Proteinová dieta – je to nejrychlejší cesta?

O proteinové dietě se hodně mluvilo v 70. letech minulého století. Mezitím se objevily další a další zaručené diety, jak rychle a snadno zhubnout a dosáhnout ideální váhy. Uplynulo téměř 50 let a proteinová dieta se opět skloňuje ve všech pádech. Podle diety je nejlepší cestou k vysněné váze zvýšený příjem bílkovin na úkor sacharidů. Opravdu to funguje?

 

Proteinová dieta se neobejde bez přísného režimu a disciplíny

Buďme realisté a nesnažme se pro jednou najít zaručený a hlavně snadný recept na štíhlou linii. Nic takového neexistuje. Za pěknou postavou stojí buď hodně rychlý metabolismus od narození nebo léta dřiny a odříkání. Případně obojí. Proteinová dieta si však své místo na poli zdravé výživy vydobyla a my se blíže podíváme na to, jak přesně funguje, co obnáší a pro koho je vhodná.

RYCHLÉ A POHODLNÉ HUBNUTÍ: Česká dieta KetoMix ušetří váš čas a peníze strávené nákupem a vařením.

Jídelníček na každý den, okamžitá příprava a rychlé výsledky jsou to, co dělají z KetoMixu nejsilnější dietu za rok 2017.

 

 

 

jídelníček při proteinové dietě

Proteinová dieta chutná, protože se zaměřuje pouze na chutné a zdravé potraviny

 

PROTEINOVÁ, BÍLKOVINOVÁ, KETOGENNÍ NEBO KETONOVÁ DIETA? Možná jste se setkali s různými názvy, aniž byste tušili, že se jedná o tutéž diety. Proteinová dieta bývá označována také jako bílkovinná, ketogenní nebo ketonová.

První dva názvy jsou přitom odvozené z hlavní složky diety – bílkoviny neboli proteinů. Ketogenní a ketonová dieta zase vychází z názvu procesu “ketóza”. Někdy můžete narazit i na označení bezsacharidová dieta.

 

Jaké výsledky proteinová dieta slibuje?

  • rychlé zhubnutí bez hladovění
  • nižší chuť k jídlu a na sladké
  • snížení hladiny krevního cukru a cholesterolu

 

Proteinová dieta – v čem spočívá?

Principu proteinové diety už jsme se několikrát dotkli. Nyní se na něj podíváme podrobně. Základní princip diety je jasný a spočívá ve zvýšeném příjmu bílkovin a sníženém příjmu sacharidů.

Většina lidí začne okamžitě řešit otázku zdraví. Je opravdu zdravé a přínosné omezit sacharidy na minimum a připravit se tak o důležitý zdroj energie? Nebojte, ke všemu se postupně dostaneme.

CO JE KETÓZA? Cílem proteinové diety je organismus “přepnout” do stavu tzv. ketózy. To je přirozený stav metabolismu, kdy organismus vyrábí ketolátky z tuku a používá je jako zdroj energie na místo obvyklých sacharidů. Tělo se tak nejjednodušším způsobem snaží nahradit nedostatek sacharidů. Zjednodušeně lze říci, že organismus “jede” na vlastní tuk.

Vyvážený jídelníček je tvořen třemi základními složkami – sacharidy (55-60 %), bílkovinami (15-20%) a tuky (20-25 %). Proteinová dieta má zcela odlišné složení a poměr otáčí ve prospěch bílkovin.

Maximální dávka sacharidu by se měla pohybovat do 50 g za den. Tělo nemá svůj obvyklý zdroj energie a musí si sáhnout do energetických zásob, kterým je nejprve glykogen v játrech a poté tuky. Přijaté bílkoviny však chrání svalovou hmotu a vy hubnete.

 

Výhody proteinové diety:

 

bezsacharidová dieta bez pečiva

Ubrat pečivo, přidat maso a centimetry začnou ubývat, slibuje proteinová dieta

 

Jídelníček proteinové diety

Princip je jasný. Co konkrétně bychom ale při proteinové dietě měli jíst? Obvyklé zásady zdravého stravování například radí jíst hodně zeleniny a ovoce, vybírat si libové maso a do jídelníčku zařadit luštěniny, celozrnné obiloviny, čerstvé bylinky apod.

Co na to říká ketonová dieta? Začátky budou krušné, protože proteinová dieta tato zažitá pravidla poněkud narušuje a mění.

Povolené potraviny:

  • Ryby – pstruh, candát, úhoř, treska, okoun, žralok
  • Maso – kuřecí, krůtí, zaječí, jehněčí, skopové, telecí
  • Mléko a mléčné výrobky – jogurty, tvaroh, sýry
  • Vejce
  • Sója a výrobky z ní – tofu
  • Zelenina – celer, brokolice, cuketa, fazolky, ředkvičky, pórek, dýně, lilek, špenát, zelí, rukola
  • Houby
  • Ořechy
Zakázané potraviny:

  • zelenina – papriky, rajčata, cibule, mrkev, kukuřice, kedlubny, červená řepa
  • Luštěniny – fazole, čočka, hrách, cizrna
  • Pečivo a výrobky z bílé mouky
  • Brambory
  • Obiloviny
  • Těstoviny
  • Rýže
  • Ovoce
  • Sladkosti
  • Tučná jídla
  • Smažená jídla
  • Slazené nápoje
  • Alkohol
  • Cukr

povolené a zakázané potraviny proteinové diety

Brokolice ano, rajče ne…  Zelenina a ovoce musí mít co nejméně fruktózy

 

5denní proteinová dieta

Stále nemáte představu, jak by takový jídelníček měl vypadat? Zkuste se inspirovat naším vzorovým jídelníčkem na 5 dní.

První den:

  • Snídaně: tvaroh posypaný pažitkou, ředkvičkový salát
  • Svačina: bílý jogurt
  • Oběd: přírodní kuřecí plátek se zeleninový salátem pokapaným olivovém olejem
  • Svačina: vajíčka na tvrdo se špetkou soli
  • Večeře: losos připravený na másle s dušenou brokolicí
Druhý den:

  • Snídaně: vajíčka natvrdo s plátky libové šunky
  • Svačina: salát z cottage sýru a avokáda
  • Oběd: telecí medailonky s hlívou ústřičnou
  • Svačina: nízkotučný tvaroh s bylinkami
  • Večeře: tuňák ve vlastní šťávě se zeleninovým salátem
Třetí den:

  • Snídaně: bílý jogurt se salátovou okurkou
  • Svačina: vajíčko na tvrdo
  • Oběd: dušená krutí prsa s hlávkovým salátem
  • Svačina: tvaroh s ředkvičkami
  • Večeře: zeleninový salát s kousky kuřecího masa
Čtvrtý den:

  • Snídaně: tvaroh ochucený pažitkou
  • Svačina: kysaný nápoj
  • Oběd: karbanátky s dušenou zeleninou
  • Svačina: vajíčka
  • Večeře: hovězí steak se fazolkami
Pátý den:

  • Snídaně: vaječná omeleta
  • Svačina: bílý jogurt
  • Oběd: pečené kuře s nádivkou
  • Svačina: cottage sýr a okurka
  • Večeře: losos s dušenou zeleninou

vejce jako zdroj bílkovin v proteinové dietě

Máte rádi vajíčka? Po proteinové dietě je nebudete chtít nějaký čas vidět

 

 

Proteinové recepty

To se lehko řekne, uvař si přírodní kuřecí plátek nebo dušeného lososa. Ale jak jej nejlépe dochutit? Zeleninový salát také můžeme mít spoustu tváří a i s vajíčky se dají provádět kouzla. Pojďme se podívat na pár receptů, které při držení proteinové diety opravdu oceníte, a hlavně si pochutnáte.

 

Pečený losos na zelenině

Suroviny:

  • filety i s kůží
  • zeleninová směs – zelené fazolky, pórek, brokolice
  • olivový olej
  • pepř a sůl
  • citrón
  • jarní cibulka

Filety lososa osušíme a pokapeme čerstvě vymačkanou citrónovou šťávu. Na 15 minut odložíme do lednice. Zeleninu podusíme do měkka v lehce osolené vodě. Mezitím rozehřejeme troubu na 230 °C.

Plech vyložíme pečícím papírem a položíme na něj filety kůží dolů. Potřeme je olivovým olejem a pečeme 10 minut. Na pánvi rozpustíme lžičku másla, přidáme zeleninu a ochutíme solí a pepřem. Hotovou rybu posypeme drceným pepřem a podáváme s dušenou zeleninou.

 

losos jako zdroj proteinů

Losos je vděčná surovina při každé dietě

 

Dušený krůtí maso se zeleninou

Suroviny:

  • krůtí prsa
  • cibule, pórek, lilek, cuketa, brokolice
  • 400 ml kuřecího vývaru
  • rozmarýn, sůl
  • olivový olej

Krůtí prsa nakrájíme na kostky a posolíme. Zeleninu očistím a nakrájíme na menší zhruba stejně velké kousky. Na másle osmahneme cibulku, přidáme maso a necháme zatáhnout. Do pánve vložíme zeleninu a zalijeme vývarem. Dusíme do měkka zhruba 20-30 minut.

 

krůtí maso je v proteinové dietě povolené

Krůtí maso patří k oblíbeným dietním pokrmům, navíc je velice univerzální

 

Telecí medailonky s hlívou ústřičnou

Suroviny:

  • telecí medailonky
  • hlíva ústřičná
  • smetana ke šlehání
  • nadrobno nakrájená šalotka
  • tymián, petržel
  • citrónová šťáva
  • máslo
  • olej
  • sůl a pepř

Telecí medailonky osolte a opepřete a nechte je cca 10 minut odpočinout. Poté medailonky prudce opečte na másle a přidejte bylinky. Trvá to cca 4 minuty.

Maso vyjměte a do pánve vložte šalotkou, hlívu a další máslo. Krátce opečte a zakápněte smetanou a citrónovou šťávou. Telecí medailonky přelijte hlívou a podávejte.

 

libové telecí maso jako součást proteinové diety

Díky tomuhle jídelníčku ani nepoznáte, že držíte nějakou dietu 

 

Nevýhody a rizika proteinové diety

To všechno zní krásně. Přestaneme jíst sacharidová jídla, zvýšíme příjem bílkovin a začneme hubnout. Jak ale dlouho ale tělo vydrží bez sacharidů?

Dlouhodobý nedostatek sacharidů může vyvolat nežádoucí účinky – únavu, výkyv nálad, bolesti hlavy apod. Proto není doporučené držet proteinovou dietu příliš dlouho, nejdéle 4 týdny. Nemluvě o jo-jo efektu, ke kterému může dojít po skončení diety.

 

Nevýhody proteinové diety:

  • nízký příjem sacharidů
  • monotónní strava
  • pravděpodobný jo-jo efekt po skončení diety
  • porušení střevní flóry
  • přetížení a selhání jater
  • trávící obtíže
  • nedostatek vitamínu a minerálů
  • málo vlákniny
  • bolesti hlavy
  • padání vlasů

Proteinová dieta není vhodná pro každého. Rozhodně by se jí měly vyvarovat těhotné a kojící ženy a lidé se zdravotními problémy (cukrovka, srdeční choroby, dna apod.) a alergií na některé bílkoviny (laktóza, sójová, syrovátková apod.). Výjimkou jsou lidé trpící epilepsií, kterým naopak proteinová dieta pomáhá.

 

I přes některé nevýhody je proteinová dieta chuťově a kvalitativně perfektní

 

Proteinová dieta na míru – česká deta KetoMix

Proteinová dieta slibuje velké úspěchy při hubnutí, pokud člověk dodrží všechna pravidla. Hodně lidí však odradí plánování jídelníčku, vaření a jednotvárnost diety. Nabízí se řešení v podobě speciální balíčkované diety. Na trhu existují firmy, které se specializují na proteinové diety a svým zákazníkům dodávají proteinové balíčky obsahující jídla na celý den.

Zákazníci si mohou vybrat balíčky na míru podle toho, jakého cíle chtějí dosáhnout. V nabídce jsou proteinové diety na 4, 6 i více týdnů. Jednotlivé balíčky obsahují proteinové nápoje, proteinové polévky, proteinové omelety, proteinové kaše, proteinové tyčinky a další doplňky. Balíček vám přiveze kurýr až domů a vy se tak nebudete muset starat o vaření. Příprava jídel je velice jednoduchá a zabere 5 minut.

proteinová dieta ketomix

Česká dieta KetoMix pohodlně vyřeší hubnutí bez nákupů, vaření a zrtáty času

 

 

Pokud se rozhodnete vyzkoušet proteinovou dietu, myslete v první řadě na své zdraví. Jako každá dieta i tato má svá rizika, která je nutné vzít v úvahu. Nebojte se navštívit svého osobního lékaře a poradit se s ním, zda je ketonová dieta pro vás vůbec vhodná, a na co byste si měli dát pozor.

V případě úspěchu se s námi nezapomeňte podělit o své zkušenosti, které velice rádi předáme dalším čtenářům. Zcela jistě uvítají každou pozitivní informaci, která jim pomůže v cestě za vysněnou váhou.

DÁLE ČTĚTE: Podrobné hodnocení, zkušenosti a rychlé výsledky diety KetoMix. 

Proteinová dieta – je to nejrychlejší cesta?
1.5 (30%) 8 hlasov

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.