených peněz za velké balení.

Určitě se vyplatí vyhledat si recenze na internetu a mít informace od konkrétních lidí, kteří už chia semínka užívají delší dobu.

Chia Shake na týden

 

Závěrečné hodnocení

Mnohé výzkumy a studie potvrzují, že chia semínka patří mezi extrémně cenné zdroje energie a živin. Jedna lžíce denně stačí, aby tělu doplnila potřebné živiny pro celý den. Sama o sobě vás semínka nezbaví neduhů a zdravotních problémů, ve spojení se upravenou životosprávou a aktivním pohybem však dokáží zázraky, a hlavně nakopnout hubnutí.

 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY O DIETÁCH A METODÁCH HUBNUTÍ

TOP 3 nejlepší a bezpečné diety, se kterými opravdu zhubnete
Nízkosacharidová dieta – jedna z mála chutných a bezpečných + ROZHOVOR s dietoložkou
Dieta podle Mačingové – přísná, ale rychlá a účinná
Bezezbytková dieta – střevo zůstává čisté + 8 RECEPTŮ
Dieta před kolonoskopií ulehčí celé vyšetření
Jaterní dieta zrevitalizuje oslabená játra
Dieta při průjmu – zbavte žaludek nepohodlí rychle + ROZHOVOR s dietoložkou
Ketonová dieta – zhubněte rychle pomocí KETÓZY
Dieta podle krevních skupin – sběratelé, pěstitelé a lovci

7 NEJVYHLEDÁVANĚJŠÍCH LÉKŮ A DOPLŇKŮ NA HUBNUTÍ

TOP 3 nejlepší bezpečné diety, se kterými opravdu zhubnete - PÁLÍ TUKY
Adipex Retard – lék nebo devastace zdraví? - POUZE NA PŘEDPIS
Synefrin - BEZ POZITIVNÍCH ZKUŠENOSTÍ
Gurmar – OMEZUJE CHUŤ NA SLADKÉ
Slimax Forte – BEZ POZITIVNÍCH ÚČINKŮ
Lipoxal – 1000 Kč za křeče a pálení záhy
Blendea SUPERGREENS – měsíční testování - PODPORUJE METABOLISMUS

chia shake superfoods

 

4 komentáře

  1. Libor K. 30.4.2019
    • Lukáš Chládek 2.5.2019
  2. lussyB 31.10.2019
    • Lukáš Chládek 4.11.2019

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..