Ženská fitka 13. DÍL – Postava jablko vs. hruška – jak přesně máte cvičit?

Velmi správně tušíte, že následující článek nebude o vaření ani o pečení. Dnes se pobavíme o problému, který trápí spoustu žen. Ty velmi často zjistí, že není až tak těžké shodit prvních pár kil.

Nejtěžší je zbavit se posledních tukových zásob uložených v problematických partiích, jako je bříško, zadeček a stehna. Poradíme vám, jak neztratit motivaci a poslat přebytečné tuky jednou pro vždy do věčných lovišť. Howgh.

V první řadě si vtlučte do hlavy fakt, že neexistuje ideální ženská postava. Každá žena je individuální. To však neznamená, že nad příliš kyprými boky, povislým bříškem a celulitidou rezignovaně mávneme rukou se slovy “za to může genetika”. Genetika při hubnutí a tvarování postavy samozřejmě hraje významnou roli. Záleží ale pouze na nás, zde ji přenecháme hlavní roli, nebo ji s úsměvem pošlete na vedlejší kolej.

Ženská fitka 13 - postava jablko a hruška

Typ postavy jablko nebo hruška poznáte velmi snadno

 

Typy ženských postav – jak poznat tu správnou?

Spousta žen by si přála mít dlouhé a štíhlé nohy, úzký pas a větší pevná prsa. Kdybychom ale všechny vypadaly právě takto, nebyla by to tak trochu nuda? Je ohromná škoda, že ženy (bohužel někdy i muži) nevidí pravou podstatu ženské krásy právě v její nekonečné různorodosti. Pozor, nepleťte si teď, že obhajují nadváhu a obezitu. Na mysli mám to, že každý typ postavy má své kouzlo.

Nebudu nyní mluvit všeobecně, ale za sebe. Příliš hubené a beztvaré postavy se mi nelíbí. Fandím všem dívkám a ženám, které si své nádherné křivky vypracovaly sportovními aktivitami. Prostě zakulacené ale pevné boky v kombinaci s plochým bříškem působí neuvěřitelně sexy, stejně jako z posilovny vypracovaná stehna a vůbec souměrná postava.

Je přitom jedno, zda je žena vysoká 155 nebo 175 centimetrů (ano, jsem ten první případ). Podstatou každé krásné ženské postavy spočívá v tom, naučit se zvýraznit své přednosti a potlačit nedostatky.

Důležité je umět pracovat s tím, co nám “pánbůh” nadělil. Jinak by měl vypadat trénink žen, kterým se tuk ukládá spíše v oblasti bříška, než ženy, které trápí větší zadeček a silnější stehna. Prvním krokem k pěkné postavě je rozpoznat správný typ postavy.

ideální typ postavy

S dlouhýma nohama až na zem se musí žena narodit, vypracovaná stehna ale může mít každá. Stačí chtít. Stačí vytrvat.

 

4 základní druhy ženských postav a jejich charakteristika

Členění ženských tvarů je velice pestré. My se blíže podíváme na čtyři základní typy – jablko, hruška, obdélník a přesýpací hodiny. Největší část pozornosti ale budeme věnovat postavám typu jablko a hruška, které jsou v českých luzích a hájích zastoupeny nejvíce.

 

Obdélník – absence ženských křivek

Žádné ženské křivky, ale stejně široká ramena, pas i boky charakterizují chlapecký typ postavy ve tvaru obdélníku. Nemají žádné výrazné tvary, a pokud přibírají, tak rovnoměrně po celém těle. Tyto ženy mívají sportovně vyhlížející postavu, se kterou se poměrně dobře pracuje. Není ale častá.

 

Přesýpací hodiny – krev a mléko

Symbol ženské krásy po celá staletí v posledních letech nahradila někdy až extrémně štíhlá postava. Ženy s tímto typem postavy mají širší boky, užší pas a velká prsa. Pokud ukočírují tukové zásoby a udrží si pevnou postavu, jsou neuvěřitelně ženské a sexy. Tuk se jim nejvíce hromadí v oblasti boků a prsou, ale i na bříšku.

 

Jablko – jako kulička

Stále častějším typem ženské postavy je jablko, které bývalo typické spíše pro muže. Postavu typu jablko poznáte jednoduše. Taková žena mívá hodně úzké boky a štíhlé nohy, a tuk se jí ukládá především v oblasti bříška. To však neznamená, že její problematickou partií je pouze břicho. Štíhlé nohy bývají slabé, zadeček povislý a ramena bezvýrazná.

 

Hruška – boky jako skříň

Asi nejčastějším typem ženské postavy je hruška. Ač to nechceme vidět, protože se nám “boky jako skříň” nelíbí, je to tak z hlediska přírody správné. Hruška se vyznačuje úzkými rameny, menšími prsy, plochým bříškem, ale zato širokými boky. Hrušce se tuk ukládá v oblasti zadečku, boků a stehen. Pro ně je velmi těžké vytvarovat pevná stehna a oblý zadeček bez nadbytku tuku.

žena "hruška"

Pro ženy – jablíčka je nejtěžší zhubnout tuk přes bříško. Tuk uložený kolem vnitřních orgánů je přitom zdraví škodlivější než tuk v dolní polovině těla.

 

Pro každou postavu existují tipy a rady, jak si vypracovat pěkné křivky a zbavit se tuku v problematických partií. Najdeme ale pár rad, které jsou shodné pro každý typ ženské postavy, pro ženy i muže bez výjimky. Nehledejte na tom nic složitého.

 

Rady po pevnou postavu se sexy ženskými křivkami:

  • Pravidelně sportujte – je lepší cvičit 2x týdně, než 5x týdně ale jednou za dva měsíce. Vymezte si nejméně dva až tři dny v týdnu, kdy budete alespoň hodinu věnovat nějaké více intenzivní aktivitě.
  • Kombinujte posilovací cvičení s aerobním tréninkem – nestačí hubnout, důležité je také tvarovat. Pevný kulatý zadek vždy bude vypadat lépe než malý povislý zadek.
  • Jezte zdravěbez zdravé a vyvážené výživy to nepůjde. To však neznamená, že tu a tam si nemůžete dopřát nějakou laskominu za odměnu;)
  • Buďte stále aktivníhlídejte si zdravý pohyb v průběhu celého dne, choďte pěšky, nepoužívejte výtahy. Máte-li sedavé zaměstnání, protáhněte se každých pár minut. Neproseďte celý večer u televize, raději se jděte na hodinku projít. Máte-li děti, jděte ven všichni. Utužíte rodinné vztahy i zdraví 😉

 

Jablko vs. hruška – hrušky jsou zdravější, ale jablka snáze hubnou

Proč jsme se zaměřili právě na postavu typu jablka a hrušky? Jde nám o druh tuku, respektive o to, jak a kde se nadbytečný ukládá. Zatímco u jablek se tuk ukládá téměř výhradně na bříšku, hrušky trápí silnější stehna, širší boky a větší zadeček.

Hrušky jsou z toho faktu pramálo nadšené. A že o tom něco málo vím. Sama jsem totiž typická hruška. Vím tedy, jak je těžké vypořádat s těmi všemi tukovými zásobami. Také ale vím, že to jde.

Na straně druhé je ale hruška zdravější než jablko. To je pozitivní zpráva. Způsob, jakým si ženské tělo ukládá tukové zásoby, rozhoduje také o tom, jaké choroby vám hrozí. Tuk, který se ukládá kolem bříška a tedy v oblasti důležitých vnitřních orgánů, je velmi nebezpečný. Tuk uložený v dolní polovině nohy je naproti tomu neškodný a nezvyšuje riziko vzniku nemocí.

Petr Sucharda, obezitolog a internista z pražské Všeobecné fakultní nemocnice vysvětluje:

Tuk se v tomto případě vlastně ukládá přímo mezi orgány a to je mnohem nebezpečnější, než když je v oblasti stehen a hýždí. tento způsob ukládání tuků mimo jiné zhoršuje hospodaření těla s hormonem inzulinem, odkud už je přímá cesta třeba k cukrovce a nejen k ní, rovněž stoupá riziko ukládání tuků v cévách, což bývá předstupněm aterosklerózy, lidově kornatění tepen, infarktu a mozkové mrtvice.

Jedná se o tzv. viscerální tuk, který obklopuje tělesné orgány a vyplňuje dutiny. Čím více ho je, tím více nám škodí, protože zvyšuje riziko vzniku výše uvedených chorob. Tento tuk není hmatatelný a nelze jej změřit.

I na oko hubení lidí můžou mít tohoto nebezpečného tuku velké množství. Pomáhá sledovat obvod pasu. Pokud je stejný nebo dokonce větší než obvod boku, nastal čas zapnout vnitřní alarm a začít něco dělat.

Mgr. Lea Vršecká, výživová poradkyně a osobní trenérka,www.lea-vrsecka.cz a www.fit-mom.cz, k tomuto tématu dodává:

Určitě existuje rozdíl mezi podkožním tukem, který je uložen přímo pod kůží a tukem viscerálním (útrobním), který je uložen hlouběji a přímo obklopuje orgány v dutině břišní.

Na rozdíl od podkožního tuku je biologicky aktivní, narušuje naši hormonální rovnováhu, čímž může významně ovlivnit vaše zdraví. Kromě toho útrobní tuk vylučuje sloučeniny nazývané cytokiny – látky, které mohou zvyšovat riziko kardiovaskulárních chorob, cukrovky a vysokého krevního tlaku.

Samotnou dietou se tento tuk dá odstranit jen těžko. Spolu s energetickou restrikcí totiž tělo obvykle ztratí i poměrně velké množství svalové hmoty. A je-li navíc dieta nevhodně zvolena, často následuje jo-jo efekt, díky němuž se množství viscerálního tuku může ještě navýšit.  Účinným řešením je proto kombinace zdravého, pestrého a vyváženého jídelníčku, omezení jednoduchých cukrů a prázdných kalorií a zařazení pravidelné pohybové aktivity.

Lea Vršecká - fitnesska

Milé dámy, je lepší a hlavně zdravější mít ploché bříško a větší zadek než naopak 🙂

 

Hruška vs. jablko – tipy, jak zhubnout na správných místech

Žena-hruška by neměla trénovat jako žena-jablko a naopak. Jediné, čeho tím docílí, je zvýraznění nedostatků. To ale nechceme. Cílem je podtrhnout přednosti. V případě hrušek je to úzký pas, u jablek zase štíhlé nohy. Jablíčko potřebuje zhubnout přes bříško, vypracovat si ramena a boky. Hruška potřebuje zúžit boky a zvýraznit ramena.

 

Hruška – kardio na nohy, činky na ramena

To je samozřejmě velmi zkrácené zhodnocení tréninku. Mezi slabé stránky ženy-hrušky patří úzký vršek a slabá dolní polovina těla. Trénink by měla tvořit posilovací i aerobní část. Při posilování je třeba se zaměřit na těžší váhy, které pomohou vybudovat důležitou svalovou hmotu. Díky svalům bude celé tělo daleko lépe spalovat nenáviděné tuky.

Při posilování se přitom zaměřte na úzký vršek – ramena, prsa i záda. Na nohy nezapomínáme, ale ani se na tyto partie příliš nezaměřujeme. Na spodek jsou ideální cviky s vlastní nebo menší vahou, jako jsou dřepy a výpady. Můžete kombinovat různé šířky postoje apod.

Důležitou roli hraje aerobní trénink, při které si držíte tepovou frekvenci ideální pro spalování tuků. Taková aktivita by vás měla v první řadě bavit. Nechte si poradit v našem seriálu o tom, jak si vybrat fitko a najít si cvičení, které vás bude bavit. Zkuste in-line brusle, svižnou chůzi, běh, jízdu na kole či skupinové lekce jumping, zumbu apod.

ZATOČTE S HRUŠKOU: Typy postavy a jak s nimi správně cvičit – HRUŠKA

 

Jablko – důraz na zdravý jídelníček s minimem cukrů a tuků

Tohle neuslyšíte rády, pokud patříte mezi jablíčka. Ženy, kterým se ukládá zdraví škodlivý tuk v oblasti bříška, si musí dát opravdu velký pozor na skladbu jídelníčku. Nevzhledné a hlavně nezdravé “pneumatiky” se nezbavíte hodinami dřiny v posilovně, ale spíše zdravou a vyváženou stravou.

Při cvičení se nesoustřeďte pouze na bříško a procvičujte vzorně celé tělo od hlavy až k patě. Důležité je posilování, kde se zaměříte na zadeček a nohy, které bývají sice štíhlé, ale slabé. Řekla bych až neduživé. To platí i pro vrchní část těla. Oslabené břišní svaly je samozřejmě důležité posilovat, a při tom nezapomínejte na protahování zkrácených svalů.

Kardio trénink zacílený na spalování tuků zařaďte po posilování a ve volných dnech. Po posilování stačí 30 minut, ve volném dni si dopřejte procházku v tempu nejméně 60 minut. O víkendu vyrazte na kolo nebo túru do hor. Velice účinné je krátké intenzivní intervalové cvičení, při kterém tuky spalují samy 😉

NAŠE RADA: Když vás přepadnou náhlé chutě, mějte po ruce nějakou tu zdravou pochoutku. Vyzkoušejte Cake Pops od osobní trenérky a výživové poradkyně Mgr. Ley Vršecké, nebo se prostě jděte ven projít. Na čerstvém vzduchu vás chuť na sladké rychlé přejde 🙂 Klikněte zde pro recept.

 

Buďte svou vlastní motivací

Vždy je dobré vědět, jaké jsou naše silné a slabé stránky. Čím lépe známe své tělo a jak funguje, tím lépe se s ním naučíme zacházet. Ve výsledku je ale jedno, zda máme postavu typu hrušky či jablko, pokud ztratíte motivaci a vůli. Důležité je vydržet, nepolevit a dojít do vytouženého cíle. Po nějaké době už si nikdo nevšimne, kde se vám ukládaly tuky. Ani vy samy 😉

DÁLE ČTĚTE: Které pomůcky pro domácí cvičení vás zbaví tuku nejrychleji

Ženská fitka 13. DÍL – Postava jablko vs. hruška – jak přesně máte cvičit?
Ohodnoťte článek

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.