Ketodieta je v Česku stále populárnější. Je ale tak bezpečná, jak tvrdí reklamy?

ketomix ketonová dieta

Za velkou louží, ale také u nás získává velkou popularitu relativně přísný způsob stravování, který se nazývá ketodieta, ketogenní stravování či ketonová dieta.

Tato dieta byla původně vytvořena lékaři pro děti trpící epilepsií, ačkoliv odborníci si stále nejsou jisti, proč jim konkrétně ketodieta pomáhá.

Příznivci ketodiety tvrdí, že tento způsob stravování spaluje maximum tuků a podporuje hubnutí.

Lidé držící ketodietu mohou údajně hodně zhubnout i za pouhých 10 dní. Ketogenní strava zároveň tělu dodává dostatek energie.

Odpůrci ketodiety ji však hodnotí jako nezdravý a v některých případech dokonce riskantní a nebezpečný způsob, jak zhubnout.

je ketodieta bezpečná?

Co je to ketóza?

Ketogenní strava je specifický způsob stravování založený na omezeném až velmi nízkém obsahu sacharidů, který vyvolává metabolický stav známý jako ketóza.

Ke ketóze, kdy se v těle hromadí molekuly ketonů, dochází v důsledku sníženého množství přijatých sacharidů, jejichž denní příjem by v ideálním případě neměl přesáhnout 50 g.

princip ketodiety
Ketodieta klade důraz na vyšší příjem tuků, které by měly tvořit až 75 % celkového denního kalorického příjmu.

Nízká hladina sacharidů způsobuje pokles hladiny cukru v krvi, a tělo je nuceno začít štěpit tuk a využívat jej jako hlavní zdroj energie.

Ketóza je mírnou formou zdraví nebezpečného stavu ketoacidózy, která postihuje osoby trpící cukrovkou 1. typu.

Dle statistik je ketoacidóza jednou z hlavních příčin úmrtí osob s diabetem mladších 24 let. Je to doslova život ohrožující stav.

Podle některých odborníků však ketóza nemusí být hned škodlivá. Některé studie dokonce naznačují, že ketogenní strava je zdravá a bezpečná pro osoby trpící nadváhou až obezitou.

Jiné klinické studie však poukazují, že po návratu k běžnému způsobu stravování hrozí návrat části ztracené váhy během jednoho roku.

jídelníček ketodiety
V rámci ketodiety jsou povoleny živočišné produkty, zelenina s nízkým obsahem sacharidů a především hodně zdravých tuků.

Kdy a pro koho je ketodieta prospěšná?

Autorem ketogenního způsobu stravování je Dr. Gianfranco Cappello, profesor chirurgie na univerzitě Sapienza University v Římě.

Podle jeho názoru je ketodieta velmi úspěšná u osob s nadváhou. Potvrzovat to mají doslova tisíce spokojených uživatelů této populární diety. 

Jeho studie hovoří o 19 tisíc spokojených uživatelích ketodiety, kteří během krátké doby zhubli v průměru 10,2 kg.

Podle doktora Cappella je ketodieta způsob, jak mohou lidé s nadváhou a obezitou zhubnout.

S držením ketodiety souvisí několik vedlejších účinků (např. únava, podrážděnost, bolest hlavy, ketochřipka), které se dají zvládnout.

Dietoložka Bette Klein z Cleveland Clinic Children’s Hospital zas ketodietu používá jako podpůrnou léčbu, která pomáhá zmírnit příznaky epilepsie u malých dětí.

Podle jejích zkušeností nejvíce pomáhá dětem s tzv. refrakterní epilepsií, které jinak nereagují pozitivně na žádnou jinou běžnou léčbu.

U poloviny dětí držících tuto dietu došlo ke snížení počtu záchvatů.

Zdravotníci však uvádí, že stále není vědecky prozkoumáno a zjištěno, proč keto dieta v těchto případech funguje.

ketodieta a epilepsie
Ketodieta pomáhá nejen zrychle zhubnout, ale také tlumí projevy epilepsie u dětí.

Ketodieta a její přínos pro sportovce

Specialista na sportovní výživu Rudy Mawer patří mezi zastánce keto diety a uvádí, že má pozitivní přínos nejen u lidí, kteří mají problémy zhubnout, ale i u výkonných sportovců. 

Za hlavní výhody ketogenní diety považuje především rychlé výsledky v úbytku váhy za krátkou dobu, což motivuje k dalšímu hubnutí.

Navíc má podle něj ketodieta velmi jednoduchou koncepci stravování, která spočívá v eliminaci pouze jedné skupiny potravin.

Dietologové a zastánci ketodiety rovněž zdůrazňují, že ketodieta podporuje pocit plnosti a sytosti a dodává organismu více energie i přes nižší celkový denní kalorický příjem.

Důvodem je nižší příjem sacharidů, který udržuje stabilní hladinu cukru v krvi, což má za následek stabilní tok energie.

Nutné je zmínit také nevýhody, které mohou ketodietu doprovázet:

  • Ketogenní strava je přísná, a pokud nejsou dodržována striktní pravidla, nebude fungovat na 100 %.
  • Ne vždy také podpoří a zvýší fyzický výkon, což může odradit zejména aktivní sportovce, pro které je vyvážená strava a dostatek energie zcela zásadní.
  • Na každého člověk má ketodieta jiné účinky. Někdo snáší nízký příjem sacharidů velmi dobře, další trpí nepříjemnými abstinenčními příznaky připomínající běžnou chřipku.
jídelníček ketodiety
Ne každý člověk se s jídelníčkem bez sacharidů snadno sžije.

Kdy je ketogenní dieta nezdravá a nebezpečná?

Kritici a odpůrci ketogenní stravy tvrdí, že její držení je bezpečné pouze po krátkou dobu a před dlouhodobým držením ketodiety důrazně varují.

Lisa Cimpermanové, RDN, klinický dietolog na University Hospital Hospital Case Medical Center v Clevelandu v Ohiu a mluvčí Akademie výživy a dietetiky zdůrazňuje fakt, že většinu rychlé ztracené váhy tvoří zejména voda.

Organismus, u kterého byla vyvolána ketóza, navíc neztrácí pouze tuky, ale i důležité svaly.

To může vyvolávat zbytečnou únavu a stav, kdy se tělo nachází v režimu hladovění. To však hubnutí neusnadňuje, ale naopak komplikuje. 

Podle dietologa Mawera keto dieta ztrátu svalové hmoty nezpůsobuje, avšak souhlasí s tím, že ketogenní strava není ideální pro osoby, které se snaží o nárůst svalové hmoty.

Zde je vyvážená strava obsahující všechny důležité živiny zcela zásadní.

avokádo během ketodiety
Jedním z nejlepších zdrojů zdravých tuků je avokádo.

Ketodieta jedině pod lékařským dohledem?

Někteří výživoví specialisté a zejména lékaři mají ke ketodietě přísný postoj.

Podle nich smí být ketodietu držena pouze krátkou a pod neustálým lékařským dohledem.

Pak může tento způsob stravování pomoci lidem s vážným onemocněním, jako je rakovina či epilepsie, a podpořit její léčbu, uvedla Francine Blinten, certifikovaná klinická dietoložka a konzultantka veřejného zdraví v Old Greenwich v Connecticutu

Tvrdí také, že nekontrolované a neodborné držení ketodiety může způsobit více škody než užitku.

Pozitivní jsou vedlejší účinky u pacientů s cukrovkou, kdy držení ketogenní diety pod lékařským dohledem přináší úbytek váhy a lepší hladinu cukru v krvi, jelikož zlepšuje citlivost na inzulin.

Výživová specialistka Blinten je však proti držení ketodiety pouze kvůli hubnutí a štíhlejší postavy, protože ji považuje za extrémní a nebezpečnou dietu. 

nebezpečná a riziková ketodieta
Podle některých lékařů a výživových specialistů může být ketodieta velmi nebezpečná, pokud se nedrží pod lékařským dohledem.

Extrémní ketodieta zavádí trubici do jícnu

V USA se dokonce objevila extrémní keto dieta, jejichž maximální denní příjem činí pouze 800 kcal.

Potrava má pouze tekutou podobu a do těla je odstávána prostřednictvím trubice zavedené nosem do jícnu.

Jejich “tekutý” jídelníček neobsahuje dokonce žádné sacharidy, zato hodně tuků a bílkovin. Vedle tekuté stravy je povolena pouze čistá voda, čaj a černá káva.

Tuto drastickou ketodietu propaguje jistý floridský doktor Oliver Di Pietro, který ji propaguje jako naprostou zdravou, bezpečnou a hlavně účinnou dietu pro lidi, kteří chtějí zhubnout.

Tuto dietu nabízí všem, kdo si může dovolit zaplatit 1 500 dolarů za “zázračnou” trubici. 

Denní příjem 800 kcal ohrožuje zdraví

Podle zodpovědných lékařů je tato extrémní dieta nebezpečná a riskantní. Denní příjem nižší než 1200 kcal denně je příliš nízký a vyvolává hladovění.

Každý člověk, který má takto nízký příjem, zhubne, ať už užívá nějakou pochybnou trubici či nikoliv.  

Krmit se prostřednictvím jakýchkoliv trubic a podobných zdravotních pomůcek patří pouze do nemocničního prostředí a pod přísnou kontrolou odborného lékařského personálu.

Tento způsob je vhodný pouze pro vážně nemocné osoby, které nemohou přijímat potravu běžným způsobem.

U zdravého jedince může příjem tekuté potravy způsobit vážné zdravotní problémy.

Zvýšená hladina sodíku může vyvolat zácpu a dehydrataci, špatně vyčištěná trubice zase způsobuje nepříjemné infekce. 

Nemluvě to důvodech, proč by zdraví lidé chtěli chodit s trubicí v nose?

Odborníci tento způsob vnímají pouze jako trik rádoby odborníků, kteří se snaží vydělat na lidech trpících obezitou, kteří často vyhledávají velmi riskantní způsoby, jak rychle zhubnout.

tekutá strava během ketodiety
Tekutá strava je určená pouze pro lidí, kteří nemohou přijímat normální potravu. Jídelníček zdravého člověka by se měl skládat z kvalitních čerstvých surovin.

Posedlost hubnutím může být hodně nebezpečná

Spousta žen a mužů trápí nadváha až obezita, se kterou si nedokáží sami poradit.

Neustále tak “přebíhají” mezi nezdravým způsobem stravování, jedí hodně sladkostí a tučných jídel, aby co každou chvíli začali držet tentokrát už zaručeně účinnou dietu, užívat zázračné prášky na hubnutí apod.

Vysoká tělesná hmotnost je trápí natolik, že se často uchylují k drastickým, zdraví ohrožujícím dietám či metodám slibující rychlý a velký úbytek váhy. 

Vědomě si tak ničí zdraví na místo toho, aby  jedli vyváženou zdravou stravu tvořenou kvalitní a čerstvými potravinami a věnovali si pravidelně nějaké, byť i méně náročné fyzické aktivitě, jako je svižná chůze, jogging nebo jízda na kole. 

Je třeba si uvědomit, že neexistuje žádná zázračná metoda ani tablety na hubnutí. Vždyť ani přibírání netrvá pár dní, ale trvá i několik dlouhých let.

Jedinou správnou a zdravou metodou hubnutí je tak omezení jednoduchých cukrů a nezdravých tuků a jejich nahrazení čerstvým ovocem, zeleninou a potravinami bohatými na bílkovinami.

maso a pohyb během ketodiety
Kromě zdravé a vyvážené stravy je pro zdravé hubnutí nezbytná fyzická aktivita.

Ke štíhlé linii patří splnitelné cíle a reálný dietní plán

Důležité je nastavit si splnitelný dietní plán, který v ideálním případě zahrnuje:

  • vyvážený zdravý jídelníček obsahují všechny důležité živiny
  • pravidelné fyzické aktivity – ideální je kombinace různých typů aktivit (např. chůze, jogging, indiánský běh, jízda na kole, posilování, jóga a další)
  • zlepšení celkového zdraví a psychický pohoda

V žádném případě není dobré omezovat a vynechávat jídlo s vidinou rychlého ztráty nadbytečných kil.

Lidský organismus je přizpůsobivý a na nízký kalorický příjem si jednoduše zvykne a začne si vytvářet zásoby. Ve skutečnosti tak vlastně budete jíst více než méně.

Podle výživových specialistů je vhodné jíst 3 až 5 jídel denně a zejména odpoledne klást důraz na zdravé jídlo.

Pravidelný a zdravý jídelníček bohatý na živiny udržuje metabolismus aktivní a nezpůsobuje kolísání hladiny inzulínu.

Stejně jako zdravá strava je důležitý pravidelný pohyb a cvičení. Svaly jsou totiž zásadní důležité pro spalování tuků a udržování zdravé tělesné váhy. Proto je doporučeno střídat aerobní aktivity s anaerobními.

ketodieta a pohyb
Pro úspěšné hubnutí je nezbytný pravidelný pohyb. Na začátku je ideální svižná chůze.

SLOVO AUTORKY: Zapomeňte na módní trendy

Monika Šaríková

Na závěr odborníci na výživu a zdravý životní styl radí, aby se lidé tolik nesoustředili na módní trendy, které vyvolávají pocit nedokonalosti.

Máte-li pocit, že potřebujete co nejrychleji zhubnout a uvažujete nad nějakou nebezpečnou dietou, vyrazte ven na čerstvý vzduch a vyčistěte si hlavu od nebezpečných myšlenek ohrožujících vaše zdraví!

KetoMix produkty

Další články o principu ketodiety, jídelníčku a zdravotních účincích

KETOMIX - recenze českého dietního pokrmu pro rychlé hubnutí
KETÓZA - žádaný stav těla, během kterého skutečně zhubnete
Předpokládané pozitivní účinky ketodiety
Podrobný průvodce ketodietou pro odhodlané začátečníky
Veganská ketodieta - je bezpečná? A na co nezapomenout?
Nejhorší vedlejší účinky ketodiet. Co hrozí?
Bezsacharidová dieta – nebezpečný hubnoucí experiment s vlastním zdravím. Proč je riziková?

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..