Proteinový nápoj – proč ho pít a jak vybírat?

S hubnutím to myslíte opravdu vážně. Každý den se věnujete fyzické aktivitě a dle doporučení vzorně střídáte aerobní a anaerobní aktivity. Poctivě jste se pustili do zdravého stravování, jehož důležitou složkou jsou také bílkoviny. Všechno jde dobře. Nemohlo by to ale jít ještě lépe a hlavně rychleji? Nepomohl by třeba nějaký ten proteinový doplněk?

Proteiny užívají kulturisté a profesionální sportovci, aby nabrali více a více svalové hmoty. Vy ale přece nechcete nic nabírat, chcete pouze hubnout. To je ale jeden velký mýtus, jehož vinou se ženy kvalitním proteinovým doplňkům vyhýbají jako čert kříži.

TIP: Česká směs rostlinných proteinů Blendea SUPERPROTEIN je obohacená 4 superpotravinami. Nejenom, že skvěle vyživuje tělo, ale pomůže i s hubnutím a dalšími benefity pro zdraví. 

blendea superprotein koupit

 

Má smysl užívat proteinové doplňky při hubnutí?

Ano. Nebudeme se bavit o proteinech tak, jak je užívají kulturisté pro nabrání svalové hmoty. Zaměříme se na proteinové doplňky, a to jak mohou pomoci s problémem “pár kil navíc”. Kvalitní proteinové nápoje může užívat kdokoliv, jelikož se jedná o izolované proteiny z různých zdrojů v původní formě.

Například pro ženy představují proteinové nápoje a další doplňky jednoduchý způsob, jak dodat tělu potřebné množství bílkovin v případě, že nejsou schopně bílkoviny svému tělu dodat z normální stravy. Navíc mají i další výhody, pojďme se na ně podívat.

 

3 největší výhody proteinových nápojů:

  • vyšší koncentrace bílkovin na 100 g
  • rychlejší vstřebatelnost
  • vyšší obsah komplexního spektra aminokyselin

Prostřednictvím proteinových nápojů lze jednoduše navýšit celkové množství bílkovin bez doprovodu sacharidů a tuků navíc. Co to znamená? Proteinové nápoje zrychlí metabolismus, sníží pocit hladu, odstraní chutě na sladké a podpoří tak hubnutí. Vedle toho podporují regeneraci a obnovu tkání a buněk a posilují imunitní systém.

OPRAVDU MI NENAROSTOU SVALY? Kdyby svaly rostly pouze po proteinových koktejlech, byli by všichni muži kolem nás krásně svalnatí. Tak tomu ale není. Růst svalové hmoty podpoří proteinové doplňky pouze společně s vysoce intenzivním a silovým cvičením a upravenou stranou. Hodně také záleží na genetických predispozicích.

jídelníček pro sportovce

Proteiny hrají významnou roli i při hubnutí. Nejde-li to normální stravou, pomohou kvalitní proteinové suplementy

“Proteinové nápoje mají své opodstatnění, zejména mezi sportovci, kdy je třeba vyšší příjem bílkovin. Výhodou těchto přípravků je rychlá a jednoduchá příprava (např. oproti masu) a možnost vybírat si různé příchuti. Ovšem jedná se pouze doplněk. Určitě nesouhlasím s tím, aby je člověk konzumoval jako náhradu jídla (jako je možné vidět u některých diet). S proteinovými tyčinkami už je to horší, často mají nevhodné složení. Zejména ty, co se prodávají v běžných potravinových řetězcích, nejsou pro tyto účely příliš vhodné a mají blíže spíše sladkostem,” upozorňuje osobní trenérka a výživová poradkyně Lea Vršecká na důležitost správného užívání a složení proteinových doplňků.

5 nejlepších momentů pro proteinový koktejl při hubnutí

Zapomeňte na jakékoliv rady, které jste o užívání proteinových nápojů a koktejlů slyšeli či četli. Jedná se pouze o doplněk stravy, v žádném případě jej nelze považovat za plnohodnotnou náhradu zdravé a pestré stravy. Proteinový koktejl místo večeře či jiného hlavního jídlo není a nikdy nebude úplně vhodný. Kdy pít proteinový nápoj?

  1. Když vás honí mlsná

Pokud vás trápí chutě na sladké zejména ve večerních hodinách, zkuste každý den užívat proteinový nápoj v prášku. Nápoje mívají přirozeně sladkou chuť a rozhodně to není kvůli bílému cukru. Proteinové nápoje většinou obsahují sukralózu či jiné sladidlo na bázi stévie. Vyšší obsah bílkovin a sladší chuť lépe stabilizuje hladinu cukru v krvi a vás přestanou trápit nezvladatelné chutě.

TIP NA SLADKÉ PEČENÍ S PROTEINEM: Na internetu můžete objevit spousty receptů s ochuceným proteinem. Stačí vám vajíčko, lžička oblíbeného proteinu, lžička kakaa, kypříci prášek a lžička oleje.

Vše smícháte, případně ochutíte zdravějším cukrem (med, rozmačkaný banán, přírodní sirupy) a směsí naplníte hrneček. Na 2 až 3 minuty dáte do mikrovlnky a máte zdravý desert plný bílkovin.

“Já osobně preferuji vícesložkové proteiny, které si občas dávám i místo svačiny. Nemám jednu oblíbenou značku, ale vždy si vybírám přípravky od opravdu ověřených a známých firem. Preferuji kvalitu před kvantitou.  Poslední dobou mi taky  zachutnal i proteinový pudink od firmy Musclesport. Ten si dávám, když mě honí chuť na něco dobrého. Je výborný s čerstvým lesním ovocem nebo horkými malinami,” svěřuje se nám se svým tipem i Lea.
  1. Když nastal čas na svačinu

Hlavní jídlo ne, ale menší svačinu proteinový nápoj s přehledem nahradí. A to zejména tehdy, pokud moc dobře víte, že vaše ostatní jídlo bílkovinami zrovna nepřetékaly. Obvykle 1 porce proteinového nápoje obsahuje cca 500 kJ, 23 g bílkovin a minimální množství sacharidů a tuků.

  1. Když máte nedostatek času

Málo času, spěch a stres bývají nejčastějšími důvody porušení jídelníčku. Pro tyto situace mějte po ruce připravený sáček s proteinovým nápojem. Jeho příprava je rychlá a stejně rychle zažene akutní hlad a vy při nejbližší příležitosti nevyjíte ledničku. Nezapomeňte ale při dalších jídlech doplnit další živiny v podobě normálního jídla. Určitě by nemělo jít o pravidelný jev, ale spíše o nouzové řešení.

  1. Když docvičíte

To je nejlepší způsob užívání proteinových nápojů. Tělu dodáte kvalitní bílkoviny, rychleji se zbavíte únavy a navíc zabráníte úbytku svalové hmoty, kterou si poctivě pravidelným cvičením budujete a chráníte.

Užívání proteinového nápoje po cvičení dvojnásob platí, cvičíte-li ve večerních hodinách. V takovém případě vás jistě ještě přepadne hlad. Pro tyto případy je proteinový nápoj nejlepší, protože neobsahuje tuky a sacharidy, které by se uložily do tukových zásob. Navíc tím podpoříte svůj metabolismus.

  1. Když chci zvýšit množství bílkovin v normální jídle

Protein v prášku má ještě jedno využití. Jeho prostřednictvím lze zvýšit výživovou hodnotu pokrmů, ve kterých jinak převládají sacharidy. Do těsta na palačinky nebo obilnou kaši přihoďte několik lžiček proteinového prášku. Bílkoviny vás lépe zasytí a zabrání kolísání krevního cukru.

žena s dostatkem svaloviny

Máte za sebou náročný tréninky? Dopřejte si na bílkoviny bohatý proteinový nápoj

 

Jak si vybrat proteinový nápoj?

Vtipné na tom je, že proteinové nápoje hubnutí neslibují podobně jaké speciální koktejly na hubnutí. Na rozdíl od nich ale fungují, samozřejmě ve spojení se stravou a cvičením. Navíc bývají o dost levnější a dokonce i chutnější.

Sehnat můžete proteinové nápoje neochucené, ty se ale častěji užívají při vaření. Jinak jsou k mání nejrůznější příchuti, takže si každý vybere tu svou. Někdo má rád ovocně příchuti, jiný preferuje čokoládu či vanilku. Příchuť by neměla ovlivňovat cenu výrobku. Maximálně za výhodnější cenu objevíte příchuť, která je méně žádaná.

Zajímat by vás měl především zdroj použitého proteinu. A to zejména ti, kteří nechtějí užívat živočišné výrobky. Proteinový doplněk by měl vždy obsahovat co nejvíce bílkovin. Vždy je dobré sledovat nejen obsah bílkovin, ale také tuků a sacharidů. Ten by měl být při hubnutí co nejnižší. Kromě toho je důležité vhodně zvolit druh proteinového nápoje s ohledem na dobu, kdy bude konzumovaný. Na noc se hodí kaseinový, po tréninku naopak syrovátkový,” doporučuje Lea Vršecká.

čokoládový proteinový drink

Proteinové nápoje mají různé příchuti. Stačí si najít tu svou oblíbenou

 

Syrovátkový protein

Na bázi syrovátkové proteinu je založená podstatná část proteinových nápojů. Pokud nepatříte mezi vegany, je to nejlepší volba. Nejlepší jsou proteinové nápoje v prášku obsahující pouze proteinový koncentrát (užívá se označení 100 % whey) nebo nad 80 %. Mezi další složky patří sladidla, acesulfam K, barviva a v některých případech enzymy podporující trávení. Proteinové nápoje s nižším obsahem bílkovin budou navíc obsahovat sacharidy.

Kasein

Vyrábí se také z mléka, ale je hůře vstřebatelný než syrovátkový protein. Proto se nazývá “pomalý protein”. Sportovci jej konzumují před spaním, aby maximálně podpořili růst.

Rostlinné proteiny

Představují alternativy zejména pro ty, kteří z nejrůznějších důvodů odmítají konzumovat živočišné výrobky. Do této skupiny patří sójový protein, konopný protein, rýžový protein či hrachový protein. Ve složení se mohou lišit, a proto je někteří výrobci kombinují tak, aby vychytali nejlepší poměr aminokyselin. Nejlepší variantou je sójový protein, který obsahuje minimum sacharidů a je tak vhodný i pro redukční dietu. Logicky jsou vhodnější i pro osoby alergické na laktózu.

 

VIDEORECEPT: Jak připravit domácí proteinový nápoj?

KDE MOHU PROTEINOVÝ NÁPOJ ZAKOUPIT? Nejlepší jsou specializované prodejny na výživu, kde vám s výběrem dokážou poradit. Někde mívají i vzorky, a tak je můžete ochutnat a zjistit, zda vám chutnají předtím, než nakoupíte velké balení. Na proteinové nápoje lze narazit i supermarketech, a drogériích DM a Rossmann. Konkrétně tyto nápoje obsahují mléčnou bílkovinu, a ta má horší využití než syrovátkový protein.

 

Proteinové tyčinky a další proteinové výrobky

Jak rychlý a dobře vstřebatelný zdroj bílkovin jsou nejlepší koktejlové nápoje v prášku. Konzumovat je můžete pravidelně každý den, nebo pouze ve dnech, kdy jste na tom s bílkovinami na “štíru”. Další alternativou, jak tělu dodat správné množství bílkovin, jsou proteinové tyčinky.

Proteinové tyčinky jsou skvělou alternativou za obyčejné tyčinky plné sacharidů. Obsahují vyšší množství bílkovin a méně sacharidů a mají tak daleko nižší energetickou hodnotu. To z nich dělá mnohem lepší pomocníky při hubnutí. To však neznamená, že se jimi budete snažit nahradit normální jídlo. Stejně jako u proteinových nápojů platí střídmé užívání. Jedna tyčinka denně bohatě postačí.

 

VIDEORECEPT: Jak udělat domácí PROTEIN tyčinky?

Jak si vybrat kvalitní proteinovou tyčinku? Sledujte složení a vyberte si takovou, která obsahuje co nejvíce bílkovin. Optimální je alespoň 18 g bílkovin na 100 g potraviny. Ty nejlepší obsahují dokonce 26 g bílkovin. Prodávají se také ochucené. Příchuti však zvyšují energetickou hodnotu, a proto raději volte ovocné před čokoládovými.

Pozor si dávejte na cukr, který mohou obsahovat. Kromě bílkovin tyčinky obsahují další látky – sacharidy a tuky. Většina z nich dokonce obsahuje ne příliš zdravý glukózo-fruktózový cukr. Fruktóza totiž podporuje chuť k jídlu a ukládá se v podobě tuku v játrech, a proto není ve zdravém jídelníčku vůbec žádaná.

Podobně jsou na tom tuky. Méně kvalitní tyčinky obsahují částečně nebo plně ztužené tuky, nejčastěji se jedná o palmový tuk. Ty kvalitnější využívají kokosový tuk či máslo, případně tuk ze semen či skořápkových plodů.

S výběrem vám pomůže velké srovnání proteinových tyčinek na stránkách d´Test, kde se o tyčinkách dočtete úplně vše podstatné. Samozřejmě je třeba počítat s vyšší cenou za lepší výrobky. Za jednu kvalitní proteinovou tyčinku zaplatíte i 50 Kč za kus.

TIP: Česká směs rostlinných proteinů Blendea SUPERPROTEIN je obohacená 4 superpotravinami. Nejenom, že skvěle vyživuje tělo, ale pomůže i s hubnutím a dalšími benefity pro zdraví. 

blendea superprotein koupit

 

Nebojte se proteinových doplňků. Podporují i hubnutí

Úplně nejlépe uděláte, pokud potřebné živiny tělu dodáte prostřednictvím normální vyvážené stravy. Pokud to však není možné, proteinové doplňky jsou správným řešením. Pomohou vám doplnit proteiny, udržet hladinu krevního cukru, zahnat hlad a chutě na sladké.

Vybírejte si však kvalitní výrobky, které mají důkladně popsané složení. Především se vyhýbejte výrobkům s nižším obsahem bílkovin a vyšším obsahem nezdravých cukrů a tuků. Za kvalitu si sice připlatíte, ale kvalita a zdraví je přece to, oč tu běží především.

DÁLE ČTĚTE: Proč jsou vlastně proteiny pro tělo tak moc důležité? 

Proteinový nápoj – proč ho pít a jak vybírat?
5 (100%) 3 hlasov

2 komentáře

  1. Iveta 13.3.2018

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.