Proteinová dieta – NE sacharidům, ANO hubnutí

Největším oříškem proteinové (bílkovinové) diety bývá jídelníček. Všichni samozřejmě víme, že bychom měli jíst jídla s vysokým obsahem proteinu a omezit sacharidy. Co však jíst konkrétně, aby poměrně přísná dieta nezaváněla stereotypem? Představa, že každý den budeme střídat pouze kousek libového masa, vajíčka, mléko a bílý jogurt nezní příliš lákavě.

Někomu stereotypní stravování žádné problémy nedělá, naopak jej vítá. Tělu dodá vše, co potřebuje, a nemá s tím žádné starosti navíc. Pro někoho je však pestrost ve stravování zcela zásadní. Proto se budeme věnovat nejen potravinám, ale především receptům, které z nich vykouzlíte.

proteinová dieta

Máte-li rádi maso, proteinová dieta se vám bude líbit

 

Proteinová dieta – povolené versus zakázané potraviny

Než se vrhneme do vaření, udělejme si stručný a přehledný seznam potravin, které smíme a naopak. Pověsíme si jej na ledničku a při vaření se nám nestane, že sáhneme po potravině, která v proteinové dietě nemá místo.

 

Povolené potraviny:

  • Libové druhy masa – kuřecí, krůtí, hovězí, telecí, skopové, jehněčí, ryby
  • Uzeniny – pouze libová šunka
  • Vajíčka
  • Mléko a mléčné produkty – jogurty, sýry, tvaroh, máslo atd.
  • Sója a výrobky z ní – tofu, tempeh
  • Vybrané druhy zeleniny
  • Bylinky a koření
  • Speciální proteinová jídla – tyčinky, kaše, polévky, koktejly
Zakázané potraviny:

  • Pečivo
  • Obilniny
  • Luštěniny a rýže
  • Tučná masa a uzeniny
  • Sladké druhy zeleniny a ovoce
  • Sladkosti/li>
  • Smažená jídla
  • Slazené nápoje
  • Alkohol

 

TIP: Pokud hledáte proteinovou dietu na míru, bez starostí a s rychým účinkem na hubnutí, objednejte si českou dietu KetoMix. 

 

 

 

pečivo plné sacharidů

Na pár týdnů (ideálně navždy) vynecháme pečivo, obilniny, luštěniny a další jídla bohatá na sacharidy

 

Libové maso a uzeniny

Hlavní složkou proteinové diety je maso. To však neznamená, že se budeme horem dolem ládovat rozmanitými druhy masa. Maso by mělo být libové, vyhýbáme se tučnými částem. Nejlepší volbou je samozřejmě drůbeží maso a sladkovodné i mořské ryby. Chybu ale neuděláte ani s libovým hovězím, telecím, skopovým či jehněčím masem.

Které maso smíme?

  • Kuřecí
  • Krůtí
  • Králičí
  • Hovězí a telecí
  • Skopové a jehněčí
  • Ryby – mořský vlk, losos, pstruh, candát, okoun, úhoř, žralok, treska, tuňák

Zapomeňte na salámy a další uzeniny plné tuků, soli a kozervantů. Jediná povolená uzenina jsou plátky opravdu libové, čisté šunky. Ryby by měly být vždy čerstvé, ne uzené či konzervované.

Důležitý je také způsob přípravy. Nežádoucí je zejména smažení. Maso připravujeme vařením nebo dušením. Vhodné je také pečení a případně grilování. Nevíte, jak začít? Vyzkoušejte dušeného lososa, dušená kuřecí prsa v pórku nebo hovězí karbanátky.

 

Recepty během proteinové diety

Dušený losos s cuketou a lilkem

Suroviny:

  • filety z lososa
  • cuketa
  • lilek
  • kuřecí vývar
  • sůl a pepř
  • bazalka

POSTUP: Nakrájejte cuketu a lilek na zhruba stejně velké kostky. Zeleninu orestujte na másle a vložte osolené kousky masa. Osolte, opepřete a posypte bazalkou. Podlijte vývarem cca do půlky a nechte dusit 10 až 15 minut.

 

Kuřecí prsa dušená v pórku

Suroviny:

  • kuřecí prsa
  • pórek
  • kuřecí vývar
  • máslo
  • citrónová šťáva
  • sůl a pepř
  • sušená majoránka

POSTUP: Pórek očistíme a omyjeme a nakrájíme na tenká kolečka. Vložíme do kastrolu a zalijeme vývarem. Přidáme menší kostku másla a vaříme cca 10 minut. Kuřecí maso taktéž omyjeme a nakrájíme na menší plátky, které osolte a opepřete.

Přidejte k pórku a vařte dalších 10 minut. Poté maso vyjměte na talíř. Za stálého míchání zredukujte množství tekutiny u pórku a nakonec ochuťte solí, pepřem, citrónovou šťávou a majoránkou.

 

VIDEORECEPT: Hovězí fitness karbanátky

 

 

Vajíčka

Vajíčka jsou základní potravinou proteinové diety. Naštěstí existuje bezpočet receptů, které z nich jdou připravit. Zpočátku vám bude chybět pečivo, na to si ale po pár dnech zvyknete. Pokud chcete proteinovou dietu držet opravdu poctivě, nic jiného vám ani nezbude.

ZVYŠUJE KONZUMACE VAJÍČEK HLADINU CHOLESTEROLU? Vědci prokázali, že za zvýšenou hladinu cholesterolu vajíčka nemůžou, pokud je jíte v rozumné míře. Důležité je nepřesáhnout doporučený příjem cholesterolu za den, což je 300 mg. Denně si tak bez obav můžete dopřát jedno až dvě vajíčka.

 

vajíčka v proteinové dietě

Vajíčka v proteinové dietě nesmí chybět

 

Proteiny z bílku podporují úbytek tuků a zvyšují podíl svalové hmoty. Jíst byste měli ale i žloutek, který obsahuje důležitý živiny, železo, fosfor, zinek, kyselinu listovou a vitamíny A, B,  D, E a K. Z vajíček si můžete připravit vynikající omeletu, míchaná vajíčka, vajíčka naměkko, nahniličko nebo na tvrdo.

 

5 tipů, jak zdravě připravit vajíčka:

  • Vaječná omeleta – skvělá proteinová snídaně. K lehce rozmíchaným vajíčkům můžete přidat kousek sýra, libovou šunku, zeleninu a nezapomeňte na čerstvé bylinky.
  • Volské okopři rozklepávání by nemělo dojít k porušení žloutku. Smažte na másle cca 3 minutky, aby zůstalo vláčné.
  • Na měkkovajíčka vařte nejvýše 5 minut a dočkáte se krásně tekutého žloutku.
  • Na hniličkuvajíčka vložte do horké vody a vařte cca 7 minut. Potě naťukněte a vlože na pár vteřin do studené vody.
  • Na tvrdovajíčka vaříme cca 10 minut, zchladíme a oloupeme. Lehce posolíme a máme vynikající snídaní nebo svačinu.

 

VIDEORECEPT: Proteinová vaječná omeleta se salátkem

 

 

Mléko a mléčné výrobky

Vynikajícím zdrojem proteinů je mléko a mléčné produkty. Nelijte do sebe nízkotučné vodnaté mléko a sáhněte po kvalitních plnotučných produktech. Ta trocha tuku navíc vám rozhodně neublíží.

Na výběr je spousta druhů mléčných výrobků. Dost na to, abyste nemuseli každý den proteinové diety jíst to samé.

 

mléčné výrobky

Mléko a mléčné výrobky jsou základními potravinami v proteinové dietě, ale i pestrého jídelníčku 

 

TVRDÝ TVAROH JE SKVĚLÝ NA HUBNUTÍ I NA SVALY. Tvaroh je v podstatě nezralý sýr, který má více využití než “posypka na sladké knedlíky”. Obsahuje velké množství kvalitních proteinů. Tvrdý tvaroh jich obsahuje cca 26,3 g na 100 g. Oproti sýrům v něm však najdeme daleko méně tuku. Navíc skvěle zasytí. Dočtěte se o tvarohu více v článku Zamilujte si tvrdý tvaroh. Potrava pro svaly i hubnutí.

 

tvaroh a vejce plné bílkovin

Tvarohem můžete například nahradit příliš slaný balkánský sýr

 

5 důvodů, proč jíst tradiční olomoucké tvarůžky

Své oblíbené české pochutině se nemusíte vyhýbat ani během proteinové diety. Skvělé chutnají na slano a mimo dietu ochutnejte úpravy na sladko například se šlehačkou nebo povidly..

  1. Jsou dietní – vyrábí se z netučného kyselého tvarohu
  2. Žádná chemie
  3. Neobsahují lepek
  4. Čtvrtinu obsahu tvoří bílkoviny
  5. Mají výraznou chuť a aroma

 

Zelenina, ovoce, bylinky a koření

Během proteinové diety hrozí nedostatek vitamínu a minerálů. Proto bychom měli dbát na přísun dostatečného množství zeleniny. Nejvhodnější je zelenina s nízkým obsahem cukrů, naopak méně vhodná je sladká zelenina – mrkev, hrášek, kedlubna, kukuřice nebo červená řepa. Sladkým druhům byste se měli během proteinové diety spíše vyhýbat stejně jako ovoci.

 

dietní zelenina s nízkým obsahem sacharidů

Ke každému jídlu si dopřejte porci zeleniny, abyste svému tělu dodali potřebné vitamíny a minerály

 

Která zelenina je vhodná?

  • brokolice
  • řapíkatý celer
  • cuketa
  • pórek
  • ředkvičky
  • dýně
  • chřest
  • lilek
  • zelí
  • špenát
  • fazolové lusky
  • rukola
  • čekanka
  • okurka
  • artyčok
  • fenykl
  • květák
  • kapusta
  • rajčata – ale jen 1 kus denně
  • sójové výhonky

Zeleninu můžete jíst jak syrovou, tak i tepelně upravovanou. Nejlepší je vařená nebo dušená zelenina. Jíst tedy můžete nejen rozmanité saláty se zálivkami připravenými z bílého jogurtu, oleje či octa, ale i masové vývary a hutné zeleninové polévky. Vynikají je například vietnamský vývar s masem Pho. Jen pro tentokrát vynechte rýžové nudle.

 

VIDEORECEPT: Jak uvařit pravé Pho?

 

Kořenit můžete tak, jak jste zvyklí. Vyhnout byste se měli hořčici a omezeně využívejte čerstvou cibuli a česnek. Povoleny jsou běžné druhy sušeného koření, citrónová šťáva i sušený česnek a cibule. Mezi nejlepší “dochucovadla” patří čerstvé i sušené bylinky, které jídlu dodají nejen chuť, ale i vůni.

 

kořeniny a bylinky

Bylinky a koření k dobrému jídlu prostě patří, navíc podporují metabolismus a hubnutí

 

Skvělá je také kombinace čerstvé zeleniny a uvařených vajíček. Připravit si tak můžete jídlo bohaté nejen na bílkoviny, ale i na vitamíny a minerály. Stačí nakrájet libovolnou zeleninu a přidat vajíčko uvařené na tvrdo nakrájené na čtvrtiny. K ochucení můžete použít olej, ocet a hlavně bylinky. Vynikající je například pažitka nebo petrželka. Takové jídlo se hodí i k večeři.

 

VIDEORECEPT: Salát s polníčkem, rajčaty a mozzarellou

 

Proteinová dieta bez vaření a na míru až k vám domů

Pokud nepatříte mezi “vášnivé kuchtíky” a vaříte pouze ve stavu nejvyšší nouze, máme pro vás vhodnější variantu. Na trhu se zdravou výživou existují firmy, které nabízí proteinovou dietu na míru. Na jejich stránkách si jednoduše vyberete balíček obsahující proteinová jídla na celý den. Jsou to tyčinky, kaše, polévky, omelety i proteinové koktejly.

Jídla připravují výživoví specialisté a poradci a mezi jejich standardní služby patří také odborné výživové poradenství, vzorový jídelníček či tipy na jednoduché recept. Žádné nákupy, plánování jídelníčku, ani vaření. Jídlo je připravené za 5 minut a čas, který ušetříte, můžete věnovat sportování nebo třeba relaxu v sauně.

 

 

Štěstí a spokojenost na prvním místě

Proteinová dieta je zároveň chválena i zatracována. Nejvíce si v ní “libují” kulturisté, kteří se tímto způsobem zbavují nadbytku tuků. Ano, i kulturisty trápí přebytečný tuk. Pro nás “obyčejné” lidi je to možnost, jak se rychle zbavit kil navíc, když už nic jiného nepomáhá. Ať už patříte do první nebo druhé skupiny, vždy si dopředu najděte dostatek informací a nezapomínejte na své zdraví.

Proteinová dieta může v boji s nadváhou hodně pomoci, ale jen tehdy, jste-li zdraví a víte přesně, co máte dělat. Nedostatek sacharidů představuje pro organismus velkou zátěž a vy musíte vědět, jak tělu dodat živiny, abyste se cítili sytí a plní energie. Po skončení proteinové diety velmi opatrně přecházejte na normální jídelníček, abyste předešli jo-jo efektu. Určitě se nechcete několik týdnu omezovat, abyste během pár dní ztracená kila znovu nabrali.

DÁLE ČTĚTE: Nejrychlejší videocviky na hubnutí břicha. 

Proteinová dieta – NE sacharidům, ANO hubnutí
5 (100%) 1 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *