20 jarních bylin a zelenin, které vypěstujete doma v květináči

Dnešní svět nám nabízí spousty výhod, kdy mimo jiné můžeme konzumovat jakékoli potraviny prakticky po celý rok. To, co bylo dříve nemyslitelné, je nyní standardem. Takže i takový exotický meloun může tvořit součást naší jarní snídaně. Je to ale dobře?

I když je nabídka potravin značně bohatá, lidskému organismu mnohem více prospívají sezónní a lokální potraviny. Lidské tělo je uzpůsobeno pro život v daném podnebném pásu, a tudíž je pro něj přirozené konzumovat i sezónní suroviny.

Jarní potraviny navíc obsahují spousty živin, které přispívají zdravému životnímu stylu, snižují únavu a napomáhají detoxikaci organismu.

Navíc nebývají zbytečně chemicky ošetřovány, protože nemusí vydržet dlouhou leteckou či lodní cestu, aby vám přistály na talíři. A které jarní suroviny z vašeho balkonu či zahrádky vám dodají to, co zrovna potřebujete?

jarní bylinky

 

Jarní klíčky a výhonky

Tak jako klíčky a výhonky dokáží vyplodit celou dospělou rostlinu, tak pomohou dodat potřebné živiny i vašemu tělu. Jejich zařazení do jídelníčku vám pomůže k posílení imunity a zpomalení stárnutí buněk.

Navíc jsou velmi lehce stravitelné a napomáhají vstřebávat bílkoviny, takže se zároveň starají i o vaše správné zažívání. A hlavně je snadno vypěstujete u sebe doma.

VIDEO: Jak doma vypěstovat klíčky?

 

Jedlé květy

Už dávno jsme si odvykli na chuť a sílu některých bylinek, ale návrat k nim naše tělo rozhodně ocení. Navíc je najdete volně kvést na loukách i zahradách už od dubna. Třeba takové květy pampelišek podporují tvorbu krve a sedmikrásky zase léčí záněty.

Můžete je směle přimíchat do salátů, rozmixovat do polévky nebo z nich připravit léčivý sirup.

Například tisíc květů sedmikrásek stačí zalít 1,5 l horké vody a přidat dva nakrájené citrony. Po 24 hodinách přeceďte tekutinu přes utěrku a následně povařte s 1 kg třtinového cukru.  Až se ingredience svaří, stačí sirup přelít do uzavíratelných sklenic a uchovat v chladu a temnu.

pampelišky

Pampelišková sezóna je právě teď a nasbíráte si je na každém rohu. Nesbírejte u cest a v silně zaprášeném prostředí.

 

Jarní cibulka

Jarní cibulka je skvělým doplňkem pro sezónní jídelníček, jak už její název napovídá. Sklízí se už v dubnu a je bohatá na vitamíny skupiny B i minerály. Má tak blahodárný vliv na dýchací cesty, srdce i krevní tlak a působí i antibakteriálně. Skvěle zpestří jakékoliv jídlo i pomazánku.

TIP: Klikněte a naučte se pomazánky s jarní cibulkou.

tvarohová pomazánka s jarní cibulkou

 

Rebarbora

Rebarbora je jarní zelenina, která se ideálně sklízí v polovině května. Později v ní totiž narůstá množství kyseliny šťavelové, která pro konzumaci není bezpečná.

Květnové řapíky rebarbory ale zlepšují krevní oběh, vlasy i nehty a mají pozitivní účinky nejen na kosti, ale i na nervovou soustavu. Stačí je oloupat, omýt, nakrájet na kousky a povařit v hrnci s vodou a trochou cukru či medu.

Až se sladidlo úplně rozvaří, povaříme ještě 15 minut a poté necháme vychladnout. Nakonec ji v misce zalijeme bílým jogurtem a máme zdravou svačinku plnou vitamínů.

VYZKOUŠEJTE: Šťavnatý veganský rebarborový koláč se SUPERPROTEINEM.

rebarborový koláč

 

Chřest

Od druhé poloviny dubna začíná sklizeň chřestu. Ten kromě vitamínů skupiny B a minerálů obsahuje velké množství betakarotenu. Zajistí vám tak zdravý zrak, pokožku, ale i chrup. Navíc zlepšuje soustředění a paměť. Uvařte si ho jako přílohu v hrnci přímo na chřest, abyste nepřišli o žádnou z jeho výhod.

chřest

Chřest je jeden z nejdelikátnějších druhů zeleniny, čemu bohužel odpovídá i cena kolem 280 Kč za kilogram

 

Kedluben

Kedluben je oblíbená evropská zelenina, která se sklízí zejména v květnu. Podporuje krvetvorbu, funkci jater i trávení. U žen navíc zmírňuje příznaky menstruace. Obsah draslíku v kedlubnách může snižovat riziko mrtvice či infarktu.

kedluben

Křupavý a šťavnatý kedluben je nejchutnější syrový. Nenechte ho na zahradě přezrát, aby nezdřevnatěl.

 

Ředkvičky

Skvělou sezónní zeleninou jsou ředkvičky, které můžete sklízet už měsíc poté, co je zasejete. Jejich výhod si tak užijete klidně hned v březnu, dubnu i květnu. Ničí plísně, snižují cholesterol a pozitivně působí na zažívání i dýchací cesty.

ředkvičky

Ředkvičky jsou velice dietní a plné vody, takže se nimi nedá „přejíst“. Chuťově jsou neutrální a hodí se všech salátů.

 

Hlávkový salát

V průběhu května se sklízí hlávkový salát, který by neměl v jarním jídelníčku chybět. Posiluje totiž imunitu, koncentraci i paměť. Navíc působí preventivně proti křečovým žilám a povzbuzuje činnost jater.

A samozřejmě dopomáhá ke štíhlé linii. Dietologové doporučují natrhané listy zakápnout octem a olivovým olejem a přidat trochu cukru a soli.

VIDEO: Jak pěstovat salát v bytě?

 

Topinambur

Topinambur se sklízí od léta až do jara, takže si na této bylině pochutnáte i v dubnu. Obsahuje inulin, díky kterému je vhodný i pro diabetiky. V kuchyni s ním můžete nakládat stejně jako s bramborami. Třeba je připravit na titanové pánvi, která splňuje požadavky šetrné kuchyně.

topinambur

S topinabury zacházejte stejně jako s brambory. Někteří lidé si musí nejdříve zvyknout na netypickou chuť.

 

Špenát

I když už víme, že špenát neobsahuje až tolik železa, přece jen se nám vyplatí ho v květnu sklízet. Stimuluje totiž jak imunitní systém, tak metabolismus, napomáhá trávení a ještě zvládá chránit před volnými radikály. A o zpevňování vlasů, nehtů, kostí a zubů ani nemluvě.

špenát

Obecně platí, že co je zelené, to je zdravé a pro špenát to platí dvojnásob

 

Růžičková kapusta

Růžičková kapusta se sklízí už v březnu a dubnu, čímž se stává jednou z nejdůležitější sezónní zeleniny. Posiluje imunitu i metabolismus a odbourává stres. Navíc výzkum provedený Christine Hoelzlovou z Institutu pro výzkum rakoviny ve Vídni poukazuje na pozitivní vliv konzumace růžičkových kapust na prevenci rakoviny.

Takže pokud jste jako děti kapustě neholdovali, jaro je ideální dobou pro změnu.

růžičková kapusta

Děti obvykle nerady nahořklou chuť kapusty, proto ji přidávejte různě do receptů, aby se chuť zamaskovala

 

Šťovík

Šťovík je jarní bylina, kterou si natrháte už od března. Mezi jeho přední výhody patří stimulace činnosti jater a také to, že působí močopudně.

Na šťovíkovou polévku stačí do hrnce s vodou a trochou celozrnné mouky přidat sůl, pepř a nové brambory a po pěti minutách vaření přidat listy šťovíku. V talíři pak polévku ozdobte uvařeným vejcem a klidně trochou smetany.

Šťovík Kyselý

Šťovík se v přírodě běžně vyskytuje a právě na jaře je velice výživný

 

Jitrocel

Na čisté louce na jaře natrhejte listy jitrocele. Působí blahodárně v podobě čaje a odvaru na poruchy trávení či zácpu, stejně tak léčí záněty dýchacích cest.

TIP: Aby vám bylinka vydržela dlouho čerstvá, pořiďte si na ni speciální květináč do lednice, které najdete mezi mrazuodolnými květináči na Bianu.

jitrocel

Lístky jitrocelu přikládejte na oděrky, modřiny a popáleniny jako přírodní pomoc

 

Petrželová nať

Po celé jaro můžete využívat výhod petrželové natě. Ta je pro zdravý organismus vysoce přínosná, protože pomáhá odvádět škodliviny z těla. Navíc omezuje otoky i celulitidu. Pro zachování účinků je důležité ji tepelně neopracovávat.

petrželová nať

Pro maximální vstřebatelnost nutrientů z natě ji vždy kombinujte s tukem či olejem. Je to základní česká bylinka a hodí se k většině slaných jídel a salátů. 

 

Kadeřávek

Během všech jarních měsíců je možné sklízet kadeřávek. Salát, který má vysoce antioxidační účinky a všechny vitamíny skupiny B. Když ho podusíte, klidně i s jinou zeleninou, v kvalitním parním hrnci, nepřijde o svá pozitiva.

kadeřávek

Kadeřávek je velice odolný a udrží se i v mrazech 

 

Mangold

Mangold patří k jedné z nejzdravějších zelenin, která se i u nás sklízí především v květnu. Díky vitamínům a minerálům, které obsahuje, působí jako prevence proti rakovině. Také podporuje cévní soustavu a činnost jater. Protože je ještě výživnější než špenát, skvěle se hodí do dětského jídelníčku.

Můžete si z něj připravit třeba chutné pesto. Na pánvi zvolna opražte mandle, kešu ořechy nebo arašídy. Ty pak následně s listy mangoldu rozmixujte, přidejte stroužek česneku, půl lžíce citronové šťávy a olivový olej. Čím více oleje přidáte, tím jemnější konzistenci získáte. Mangoldové pesto vám v lednici vydrží i tři dny.

 

ZDRAVÁ RYCHLOVKA: Bazalkové pesto se směsí zelených superpotravin Blendea.

 

Polníček

Polní listová zelenina, kterou milovali už staří Římané. A není divu. Sklízí se brzy na jaře, ideálně v dubnu, a obsahuje spoustu hořčíku i železa. Díky tomu zlepšuje činnost srdce a také uklidňuje nervovou soustavu. Kromě toho, že výtečně poslouží jako salát či příloha k masu, je možné ho připravit i s bílým jogurtem a trochou medu.

polníček

Polníček je chuťově neutrální a hodí se do všech salátů

 

Bazalka

Po celé jaro (i zbytek roku) můžete u sebe doma sklízet bazalku, která má skoro zázračné léčivé účinky. Podle studií funguje jako antibiotikum, má dezinfekční účinky a chrání před infekcemi. Pro její ideální nasekání použijte bylinkové nože a přidejte ji do omáček, polévek i salátů.

bazalka

Dobře pěstovaná bazalka produkuje veliké pevné listy s intenzivní chutí a aroma

 

Ledový salát

U nás už zdomácnělý ledový salát sklízíme od května. Velmi se hodí při dietách, protože díky vláknině zasytí a zároveň zlepšuje trávení. Navíc mírní stres a používá se v teplé i studené kuchyni.

Při přípravě dbejte na odtrhávání listů, při krájení nožem (a tedy stykem s kovem) totiž dochází k částečné ztrátě cenných živin.

ledový salát

Pokud kupujete balený ledový salát v obchodě, sledujte místo řezu. Zahnědlý, až oranžový řez prokazuje hnití. Řez musí být bílý a nezvadlý. Pouze takový salát je čerstvý a bezpečný. 

 

Máta

Nenáročnou mátu můžete využít i jako jarní bylinku kdykoli se vám zachce. Jednoduchý mátový čaj vám pomůže při léčbě žaludečních i střevních potíží, revitalizuje mysl a ještě pročistí dýchací cévy.

Máta je tak ideálním pomocníkem pro jarní detox. S trochou vody rozdrťte očištěné mátové lístky, přidejte citronovou šťávu podle chuti a následně zalijte množstvím vody či sody. Detoxikační drink podávejte vychlazený. Příjemně vás osvěží i pročistí.

máta

V květináči mátu pěstujte vždy samostatně. Má silné kořeny, které si výživu berou pro sebe a ostatní rostliny v květináči by uvadly.

 

INFO: Článek vyšel ve spolupráci s e-shopem Biano.czAUTORKA: Jolana Kohoutková.

8 NEJZDRAVĚJŠÍCH JÍDELNÍČKŮ A RECEPTŮ NA BLOGU

Zdravá snídaně – podpořte hubnutí hned ráno!
Dělená strava – které kombinace jsou zakázané?
Váš zdravý jídelníček pestře, chutně, zábavně
“Neošizený” dietní jídelníček na hubnutí
Proč nehubnu, i když se láduju zeleninou?
Které slané dobrůtky nepřidají na váze?
Tukožroutská polévka – žere tuk, nebo i svaly?
Zdravé vánoční cukroví – letos bez tloustnutí!

 

Zanechte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..