Ženská fitka 17. DÍL – Nové a méně tradiční druhy jógy

Nedávno jsem měla pocit, že o tématu cvičení (ne)jen pro ženy už nemůže být napsáno více. Ve skutečnosti neustále narážím na další a další zajímavosti a novinky, které zajímají mě a doufám, že mají slušný potenciál zaujmout i vás – naše čtenářky i čtenáře. Byla by velká škoda se o nich nezmínit v samostatném článku.

O co půjde tentokrát? Tentokrát se mrkneme na méně známá skupinová cvičení.

Cvičení ve vzduchu na závěsných kruzích (aerial hoop), antigravity či akro jóga, nahá jóga či jóga na vodě, drum fit, kangoo jumping, bungee workout jsou netradiční cvičení, o kterých jste dosud možná neslyšeli. Pokud máte chuť zkusit něco zcela nového a pravidelné lekce “obyčejných” lekcí nebo vás cvičení v posilce už nudí, pokračujte ve čtení. Našla jsem pro vás spoustu tipů na “cvíča”, která vás dostanou do varu, některá dokonce i do vzduchu.

DŮLEŽITÉ INFO: Původně mělo jít pouze o jeden článek. Jenom k netradičním druhům jógy jsem objevila tolik námětů, že jsem se rozhodla téma rozdělit na dva články. V dnešní části se zaměřím na jógu, konkrétně na antigravity neboli fly jógu, akro jógu, jógu na vodě, DDP jógu a nahou jógu. V druhé se pak podívám na ostatní druhy netradičních skupinových cvičení – kangoo jumping, bungee workout, drum fit či cvičení na kruzích.

Ženská fitka 17 - druhy jógy

Jógu známe všichni. Ale víte, že existují druhy jógy, které se cvičí v páru nebo ve vzduchu?

 

S jógou se můžete proletět ve výškách i plout po vodě

Jóga představuje zároveň cvičení, životní styl i umění, která k nám putovalo z dalekého východu. Jenomže jóga zahrnuje ohromné množství stylů. Určitě budete znát klasickou vinjása jógu, power jógu, hot jógu, hormonální jógu nebo jógu pro těhotné. Z jógy vychází také náš oblíbený pilates. Pozornost si však zaslouží i méně známé druhy jógy. Které to jsou?

  • Antigravity jóga (také air jóga, létající jóga, fly jóga nebo jóga ve vzduchu)
  • Akro jóga (Acro jóga) nebo partnerská jóga
  • Letní jóga na vodě
  • Tak trochu šílená DDP jóga, kterou vymyslel americký zápasník
  • Nahá jóga

feminus účinky

 

TIP PRO MILOVNÍKY JÓGY /HLAVNĚ TY BUDOUCÍ/: Naše spřátelená značka superpotravin Blendea pořádá bezplatné workshopy jógy pro začátečníky. Určitě sledujte Facebook Blendea, abyste o těchto užitečných akcích ihned věděli. Do té doby mrkněte na Pozdravy slunci s lektorkou Katkou Burešovou z kanálu Blendea. 

 

Joga má také vliv na hormonální rovnováhu. Denisa Pahrová vás naučí cviky hormonální jogy pro optimální hladinu hormonů. 

 

Antigravity jóga – proleťte se s jógou

Tento styl jógy se cvičí ve vzduchu. Air jóga se však necvičí na podložce, kterou znáte jako jógamatku, ale ve speciálně uzpůsobených látkových šálách, vacích či sítích. Jsou vyrobené z látky testované na nosnost až 500 kilogramů, takže se jedná o opravdu bezpečnou záležitost.

Pokud vás láká imaginární volnost, je antigravity jóga správnou volbou. Ve světě je létající neboli fly jóga velice populární, u nás už si také získává nadšené přívržence. Cvičení ve vzduchu přináší opravdu netradiční zážitek. Při cvičení budete létat, budete se houpat a bavit, zacvičíte se a možná se i prospíte 😉 Čekáte-li ale jenom lehké pohyby a protahování, budete překvapené. Při cvičení zapojíte všechny svaly těla a zapotíte se.

 

VIDEO: Antigravity Yoga

 

VIDEO: Aerial Flow Yoga

KAM NA ANTIGRAVITY JÓGU? Lekce aero jógy vyžadují odpovídající prostory a vybavení, proto je najdete spíše ve větších městech. V Praze lekce aero jógy provozují například studia Dům jógy (Praha 5 – Anděl), Poletíme (Praha 8) či ve Sport centru Chodov (Praha 4), BB arena (Praha 9), v Děčíně studio Cardio fitness DC, v Olomouci studio Omegasport, v Brně ve studiu Flash Gym či Mayfly Brno. Stačí ale zagooglit, k mému velkému překvapení existuje opravdu hodně studií, kde se létající jóga cvičí.

Při hledání studia se zeptejte, jaké sítě používají. Mohou se totiž trochu lišit, a potom je odlišná i samotná lekce. Více informací najdete v článku Fly jóga (létající) – co to je?

 

Akro jóga (Acro jóga) – cvičení ve skupině

Možná už jste párkrát na Facebooku či jiné sociální síti narazili na jógu, která se cvičí v páru nebo dokonce v skupině. Jedná se o tzv. Akro jógu a nepleťte si ji s Aero jógou, jsou to dvě naprosto odlišné druhy jógy. Akro jóga je oficiální metoda cvičení spojující dynamické, flexibilní, protahující a uvolňující provádění jógových pozic ve dvou.

Jak taková lekce akro jógy vypadá? Lekci tvoří čtyři části. První představuje rozcvička na zahřátí. Následuje druhá posilovací a zpevňovací část. Nejzábavnější je třetí části akrojógového létání, při níž střídání poloh vyžaduje intenzivní spolupráci mezi letcem (Flyer) a tím, co jej drží (Base). Role se střídají tak, aby si každý vyzkoušel vše. Poslední částí je zklidnění a uzemnění. Akrojóga se vždy cvičí ve skupině a na bezpečné provádění všech poloh dohlíží Spotter.

 

VIDEO: Beginner Acro Yoga Class (Free) with Dylan Werner Yoga & Ashley Galvin

KAM NA ACRO JÓGU? Akro jóga je druh jógy, který nevyžaduje žádné speciální vybavení. Proto je najdete ve většině studií, které se specializují na jógu. V létě můžete narazit na skupiny lidí, kteří provozují Acro jógu v parcích a cvičení je o to zábavnější. Kromě toho, že se zbavíte strachu, odhalíte své pravé já a posunete limity, poznáte i spoustu stejně založených lidí.

 

Jóga na vodě – více než letní osvěžení

Nejedná se zrovna o aktuální téma, ale netradiční cvičení to rozhodně je. Nejvíce jej ocení ti, kteří milují jógu, slunce, teplo a vodu. Tento styl jógy se provozuje na paddleboardech, které jsou stabilnější, než se zdá na první pohled.

Cvičení jógy na vodě ale je poměrně náročné a vyžaduje neustále soustředění při udržování balancu na vratké ploše prkna. Pokud se vám to nepodaří a myšlenkami skončíte u jiného tématu, pravděpodobně skončíte ve vodě 😉

Klára Pokorná, cvičitelka jógy, která po světě pořádá semináře a workshopy spojené s jógou:

„Jóga na paddleboardu je klasická jóga nebo jakýkoli druh jógy, který cvičíme, jen na paddleboardu na vodě. Učí nás to mít větší balanc, protože paddleboard i voda se hýbe. Také používáme vnitřní svaly těla, tzn. břicho, záda, ruce.”

Jóga na paddleboardu přináší úzké propojení fyzické aktivity s přírodou. Nadýcháte se čerstvého vzduchu, nastavíte tvář slunečním paprskům, vnímáte jejich teplo a sílu i vodní hlubinu pod sebou. Na prkně si začátečníci vyzkouší základní jógové pozice, jako je kočka, sfinga, kleště či různé rotace a chybět nebude ani odpočinková poloha šavásana.

 

VIDEO: SUP Yoga with Jodelle

KAM NA ACRO JÓGU? Kamkoliv, kde je teplo a voda. Potřebujete pouze paddleboard a dobrého instruktora jógy. Jen pro info, v cizině se užívá označení StandUpPaddling a zkratka SUP.

 

DDP jóga – kombinace jógy a tréninku wrestlera

Tento druh jógy si uvádíme spíše pro zajímavost už jenom proto, že u nás na ní nenarazíte. I když on to vlastně uznávaný druh jógy není, je to vlastně cvičení, které z jógy vychází. V Americe je to prý hodně “cool” cvičení. Vymyslel jej slavný americký zápasník a wrestler Diamond Dallas Page. Jistě vám došlo, že označení DDP pochází právě od jeho jména.

Pokud jste zvyklí na tradiční jógu, při které se klade důraz na vnitřní klid a pomalé provádění různých jógových pozic, DDP jóga je pravý opak. Z jógy tu najdete pouze různé pozice, jinak je to moderní intenzivní cvičení, které klade důraz na úsporu času a maximálně efektivní cvičení. Údajně se při něm velmi dobře shazují kila, přitom však podporuje pružnost těla a nenamáhá klouby.

 

VIDEO: DDP Yoga Beginner Beginner Workout Preview

 

Nahá jóga – podstatou je uvolnění těla i mysli

V roce 2014 se objevily úžasné fotky ukrajinské modelky Luby Šumejkové, jak cvičí jógu nahá. Fotky vzbudily ohromný rozruch z různých důvodů, které nebudeme rozvádět 🙂 Nás zajímá nahá jóga jako taková, která se opravdu cvičí a s erotikou nemá nic společného. Princip nahé jógy totiž spočívá v absolutním uvolnění těla a mysli. Ti, kteří ji cvičí, si již nedokáží představit cvičit jógu oblečení.

Jako obvykle se i nahá jóga objevila nejprve v Americe, odkud se rozšířila do celého světa. Respektive do zemí, kde není nahota zakázaná. Nahá jóga prý zmírňuje stres už jenom proto, že zlepšuje vztah k vlastnímu tělu, sexuální život i vztah mezi partnery. Cvičení nahé jógy má přinášet větší pocit svobody a přijmout lidské tělo se všemi nedostatky.

Věra Vojtěchová, instruktorka jógy a zakladatelka Domu jógy v Praze:

“Nahá jóga se ve své podstatě liší od klasické jógy pouze v absenci oblečení. Kromě toho člověk nemá příliš možností rozhlížet se kolem sebe. Během lekce byste měli vnímat jenom své tělo a svůj dech. Na hodině nahé jógy je mimo jiné šero, pouze zapálené svíčky, které postupně zhasínáme, až je v místnosti naprostá tma. Lidé přijdou na lekci většinou oblečení, až v jejím průběhu postupně odloží oděv a ti ostýchavější mohou počkat až na úplnou tmu. Před koncem lekce se pak zahalí do osušky, kterou na recepci dostane každý příchozí. Obávat se nemusí ani zimomřiví jogíni, protože místnost je příjemně vyhřátá.”

nakd - nahá joga

Videa sice jsou, ale lepší je si nahou jógu vyzkoušet na vlastní kůži. Pohled na cizí nahotu může přinést rozporuplné pocity 😉

 

Netradičně tradiční jóga pro každého

Jak vidno, jóga může vypadat úplně jinak, než jsme zvyklí. Výše uvedené druhy jógy jsou vhodné pro všechny. Je jedno, zda jógu cvičíte léta, týdny nebo jste nikdy na žádné lekci dosud nebyli. Každý styl jógy je jedinečný a naučí vás úplně něco jiného. Zbavte se strachu a nechte se vynést do výšin, nebo hoďte stud za hlavu, a přijměte své tělo od hlavy až k patě bez zardění. 

CO JÍST PO TRÉNINKU JÓGY? My máme naprosto jasno – směs 2 rostlinných proteinů a 4 superpotravin Blendea SUPERPROTEIN. Rostlinná podpora vysoce zatížených kloubů, šlach i kostí. Určitě SUPERPROTEIN vyzkoušejte. Je u vás do 2 dnů od objednání. 

Blendea SUPERPROTEIN

Všechny díly seriálu ženská fitka

Jak najít to nejlepší fitko a neřídit se reklamou?
TOP 10 cvičení pro štíhlé a pevné křivky
Cvičení jumping pro ženy, postup a benefity
TOP posilovací cvičení, která rychle pálí tuky a tvarují křivky
TOP 5 tanečních cvičení pro sexy prdelku a dobrou náladu
TOP 4 cvičení s cvičebními pomůckami
TOP cvičení pro pevnou a pružnou postavičku
TOP 5 cvičení pro těhotné a po porodu
4 nejlepší cvičení pro maminky s dětmi
Rozhovor s fitnesskou Evou Scheibingerovou
Rozhovor s lektorkou jumpingu Míšou Hodúlovou
Kettlebell - užitečné rady, druhy a bezpečnost
Postava jablko vs. hruška - jak přesně cvičit?
Jak si vycvičit nádherný zadeček?
Nejlepší cviky s kettlebellem pro pevné a pružné tělo
Bojové sporty pro ostré holky i fit andílky
Nové a méně tradiční druhy jógy
Poprvé ve fitku s redaktorkou Jankou
Ženská fitka 18. DÍL - Netradiční druhy cvičení - jumping, bungee, drumming
Pro každou ženu existuje účinné cvičení pro posílení problematické partie nebo celého těla. Dala jsem si záležet, aby každá odhodlaná žena našla u nás inspiraci, motivaci a hlavně přesný návod co a jak cvičit. Nečekejte, až tuk zmizí sám a dopomozte mu co vám síly stačí.

 

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..