Ženská fitka 3. DÍL – Cvičení jumping pro ženy, postup a benefity

Mé první setkání s jumpingem proběhlo letos v březnu. Byla to láska na první pohled. Od té doby chodím na jumping pravidelně jednou až dvakrát týdně. S čistým svědomím jej tedy doporučuji všem, kteří touží zhubnout nějaké to kilčo, dotáhnout křivky k dokonalosti a užít si při cvičení trochu zábavy.

Možná jste se právě lehce pousmáli a pomysleli jste si, že na nějaké hopsání vás neužije. Jenomže jumping rozhodně není jenom tak nějaké obyčejné hopsání na trampolínách, na kterých skákají děti na dětských hřištích. Jedná se promyšlené pohyby cílené na celé tělo. Když se do toho opravdu pořádně opřete, lekci opustíte splavení a chudší o pár tukových buněk.

ženská fitka 3

 

Jumping – skvělý nápad, který vznikl v Česku

Než se pustíme do jumpingu jako takového, mrkneme se na jeho historii. Proč by nás měla vůbec zajímat? Protože jumping vymysleli dva čeští sportovci a podnikatele Jana Svobodová a Tomáš Buriánek.

V roce 2001 představili originální cvičení, jehož základní pomůckou se stala trampolína určená pouze pro jednu osobu. Nové cvičení si rychle získalo ohromnou popularitu nejen u nás v Česku, ale také v zahraničí.

Janě bylo tehdy teprve 17 let a studovala střední školu. Tomášovi nebyl o moc starší. Ve 21 letech studoval druhý ručník vysoké školy. Oba byli mladí, plní ideálů a toužili si při studiu vydělat sportem. Tehdy je napadla geniální myšlenka, jak se brzy ukázalo.

Jana Svobodová a Tomáš Buriánek (Cesty k úspěchu – JSTB INTERNATIONAL, s.r.o.).

V roce 2001 nás napadla myšlenka Jumpingu. Koupili jsme si 7 malých trampolín a doma k nim přimontovali opěrná madla. Pronajali jsme si sál v táborském fitness centru a začali vést lekce určené pro rodinu a kamarády.

Jenže hlasitá hudba, trampolíny, poskoky a světelné efekty lákaly kolemjdoucí. Za chvíli byly naše lekce přeplněné. Koupili jsme dalších 9 trampolín a pak ještě dalších 10. To už jsme jich měli 26. Skákalo se 18 hodin týdně!

Takhle jsme si „hráli” 5 let. Pro nás je největší podnikatelský úspěch právě Jumping. To, že ho lidé chtějí, že je jejich součástí, jejich novým životním stylem. Vezměte to tak, že většina aktivit a věcí přichází do Evropy z USA. My jsme právem hrdí, že Jumping vznikl v České republice a jde vlastně proti proudu.

Jejich první lekce jumpingu sklízely jeden úspěch za druhým. Po pár letech “hraní” založili společnost a vytvořili čím dál lepší profesionální trampolínky. V roce 2006 začaly školit nové instruktory a jumping se začal z jihočeského Tábora šířit do všech koutů Česka i za jeho hranice. Mezi největší zahraniční odběratele patří například Německo a Korea. Jumping se ale dnes cvičí ve více než 50 zemích světa.

VIDEO: Celý rozhovor s Janou Svobodovou a Tomášem Buriánkem

 

Co je jumping?

Lekce jumpingu mohou působit jako obyčejné skákání doprovázené velice hlasitou hudbou. Není tomu tak, jak jsem již v úvodu upozornila. Jumping je velice zábavné a pestré cvičení zaměřené na procvičení celého těla od hlavy až k patě, nejen typické ženské problematické partie.

Tvoří jej dynamické skoky, jednoduché skoky snožmo, odskody, skákání na jedné noze, rychlé sprinty o různé intenzitě, ale i balanční cviky trénující rovnováhu. Cílem ale není skákat vysoko, horní polovina by měla zůstávat ve stejné výšce, skáče se především dolní polovinou těla. To znamená, že se “dupe” směrem dolů do trampolíny, nikoliv ven do výšky.

 

5 hlavních znaků jumpingu:

  1. Různě dynamické poskoky
  2. Rychlé sprinty
  3. Balanční cviky
  4. Rytmická hudba
  5. Profesionální instruktor/ka

Jak taková lekce jumpingu vůbec probíhá? “Na začátku každé lekce se rozehřejeme a protáhneme. Následuje hlavní část dané lekce. Lekci završíme protažením, ale těsně před ním je tzv. „finále“ – zhruba 2 až 4 minuty velmi intenzivního cvičení, kde klient ví, že je to opravdu to poslední, co ho čeká, a kde se může pořádně „zničit“. Moje lekce zvládne každý, kdo má pevnou vůli. Všechny začátky jsou těžké a člověk se musí občas smířit s tím, že mu hned vše nejde tak jak by si představoval. Ale pokud vydrží, tak se výsledky určitě dostaví.”

Eva Scheibingerová, certifikovaný osobní fitness trenér, jumping instruktor a instruktor závěsných systémů

 

Jumping řadíme primárně mezi aerobně zaměřená cvičení. Hodně záleží na fyzické kondici cvičence a rovněž přístupu instruktorky. Pro méně trénované jedince bude jumping zpočátku více fyzicky náročný a může tak spadnout i do anaerobní aktivity.

Šikovné instruktorky zase dokáží do lekce zapojit i náročnější posilovací cviky a některé se dokonce nebojí používat činky či gumičky a lépe tak procvičit horní polovinu těla.

Lekce jumpingu jsou určené především pro zdravé lidi. Nejste-li si jisti, poraďte se o vhodnosti jumping se svým lékařem. Na počáteční kondici úplně nezáleží, ta se pravidelným cvičením bude zlepšovat. Navíc si můžete vybrat trenérku, která vám bude vyhovovat intenzitou a náročností cvičení.

Existují ale osoby, kterým není jumping doporučován. Jedná se o:

  • těhotné ženy a ženy krátce po porodu (v žádném případě po dobu šestinedělí) 
  • osoby s poraněním kloubů a kyčlí
  • osoby trpící problémy s páteří a zády
  • osoby s vyhřezlou ploténkou

TIP: TOP 5 cvičení pro těhotné ženy a mladé maminky po porodu.

 

5 hlavních výhod jumpingu

Jumping je nejen mnou ověřený účinný způsob, jak zábavnou formou zhubnout a zpevnit postavu. To však neznamená, že vám doporučuji pouze trampolíny a nic jiného. Vždy je ideální kombinovat více druhů cvičení a aktivního pohybu.

Já kromě indoorových cvičení vedených instruktorkami (jumping, dynamic body a jóga) denně chodím pěšky, dále jezdím na kole a provozuji turistiku.

Pro inspiraci nabízím svůj obvyklý týdenní rozvrh cvičení:

Pondělí dynamic body (FANatic Studio se Zuzkou Maňasovou)
Úterý vinjása jóga (Yoga Karlín se Simonou Helovou)
Středa jumping (FANatic Studio s Evčou)
Čtvrtek jumping nebo dynamic body (FANatic Studio s Míšou Hodúlovou)
Pátek vinjása jóga (Yoga Karlín se Simonou Helovou)
Sobota a neděle cyklistika, turistika dle chuti a počasí

 

Zpět k jumpingu a jeho výhodám. Pojďme se podívat, co vše vám taková pravidelné lekce zábavného jumpingu přinese. Jedná o vysoce aerobní cvičení, při kterém se pálí spousta, ale opravdu spousta nežádoucích kalorií. Jaké tedy jsou hlavní výhodu jumpingu?

  1. POSÍLENÍ SVALŮ CELÉHO TĚLA

Správnou kombinací cviků dochází k posílení problematických ženských partií, jako je bříško, zadeček a stehna. Ošizena není ale ani horní polovina těla. Některé instruktorky používají také pomůcky – činky a gumičky právě pro procvičení hrudníku, zad a paží.

  1. STABILIZACE STŘEDU TĚLA (CORE)

Při jumpingu dochází k zapojování nejen hlavních svalů, ale také hlubokých vnitřních svalů v oblasti kolem středu těla a páteře. Tato oblast se nazývá “core”. V tomto směru jsou důležité zejména rotační cviky.

  1. ZLEPŠENÍ KARDIOVASKULÁRNÍHO SYSTÉMU

Rychlé skoky, měnící se tempo a sprinty mají pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. Jumping zvyšuje kapacitu plic a zlepšuje vytrvalost. Už po pár lekcích vás výšlap domů do pátého patra nevykolejí.

  1. PODPORUJE SPALOVÁNÍ TUKŮ

Ze všech výše uvedených informací vyplývá, že jumping podporuje rychlejší spalování tukových zásob, a je tudíž nejlepší volbou pro všechny, kteří si přejí shodit pár nadbytečných kil.

  1. LEPŠÍ NÁLADA

Juming je zábavné cvičení, při kterém se uvolňuje hormon štěstí endorfin. Cvičení na trampolínách uvolňuje a zbavuje špatné nálady. Budete se cítit mnohem lépe a lépe se vám bude usínat i spát.

VÍTE, JAK SE JUMPINGU ŘÍKÁ V USA? Také ve Spojených státech si trampolínky získaly velkou oblibou. V USA se jim ale říká rebounders. Pokud tedy narazíte na slovo rebounding, s největší pravděpodobností půjde o cvičení na trampolínkách, které vymysleli Češi.

Fyziologové z amerického vesmírného ústavu NASA označili dokonce rebounding za nejúčinnější cvičení a používají je ke cvičení kosmonautů po návratu z vesmíru. Podle nich je jumping až o 70 % účinnější než jogging a žádný ze cviků není náročný na klouby tak jako běh.

Míša Hodúlová, má oblíbená trenérka z FANatic studia na pražském Náměstí Míru, se činek nebojí 🙂

Hlavní důvod proc byste měli přijít zrovna na moji lekci je ten, ze si pořádně zamakáte a od začátku do konce hodiny si neodpočinete, takže nepočítejte s tím, ze v průběhu hodiny budeme často zastavovat a odpočívat. Chceme vytrénovat kondičku a spálit tuky, nechceme, aby nám tepovka po každé 3,5 minuty spadla pod aerobní pásmo. Snažíme se celou dobu pravidelně dýchat, abychom udrželi správné oxidační procesy v těle a odvod oxidu uhličitého, který vzniká jako odpad. Tohle intervalové cvičeni vám sníží svalovou únavu a celkově budete cítit, ze máte vice energie, i když cvičit zrovna nebudete.

 

Při jedné lekci se spálí až 1500 kilojoulů (o 30 % více než při HIIT a dvojnásobek oproti zumbě). Při pravidelném cvičení si brzy všimnete výsledků – štíhlejší postava, pevnější křivky a lepší fyzička. Přestanete se zadýchávat a cvičení si budete opravdu užívat. Při skákání se navíc vyplavují endorfiny a vy se budete cítit dobře naladěni.

Rady pro začátečníky:

  • Zvolte pohodlné oblečení a vhodnou obuv vhodnou na indoor sporty
  • U žen je důležitá pevná sportovní podprsenka
  • Přibalte si ručník nebo potítko (budete jej potřebovat)
  • Nezapomeňte dostatek vody
  • Nesnažte se držet tempo instruktorky
  • Skákejte podle vlastního tempa
  • Každá lekce bude lepší a lepší

 

Míša Hodúlová, instruktorka jumpingu a dalších skupinových lekcí upozorňuje:

Jumping zvládne každý, protože si svoje tempo přizpůsobit. Nemusí hned napoprvé odcvičit naplno celou píšničku, nebo si člověk může kroky dublovat podle potřeby. Toto cvičeni nenií úplně vhodné pro starší osoby a seniory, tedy alespoň co se týče mých lekcí. Mohou si ale najít lektorku, která bude mít pomalejší tempo. To samé platí pro osoby s vážným zdravotním omezením, pro které je intenzivní kardio cvičení nevhodné a lékař jim jej nedoporučuje.  

 

Najděte si dobrou instruktorku a skákejte

Pokud vás jumping zaujal, čeká vás výběr instruktorky. Jumping ale předcvičují i muži. Mě osobně vyhovují ženy, které mě inspirují už jen tím, jak skvělé vypadají 😉

Na základě osobních zkušeností mohou doporučit dvě pražská studia – FANatic Studio na Náměstí Míru a Studio Elixír na Náměstí Jiřího z Poděbrad. Osobně preferuji to první, kde jsem si oblíbila Míšu a Evču. Obě jsou skvělé, pokud si chcete na cvičení opravdu “zadupat”. Je to taková moje srdcovka 😉

Těm ostatním mohu poradit, jak si své oblíbené studio najít. V první řadě se podívejte, co vaše město nabízí. Máte-li možnost, navštivte různá studia a vyzkoušejte lekce různých instruktorů. Jakmile spatříte toho pravého, poznáte to 😉

Eva Scheibingerová, certifikovaný osobní fitness trenér, jumping instruktor a instruktor závěsných systémů:

Myslím, že dobrý instruktor / trenér by měl klienty motivovat nejenom pozitivní energií, ale i vzhledem. Klienti by měli vidět, že se tvrdá práce vyplatí. Trenér by se měl také snažit neustále se vzdělávat a rozšiřovat své znalosti v dané oblasti.

DÁLE ČTĚTE: TOP 10 cvičení speciálně pro ženské tělo a výdrž

Ženská fitka 3. DÍL – Cvičení jumping pro ženy, postup a benefity
Ohodnoťte článek

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.